Spa Reine boos op kraantjeswaterpromotie

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Ik drink persoonlijk niks liever dan Spa Reine. Op het werk hebben we een soort pomp en filter machine aangesloten op de leidingen: dit is nog drinkbaar.

Wat ik absoluut verafschuw zijn merken als Evian, Vittel, Chaufontaine: ik proef daar de kalk zo in - en krijg er alleen nog maar méér dorst van ...
Veel van de merken uit dat lijstje heb ik nooit gedronken: kan ik me dus ook niet over uitspreken.

Bruisend water drink ik niet zo vaak (ik krijg daar "gas" van ;) ), maar van deze lust ik ook wel Spa rood en groen, Bru, Tönissteiner of Gerolsteiner bijvoorbeeld.

Ik heb wel mijn twijfels over de kwaliteit en drinkbaarheid van leidingwater zonder filtering. Die kwaliteit is effectief niet overal hetzelfde en er zijn zeker verschillen in de hoeveelheid kalk en chloor. 2 zomers geleden hebben we bij ons in de gemeente nog een aantal dagen zonder leidingwater gezeten omwille van een bacteriële infectie (heel wat zelfstandigen hadden problemen met de bevoorrading en de civiele bescherming had zakjes drinkwater + een tank voorzien bij de bakker bijvoorbeeld). De tandarts was gewoon technisch werkloos ...
Afbeelding
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

2 zomers geleden hebben we bij ons in de gemeente nog een aantal dagen zonder leidingwater gezeten omwille van een bacteriële infectie
Inwoner van Hemiksem of Schelle? :-)
Of was dat in de winter?
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Rijmenam (Bonheiden)
Afbeelding
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Na een chemisch en microbiologisch onderzoek blijkt mijn kraantjeswater in Leuven toch vrij veel
nitraat te bevatten. Wordt echt afgeraden aan baby's en zwangere vrouwen.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Hoeveel mg/l is vrij veel nitraat? :-)
User_Rudy
Plus Member
Plus Member

Vrij veel betekent nog wel binnen de Europese normen van 50 mg/l ,
maar 30 mg/l voor drinkwater zoals hier in Leuven is gewoon te veel.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

30 mg/l is eigenlijk extreem veel in mijn ogen, zeker als je weet dat bedrijven slechts 15 mg/l totale stikstof (nitraat+nitriet+ammonium+organische stikstof) mogen lozen in rivieren,..
Ook al laat de overheid inderdaad 50 mg/l toe, in mineraalwater zit meestal slechts 1-2 mg/l nitraat.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member

Is inderdaad nogal veel, zeker als je weet dat je ook veel nitraat binnen krijgt via groenten.
30 mg/l is een cijfer door een erkend labo vastgesteld in ons kraantjeswater hier in Leuven vorige maand.
Dus als je het mij vraagt, geef me maar Evian of Spa.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Kan ik begrijpen, al moet je wel een nuance maken. Voor volwassenen zal het hoge nitraatgehalte niet erg schadelijk zijn, tenzij je maagklachten ondervindt. Voor baby's en zwangere vrouwen (zoals je zelf al aangaf) is dit wel schadelijk omdat nitraat in de maag van baby's omgezet kan worden naar nitriet en dit vervolgens naar kankerverwekkende nitrosamines.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Ik drink al jaren geen Spa meer. Ongeveer 10 x zo duur als witte producten van den Aldi of de Colruyt.
Afbeelding Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik ben sinds kort werkzaam bij een firma die waterbehandeling doet. Als ik zie wat voor water bij sommige mensen uit de kraan komt, ik zou er toch ook niet van drinken... Maar dit is inderdaad erg streekafhankelijk. Ikzelf drink graag het water van Delhaize of hetgeen hier nu staat, 'Beckerich' ofzo :wink:

Spa drink ik niet veel, maar toevallig een flesje gedronken vorige week en ik vond dit echt enorm vreemd smaken... Er zat precies een chemisch smaakje aan terwijl het goedkope water van Delhaize ofzo gewoon naar niets smaakt. Maar smaak is natuurlijk erg subjectief en een gewoonte.

Voor de fans van leidingswater zijn er ook diverse huishoudelijke oplossingen om dit te zuiveren, zoals ultra filtratie of omgekeerde osmose.

30 mg/l nitraat in leidingswater heb ik echter nog niet meegemaakt... Ookal is de grens 50, als er meer dan 10 mg nitraat in zit zou ik er al niet van drinken hoor.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

bke schreef:Spa drink ik niet veel, maar toevallig een flesje gedronken vorige week en ik vond dit echt enorm vreemd smaken... Er zat precies een chemisch smaakje aan terwijl het goedkope water van Delhaize ofzo gewoon naar niets smaakt. Maar smaak is natuurlijk erg subjectief en een gewoonte.
Om eerlijk te zijn is het juist dat "smaakje" dat het hem doet. Als ik kijk naar welk water men bij de ouders van mijn vriendin drinkt (goedkopere merken aldi, delhaize, colruyt, ...) dan proeft dit helemaal anders als de vertrouwde Spa Reine die ik al jaren drink. Misschien omdat er juist geen "smaak" in zit dat ik het ook minder graag drink?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een smaakje hebben is relatief... het is gewoon dat we iets anders proeven dan wat we gewoon zijn. Ik denk eerder dat Spa juist geen smaakje heeft omdat het zo puur is... maar net dat ontbreken lijkt "een speciale smaak" in ons brein te veroorzaken.
gbmed
Erelid
Erelid

krisken schreef:Als ik kijk naar welk water men bij de ouders van mijn vriendin drinkt (goedkopere merken aldi, delhaize, colruyt, ...) dan proeft dit helemaal anders als de vertrouwde Spa Reine die ik al jaren drink. Misschien omdat er juist geen "smaak" in zit dat ik het ook minder graag drink?
Daar heb ik geen ervaring mee omdat ik altijd al bruis heb gedronken en met de beste wil van de wereld proef ik geen verschil tussen Spa rood of het thuismerk van de Colruyt. Maar soit: coloribus et de gustibus non disputandum est
Afbeelding Afbeelding
Wout
Starter
Starter
Twitter: officialwhoo
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Spalover here!
Of Evian... of kraanwater gewoon :)
Mobile - Mobile Vikings (avg. data 1.7 gb/month, some sms and calls)
Device - Samsung GT-I9100 (Root Jellybean 4.2 + Cyanogenmod)
Internet - Fibernet (57/5 mbps down/up, fair user policy)
Television - Coax & Digital TV with AD2100 (+ P2P content)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Huismerk Colruyt is "Sources Léberg". Jaren geleden had Colruyt 2 eigen merken van spuitwater. Ik kocht altijd de duurdere van de 2. Jammer genoeg heeft Colruyt op een bepaald ogenblik beslist om nog 1 huismerk te voeren, de oranje bakken van Léberg. Spijtig voor mij was dit net de "slechte" soort die ze in het assortiment behielden. Dan op zoek gegaan naar andere merken en via de drankenhandel hier in de buurt heb ik dan Top Bronnen uit Brakel ontdekt. Ik mocht in 1 bak zelfs verschillende merken combineren om ze allemaal te proberen (tegen betaling uiteraard). En van de verschillende merken is dan uiteindelijk Top overgebleven. En om eerlijk te zijn vind ik dit nog steeds het beste bruisend water wat ik ooit heb gedronken. Top heeft tot nu toe ook het meeste koolzuur van alle merken spuitwater ooit geproefd. En ik had al ervaring met Léberg, Spa, Chaudfontaine, Spontin, Bru... Uitsluitend glazen flessen in kratten van 12. Plastieken flessen komen er niet in bij mij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Persoonlijk drink ik graag Ordal... is een lokaal water wat zeer neutraal is van smaak.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Kraantjeswater voor mij. Het water dat hier uit de kraan komt smaakt "goed" (naar niks dus), dus ik zie niet in waarom ik flessenwater zou kopen dat ook naar niks smaakt.

Mijn ouders kopen flessen spa reine voor de smaak, maar ik vind dat ranzige troep.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Persoonlijk drink ik graag Ordal... is een lokaal water wat zeer neutraal is van smaak.
Ik kon op de naam niet komen maar Ordal heb ik ook geproefd (via de drankenhandel). Ik heb de uiteindelijke beslissing aan mijn vriendin over gelaten: Ordal of Top. En Top was volgens haar net dat tikkeltje beter.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ordal...nog nooit van gehoord. Van Orval daarentegen ... :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gbmed
Erelid
Erelid

Jack Daniels schreef: ... heb ik dan Top Bronnen uit Brakel ontdekt.
Ik ken die, ben er vroeger al eens langs geweest, is dan ook een fantastisch mooie streek.
Afbeelding Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Onze mechanieker heeft vroeger bij Top Bronnen gewerkt. Water wat uit put A wordt opgepompt krijgt het label "Top". Water wat uit put B wordt opgepompt krijgt het label "KB" ofte "Koningsbronnen". Dat bedrijf vult ook flessen af voor die (wat ik noem) Amerikaanse gallon toestanden. Drinkfontein met kruik van ca. 20 liter erop, zoals Culligan, Sipwell, Aquavittal... Topbronnen vult voor 3 van deze bedrijven de flessen af.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Top Bronnen is trouwens ook leverancier voor het bruiswater voor het huismerk van Delhaize.

Persoonlijk drinken we thuis gewoon kraantjeswater, weliswaar gefilterd met een kan o.w.v. de kalk.
Maar ik vind het even goed smaken als gewoon flessenwater (misschien gewoon goed water omdat ik ook in Brakel woon :-) )
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”