Eerste bod Liberty Global op Telenet levert maar 8 procent o

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

De eerste poging van het Amerikaanse Liberty Global om volledig in handen te krijgen, was niet erg succesvol. De Telenet-hoofdaandeelhouder kon nauwelijks acht procent extra binnenrijven


Liberty Global heeft nu een belang van 58,4 procent van het Mechelse kabelbedrijf in handen, meldt het.

Bod te laag

Tegen het bod van Liberty Global, dat vrijdag afliep, bestond heel wat tegenkanting. Enkele grote aandeelhouders en de onafhankelijke bestuurders van Telenet vonden het bod van 35 euro per aandeel te laag. Een expert die was aangeduid door de raad van bestuur van Telenet, waardeerde het aandeel van de Mechelse kabelgroep op 37 tot 42 euro.

Officiële resultaten

Op 18 januari worden de resultaten van de eerste biedingsronde officieel bekendgemaakt. Dan zal ook duidelijk worden of Liberty Global zijn bod verlengt. De Amerikanen hadden bij de aankondiging van het bod in september 50,04 procent van de Telenet-aandelen in handen. (Belga/TV)
Bron:
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 462547.htm
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maar ondertussen bezitten de Amerikanen toch weeral 8% meer :?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Maakt dat veel verschil? (ken niet veel van die beurstoestanden)
'k Bedoel, ze hadden toch al +50%, dus konden toch al doen wat ze wilden. Dus of ze nu 50% of 58% hebben, maakt toch niet veel uit, wel?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik dacht dat voor bepaalde zaken een gewone meerderheid niet voldoende was... maar 58% brengt ook daar geen verandering in.

Feit is dat men 8% extra aandelen heeft verworven aan een goedkope prijs... stapje voor stapje komt men wel aan de rest vrees ik.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor sommige beslissingen heb je 2/3de meerderheid nodig.
EDIT: En 75% voor heel belangrijke beslissingen.

Ook fiscaal gezien (in sommige landen toch) kan dit een invloed hebben. Als je meer in bezig hebt, telt het als een ander soort dochtermaatschappij, waardoor belastingen bv. lager zijn op de winst verkregen uit deze maatschappij.

+ ze krijgen dan bv. 100% vd winst ipv de 58 :)

Een mooie overzichtje:
) ik heb 1 aandeel

stemrecht, tenzij aandeel zonder stemrecht (strikte vereisten o-a- niet meer dan 1/3 van maatschappelijk kapitaal)
recht om te delen in de winst
recht op deel in liquidatiesaldo
bij kapitaalverhoging: voorkeurrecht bij uitgifte nieuwe aandelen
recht op omzetting aandeel aan toonder in aandeel op naam (NV)
recht om aan algemene vergadering deel te nemen (oproepingsformaliteiten respecteren indien conflictsituatie)
recht op informatie (vijftien dagen voor algemene vergadering: jaarrekening en jaarverslagen opsturen/ter beschikking leggen op maatschappelijke zetel)
recht om vragen te stellen aan bestuurders (over bestuursverslag en punten op de agenda) en aan de commissarissen (enkel over controleverslag)
recht op externe controle : indien commissaris verplicht, kan 1 aandeelhouder daarover algemene vergadering aanvragen
individuele onderzoeks- en controlebevoegdheid (evt vertegenwoordiging door accountant)
recht op gelijke behandeling binnen zelfde categorie aandelen
vetorecht bij overgang van beperkte naar onbeperkte aansprakelijkheid
recht om aansprakelijkheidsvordering in te stellen (als derde, niet in naam van de vennootschap, maw geen minderheidsvordering)
recht om de nietigheid van een besluit van de algemene vergadering te vorderen indien overtreding van art- 64 W. Ven.
recht om de uittreding te vorderen (verplichte overname van de aandelen door de andere aandeelhouders)
gerechtelijke ontbinding vorderen van niet meer actieve vennootschappen (drie jaar geen jaarrekening neergelegd)

b) ik heb 1% van de aandelen

recht om voor rekening van de vennootschap een minderheidsvordering in te stellen tegen het bestuur
mogelijkheid om een deskundigenonderzoek te vorderen indien er aanwijzingen zijn dat de belangen van de vennootschap op ernstige wijze in gevaar komen of dreigen te komen

c) ik heb 20% van de aandelen

recht om een algemene vergadering te doen bijeenroepen om te beraadslagen over een agenda waarvan zij de punten vrij kunnen bepalen- Indien bestuur weigert de algemene vergadering samen te roepen: vordering in kort geding mogelijk

d) ik heb meer dan 20% van de aandelen

mogelijkheid om de wijziging van het maatschappelijk doel tegen te houden
mogelijkheid om de omvorming tegen te houden
mogelijkheid om inkoop eigen aandelen tegen te houden (NV)

e) ik heb 25% van de aandelen

mogelijkheid, indien het netto-actief van de vennootschap gedaald is onder 1/4 van het maatschappelijk kapitaal om te beslissen tot ontbinding (1/4 van aanwezige stemmen op ‘alarmbel- algemene vergadering’

f) ik heb meer dan 25% van de aandelen

mogelijkheid om elke statutenwijziging tegen te houden (kapitaalverhogingen en -verminderingen, wijziging boekjaar, fusies en splitsingen,…)
mogelijkheid om de beslissing tot inkoop van de eigen aandelen tegen te houden (BVBA)
BVBA: mogelijkheid om de overdracht van de aandelen aan derden (= geen vennoot, geen echtgenoot, geen bloedverwant in rechte lijn, geen in statuten vermeld persoon) tegen te houden
mogelijkheid om ontbinding tegen te houden op ‘alarmbel- algemene vergadering’ na daling van netto-actief onder ½ van het maatschappelijk kapitaal

g) ik heb 30% van de aandelen

recht om uitsluiting van een andere vennoot te vorderen indien vennootschapsbelang in gevaar

h) ik heb 50% van de aandelen

patsituatie mogelijk

i) ik heb meer dan 50% van de aandelen

recht om de bestuursorganen te benoemen en te ontslaan (uitz- statutaire zaakvoerder in BVBA)
recht om de commissaris-revisor te benoemen
recht om jaarrekening goed te keuren en kwijting te verlenen aan het bestuursorgaan
recht om te beslissen over uitgifte van obligaties

j) ik heb 75% van de aandelen

recht om te beslissen over statutenwijzigingen (behalve doelwijziging en omvorming)
recht om bij kapitaalverhoging het voorkeurrecht te beperken of op te heffen (in het belang van de vennootschap)
recht om converteerbare obligaties of warrants uit te geven
recht om de vennootschap te ontbinden wanneer netto-actief gedaald is onder ½ van het maatschappelijk kapitaal

k) ik heb meer dan 75% van de aandelen

recht om ontbinding van vennootschap tegen te houden op ‘alarmbel-algemene vergadering’ na daling van netto-actief onder ¼ van het maatschappelijk kapitaal

l) ik heb 80% van de aandelen

recht om doel van vennootschap te wijzigen
recht om vennootschap om te vormen
recht om tot inkoop van eigen aandelen te beslissen

m) ik heb 95% van de aandelen

NV : recht om minderheidsaandeelhouder(s) uit te kopen

bron: https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgroep ... fault.aspx
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”