Vooreerst mijn excuses mocht dit onderwerp al behandeld zijn op het forum...
Mijn situatie:
- Een zoon van 12 die, indien hij kan, op zijn laptop ongebreideld op Internet zit & online gamet
Technisch:
- Belgacom Intense met BBox2
- zijn laptop heeft een WiFi verbinding naar de BBox
- abonnement bij OpenDNS, laptop gefilterd via OpenDNS DNS servers
- zoon, echtgenote & ikzelf hebben een Android smartphone
Probleem:
- Zit het Internet dicht, dan schakelt hij doodleuk op zijn gsm over voor youtube filmpjes over zijn favoriete spellen
(al geprobeerd om te redeneren met een 12-jarige? enige oplossing is om hem zijn gsm af te pakken, maar dat zie ik niet zitten)
Doel:
- Internet volledig dicht zolang huiswerk/lessen niet gedaan zijn. Erna kan hij eventueel nog wat 'broddelen'
- Dit lukt zonder meer op de laptop (optie 'blacklist' op OpenDNS, met enkele sites whitelisted, zoals wikipedia bv)
- GSM blijft echter 'open'
- Opendns werkt blijkbaar op het externe IP adres van het *netwerk*, niet van individuele apparaten op dit netwerk
Al gedaan:
- DNS op zijn gsm naar OpenDNS servers veranderd - geen verschil
- BBox DNS servers aangepast - werkt uitstekend, maar mijn echtgenote & ikzelf hebben dan ook geen internettoegang wanneer OpenDNS op 'blacklisted' staat (niet ideaal)
Iemand enig idee?
OpenDNS
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Dus hij gebruikt dan 3G om openDNS te omzeilen ?
Is ouderlijk gezag hier niet meer aangewezen dan een technische oplossing ?
Is ouderlijk gezag hier niet meer aangewezen dan een technische oplossing ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Geen 3G, maar op de WiFi.
En, inderdaad, ouderlijk gezag zou moeten voldoen, but... met hem praten is als
(hij is de zoon van mijn vrouw uit haar eerste huwelijk - ik zie hem doodgraag, maar we gaan regelmatig in de clinch)
En, inderdaad, ouderlijk gezag zou moeten voldoen, but... met hem praten is als
(hij is de zoon van mijn vrouw uit haar eerste huwelijk - ik zie hem doodgraag, maar we gaan regelmatig in de clinch)
Laatst gewijzigd door LukeSBE 15 jan 2013, 16:07, in totaal 1 gewijzigd.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Ik ben het volledig eens met VOiD, meer blokkades zorgen er enkel voor dat je iets creatiever moet zijn om ze te omzeilen
Opera Mini (en Opera Mobile met Turbo-optie aan) tunnelen bijvoorbeeld alles over een transparent proxy, good luck om daar bepaalde sites te blokkeren zonder alle verkeer af te sluiten.
[ Post made via mobile device ]
Opera Mini (en Opera Mobile met Turbo-optie aan) tunnelen bijvoorbeeld alles over een transparent proxy, good luck om daar bepaalde sites te blokkeren zonder alle verkeer af te sluiten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Volledig mee eens, je kan zo een probleem niet oplossen met tech. Een werknemer die je wilt kortwieken en alles bypassed ontsla je, iets moeilijker met een zoon.Petervanakelyen schreef:Ik ben het volledig eens met VOiD, meer blokkades zorgen er enkel voor dat je iets creatiever moet zijn om ze te omzeilen
Je hebt een opvoedingsprobleem, geen technisch probleem.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet met je mee voel, ik heb ook een zoon en hou mijn hart al vast voor later, maar ik denk echt niet dat je kan winnen op technisch vlak)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik weet niet of je dit op de BBox kan, maar indien nodig kan je eventueel een andere router gebruiken waar je die dingen wel kan instellen. Ik denk dan aan een filter op basis van het MAC-adres eventueel gecombineerd met een tijdsinterval waarin de blokkering moet gelden?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als jij bang bent van je zoon een correcte opvoeding te geven dan is er volgens mij iets grondigs fout !LukeSBE schreef:(al geprobeerd om te redeneren met een 12-jarige? enige oplossing is om hem zijn gsm af te pakken, maar dat zie ik niet zitten)
Dat het niet je eigen zoon is maakt het in een nieuw gezin niet eenvoudig... maar ik hoop dat jij en je vrouw hetzelfde idee hebben over opvoeding en dan mag het geen probleem zijn (je trekt hier duidelijk geen andere/eigen kinderen voor).LukeSBE schreef:En, inderdaad, ouderlijk gezag zou moeten voldoen, but... met hem praten is als
Techniek gaat je hierbij heus niet helpen... en dit is slechts het begin !
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Mensen, laat ons het houden bij technische oplossingen en geen opvoedkundig advies proberen geven...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Je kunt zijn GSM blokken met cerberusapp.com
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
gooi zijn gsm gewoon uit de wifi? (verander het paswoord, blokkeer op mac, ken vast ip toe en blokkeer internet op dat ip, ....)
als hij thuis is, is er geen reden om met de gsm op internet te zitten.
verder ben ik overigens een tegenstander van zo'n regeltjes opleggen: laat ze het zélf gewoon voelen?
als hij zijn jaar opnieuw moet doen omdat hij "het leuker vond te internetten dan zijn werk te leren", dan moet hij het gewoon maar zo bekopen.
akkoord - dat kost je natuurlijk een extra jaar.
maar daar leert hij mss wat uit!
en als hij toch feilloos overal doorheen komt zonder dat zijn internet geblokkeerd was, kijk, dan heb je ofwel een slimme zoon,
ofwel eentje met veel geluk en/of spiekkunsten
als hij thuis is, is er geen reden om met de gsm op internet te zitten.
verder ben ik overigens een tegenstander van zo'n regeltjes opleggen: laat ze het zélf gewoon voelen?
als hij zijn jaar opnieuw moet doen omdat hij "het leuker vond te internetten dan zijn werk te leren", dan moet hij het gewoon maar zo bekopen.
akkoord - dat kost je natuurlijk een extra jaar.
maar daar leert hij mss wat uit!
en als hij toch feilloos overal doorheen komt zonder dat zijn internet geblokkeerd was, kijk, dan heb je ofwel een slimme zoon,
ofwel eentje met veel geluk en/of spiekkunsten