Spa Reine boos op kraantjeswaterpromotie

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

KRNWTR (spreek uit: kraanwater zonder klinkers) wil kraanwater overal in de horeca op de kaart krijgen. "Omdat het minstens zo gezond is en veel milieuvriendelijker dan fleswater", zegt mede-initiatiefnemer Tetsuro Miyazaki. Spa kan er niet om lachen en vindt dat er onjuiste informatie over fleswater wordt verspreid.
KRNWTR is eigenlijk een Nederlands initiatief, maar Tetsuro werkt er als Brusselaar aan mee. "Uit gezonde verontwaardiging, omdat wij niet begrijpen dat er zoveel fleswater wordt verkocht. Bronwater heeft driehonderd keer meer CO2 uitstoot dan kraanwater. Voor de productie van een flesje bronwater is 0,25 liter olie en 3 liter water nodig. Water verpakt in een fles of pak is 325 keer duurder dan kraanwater!"

Via de Facebookpagina en een app kan iedereen kraanwater letterlijk mee op de kaart zetten, door horecazaken aan te melden die kraanwater schenken. De kaart toonde gisteren onder meer Lunchbox (Antwerpen), Kornél (Antwerpen), Zeppelin (Antwerpen), Lukemieke (Leuven), Hidrodoe Café (Herentals) en PAST-dA (Gent).

"Onjuiste informatie"
Jean-Benoit Schrans, woordvoerder van Spa, betreurt de volgens hem "onjuiste informatie" die KRNWTR verspreidt. "75% van onze verpakking wordt al gerecycleerd. Spa Reine is de enige in Europa waarvan de nieuwe flessen ook nog eens voor 50% uit gerecycleerd materiaal bestaan. Natuurlijk mineraalwater komt recht uit de grond, wordt niet chemisch behandeld en de samenstelling is altijd constant. Unieke troeven!"

Of het klopt dat kraanwater eigenlijk gezonder is dan mineraalwater? "Ik ga niet beweren dat het gezonder is, maar het is in elk geval wel evenwichtiger van samenstelling", zegt Alain T'Syen van drinkwaterproducent Pidpa.
bron:
http://www.zita.be/business/2138927_spa ... motie.html
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

doordat flessenwater het milieu veel harder belast, is het veel ongezonder. Het water op zich misschien niet... maar de impact op het milieu (transport, verpakking, ...) is enorm (ook van andere dranken natuurlijk). Als de impact op het milieu enorm is, is het onrechtstreeks ook ongezond.

Het is alleen dom, om mensen te brainwashen over flessenwater als spa, vitel, bru, ... en over cola, fanta, bier, wijn, etc te zwijgen. Naar mijn gevoel is dat te selectief... ze hebben allemaal een enorme impact op het milieu.

http://www.krnwtr-drinkkraanwater.nl/
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Wat een uitleg..

Dus als ik die redenering (ecologische voetafdruk) moet volgen is het meest gezonde :

In een grot wonen, net zoals de kippen opstaan bij de eerste zonneschijn en slapengaan bij valavond (lekker lang slapen deze tijd van het jaar)
en voorts leven van de jacht en de visvangst, met fiche in de hand van welke dieren wel en niet (bij voorkeur katten, die zijn er toch in overvloed).
Let wel dat jacht en visvangst als aanvullende voeding gezien moeten worden naast de primaire bosvruchten (braambessen,..) natuurlijk.

u word dan ook vriendelijk verzocht uw gevoeg te spreiden ten einde de zaadjes van eerder verorberde vruchten op die manier meer kansen te geven.

Is het leven op aarde dan een "ultramacroreflectie" van het menselijk leven? Eindigen we op een manier zoals we begonnen zijn?

Later, even wat diepvriesvis en opwarmsausje met puree gaan eten en eens kijken wat er zoal op tv is vanavond.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

@Heronic: uw signature at work? :)
Insanity is my only means of relaxation
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Zolang de smaak van kraantjeswater niet hetzelfde smaakt als SpaBlauw blijf ik toch bij Spa(al zijn er ook merken die slechter smaken dan kraantjeswater).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

En omdat ik niet geloof dat kraantjeswater overal dezelfde kwaliteit is en veel meer chloor bevat dan flessenwater (vul er maar eens een bad mee en laat dat een paar dagen staan - blauwgroenige schijn van het water en de residus).
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stroper schreef:Zolang de smaak van kraantjeswater niet hetzelfde smaakt als SpaBlauw blijf ik toch bij Spa(al zijn er ook merken die slechter smaken dan kraantjeswater).
Tja, dat is een persoonlijk keuze... in vind Spa afschuwelijk smaken. Ik denk zelfs dat het het enige water is dat ik met m'n ogen toe uit tal van flessenwaters kan uithalen vanwege die zeer specifieke smaak.
fryelectro schreef:En omdat ik niet geloof dat kraantjeswater overal dezelfde kwaliteit is en veel meer chloor bevat dan flessenwater
Er is een verschil tussen kraantjeswater (wat er dus bij jou thuis uitkomt) en het water dat men gebruikt voor je kraantjeswater (wat men in de leiding zal stoppen). Ik heb zelf zo'n 15 jaar geleden voor een watermaatschappij gewerkt en daar wist men toen al te vertellen dat hun water veel gezonder was dan tal van flessenwater... zelfs toen had men al plannen om het te bottelen (maar dacht dat het toen een politiek issue was waarom men het niet gedaan heeft).
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Volledig met je eens r2504.

Spa vind ik ook niet te drinken.

Drink dan toch liever kraantjeswater.

Tis vooral maar wat ze de mensen jaren al dan niet wijsmaken hé.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

+1 Spa krijg ik gewoon niet binnen. Ik vind kraantjeswater vele beter dan Spa.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Hier kopen we zelden flessenwater. We hergebruiken hier ook altijd een fles door ze te vullen met kraanwater.

En +1: Spa is niet te zuipen. De specifieke smaak, en al helemaal de smaak van het Spa water uit glazen flessen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind kraantjeswater ook nog het beste en Spa niet zo lekker. Kraantjeswater heeft wel een aparte smaak die vaak regiogebonden is, maar dat is kwestie van gewoonte. In Antwerpen (woonplaats) vind ik het heel lekker, in Leuven vind ik het maar niets en aan de kust valt het nog mee. Maar ik ben er van overtuigd dat je voorkeur wijzigt als je het veel drinkt.

En ik betaal liever kraantjeswater dan het 'dure' water van Spa en voor kraantjeswater moet je niet eens naar de winkel. Een gemiddeld gezin betaalt : € 0,003 à €0.004 per liter, exclusief btw (6%). Dit is wel ook regio-afhankelijk.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Brita FTW! :lol:
(al drink ik zelf Spa en 5L bidons van Delhaize)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

huismerk van de colruyt hier :)
het kraantjeswater is hier maar niks, en spa is idd ook niet bepaald mijn voorkeur.

maar het huismerk van de colruyt ben ik dan weer wel over te spreken, en wat een geluk: laat de colruyt nu net mijn "huis"winkel zijn :)
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Als mijn kraan bruiswater zou tappen dan zou ik direct overstappen :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

driesve schreef:Kraantjeswater heeft wel een aparte smaak die vaak regiogebonden is, maar dat is kwestie van gewoonte. In Antwerpen (woonplaats) vind ik het heel lekker, in Leuven vind ik het maar niets en aan de kust valt het nog mee. Maar ik ben er van overtuigd dat je voorkeur wijzigt als je het veel drinkt.
Je merkt dat zelfs een Coca Cola... ook dat maakt men met lokaal water... in Thailand is het bijvoorbeeld niet te drinken.

Maar nogmaals, kraantjeswater is iets anders dan dergelijk water gebotteld (dan moet het namelijk niet door alle leidingen waar soms wel een probleem zit).
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Devilzown schreef:Als mijn kraan bruiswater zou tappen dan zou ik direct overstappen :-D
Als je écht wil, zou dat nog moeten lukken. :-D
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Wat plat water betreft heb ik nog nooit iets anders gedronken dan kraantjeswater (op een paar uitzonderingen na). En wat bruiswater betreft koop ik het huismerk van de Colruyt. En indien je zou twijfelen aan mijn smaakpapillen kan ik je zeggen dat ik er zeer goede heb, altijd al geweten en door velen bevestigd. Uiteraard blijft het een feit dat je over kleuren en smaken niet kan discusiëren.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Het is een feit dat Spa een specifieke smaak heeft, en je bent voor of tegen...
Ik zelf vind Spa heel lekker, en beschouw dat niet alsof ik water drink, ik kan dit perfect als vervanger van een frisdrank nemen.

Wij drinken thuis water van de kraan (AWW), en laten dit door een Brita filter lopen (dit veranderd de smaak nog een beetje en het is gewoon een handige kan om te gieten aan tafel).
Op het werk drinken we Chaudfontaine, maar dit kan qua smaak perfect naast een fles bronwater van de Aldi of Lidl gezet worden, daar proef ik geen verschil tussen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zie iedereen hier lovend zijn over de brita filters.
Opgepast, dat kunnen leuke broeihaarden van bacteriën worden.

Heb je al geprobeerd om een kan water gewoon in de frigo te zetten ?
Het chloor vervliegt dan en gekoeld water heeft ook een andere smaaksensatie dan kraantjeswater op kamertemperatuur.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ze gebruiken allemaal zilver-geïmpregneerde actieve kool en kunstharsfilters met ionenwisseling als primair filtermechanisme, zoals worden gebruikt bij waterontharding.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brita
waardoor ze dus geen broeihaarden kunnen worden voor bacterien, want zilver dood de bacterien.

Zilver,

Zilver verwerkt in waterfilters voorkomt nieuwe bacteriegroei, het water moet wel eerst door andere filters gezuiverd zijn.
http://www.watershop.aquatechnic.nl/ind ... ng&lang=NL

Het is zelfs zo, dat als je water langer wil bewaren, dat je het gewoon in een zilveren kan - kan doen.
Natuurlijk niet eeuwig... en op tijd een brita filter vervangen (ik dacht na 1 maand)
de koe zegt boe
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hier ook al jaar en dag kraantjeswater!
Ik drink het rechtstreeks van de kraan, mijn vrouw verkiest het liever uit een kan, omdat dan de chloor kan ontsnappen en dit een iets andere smaak geeft + op kamertemperatuur is.
Maar is een gewone kan, geen Brita of dergelijke, want door geloof ik niet echt in.
Maar de smaak van kraantjeswater is inderdaad regio-gebonden. Afhankelijk of het over oppervlaktewater dan wel grondwater is, kan de smaak verschillen. Ook de hoeveelheid chloor, ijzer en kalk speelt een rol. Is afhankelijk van je geografische ligging vanwaar je water afkomstig is...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Devilzown schreef:Als mijn kraan bruiswater zou tappen dan zou ik direct overstappen :-D
Er bestaan toestelletjes die werken met koolzuur en je kraantjeswater dus bubbels geven.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 11 jan 2013, 10:32, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vroeger kochten wij ook bruisend water van het merk Spa. Mijn grootouders van het merk "Spontin" maar dat is sinds een jaar of 2 "op de fles gegaan". Ik heb een tijd bruisend water van Colruyt gekocht (oranje bakken, afkomstig van Sources Léberg). Begon tegen te steken en nu ben ik heel erg tevreden over het merk "Top Bronnen". Heel veel koolzuur in en tot nu toe het beste qua smaak wat ik geproefd heb. Let wel: ik koop altijd een bak van 12 glazen flessen. PET flessen geven namelijk een smaak af (zie ook ander topic op dit forum). Plastieken flessen komen er bij mij niet in. Ook de Coca Cola flesjes zijn glazen flesjes in een bak van 24 stuks. Niet alleen is drank in plastieken flessen duurder dan in glazen flessen (je moet de verpakking er bij betalen), je moet ook nog eens een keer aparte vuilniszakken kopen om deze PET flessen in te doen. Nee, geef mij maar glazen flessen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Jack Daniels schreef:je moet ook nog eens een keer aparte vuilniszakken kopen om deze PET flessen in te doen
:???: Die gaan gewoon in de PMD zak toch ? Of beweer je nu dat je ook voor de rest totaal niets van PMD afval hebt ? (melkkartons, conservenblikken, etc...)
Trouwens, hier zijn PMD spotgoedkoop. Ik denk iets van een 5c het stuk en er gaan serieus wat PET-flessen in zo een blauwe zak hoor.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

Duizenden grensgezinnen ,zelfs mensen die nog verder wonen doen inkopen in Nederland.
Daar wordt op elke fles glas of plastic statiegeld bijgerekend.Ook op de bakken,Zo ruil je je leeggoed weer mooi in.
Qua prijs moeten ze niet onderdoen voor Belgie,zelfs Spa is daar beterkoop
Waarom kan dit in Belgie niet met plastic flessen.
Laatst gewijzigd door arjan 11 jan 2013, 11:13, in totaal 1 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Klopt,wij doen zeer regelmatig boodschappen in Nederland,op een 1,5l fles is er 0,25€ statiegeld,die krijg je terug,als je de lege fles binnenbrengt.Deze week bijv. Bitter Lemon (Royal Club)1,5 l,een fles kopen en een gratis,komt op een 1,09€ voor 2,plus een 0,50 € statiegeld.Wij wachten altijd tot we een 40 flessen hebben,dat is dan een 10€ korting op de totaalrekening.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Tomby schreef:
Jack Daniels schreef:je moet ook nog eens een keer aparte vuilniszakken kopen om deze PET flessen in te doen
:???: Die gaan gewoon in de PMD zak toch ? Of beweer je nu dat je ook voor de rest totaal niets van PMD afval hebt ? (melkkartons, conservenblikken, etc...)
Trouwens, hier zijn PMD spotgoedkoop. Ik denk iets van een 5c het stuk en er gaan serieus wat PET-flessen in zo een blauwe zak hoor.
Zoals ik schreef: naast gewone vuilniszakken moet je nog eens apart die blauwe aanschaffen.En ik heb wel eens een brikpak van melk of een conservenblik van de katten maar dat is het dan ook. Zonder plastieken flessen kan ik veel meer van die dingen in die PMD zak droppen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

arjan schreef:Duizenden grensgezinnen ,zelfs mensen die nog verder wonen doen inkopen in Nederland.
Daar wordt op elke fles glas of plastic statiegeld bijgerekend.Ook op de bakken,Zo ruil je je leeggoed weer mooi in.
Hoe denk je dat het er hier in België aan toegaat met bakken waarop een waarborg werd betaald?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Die milieufreaks kunnen soms toch nogal overdrijven hoor, man man man...
Mensen zoals ik, die grootgebracht zijn met Spa water, drinken niets liever. De smaak van Evian bijvoorbeeld, vind ik verschrikkelijk.
De bewering dat leidingwater gezonder zou zijn slaat ook nergens op. Dat water zit vol kalk, chloor en (zware) metalen. Je moet bij wijze van test eens een glas vullen met kraantjeswater en voor een felle lamp houden, en dan eens kijken wat daar allemaal in ronddwarrelt.
Tussen verschillende merken van flessenwater zitten zelfs ook grote kwaliteitsverschillen. Op elke fles staat normaal een chemische analyse vermeld, met o.a. de droogrest. Bij Spa Reine is deze erg laag (33 mg/l), dit water is dus erg 'puur', maar bij goedkoop flessenwater (huismerken e.d.) kan deze aanzienlijk hoger zijn. Het water van het merk Amanda (huismerk van Aldi) heeft een droogrest van 1334 mg/l. Daar zitten o.a. veel meer sulfaten, nitraten, e.d. in en het is dan bv. ook niet geschikt voor de bereiding van babyvoeding. Een test van 19 merken van flessenwater met vermelding van de droogrest en een smaakbeoordeling (hoewel dit uiteraard subjectief is) vind je hier.
Het water dat hier uit de kraan komt heeft af en toe zelfs een licht oranje kleur door het hoge gehalte aan roest. Ook de (plastic) bodem van het koffiezetapparaat kleurt hier na verloop van tijd oranje door roestaanslag uit het leidingwater. In kraantjeswater zit ook chloor om het te desinfecteren. Naar mijn mening kan het niet gezond zijn om chloor te drinken. In sommige landen (bv. Spanje) is de chloorconcentratie zelfs zo hoog dat je al snel hoofdpijn krijgt als je leidingwater gedronken hebt. Als je pech hebt komt je water zelfs nog uit loden waterleidingen (bv. in oude huizen) en dan is het al helemaal af te raden om van dit water te drinken.
De milieufreaks mogen dus zeggen wat ze willen, en leidingwater drinken zoveel ze willen, zolang ze mij mijn zuiver water van Spa maar niet afnemen!
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat water zit vol kalk, chloor en (zware) metalen. Je moet bij wijze van test eens een glas vullen met kraantjeswater en voor een felle lamp houden, en dan eens kijken wat daar allemaal in ronddwarrelt.
Het water bij mij thuis is anders vrij helder én lekker...
Het water dat hier uit de kraan komt heeft af en toe zelfs een licht oranje kleur door het hoge gehalte aan roest. Ook de (plastic) bodem van het koffiezetapparaat kleurt hier na verloop van tijd oranje door roestaanslag uit het leidingwater.
En was jij jezelf met dat water? Krijg jij dan ook een oranje schijn op je huid? M.a.w., ik zou die leidingen eens laten nakijken.
Naar mijn mening kan het niet gezond zijn om chloor te drinken.
Nee, ik zou ook geen zwembadwater drinken, maar dat is helemaal anders dan leidingwater. Als vervolg:
In sommige landen (bv. Spanje) is de chloorconcentratie zelfs zo hoog dat je al snel hoofdpijn krijgt als je leidingwater gedronken hebt
Ons leidingwater wordt hier zo streng gecontroleerd, dan onregelmatigheden toch wel snel verholpen worden. Ik drink al sinds jongsaf aan leidingwater, en nooit problemen gehad. De smaak verschilde wel per locatie, maar dat word je gewoon. Ik aanzie het als een verschil tussen Spa en Evian, smaak zal wellicht anders zijn, maar het is en blijft helder, zuiver, gezond leidingwater. Ik krijg ook hoofdpijn van koud water, of dat nu uit de kraan komt of uit een fles water die uit de frigo komt. Wat er in Timboektoe gebeurt, kan ons vrij weinig schelen want totaal irrelevant. Het water op de noordpool is wellicht ook heel zuiver en nog zuiverder dan Spa.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nickz schreef:De bewering dat leidingwater gezonder zou zijn slaat ook nergens op. Dat water zit vol kalk, chloor en (zware) metalen. Je moet bij wijze van test eens een glas vullen met kraantjeswater en voor een felle lamp houden, en dan eens kijken wat daar allemaal in ronddwarrelt.
Nogmaals... gebotteld water van een watermaatschappij is iets anders dan hetzelfde water uit de leiding !
nickz schreef:Op elke fles staat normaal een chemische analyse vermeld, met o.a. de droogrest. Bij Spa Reine is deze erg laag (33 mg/l), dit water is dus erg 'puur', maar bij goedkoop flessenwater (huismerken e.d.) kan deze aanzienlijk hoger zijn. Het water van het merk Amanda (huismerk van Aldi) heeft een droogrest van 1334 mg/l. Daar zitten o.a. veel meer sulfaten, nitraten, e.d. in en het is dan bv. ook niet geschikt voor de bereiding van babyvoeding.
Dit is trouwens met veel producten bij Aldi en Lidl... sommige zeggen wel dat het goed smaakt maar veel van de producten zijn veel ongezonder (vaak veel meer suikers en zouten) dan het oorspronkelijke ! Het probleem is dat je dat niet meteen opmerkt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nederland is het enige land in Europa waar geen chloor meer wordt gebruikt om leidingwater te desinfecteren, de Nederlanders gebruiken UV. Alle andere Europese landen doen dit wel. Een van de redenen waarom Nederland al jaren na elkaar het beste leidingwater van Europa (en heel waarschijnlijk ter wereld) heeft. Wie mij niet wil geloven, die moet eens de verschillende websites over de kwaliteit van het leidingwater in NL erop naslaan. De kwaliteit van het leidingwater in België is van bedenkelijke kwaliteit. Alleen kan ik niet meteen de lijst vinden met de rangschikking van de waterkwaliteit van verschillende Europese landen.
Gebotteld water anders dan leidingwater? Zoek eens even op "Bar-Le-Duc". Dat is water wat in Nederland gebotteld en verkocht wordt. Alleen is "Bar-Le-Duc" de Franse naam voor "Utrecht". En de oorsprong van het gebotteld water is dezelfde als het leidingwater: het wordt namelijk allebei opgepompt uit de grond onder Utrecht.
Hier vind je alvast een bron: http://www.binnenland.nieuws.nl/225955

Maar dit artikel vind ik pas erg schrikbarend:
http://www.express.be/business/nl/econo ... 183616.htm
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... to_us.html
http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/2012 ... ing-water/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Een tante van me die pompt haar water op dat uit de grond komt en heeft geen aansluiting op het stadswater.
Tot nu toe mankeert ze nog altijd niets en heeft ze ook nog niets voor gehad met haar gezondheid dus zo slecht zal het niet zijn.
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef:
Devilzown schreef:Als mijn kraan bruiswater zou tappen dan zou ik direct overstappen :-D
Er bestaan toestelletjes die werken met koolzuur en je kraantjeswater dus bubbels geven.
Die toestelletjes zijn ondermeer die van Sodastream. Je koopt je een basispakket (houder, gasfles en 1 fles om te vullen). Daarna wissel je de gasflessen om (ongeveer 11euor per fles). Zie http://www.sodastream.be/beretail/Home.asp

Goedkoopste starterspakket is er vanaf 75 euro (zie bv http://www.vandenborre.be/sfeer-gifts-d ... rigin-zoek).

Doen vaak promoties. Zo heb ik het mijne voor 45 euro gekocht en een paar jaren geleden hadden ze zeer tijdelijk een promotie van 1 euro voor een toestel :-)

Absolute fan.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

nickz schreef:Een test van 19 merken van flessenwater met vermelding van de droogrest en een smaakbeoordeling (hoewel dit uiteraard subjectief is) vind je hier.
Die droogrest is wel opvallend hoog bij Amanda en Contrex, de 2 merken die ik direct kan uitspuwen omdat ik ze gewoon gortig smaken vind. Anderzijds drink ik ook niets anders dan Spa Blauw. Niet omwille van de hype/reclame maar puur voor de smaak.

Leidingwater kan misschien wel gezond zijn op de plaats waar ze het maken, maar ik vertrouw het netwerk van de waterleidingen gewoon voor geen meter. De watermaatschappijen hebben ook geen zicht op dat netwerk omdat het zo lek is als een zeef. Hoeveel keer lees je in de krant over wegverzakkingen door lekken, malafide bedrijven die miljoenen liters illegaal aftappen om de straat mee te kuisen, of zelfs een lek dat miljoenen liters in de riool laat wegstromen en pas aan het licht komen omdat bewoners klagen over te lage druk?

Als je er dan nog rekening mee houdt dat er hier en daar nog aftakkingen zijn bestaande uit lood, alsook oude (overheids)gebouwen met een loden netwerk, dan zou ik er toch niet gerust op zijn. (bron1: zie ook pdf, bron2). Oh, en er lopen trouwens nog tienduizenden kilometers waterleidingen bestaande uit asbest door Vlaanderen (bron).

Je kan pas weten hoe veilig je leidingwater thuis is als je er een onderzoek hebt laten op doen door een labo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik weet hier in de buurt iemand die illegaal water aftakt voor zijn paarden,
ook in de weide staat een drinkkuip waar je constant water hoort lopen en dat water loopt dan in de beek.
De gewone consument moet kranen hebben met een waterklep in, zodat er geen verontreinigd water naar de waterleiding kan lopen,
maar die zijn paarden kunnen het ook verontreinigen.
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Om het net te verontreinigen heb je een pomp nodig die meer druk geeft
dan wat er op het net zit. Ik zie niet in hoe die paarden dat voor
mekaar zouden krijgen. Als je thuis een pomp hebt voor regen - of putwater
zou het wel kunnen lukken. Daarom dat naast een terugslagklep ook een gescheiden
circuit verplicht is.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja ook ik ben een spa liefhebber. En zoals gezegd op het forum : je bent voor of tegen die smaak. Zo zal mijn vriendin het enkel drinken "als het moet" maar het liefst drinkt ze het huismerk van aldi of colruyt. Qua bruiswater ligt er altijd bru of spa groen in huis. En spa rood voor mojito's te maken :).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

mipa schreef:Om het net te verontreinigen heb je een pomp nodig die meer druk geeft
dan wat er op het net zit. Ik zie niet in hoe die paarden dat voor
mekaar zouden krijgen. Als je thuis een pomp hebt voor regen - of putwater
zou het wel kunnen lukken. Daarom dat naast een terugslagklep ook een gescheiden
circuit verplicht is.
Volgens die mannen van de watermaatschappij niet, als je een kraan hebt waar een slang aan hangt en geen terugslagklep dan beweren ze dat er bacterien mee kunnen gaan. Als ze komen controleren als je een nieuwbouw hebt of een verbouwing gedaan hebt dan keuren ze de sanitaire installatie ook af als je een kraan hebt zonder terugslagklep en zeker als er een slang aan bevestigd kan worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Klopt, je moet overal verplicht terugslagkleppen zetten.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”