Hallo,
Is het mogelijk om de telefoonlijn van Telenet via een Fritzbox te laten lopen en is dat gelijk aan een analoge lijn?
De telenet modem is een all-in-one type en de Fritzbox heeft een 'DSL/TEL' aansluiting.
Ik heb het geprobeerd met een verloopkabel rj11-rj45 die bij de Fritzbox was maar kan niet bellen.
In de Fritzbox heb ik onder 'Telephony' -> 'Telephony Devices' -> tabblad 'Fixed Line' de volgende instellingen gedaan:
- Fixed-line network enabled: aangevinkt
- Line Type, analog line gekozen
- telefoonnummer ingegeven als 'zonenummer met 0' en abonneenummer
Moet er nog iets worden ingesteld in de Fritzbox?
Ik heb hier wat gezocht maar kan geen eenduidige informatie vinden of dit werkt omwille van de all-in-one en of er iets bijkomend moet worden ingesteld. Daarnaast weet ik ook niet of dit de juiste kabel is om de Fritzbox met de modem te verbinden.
Aan de kabel die bij de Fritzbox zit is niet te zien hoe de aansluiting is tussen de 2 connectoren maar ik heb wel gezien dat de telefoonaansluiting op de Telenet modem de 2 middelste aansluitingen gebruikt van de rj11 en volgens dit schema zitten op die 2 middelste aansluitingen het DSL signaal, niet?
Klopt het dat ik de 2 middelste aansluitingen v/d rj11/Telenet modem moet verbinden met 3 en 6 in de rj45 van de Fritzbox?
Uitbellen zal gedeeltelijk via de Telenet lijn en voor de rest via een eigen gekozen voip provider verlopen. Bij volle tevredenheid wordt er volledig overgeschakeld naar eigen gekozen voip provider(s).
De instellingen ivm het netwerk zijn als volgt:
- Internet connection via LAN
- Share existing Internet connection in the network (IP Client)
- manueel ip address met de juiste instellingen.
Ik vermoed dat dit geen probleem is - mits de juiste instellingen ivm de providers, niet?
Dank u alvast voor jullie hulp.
Telenet telefoonlijn via Fritzbox?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat klopt inderdaad. Op het schema in je link zijn dit de rode en blauwe draad. Je zal dus zelf zo'n kabeltje moeten (laten) maken.Ernie schreef:ik heb wel gezien dat de telefoonaansluiting op de Telenet modem de 2 middelste aansluitingen gebruikt van de rj11 en volgens dit schema zitten op die 2 middelste aansluitingen het DSL signaal, niet?
Klopt het dat ik de 2 middelste aansluitingen v/d rj11/Telenet modem moet verbinden met 3 en 6 in de rj45 van de Fritzbox?
Op die manier aangesloten is dit inderdaad gelijk aan een analoge lijn.
Zo is het perfect.Ernie schreef:In de Fritzbox heb ik onder 'Telephony' -> 'Telephony Devices' -> tabblad 'Fixed Line' de volgende instellingen gedaan:
- Fixed-line network enabled: aangevinkt
- Line Type, analog line gekozen
- telefoonnummer ingegeven als 'zonenummer met 0' en abonneenummer?
Zo moet je het inderdaad instellen voor gebruik achter de Telenet homegateway. Je zal de FritzBox dus niet gebruiken als router, maar gewoon als IP Client (ATA). Op die manier kan je de FritzBox ook nog gebruiken als switch (3 vrije LAN poorten) en als Wireless AP (om het WiFi bereik van de Telenet modem uit te breiden)Ernie schreef:De instellingen ivm het netwerk zijn als volgt:
- Internet connection via LAN
- Share existing Internet connection in the network (IP Client)
- manueel ip address met de juiste instellingen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Bij de Europese versie zit ook nog een zwart en een grijs adapterblokje. Volgens mij doet het zwarte adapterblokje wat jij wil: kabel 3 en 6 naar het midden brengen in plaats van op de uiteinden laten staan.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat zwarte adapterblokje brengt kabel 1 en 8 naar het midden, en moet gebruikt worden op het zwarte uiteinde (B) van de FritzBox Y-kabel (waar analoge telefonie op 1+8 zit, en ISDN op 3-4-5-6.)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bij mij heeft een tweetal jaar goed gewerkt met de zelfgemaakte kabel.
Echter sinds enkele weken heb ik een hevige ruis op de inkomende telenetlijn als ik deze op de Fritz!Box laat toekomen. Bellen of gebeld worden is niet compleet onmogelijk. Wanneer ik het telefoontoestel rechtstreeks aansluit heb ik geen problemen met ruis. Aan de configuratie is er niets gewijzigd.
Echter sinds enkele weken heb ik een hevige ruis op de inkomende telenetlijn als ik deze op de Fritz!Box laat toekomen. Bellen of gebeld worden is niet compleet onmogelijk. Wanneer ik het telefoontoestel rechtstreeks aansluit heb ik geen problemen met ruis. Aan de configuratie is er niets gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het is wel bekend dat de FritzBoxen (geproduceerd in het moederland van ISDN), niet zo goed weg kunnen met analoge telefoonlijnen (ruis, CLIP problemen, phantom calls, vetraagd belsignaal binnenkomende oproepen, enz).
Gezien de vele voordelen van VoIP (onfhankelijkheid van je internet provider, meerdere lijnen, nomadisch gebruik, beeln op verschillende locaties, ...), de nummer portabiliteit, en de hoge betrouwbaarheid van de Belgsiche VoIP providers, zou ik toch aanraden om jullie vaste lijn te porteren naar een VoIP provider. Je bespaart nog eens de kosten van je analoog abbo ...
Gezien de vele voordelen van VoIP (onfhankelijkheid van je internet provider, meerdere lijnen, nomadisch gebruik, beeln op verschillende locaties, ...), de nummer portabiliteit, en de hoge betrouwbaarheid van de Belgsiche VoIP providers, zou ik toch aanraden om jullie vaste lijn te porteren naar een VoIP provider. Je bespaart nog eens de kosten van je analoog abbo ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Broeckie schreef:Bij mij heeft een tweetal jaar goed gewerkt met de zelfgemaakte kabel.
Echter sinds enkele weken heb ik een hevige ruis op de inkomende telenetlijn als ik deze op de Fritz!Box laat toekomen. Bellen of gebeld worden is niet compleet onmogelijk. Wanneer ik het telefoontoestel rechtstreeks aansluit heb ik geen problemen met ruis. Aan de configuratie is er niets gewijzigd.
Ik heb hier exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij heeft volgende het probleem wonderlijk opgelost :
De fb onmiddellijk achter de tn voice modem. Dus fb niet ingeplugd ergens in een van de tel aansluitingen in huis, maar fb verhuist naar garage en daar recht streeks aangesloten.
Onmiddellijk alle ruis weg, wanneer ik hem terug verplaats, direct terug ruis op die lijn via fb.
Raar...
Heb al gedacht om et eens een adsl splitter tussen te steken, misschien helpt dat.
Het klinkt raar, een adsl splitter achter een tn modem, maar dat zuivert de lijn toch misschien wat? En anderzijds is die y kabel van fb toch een kabel die op het andere stuk naar een dsl aansluit moet, niet?
Ik heb me suf gezocht naar een oplossing, op internet nog veel die problemen tegengekomen, dus dat splittertje is het enige ik nog kan bedenken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Dat is omdat de CLIP binnenkomt tussen de eerste en de tweede beltoon. En de Fritz!box laat zijn telefoontoestellen pas rinkelen als hij de CLIP ontvangen heeft, vandaar deze vertraging.philippe_d schreef:vetraagd belsignaal binnenkomende oproepen
"Onafhankelijkheid van je internet provider", "nummer portabiliteit" en "hoge betrouwbaarheid" zijn toch geen voordelen van VoIP tov analoge lijnen?philippe_d schreef:Gezien de vele voordelen van VoIP (onfhankelijkheid van je internet provider, meerdere lijnen, nomadisch gebruik, beeln op verschillende locaties, ...), de nummer portabiliteit, en de hoge betrouwbaarheid van de Belgsiche VoIP providers, zou ik toch aanraden om jullie vaste lijn te porteren naar een VoIP provider. Je bespaart nog eens de kosten van je analoog abbo ...
Sterker nog: volgens mij is een analoge Belgacom lijn nog altijd betrouwbaarder dan een VoIP lijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Onzin. Als de Belgacom kabel defect is kan ik nog perfect bellen via een Telenet internet verbinding of via een mobiele internet verbinding. Je kan je configuratie zodanig opzetten dat voip betrouwbaarder is dan de klassieke analoge lijn.Sterker nog: volgens mij is een analoge Belgacom lijn nog altijd betrouwbaarder dan een VoIP lijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Starter Plus
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Vooraleer het woord "onzin" in de mond te nemen, misschien toch U eens wat beter informeren?
Praat bijvoorbeeld eens met een alarm installateur, en vraag hem wat hij vindt van een VoIP lijn om uit te bellen...
Praat bijvoorbeeld eens met een alarm installateur, en vraag hem wat hij vindt van een VoIP lijn om uit te bellen...
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Hey hey ...
Het was niet mijn bedoeling om een polemiek uit te lokken over de betrouwbaarheid van VOIP versus analoge telefoon.
Met "hoge betrouwbaarheid van Belgische VoIP providers" bedoelde ik vooral:
Bovenop de besparing op het abbo (2 * 35 EUR p/m), vind ik VoIP gewoon een heel stuk flexibeler.
Trouwens, binnen enkele jaren worden de LEXen gesloten, en schakelt Belgacom volledig over op IP telefonie.
Het was niet mijn bedoeling om een polemiek uit te lokken over de betrouwbaarheid van VOIP versus analoge telefoon.
Met "hoge betrouwbaarheid van Belgische VoIP providers" bedoelde ik vooral:
- a) in vergelijking met low-cost buitenlandse VoIP providers.
b) dat VoIP uit zijn kinderschoenen ontgroeid is, en tegenwoordig toch betrouwbaar mag genoemd worden. Mede dank zij vlugger en stabieler internet.
Bovenop de besparing op het abbo (2 * 35 EUR p/m), vind ik VoIP gewoon een heel stuk flexibeler.
Trouwens, binnen enkele jaren worden de LEXen gesloten, en schakelt Belgacom volledig over op IP telefonie.
Dat is inderdaad een reden om een analoge lijn te houden. VoIP is niet ideaal voor data (fax & modem verkeer, alarm).ubtk schreef:Praat bijvoorbeeld eens met een alarm installateur, en vraag hem wat hij vindt van een VoIP lijn om uit te bellen...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Dus volgens jou is systeem A betrouwbaarder dan systeem B, met als bewijs dat als de kabel van systeem B onderbroken is, systeem A wel nog werkt. Knap argument.VOiD schreef:Onzin. Als de Belgacom kabel defect is kan ik nog perfect bellen via een Telenet internet verbinding of via een mobiele internet verbinding.Sterker nog: volgens mij is een analoge Belgacom lijn nog altijd betrouwbaarder dan een VoIP lijn.
Google ook eens op reliability of analogue telephone lines, waar je veel resultaten zal zien die de vergelijking met VoIP maken. En laat me dan eens weten wie er hier onzin uitkraamt.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 23 jan 2013, 14:03, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Google resultaat voor "reliability of analogue telephone lines": Geen resultaten gevonden voor "reliability of analogue telephone lines".
Betreffende VOIP: 32500 resultaten ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ja, 32500 mensen stellen zich die vraag...
Of lees je niet wat er in die zoekresultaten staat?
Of lees je niet wat er in die zoekresultaten staat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Ik zie wel nergens een vraagteken staan in de opzoeking in Google...
Noch zie ik in het overzicht van de resultaten een distributie in functie van de tijd met de positieve dan wel negatieve ervaringen.
De vraag stelt zich dan ook of jij wel een goede referentie hebt opgegeven met die Google search ... ter ondersteuning van jouw standpunt.
Wel weet ik dat mijn huidige VoIP setup/internet setup zeker niet moet onderdoen qua beschikbaarheid voor mijn ISDN setup van vroeger.
En al zeker heb ik heden geen melding meer op mijn alarmcentrale met "Communication Fault".
Dit was vroeger nogal eens het geval als bijvoorbeeld BGC wat parameters had aangepast in de NT1-2ab. Zonder enig overleg wel te verstaan.
Bovendien heeft ook BGC reeds de beslissing genomen om alles op IP om te schakelen.
Dus ik ga zeker niet blijven stilstaan in de tijd.
En ik ga ook zeker niet investeren in een technologie die ook Belgacom vaarwel aan het zeggen is.
De tijd dat VoIP/internet een bleeding edge technologie was, hebben we reeds lang achter ons gelaten.
Noch zie ik in het overzicht van de resultaten een distributie in functie van de tijd met de positieve dan wel negatieve ervaringen.
De vraag stelt zich dan ook of jij wel een goede referentie hebt opgegeven met die Google search ... ter ondersteuning van jouw standpunt.
Wel weet ik dat mijn huidige VoIP setup/internet setup zeker niet moet onderdoen qua beschikbaarheid voor mijn ISDN setup van vroeger.
En al zeker heb ik heden geen melding meer op mijn alarmcentrale met "Communication Fault".
Dit was vroeger nogal eens het geval als bijvoorbeeld BGC wat parameters had aangepast in de NT1-2ab. Zonder enig overleg wel te verstaan.
Bovendien heeft ook BGC reeds de beslissing genomen om alles op IP om te schakelen.
Dus ik ga zeker niet blijven stilstaan in de tijd.
En ik ga ook zeker niet investeren in een technologie die ook Belgacom vaarwel aan het zeggen is.
De tijd dat VoIP/internet een bleeding edge technologie was, hebben we reeds lang achter ons gelaten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Het gaat hier over het thuisgebruik, waar mensen consumer apparatuur hebben. En voor een analoge lijn moet er helemaal niets van apparatuur bij U thuis staan. Dus hoe kan de betrouwbaarheid nu groter worden als je apparatuur bijvoegt? Zoals al eerder aangehaald, zal geen enkele erkende alarm installateur een VoIP lijn gebruiken om uit te bellen, net wegens de onbetrouwbaarheid. Zelfs zonder elektriciteit in huis blijft deze werken. En ze kan ook amper gestoord worden, of gesaboteerd worden (de Belgacom kabel ligt in de grond).
Ik heb nog nooit geweten dat mijn Belgacom analoge lijn niet werkte. Mijn Internet is al wel een paar keer uitgevallen (uiterst beperkt, dat wel, maar toch).
Als we over professionele apparatuur spreken, is de betrouwbaarheid natuurlijk veel hoger. Je kan de IP apparatuur van Belgacom toch niet vergelijken met een consumer routertje in huis hé?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een groot voorstander van VoIP, en gebruik het dagelijks. Maar qua betrouwbaarheid scoort de analoge lijn thuis volgens mij toch hoger. Hoe minder complex, hoe minder er stuk kan gaan.
Ik heb nog nooit geweten dat mijn Belgacom analoge lijn niet werkte. Mijn Internet is al wel een paar keer uitgevallen (uiterst beperkt, dat wel, maar toch).
Als we over professionele apparatuur spreken, is de betrouwbaarheid natuurlijk veel hoger. Je kan de IP apparatuur van Belgacom toch niet vergelijken met een consumer routertje in huis hé?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een groot voorstander van VoIP, en gebruik het dagelijks. Maar qua betrouwbaarheid scoort de analoge lijn thuis volgens mij toch hoger. Hoe minder complex, hoe minder er stuk kan gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Ook de producenten van alarmsystemen is de opkomst van internet niet ontgaan.
Diverse Belgische meldkamers ondersteunen momenteel dan ook IP verkeer via het internet (ADSL/VDSL/kabel) in plaats van een klassieke analoge telefoonlijn.
Dus ook hier is een analoge lijn aan belang aan het verliezen.
Wat natuurlijk logisch is in het licht van de huidige technologische verschuivingen.
Het klopt wel dat men dit niet doet via VoIP.
Het verkeer tussen de alarmcentrale en de meldkamer verloopt immers rechtstreeks via het internet (IP).
Met de nodige versleuteling/beveiliging uiteraard.
En zeker niet onbelangrijk: zonder de communicatiekosten verbonden aan de klassieke telefoonlijn.
Deze werkwijze via het internet wordt door de betrokkenen (installateur/meldkamer/klant) heden dus niet meer als minder betrouwbaar beschouwt.
Meer. Dit zal binnen afzienbare tijd dan ook de standaard worden.
Intussentijd zullen er zeker nog installaties gebeuren met de klassieke analoge telefoonlijn.
En wat betreft "thuisgebruik": veel privé personen met een alarmsysteem hebben thuis een meer gesofistikeerd systeem in gebruik dan veel bedrijven ...
Diverse Belgische meldkamers ondersteunen momenteel dan ook IP verkeer via het internet (ADSL/VDSL/kabel) in plaats van een klassieke analoge telefoonlijn.
Dus ook hier is een analoge lijn aan belang aan het verliezen.
Wat natuurlijk logisch is in het licht van de huidige technologische verschuivingen.
Het klopt wel dat men dit niet doet via VoIP.
Het verkeer tussen de alarmcentrale en de meldkamer verloopt immers rechtstreeks via het internet (IP).
Met de nodige versleuteling/beveiliging uiteraard.
En zeker niet onbelangrijk: zonder de communicatiekosten verbonden aan de klassieke telefoonlijn.
Deze werkwijze via het internet wordt door de betrokkenen (installateur/meldkamer/klant) heden dus niet meer als minder betrouwbaar beschouwt.
Meer. Dit zal binnen afzienbare tijd dan ook de standaard worden.
Intussentijd zullen er zeker nog installaties gebeuren met de klassieke analoge telefoonlijn.
En wat betreft "thuisgebruik": veel privé personen met een alarmsysteem hebben thuis een meer gesofistikeerd systeem in gebruik dan veel bedrijven ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Begrijp je zelf wat je schrijft ?Edward Valckx schreef:Dus volgens jou is systeem A betrouwbaarder dan systeem B, met als bewijs dat als de kabel van systeem A onderbroken is, systeem B wel nog werkt. Knap argument.
Omdat bij een analoge lijn er een 1 op 1 verbinding is tussen fysieke verbinding en 'applicatie' (gesprek). Als de verbinding er uit ligt (om welke reden dan ook, kabelbreuk, defect in de centrale, ...) je dus ook niet meer gebruik kan maken van de 'applicatie'. Bij voip daarentegen ben je niet afhankelijk van één fysieke verbinding en zijn er dus alternatieven om snel op een andere manier te connecteren.Edward Valckx schreef:Het gaat hier over het thuisgebruik, waar mensen consumer apparatuur hebben. En voor een analoge lijn moet er helemaal niets van apparatuur bij U thuis staan. Dus hoe kan de betrouwbaarheid nu groter worden als je apparatuur bijvoegt?
Neen, ze doen dit omdat dit geen FUNCTIE is van een voip verbinding. Dit heeft niets met onbetrouwbaarheid te maken.Edward Valckx schreef:Zoals al eerder aangehaald, zal geen enkele erkende alarm installateur een VoIP lijn gebruiken om uit te bellen, net wegens de onbetrouwbaarheid.
En straatkasten werden nooit gesaboteerd denk je ?Edward Valckx schreef:Zoals al eerder aangehaald, zal geen enkele erkende alarm installateur een VoIP lijn gebruiken om uit te bellen, net wegens de onbetrouwbaarheid. Zelfs zonder elektriciteit in huis blijft deze werken. En ze kan ook amper gestoord worden, of gesaboteerd worden (de Belgacom kabel ligt in de grond).
Ik heb dus al verschillende keren geweten waarbij door kabelbreuk de analoge lijn er meerdere dagen uitlag en waarbij we toch via voip konden telefoneren.Edward Valckx schreef:Ik heb nog nooit geweten dat mijn Belgacom analoge lijn niet werkte. Mijn Internet is al wel een paar keer uitgevallen (uiterst beperkt, dat wel, maar toch).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Kan perfect. Als je internet hebt via VDSL2 en de voeding (tussen de centrale en de KVD) is onderbroken door een kabelbreuk dan kan jij verder surfen en tv kijken. En vermits voip via internet gaat zal dit ook werken... Terwijl bij gewone analoge telefoon niet.VOiD schreef:Ik heb dus al verschillende keren geweten waarbij door kabelbreuk de analoge lijn er meerdere dagen uitlag en waarbij we toch via voip konden telefoneren.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Bedankt voor de bevestiging Phiippe!
Heb het met een zelfgemaakte kabel aan de praat gekregen en intussen ook freevoipdeal als uitgaande provider geconfigureerd, hetgeen natuurlijk prima werkt.
Er was tot nu toe 1 hapering waar bij een inkomend gesprek (via TN) de beller niks hoorde en dit was meteen een moment van vertwijfeling of dit nu een van de hier gemelde problemen was van een fritzbox achter een all-in-one.
Als dat nu een typisch gevolg is van de TN lijn is dat niet zo erg want de bedoeling is toch om deze lijn op te zeggen.
OT ivm discussie analoog<->voip: als binnenkort ook Belgacom zijn analoge lijnen gaat afschaffen, wat dan met alle bestaande 'noodoplossingen' zoals liften, alarminstallaties, ...?
Heb het met een zelfgemaakte kabel aan de praat gekregen en intussen ook freevoipdeal als uitgaande provider geconfigureerd, hetgeen natuurlijk prima werkt.
Er was tot nu toe 1 hapering waar bij een inkomend gesprek (via TN) de beller niks hoorde en dit was meteen een moment van vertwijfeling of dit nu een van de hier gemelde problemen was van een fritzbox achter een all-in-one.
Als dat nu een typisch gevolg is van de TN lijn is dat niet zo erg want de bedoeling is toch om deze lijn op te zeggen.
OT ivm discussie analoog<->voip: als binnenkort ook Belgacom zijn analoge lijnen gaat afschaffen, wat dan met alle bestaande 'noodoplossingen' zoals liften, alarminstallaties, ...?
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Plus Member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 4 keer
Even dit terug oprakelen omdat ik zelfde probeer te doen alleen met een modem only setup...
Ik heb de 2 middelste pinnetjes van de rj11 in de Telenet modem verbonden met 3 en 6 van de dsl/tel op de FB maar krijg het niet aan de praat.
Had vroeger Proximus en toen heeft het met een zelf gemaakt y kabel altijd gewerkt en instellingen zijn onveranderd gebleven..
Als ik mijn vaste telefoon aansluit op de fritzbox op de analog lijn kan ik ook niet bellen.
Iemand een idee? Kabel lijkt me goed...
Edit: kabel is gewoon goed... ik kan inbellen (met gsm) op mijn vaste lijn en de analoge telefoon rinkelt. Ik krijg de oproep ook in de fon app maar alleen als app open staat.. ik kan echter niet bellen met de Fritz Fon app.
Dus waar zou dit nog kunnen liggen? Ik draai nog op 6.20; kan dat het probleem zijn?
Edit2: er was geen landmijn ingesteld blijkbaar enkel voip van destijds... dus probleem opgelost!
Ik heb de 2 middelste pinnetjes van de rj11 in de Telenet modem verbonden met 3 en 6 van de dsl/tel op de FB maar krijg het niet aan de praat.
Had vroeger Proximus en toen heeft het met een zelf gemaakt y kabel altijd gewerkt en instellingen zijn onveranderd gebleven..
Als ik mijn vaste telefoon aansluit op de fritzbox op de analog lijn kan ik ook niet bellen.
Iemand een idee? Kabel lijkt me goed...
Edit: kabel is gewoon goed... ik kan inbellen (met gsm) op mijn vaste lijn en de analoge telefoon rinkelt. Ik krijg de oproep ook in de fon app maar alleen als app open staat.. ik kan echter niet bellen met de Fritz Fon app.
Dus waar zou dit nog kunnen liggen? Ik draai nog op 6.20; kan dat het probleem zijn?
Edit2: er was geen landmijn ingesteld blijkbaar enkel voip van destijds... dus probleem opgelost!