Sneeuwruimer verrast door ijzel te Heppen.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan vergeet ik mijn eitje mee te brengen, met zoveel zout dat daar voor het rapen ligt ... :wink:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

toch slecht voor de bloeddruk al dat zout.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het is ook wel een vrij gevaarlijk rond punt daar hé ... en vooral glad :) Rijd er elke dag langs en heb er daar in de winter al veel aan de zijkant gezien hoor :) Vooral ook op dat stukske richting Ham vlak na het rond punt met die 3 snelheidsheuveltjes
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zo te zien kan de sneeuwruimer daar wel tegen zelfs geen gebroken voorruit. :-)

En in het algemeen vind ik dat een Belg niet kan rijden in de sneeuw. (T.o.v van Duitsland bijvoorbeeld die passen zich veel beter aan)
-Vol op de rem gaan staan (in plaats van eens op de motor te remmen)
-Bumperkleven (afstand houden nooit van gehoord waarschijnlijk) (al 1tje die in mijn gat gereden heeft vandaag weliswaar zonder schade aan 15km/u ofzo)
-Ook eentje zien slieren en tegensturen en de handrem gebruiken kende die blijkbaar niet om terug recht te komen...
-Er zijn er dan ook die niet durven rijden en zo ongeveer in het midden van de baan rijden waar geen sneeuw meer ligt.

I hate snow :!:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Het is ook wel een vrij gevaarlijk rond punt daar hé ... en vooral glad :) Rijd er elke dag langs en heb er daar in de winter al veel aan de zijkant gezien hoor :) Vooral ook op dat stukske richting Ham vlak na het rond punt met die 3 snelheidsheuveltjes
Het rond punt zélf vind ik niet gevaarlijk. Behalve indien ze de zoutstrooier daar gaan omkieperen natuurlijk. :wink:
Mede dankzij de snelheidsheuveltjes op de toegangswegen. En het zijn fatsoenlijke snelheidsheuveltjes: voelen doe je ze (dat is de bedoeling). Maar ze zijn niet van het type waarop men zijn wagen kapot zou rijden of de controle over het stuur zou verliezen, mocht men ze niet gezien hebben.

Tussen Heppen en Ham is natuurlijk een ander paar mouwen.
Gisteren was er nog ééntje die zijn wagen over de gracht had "geparkeerd" op de Hamsesteenweg ter hoogte van de bossen (net voor de Warande). Misschien was de weg een beetje glad, zo zonder zout... :lol:
Al een geluk dat die wagen niet tegen de dikke bomen terecht was gekomen.

En in de bocht ter hoogte van restaurant Coletje voel ik me nooit gerust. Het is een verraderlijke bocht en er wordt daar (te) snel gereden. Zeer vaak zie je trouwens dat bestuurders deze bocht verkeerd inschatten (meestal zonder erg).

=======================
Vorige zomer hebben twee jonge gasten op dat stuk naar Ham, in een bocht nota bene, nen Hollander willen voorbijsteken.
Met onderstaand als gevolg:
Afbeelding
Bron: Drie zwaargewonden bij frontale klap.

De passagierskooi van de wagen links (Alfa Romeo) was helemaal ingedrukt.
Die twee jonge mannen héél ernstig gekneld natuurlijk.
Er was amper plaats voor een lichaam tussen de zetel en het dashbord (plaats begeleider). De bestuurder had nóg minder plaats.
De bestuurder diende eerst ter plaatse gestabiliseerd te worden alvorens men aan transport met de ambulance dacht.
De passagierskooi van de wagen rechts (Nissan Qashqai) was nog volledig intakt.

Afin. Zomer of winter.
Zulke zaken laten me:
  • vooreerst nog eens nadenken over "het" rijgedrag in het algemeen;
  • en ten tweede waarom ik gekozen heb voor een veilige wagen mocht ikzelf in een ongeval betrokken geraken.
Met dit gladde wegdek heb ik mezelf ook maar eens getrakteerd op een "slipcursusje" op de verlaten, nachtelijke Limburgse wegen. :banana:
Kwestie van het rijgedrag van de wagen in deze omstandigheden terug gewoon te worden. En 't is nog plezant ook. 8)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

@eternum: jij was dit toch niet hoop ik :-D

http://www.hbvl.be/limburg/sint-truiden ... t-dak.aspx
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Nee, nee.

Ik rij veilig en met een veilige wagen. 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:@eternum: jij was dit toch niet hoop ik :-D

Die weet meteen waar hij de komende jaren voor moet gaan werken... verzekering gaat hier niet aan te pas komen.

Nu ja, beter dat men het op een oud vliegveld doet dan op de openbare weg.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

axs schreef:@eternum: jij was dit toch niet hoop ik :-D

De chauffeur van die wagen had maandag zijn eigen wagen pert totale gereden en wou nu laten zien aan zijn vrienden hoe dat gebeurt is Althans zo denk ik dat het gegaan is:-D
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik zag Delorge op de foto staan en dacht meteen dat zal zijne baas niet plezant vinden, maar toen bleek het om een vervangwagen te gaan :)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

De prijs van de auto is al bekend: Illegale straatrace Brustem kost 19-jarige chauffeur 16.000 euro.
Nu de rest nog ...
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Dat hij de kosten van de vervangwagen en het slepen zelf moet betalen is logisch, maar dat zijn eigen wagen in beslag genomen wordt lijkt me een beetje te streng.
Hij heeft toch het "verstand" gehad om zijn capriolen niet op de openbare weg uit te voeren.

Om even te vergelijken. Verleden jaar is er een auto in onze voortuin terechtgekomen door overdreven snelheid (om en bij 2 maal de toegelaten snelheid). Achteraf bleek de chauffeur ook niet over een geldig rijbewijs te beschikken. Ondanks dat het, volgens mijn bescheiden mening, veel gevaarlijker is te racen op de openbare weg zonder geldig rijbewijs is toen de wagen niet in beslag genomen. De chauffeur heeft zich wel moeten verantwoorden voor de rechtbank, maar dat zal de 19 chauffeur ook moeten waarschijnlijk.

Soms zijn gerechtelijke straffen echt willekeurig en onlogisch :roll:
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Als je je eigen wagen in de prak gereden hebt is er natuurlijk niet veel meer om in beslag te nemen. Volgens mij willen ze zijn auto gewoon in beslag nemen ivm de kosten die hij moet betalen. In jouw geval kon de dader misschien "gewoon" betalen en moest er niks in beslag genomen worden?

En ja, racen op een vliegveld zal allicht wel wat veiliger zijn dan op de openbare weg, maar voor de wet zijn ze beiden even verboden... Hoewel er niet direct levens in gevaar gebracht zijn buiten die van de racers zelf lijkt mij dit -puur naar de letter van de wet- geen verschil te maken. De rechter kan er natuurlijk wel rekening mee houden bij het bepalen van de straf.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Tuurlijk, ik keur het dan ook niet goed wat die jongen heeft gedaan, en al zeker niet met iemand anders zijn wagen.
Ik vind dan wel dat er bij de bepaling van de straf naar de gevarensetting (als dit al een woord is :-D ) kijken bij de bepaling van de straf. En daar hebben we (gelukkig) rechters voor, ook al bestraffen ze soms te weinig.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Misschien is het geen slecht idee om mensen ook aan te raden om eens een slipcursus/slipschool te volgen. We gooien met duizenden euro's tegelijk naar rijscholen voor dat roze papiertje, maar een 250 euro voor een deftige cursus kan er niet vanaf...

En voor wie eens wilt testen : zoek ergens een verlaten parking op zonder obstakels. Daar kan je tegen vrij lage snelheid al eens je stuur links en rechts omgooien om te zien hoe snel je terug grip hebt op de zaak. Ikzelf heb ook een slipcursus gevolgd maar ik heb tijdens mijn deelname aan de carbage run vorig jaar toch een hoop bijgeleerd over rijden in de sneeuw. Als er mensen volgend jaar willen mee doen...je weet me zitten ;)

Dikke mercedes 250D, achterwielaandrijving, 4 volwassen mensen, dakkoffer, geen sneeuwkettingen...
http://www.carbagerun.nl/static/images/ ... age012.jpg :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Inderdaad, zo'n slipcursus is zeker zijn geld waard, en in vele gevallen betaalt de verzekering daar een gedeelte of zelfs volledig voor.
Als bonus krijg je soms dan wat korting.

Als er sneeuw ligt ga ik altijd wat met de auto rijden, het gevoel van 'sneeuw' aanleren. De meeste verklaren me gek. :|
Gladde plekken kan je natuurlijk nooit voorspellen, maar leren op sneeuw rijden is zeker een must.
Niet te kort volgen, remmen op de motor wanneer mogelijk, op verlaten wegen eens testen wat een noodstop met zich meebrengt etc doen volgens mij al veel.
Al rijdende eens gas bijgeven om te voelen of er al dan niet grip van de banden aanwezig is, indien geen grip rij je te snel = vertragen.

edit: en wat de sneeuwruimers / strooiwagens betreft, respect voor deze mensen.
Naar t schijnt hebben ze géén winterbanden, niet te begrijpen moest dat zo zijn.

Sommigen zullen winterbanden overbodig of te kostelijk vinden, maar op termijn kosten ze uiteindelijk niet meer.
De zomerbanden liggen op rust en gaan dus veel langer mee.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Misschien is het geen slecht idee om mensen ook aan te raden om eens een slipcursus/slipschool te volgen. We gooien met duizenden euro's tegelijk naar rijscholen voor dat roze papiertje, maar een 250 euro voor een deftige cursus kan er niet vanaf...
Uit eigen initiatief is het voornamelijk het mannelijke geslacht die daar interesse zal voor hebben, het andere heel misschien als ze gesponsord worden of via het bedrijf ofzo.
Als er sneeuw ligt ga ik altijd wat met de auto rijden, het gevoel van 'sneeuw' aanleren. De meeste verklaren me gek. :|
Gladde plekken kan je natuurlijk nooit voorspellen, maar leren op sneeuw rijden is zeker een must.
Dat is wat iedereen zou moeten doen...en degenen die je gek verklaren hebben er simpelweg geen interesse in.
Maar er mag echt wel NIKS in de weg staan om te oefenen hoor, er ligt hier een wijk achter met een rondpuntje aan 20 per uur met de handrem volledige controle maar aan 30 zat ik op nog geen 30cm van de verlichtspaal (chance gehad) en ge kunt niks doen bij handrem slaat de zijkant tegen de paal, remmen slier je door...gelukkig lag er een rioolput onder de sneeuw :-D

Hoeveel chance kan je hebben om hier een slipcursus in te mogen volgen :worship: (hier zou ik wel paar 1000 tegen gooien) :angel:
[youtube]HKYPFTB2p-U[/youtube]

Sommigen zullen winterbanden overbodig of te kostelijk vinden, maar op termijn kosten ze uiteindelijk niet meer.
Wel als de baas van de bandencentrale zegt ik steek op mijn eigen auto geen winterbanden...70% zijn zelfstandigen en bedrijfswagen 25% laat zich zot maken door de media en 5% heeft ze nodig omdat ze in Duitsland verplicht zijn. :P
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Mijn "Goodyear Eagle F1 GS-D3" banden waren uitstekend voor in de zomer. Droog en nat weer.
De beste banden die ik ooit zowat gehad heb...
Een plezier om mee te rijden.

In de sneeuw echter waren deze banden een "dikke nul". Ronduit gevaarlijk zelfs!
De slechtste banden ooit die ik gebruikt heb bij winterweer ('t is dan ook een zomerband).
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ik moet bekennen dat ik mijn relatief eenvoudige Michelin bandjes zowel zomer als winter gewoon laat staan. De energy saver banden zijn voor mij meer dan voldoende in het winterweer. De afgelopen dagen +300km gereden van autosnelweg tot 15cm sneeuw op de heuvelige boerenbaantjes en zelfs een bouwwerf.

Geen problemen en ik kon vlot mee met het verkeer. Uiteraard niet op het tweede ondergesneeuwde rijvak zoals een jeep aan 100km/u die 5km verder zijn afslag mispakt had, maar kwestie van rustig en defensief rijden, afstand bewaren en anticiperen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik merkt met achterwiel aangedreven auto's toch wel degelijk een héél groot verschil tussen winter- en zomerbanden...

Dezelfde wagen als de mijne, maar dan met zomerbanden kon een slappe helling in centrum Brussel om 08h 's zondagmorgen helemaal niet op.
Achterwielen draaiden helemaal rond, en de auto schoof zonder vooruit te gaan helemaal naar rechts.
Ikzelf - mét winterbanden - kon heel rustig vanuit stilstand op die helling helemaal tot boven rijden. Traction control lichtje was geen 1 keer gaan branden...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

selder : logisch toch? En wat is de oplossing dan...in achteruit erop rijden (heb je zogezegd voorwielaandrijving).
Wat de slipcursus betreft : de vriendin heeft deze gevolgd ;) Kwestie van goed te overtuigen :p

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

DE oplossing is een setje goede winterbanden. :banana:
Dat is altijd gewonnen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wij hebben bij de eerste sneeuw er aan gedacht om winterbanden er op te zetten. Maar het ging snel terug naar positievere temperaturen. Aangezien winterbanden hun kwaliteit verliezen bij +7graden hebben we dit niet meer overwogen (was toen makkelijk in december/januari nog 10 graden en meer). En ook nu met zomerbanden erdoor (met goed profiel!). Winterbanden hebben zeker nut maar gezien de aanschafkost wacht ik liever tot ik ze echt nodig heb :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

sirWard schreef:Ik moet bekennen dat ik mijn relatief eenvoudige Michelin bandjes zowel zomer als winter gewoon laat staan. De energy saver banden zijn voor mij meer dan voldoende in het winterweer. De afgelopen dagen +300km gereden van autosnelweg tot 15cm sneeuw op de heuvelige boerenbaantjes en zelfs een bouwwerf.
Speciale banden heb jij dan... toen ik nog geen winterbanden had kon ik bij de minste heuvel waar sneeuw lag op skiverlof meteen kettingen gaan steken... nu met winterbanden heb ik daar geen enkel probleem meer mee.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

r2504/sirward : hangt ook af van de "kwaliteit" van de sneeuw hé. En hoeveel er voor jou er al over gereden zijn.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Aangezien winterbanden hun kwaliteit verliezen bij +7graden hebben we dit niet meer overwogen
De gemiddelde temperatuur in België tijdens wintermaanden (november-maart) is onder de 7graden hoor. Het is niet omdat je tijdens de dag af en toe boven de 10 graden uitkomt ... Ik denk dat jij ook geregeld 's avonds en 's nachts onderweg bent, of 's morgens vroeg vertrekt. Dan is de temperatuur gewoonlijk wel onder 7 graden ...

De aanschafkosten verdien je eigenlijk terug, gezien je zomerbanden dan 2* langer meegaan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Je zomerbanden gaan inderdaad mee. En de momenten waarop mijn vriendin met de auto naar het werk rijd bevinden zich inderdaad s ochtends of s avonds. Maar als ik kijk naar een plaatselijk weerstation (http://www.weerstationheusden.be/) lag het op die tijdstippen al aan 5-6 graden. En dus op het nippertje voor winterbandjes. Ik ga het nut van winterbanden zeker niet ontkennen Philippe, maar met zomerbanden kom je ook door de winter heen hoor als je wat deftig kan rijden. Terugschakelen, niet vol op de rem gaan, anticiperen op het verkeer, niet op de eerste rijstrook rijden (verse sneeuw glijd minder goed dan platgereden sneeuw..tip!), etc. Dan vraag ik mij af of het voor die paar dagen dat wij sneeuw hebben die effectief op straat blijft liggen wel winterbanden nodig hebben. En dat is een keus die ieder voor zich moet maken! Als er sprake is van sneeuw strooit men al preventief, en na 2 dagen zie je overal de sneeuw langs de kant liggen en is het wegdek ideaal (nuja voor zover dat kan in BE)

Telefonie = EDPnet + OVH
decat
Elite Poster
Elite Poster

Niet op eerste strook rijden = verkeer ophouden.
Als er dan links geen plaats is steek ik u rechts voorbij, en krijg dan heel waarschijnlijk de stempel van wegpiraat. :cop:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Euhm second...IEDEREEN rijd juist op de eerste strook (dus voor alle duidelijkheid : de rechtse rijstrook). En meestal - aangezien daar de sneeuw compleet is platgereden dat het eigenlijk ijs is - steek ik ze dan op de tweede (middel) rijstrook voorbij. Niet voorbij vlammen maar toch tegen een goeie 50km/u. Auto perfect onder controle, zelfs bij manoeuvre of plots remmen, gewoonweg omdat ik op (verse) sneeuw aan het rijden ben. Véél beter dan mocht ik dezelfde handelingen moeten uitvoeren op de eerste rijstrook die onder het ijs zit.

Telefonie = EDPnet + OVH
decat
Elite Poster
Elite Poster

De eerste strook in Belgie ligt meestal rechts hoor.
Links is de kant waar uw stuur staat.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

decat schreef:De eerste strook in Belgie ligt meestal rechts hoor.
Links is de kant waar uw stuur staat.
Even mijn kop in de sneeuw gestoken, al iets wakkerder nu :)
Post aangepast. Maar dan nog begrijp ik jouw vorig antwoord niet echt aangezien ik de mensen die trager rijden van mezelf voorbij steek, en dus zeker niemand ophoud?

PS : als men jou een wegpiraat noemt, dan mag je dat van mij ook zeggen. Als ik aan de reglementaire snelheid van 120km/u op de autostrade rij en ik heb de kans (s avonds/s nachts) dan rij ik uiterst rechts. Maar ik ga mij niet amuseren om telkens van de rechter rijstrook naar de linkerrijstrook te vliegen omdat er iemand is die altijd en overal de middelrijstrook neemt. Ik weet dat ik in de fout ben door deze rechts voorbij te steken, maar dat is meteen een signaal naar hem toe dat hij rechts moet rijden! Immers, hij is evenzeer in de fout aangezien in het politiereglement duidelijk staat dat je altijd "zoveel mogelijk rechts moet rijden".

Telefonie = EDPnet + OVH
selder
Moderator
Moderator

Ik denk dat er een foutieve indruk bestaat dat winterbanden alleen maar goed zijn om mee door de sneeuw mee te rijden.

Een zomerband is van een ander soort/samenstelling materiaal (rubber) gemaakt dan een winterband. Een zomerband heeft bepaalde waardes van rolweerstand, grip, etc etc bij een bepaalde temperatuur. Als de temperatuur te laag wordt, dan gedraagt die band zich niet meer "normaal", en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen - zo wordt de remafstand veel groter, omdat de band véél minder grip heeft. Dit is zo zeker al op een droog wegdek, laat staan op een nat of een glad (ijs/sneeuw) wegdek.

Zo is het even gevaarlijk om met een winterband in de zomer rond te rijden.

Het komt een beetje als marketing-prietpraat over, maar het is toch allemaal uit eigen ervaring...

In de winter als het gesneeuwd heeft, en ik moet met m'n achterwiel-aangedreven wagen vertrekken vanop een ondergesneeuwde parking, daar is met zomerbanden geen beginnen aan. Met winterbanden vertrek ik helemaal zonder problemen. En m'n rijstijl is tijdens beide situaties exact hetzelfde...
Aan de andere kant merk ik dat m'n wagen véél instabieler is met winterbanden op een droog wegdek in de lente - weliswaar tegen zéér hoge snelheden (en ja, dat mag niet, maar er mag zoveel niet)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vertrek eens vanuit tweede vitesse ipv eerste? Lukt dat je ook niet met zomerbanden? Want dat is wat je normaal moet doen.

Versta mij niet verkeerd : winterbanden hebben weldegelijk nut, jouw uitleg klopt volledig! Maar de aanschafkost hiervan ligt mij te hoog voor die paar keer dat je het echt nodig hebt. Je kan met zomerbanden prima de winter door. Maar natuurlijk niet de goedkoopste nemen dan :)

Nogmaals : ik heb gedacht aan winterbanden maar waar moet ik deze stockeren als ik woon op een appartement? Er zijn garages die dit bij houden voor jou (stockage) maar dan moet je weer kosten betalen om deze er op te zetten en er terug af te halen.

Telefonie = EDPnet + OVH
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Grootste vergissing die je kan maken, terminologisch gezien, is denken dat WINTERBAND = SNEEUWBAND is. Wat hoegenaamd het geval niet is.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

r2504 schreef:
sirWard schreef:Ik moet bekennen dat ik mijn relatief eenvoudige Michelin bandjes zowel zomer als winter gewoon laat staan. De energy saver banden zijn voor mij meer dan voldoende in het winterweer. De afgelopen dagen +300km gereden van autosnelweg tot 15cm sneeuw op de heuvelige boerenbaantjes en zelfs een bouwwerf.
Speciale banden heb jij dan... toen ik nog geen winterbanden had kon ik bij de minste heuvel waar sneeuw lag op skiverlof meteen kettingen gaan steken... nu met winterbanden heb ik daar geen enkel probleem meer mee.
't Moet zijn, want ik heb er met de huidige wagen in de omstandigheden van de afgelopen dagen (en elke vorige winterprik) nog geen enkel probleem mee gehad. :beerchug:

Neen, ik pas mijn rijgedrag aan en hou hier ook gewoon rekening mee. Dat ik op het linker, derde en besneeuwd rijvak van de E17 niet moet zitten als het weer vies doet, tsjaah. Kwestie van wat minder vlot te rijden en er wat langer over te doen zeker?

In Zweden was ik zeer tevreden van de wintersloefkes onder de Audi, in putje winter. Maar voor die paar keren dat ik voor de moment met de huidige wagen hier door echte winterse situaties (vrieskou, ijs, sneeuw,...) moet vind ik het de moeite niet om winterbanden, velgen aan te kopen. Dan nog eens het stockeren van die zomerbanden,... Die wagen haalt geen 10k KM op een jaar, laat staan dat ik er al veel mee door het winters weer mee moet. Daarbij staat m'n wagen meer stil dan dat 'm rijdt, ik zou hem eigenlijk beter weg doen.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Niemand met een all weather band (allseason band)?

Zo'n band + ESP en totaal geen last gehad van de winterprik, natuurlijk niet extra zot gaan doen... Die banden zijn geen mirakels...
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Is zeker een alternatief, ouders rijden er mee. ZIjn er idd tevreden van.
Overigens is geen enkele band een mirakel : aanpassen moet je altijd!

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Sinds ik met een achterwiel aangedreven wagen rijdt wil ik niet meer zonder winterbanden. Het verschil is echt enorm als de temp onder de 5 graden duikt, dit jaar was ik iets te laat met het steken van m'n winterbanden en dan gaat de abs al aan als je een beetje brusk remt voor het rood <50km/u.

Vorig jaar kwam ik van Antwerpen, zonneke schijnt, afrit Sint niklaas ineens 2 cm hagel/sneew op de baan, de twee wagens voor mij gaan de vangrail in, ik rij daar zonder te slippen (tegen 120) gewoon door... Had ik op m'n rem gaan staan had ik daar 9/10 ook in gehangen, maar zonder winterbanden aan die snelheid moet je niet eens op je rem gaan staan om in de vangrail te belanden.
Laatst gewijzigd door iceke 22 jan 2013, 13:21, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

iceke welke wagen heb jij dan? Manueel/auto?

Telefonie = EDPnet + OVH
selder
Moderator
Moderator

Er is inderdaad wel een héél groot verschil tussen een achterwiel aangedreven wagen en een voorwiel aangedreven wagen.

Maar nogmaals: Winterband != sneeuwband.
Een winterband heeft veel minder met de sneeuw te maken dan met de gemiddelde temperatuur van een periode.

Ik vind het niet direct terug maar volgens mij was het iets à la:
gemiddelde temperatuur is lager dan 7°C: winterbanden zijn geschikt
gemiddelde temperatuur is hoger dan 15°C: zomerbanden zijn geschikt.
Tussen de 7°C en 15°C kan je zowel met winterbanden als met zomerbanden rijden.
Maar pin me hier niet op vast, de getallen komen uit m'n geheugen en dat is op z'n minst gezegd ... "om zeep" :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”