Ik wil graag van jullie weten of ik goedkoper kan internetten en telefoneren.
Situatie nu: we zitten bij Belgacom met een Classic-telefoonlijn en Internet Start en betalen gemiddeld zo'n 45 euro per maand aan Belgacom (540 euro per jaar). Daarvoor kunnen we gratis bellen tijdens de daluren (vanaf 17 uuur naar gsm's + vaste lijnen) en betalen we tijdens de piekuren een vaste kost per gesprek (interessant, want soms lange gesprekken). Mijn vrouw heeft een oud BASE Professional abonnement van 3 euro per maand met 120 gratis minuten naar BASE en vaste lijnen inbegrepen. We passen ons belgedrag zo veel mogelijk aan en proberen indien mogelijk naar gsm's te bellen tijdens de daluren of met de gsm van mijn vrouw naar vaste lijnen tijdens de piekuren (indien ze niet werken is, uiteraard ). Zij heeft gsm-facturen van zo'n 5 euro per maand; ik van 1 à 1,5 euro per maand.
Mijn oog viel op Dommel Netline (Cityline bij ons niet beschikbaar), waarbij we 1 jaar ineens zouden willen betalen. Dat maakt 465 euro voor jaar 1 en dan 385 euro per jaar, exclusief gesprekskosten. VOIP is op zich geen probleem, maar telefoneren is voor ons zeer belangrijk.
Voor alle duidelijkheid: we hebben nu geen tv; als die er ooit zal komen, dan zal dat vermoedelijk via satelliet gaan (enkel de gratis zenders). We zijn absoluut niet geïnteresseerd in digitale tv.
- Voordeel van Dommel: lagere jaarkost, bellen naar vaste lijnen nationaal en buurlanden inbegrepen tijdens piek- en daluren, nog voordeliger door aangekondigde prijsverhogingen Belgacom; daluren vanaf 16 uur
- Voordeel van Belgacom: tijdens piekuren naar gsm's bellen = vaste kost per gesprek (nuttig voor lange gesprekken), technische kwaliteit en betrouwbaarheid, helpdesk die werkt!
- Is VOIP van Dommel bij ons technisch te betrouwen? Kan ik dat op een of andere manier nagaan? Mijn eerste contacten met de helpdesk van Dommel brachten hier geen uitsluitsel...
- Heb je andere suggesties om nog goedkoper te bellen en internetten? Internetsnelheid en downloadlimieten zijn voor ons niet belangrijk; we komen op dit moment in principe toe met 15 à 20 GB en hebben voldoende met 2 à 3 Mb/s (cf. speedtest hieronder)
Graag constructieve feedback; alvast bedankt.
Groetjes
Guy