Watermaatschappij wil telecomkabels in leidingen leggen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
BRUSSEL - De Vlaamse Watermaatschappij VMW heet voortaan De Watergroep. Het bedrijf kondigt meteen ook een proefproject aan waarbij het glasvezelkabels via de waterleiding in woningen wil binnenbrengen.
Het bedrijf heeft een proefproject lopen waarbij telecomkabels worden aangelegd in drinkwateraftakkingen. “In Duitsland is het systeem al met goed gevolg uitgetest. Voor Vlaanderen wordt het een primeur”, zegt directeur-generaal Boudewijn Van De Steen
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 3_00420811
Het bedrijf heeft een proefproject lopen waarbij telecomkabels worden aangelegd in drinkwateraftakkingen. “In Duitsland is het systeem al met goed gevolg uitgetest. Voor Vlaanderen wordt het een primeur”, zegt directeur-generaal Boudewijn Van De Steen
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 3_00420811
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
in nederland doen ze het al via de riolering :
de koe zegt boe
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
- Bedankt: 96 keer
Erg interessante ontwikkeling! Onlangs was er op Tweakers een gelijkaardig artikel, enkel dan glasvezel via de riolering. Ben benieuwd hoe vlot zoiets uit te rollen valt. Het vergt idd minder graafwerk maar makkelijk kan dit toch ook niet zijn. Hoe wordt dit dan getrokken en hoe weet men waar de aftakking van een huis is?
Ik denk dat mochten ze test personen nodig hebben er hier op Userbase genoeg zijn die zich kandidaat willen stellen
Ik denk dat mochten ze test personen nodig hebben er hier op Userbase genoeg zijn die zich kandidaat willen stellen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Lijkt me dus vooral interessant om afgelegen gebieden te voorzien van snel internet omdat er daar het meeste op graafwerken kan bespaard worden. Voor echt stedelijke gebieden lijkt me dit minder interessant.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Is het gebruik van rioleringen dan niet interessanter? Uiteraard enkel voor die gebieden waar een rioleringsnet loopt. Bij het drinkwaternetwerk zit je toch met een pak meer afsluitingen en obstructies in de leidingen? Enfin dat vermoed ik toch, om besmetting en vervuiling van het water te voorkomen bij werken.
Bij het drinkwaternetwerk zul je dus een waterdichte bypass moeten voorzien bij elke obstructie in het drinkwaternetwerk (ik denk aan afsluitingen)? Hoe krijg je die glasvezelkabel daar dan door (lijkt mij niet zo simpel als het doorblazen door een "lege kabel"), al dan niet bij een reparatie/vervanging?
Ik ben alvast voorstander van een glasvezelkabel aan de gevel van gebouwen voor stedelijk gebied!
We zijn de kabel van Telenet nu toch al gewoon, kan die ineens vervangen worden door een glasvezelkabel van een onafhankelijke eigenaar die aan alle partijen levert. Zo voorkom je gevelspaghetti van tig leveranciers en wie weet zelfs een interessanter aanbod door de verschillende concurrenten.
Bij het drinkwaternetwerk zul je dus een waterdichte bypass moeten voorzien bij elke obstructie in het drinkwaternetwerk (ik denk aan afsluitingen)? Hoe krijg je die glasvezelkabel daar dan door (lijkt mij niet zo simpel als het doorblazen door een "lege kabel"), al dan niet bij een reparatie/vervanging?
Ik ben alvast voorstander van een glasvezelkabel aan de gevel van gebouwen voor stedelijk gebied!

- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
amai als ge dan ooit de kraan dicht draait direct die glasvezel over hehe, alsof graven echt het probleem is, op sommige plaatsen ligt de straat meerdere malen per jaar open, ge moet gewoon ff wachten en hem er ingooien !?
Laatst gewijzigd door Ofloo 03 jan 2013, 19:06, in totaal 1 gewijzigd.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Het kan misschien idioot klinken maar al die kranen moeten gebypassed worden weten jullie hoeveel kranen er zo zijn, .. uiteindelijk zit men gewoon nog te graven ! Plus overal nieuw kranen steken in de straat daar de kost ook nog van rekenen he, .. nee nee gewoon stoppen met zagen graven en leggen.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
volgens mij zijn ze ginds gewoon aan het nadenken geslagen:
van verdomme, dat leidingnet is aan vervanging toe (kijk naar genk, waar een "nog in orde leiding zoals over heel vlaanderen liggen" 2x de shopping blank zette.),
en als ze dan toch moeten vervangen kunnen ze dat idd gelijk voorbereiden om er ook een vezel door te trekken, why not?
als geen kat hem wil, kunnen ze hem vast wel voor iets anders gebruiken
van verdomme, dat leidingnet is aan vervanging toe (kijk naar genk, waar een "nog in orde leiding zoals over heel vlaanderen liggen" 2x de shopping blank zette.),
en als ze dan toch moeten vervangen kunnen ze dat idd gelijk voorbereiden om er ook een vezel door te trekken, why not?
als geen kat hem wil, kunnen ze hem vast wel voor iets anders gebruiken

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Voila. En je hebt een 1Gbps verbinding in huis liggen.
Met waterkoeling.

Bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Glasfasernetz
Met waterkoeling.

Bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Glasfasernetz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Bij ons hier in de straat gaan ze in 2015 een nieuwe riolering leggen,bepaalde wateraanvoer moet gescheiden worden opgevangen,(dus het zal op veel plaatsen moeten gebeuren)ik zal jullie alvast op de hoogte houden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Hola stoppen hoor met die gevelbevuiling.sirWard schreef:Is het gebruik van rioleringen dan niet interessanter? Uiteraard enkel voor die gebieden waar een rioleringsnet loopt. Bij het drinkwaternetwerk zit je toch met een pak meer afsluitingen en obstructies in de leidingen? Enfin dat vermoed ik toch, om besmetting en vervuiling van het water te voorkomen bij werken.
Ik ben alvast voorstander van een glasvezelkabel aan de gevel van gebouwen voor stedelijk gebied!We zijn de kabel van Telenet nu toch al gewoon, kan die ineens vervangen worden door een glasvezelkabel van een onafhankelijke eigenaar die aan alle partijen levert. Zo voorkom je gevelspaghetti van tig leveranciers en wie weet zelfs een interessanter aanbod door de verschillende concurrenten.
Persoonlijk zou er geen enkele kabel mogen liggen op de gevels
Alles men ziet welk een warboel met er soms van maakt en in de grote steden hangen velen gewoon te slingeren van ene aftakpunt naar het andere.
Stedebouw legt allerlei regels op als men bouwt of verbouwd zelfs wat gevels betreft en telenet mag dit zomaar der op gooien.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Is hier vorig jaar gebeurd en de nieuwe straat is bijna klaar. Hemelwater en afvalwater moet gescheiden worden. Hier is gekozen voor infiltratie op eigen terrein want da's de slimste oplossing.fluppie schreef:Bij ons hier in de straat gaan ze in 2015 een nieuwe riolering leggen,bepaalde wateraanvoer moet gescheiden worden opgevangen,(dus het zal op veel plaatsen moeten gebeuren)ik zal jullie alvast op de hoogte houden.
De meeste(!) andere nutsvoorzieningen zijn ook vernieuwd maar allemaal op de ouderwetse manier met koperkabels. Geen meter glasvezel gezien. Graven is het probleem niet, in België is greppels en putten graven blijkbaar een hobby en zijn nutsmaatschappijen allergisch voor onderlinge samenwerking of efficiëntie.
De stokoude waterleiding werd volgens diezelfde logica nog niet vernieuwd, blijkbaar omdat de Watermaatschappij nu nogal vooruitstrevende plannen heeft.
Gevolg, het voetpad dat hier in februari 2013 zal aangelegd worden zal ergens in 2015 alweer opengaan. Blijven graven jongens!

-
- Deel van't meubilair
Ik denk niet dat we mogen klagen... dit zag ik namelijk op verlof in Canada.lion51 schreef:Hola stoppen hoor met die gevelbevuiling. Persoonlijk zou er geen enkele kabel mogen liggen op de gevels
-
- Deel van't meubilair
Mijn waterleiding komt binnen in de technische ruimte... net zoals de coax, electriciteit en gas.Sub Zero schreef:Ben ik de enige die zich afvraagt of hij zijn modem plots in het toilet zal hangen?
Ik weet niet waar jou waterleiding binnen komt

- Splitter
- Elite Poster
hier bij ons komt die in de garage binnen, in zo'n afgesloten putje dat lekker vochtig is...
ik zie me daar echt geen modem of stopcontact zetten, laat staan dat wifi er zou werken
ik zie me daar echt geen modem of stopcontact zetten, laat staan dat wifi er zou werken

-
- Deel van't meubilair
Het is niet omdat daar de fiber zal uitkomen dat je daar ook de modem moet plaatsen.Splitter schreef:ik zie me daar echt geen modem of stopcontact zetten
En ondertussen krijgt dorp per dorp in Nederland gewoon op een normale manier fiber... wat zijn wij toch een vooruitstrevend land. Hoe zit het met Belgacom z'n testen trouwens... toch wel raar dat die nog altijd aan het testen zijn terwijl andere landen het gewoon gebruiken

- Splitter
- Elite Poster
ik zie me van daaruit ook niet speciaal extra zaken boren of op andere manieren kabels of leidingen trekken hoor.
anyway, in belgie mag het nooit vlot en snel gaan, dat weet je toch zelf ook.
en het moet rendabel zijn, wat fiber leggen gewoon totaal niet is op dit moment.
- de vergunningen en aanvragen
- de wegen openbreken
- het volk en de machines betalen om die wegen open te breken, fiber te leggen (en overal binnen te brengen of vooraanleg van te doen)
- ...
het zou héél vlot KUNNEN gaan als er idd een of ander soort samenwerking zou komen tussen alle graafwerken overal, maar dat is er gewoon niet.
momenteel moet gewoon elk bedrijf plannen opvragen van de andere nutsmaatschappijen, toestemming krijgen om te graven,
en de "je m'en fou" houding aannemen om hun ding te doen.
good luck om die mentaliteit te veranderen, want ik denk niet dat het hier ooit geregeld gaat geraken dat de nutsmaatschappijen samenwerken.
al heeft belgacom ondertussen wél een kabel die door electriciens en bij aanleg van nieuwe huizen kan getrokken worden, van waar hij binnen moet komen tot aan de rooilijn.
van daaruit doet belgacom dan de las, en met de nieuwe kabel zit er al een terminatiepunt en een buis voor glasvezel binnen dan.
moeten ze gewoon ook nog effectief de glasvezelbuis in de straat leggen en aansluiten
anyway, in belgie mag het nooit vlot en snel gaan, dat weet je toch zelf ook.
en het moet rendabel zijn, wat fiber leggen gewoon totaal niet is op dit moment.
- de vergunningen en aanvragen
- de wegen openbreken
- het volk en de machines betalen om die wegen open te breken, fiber te leggen (en overal binnen te brengen of vooraanleg van te doen)
- ...
het zou héél vlot KUNNEN gaan als er idd een of ander soort samenwerking zou komen tussen alle graafwerken overal, maar dat is er gewoon niet.
momenteel moet gewoon elk bedrijf plannen opvragen van de andere nutsmaatschappijen, toestemming krijgen om te graven,
en de "je m'en fou" houding aannemen om hun ding te doen.
good luck om die mentaliteit te veranderen, want ik denk niet dat het hier ooit geregeld gaat geraken dat de nutsmaatschappijen samenwerken.
al heeft belgacom ondertussen wél een kabel die door electriciens en bij aanleg van nieuwe huizen kan getrokken worden, van waar hij binnen moet komen tot aan de rooilijn.
van daaruit doet belgacom dan de las, en met de nieuwe kabel zit er al een terminatiepunt en een buis voor glasvezel binnen dan.
moeten ze gewoon ook nog effectief de glasvezelbuis in de straat leggen en aansluiten

-
- Deel van't meubilair
Als men in Nederland ganse dorpen kan voorzien van glasvezel dan moet dit hier ook mogelijk en rendabel zijn.Splitter schreef:en het moet rendabel zijn, wat fiber leggen gewoon totaal niet is op dit moment.
- Splitter
- Elite Poster
moet helemaal niet: als er in nederland afspraken zijn dat alle nutsmaatschappijen tegelijk werken in 1 straat bv,
dan is dat daar al veel logischer.
in belgie is het wat dat betreft een absurde puinhoop en is het dus eigenlijk voor geen enkele nutsmaatschappij rendabel werken uit te voeren,
en dat gebeurt daarom dan ook amper proactief, eerder ala "shit, hier ist kapot, ff maken" (alweer, watermaatschappij in genk bv)
kijk bv ook naar de E313: daar vernieuwen ze de ene zomer het wegdek, om de volgende zomer DATZELFDE STUK terug op te breken om een nieuwe brug te bouwen.
ook al zou het logischer zijn om dat oftewel tegelijk te doen (1x iets langere hinder) oftewel eerst de brug en dan het wegdek.
zolang belgie niet intelligent omgaat met werken, zal het NOOIT rendabel zijn om hier werken uit te voeren.
en dat toont zich op alle vlakken, period.
je kan qua werken echt niet met nederland vergelijken, en als je ooit over de grens hebt gereden BE/NL en terug, met de wagen,
dan VOEL je dat ik gelijk heb
in belgie is het wat dat betreft een absurde puinhoop en is het dus eigenlijk voor geen enkele nutsmaatschappij rendabel werken uit te voeren,
en dat gebeurt daarom dan ook amper proactief, eerder ala "shit, hier ist kapot, ff maken" (alweer, watermaatschappij in genk bv)
kijk bv ook naar de E313: daar vernieuwen ze de ene zomer het wegdek, om de volgende zomer DATZELFDE STUK terug op te breken om een nieuwe brug te bouwen.
ook al zou het logischer zijn om dat oftewel tegelijk te doen (1x iets langere hinder) oftewel eerst de brug en dan het wegdek.
zolang belgie niet intelligent omgaat met werken, zal het NOOIT rendabel zijn om hier werken uit te voeren.
en dat toont zich op alle vlakken, period.
je kan qua werken echt niet met nederland vergelijken, en als je ooit over de grens hebt gereden BE/NL en terug, met de wagen,
dan VOEL je dat ik gelijk heb

-
- Deel van't meubilair
Ook in Nederland is dat niet steeds het geval... zeker aangezien het over ganse wijken/dorpen gaat.Splitter schreef:moet helemaal niet: als er in nederland afspraken zijn dat alle nutsmaatschappijen tegelijk werken in 1 straat bv,
Trouwens in Belgie worden nieuwe wijken aangelegd en gebruikt men nog steeds niet de kans om hier meteen fiber aan te bieden.
- Splitter
- Elite Poster
dat er nog geen fiber wordt AANGEBODEN in nieuwe wijken kan ik inkomen.
Belgacom legt bv (dacht ik) bij alle nieuwbouwen al wel kabels voorzien voor koper+fiber, maar gebruikt momenteel enkel koper.
de fiber blazen ze nadien (ooit) erin als de aansluiting verderop in de straat ook in orde is (van de nieuwbouw tot de rop, veronderstel ik dan)
je moet nog steeds een aftakking hebben naar een (dark) fiber die er reeds ligt, dus een hele nieuwe wijk zetten als er dan nog eerst een (drukke) straat tussenzit alvorens ergens aan een fiber te komen zal niets uitmaken.
maar nogmaals, ze voorzien bij nieuwbouwen (normaalgezien) dus wel de wachtbuis voor de fiber en dan is dat toch al wat minder graafwerk.
maar dat is dus enkel als belgacom op de hoogte is van de bouw, en niet xx maanden nadien of als er een electricien zelfs gewoon koper legt ipv de nieuwe buizen (die in de groothandel beschikbaar zouden moeten zijn)
en STEL dan dat die nieuwe wijk er gezet wordt.
EN dat er een ROP vlak aan die wijk staat en daar dus fiber is.
kan je je inbeelden dat BGC dan ineens aan die wijk fiber zou aanbieden, en de rest van belgie op gewone adsl/vdsl blijft zitten?
puur omdat het daar "nu al kan" ?
mensen waar nu nog geen vdsl is klagen al steen en been (en terecht), laat staan als bgc dan ineens daar voor 1 wijk gaat fiber gebruiken.
krijg je helemaal een oneerlijke situatie (nog erger dan nu)
Belgacom legt bv (dacht ik) bij alle nieuwbouwen al wel kabels voorzien voor koper+fiber, maar gebruikt momenteel enkel koper.
de fiber blazen ze nadien (ooit) erin als de aansluiting verderop in de straat ook in orde is (van de nieuwbouw tot de rop, veronderstel ik dan)
je moet nog steeds een aftakking hebben naar een (dark) fiber die er reeds ligt, dus een hele nieuwe wijk zetten als er dan nog eerst een (drukke) straat tussenzit alvorens ergens aan een fiber te komen zal niets uitmaken.
maar nogmaals, ze voorzien bij nieuwbouwen (normaalgezien) dus wel de wachtbuis voor de fiber en dan is dat toch al wat minder graafwerk.
maar dat is dus enkel als belgacom op de hoogte is van de bouw, en niet xx maanden nadien of als er een electricien zelfs gewoon koper legt ipv de nieuwe buizen (die in de groothandel beschikbaar zouden moeten zijn)
en STEL dan dat die nieuwe wijk er gezet wordt.
kan je je inbeelden dat BGC dan ineens aan die wijk fiber zou aanbieden, en de rest van belgie op gewone adsl/vdsl blijft zitten?
mensen waar nu nog geen vdsl is klagen al steen en been (en terecht), laat staan als bgc dan ineens daar voor 1 wijk gaat fiber gebruiken.
krijg je helemaal een oneerlijke situatie (nog erger dan nu)
-
- Deel van't meubilair
Waarom al die excuses als het elders wel gewoon kan en ook gedaan wordt ?Splitter schreef:en STEL dan dat die nieuwe wijk er gezet wordt.
Door dergelijke mentaliteit lopen we gewoon hopeloos achterop...
- Splitter
- Elite Poster
het is niet van excuses, het is van dat ik ergens wel begrijpen kan dat het hier niet lukt en in bv nederland wel.
ooit was belgie een vooruitstrevend land wat betrof internet, maar dat was LANG geleden.
en dat is idd spijtig, en het zou idd anders moeten en het zou ook moeten kunnen dat er al lang fiber lag.
surtout met al de werken die ze constant hier doen (de wegen liggen meer open dan dicht over half belgie)
het is niet dat mijn mentaliteit verkeerd is (hell, als het aan mij lag zou ik overal *eisen* dat er dark fiber mee de grond ingaat,
of die nu ergens op zou aangesloten worden op dat moment of niet: maakt niet uit, als hij er al maar ligt.),
maar ik kan begrijpen dat het in belgie, onder de huidige omstandigheden, niet lukt, omdat er gewoon teveel wanorde is.
ik vraag me wel af wat er nodig is om ergens een of andere politieker duidelijk te maken dat het geheel veel efficienter en goedkoper kan,
want ik zie ze binnenkort elke week nog een straat openbreken omdat de electra of de waterleiding of de riolering te oud is,
of omdat de coax of koper beschadigd werd door een van bovenstaande werken en opnieuw open moet, etc etc
de winter is trouwens een IDEALE periode om glasvezel te leggen: de meeste storingen op koper (door kabels die beschadigd zijn bij andere werken) komen boven door de koude en de regen.
dus de grond moet toch op veel plaatsen weer open.
gelijk dark fiber of een wachtbuis ervoor leggen lijkt me dan ook een mooi idee, maar alweer: ongetwijfeld "onhaalbaar" in belgie.
EDIT: en het "aanbieden" van producten op fiber, als ze de fiber al zouden leggen, zie ik niet gebeuren op 1-2-3 totdat er overal (of grotendeels) fiber ligt.
simpelweg omdat ze in belgie anders weer "foul play" gaan wenen.
want: als enkel BGC of TN in fiber investeert, dan gaan ze het niet willen openstellen (wat me normaal lijkt) en dan gaan de anderen weer wenen.
stel dat iedereen er samen in investeert (alsof dat zal gebeuren), dan gaan de internauten weer wenen dat het niet snel genoeg gaat "en ginds is het er al wel".
niet enkel is in belgie de overheid een vierkant wiel aan het ronddraaien, de mensen zijn ook gewoon pokke ongeduldig geworden.
ooit was belgie een vooruitstrevend land wat betrof internet, maar dat was LANG geleden.
en dat is idd spijtig, en het zou idd anders moeten en het zou ook moeten kunnen dat er al lang fiber lag.
surtout met al de werken die ze constant hier doen (de wegen liggen meer open dan dicht over half belgie)
het is niet dat mijn mentaliteit verkeerd is (hell, als het aan mij lag zou ik overal *eisen* dat er dark fiber mee de grond ingaat,
of die nu ergens op zou aangesloten worden op dat moment of niet: maakt niet uit, als hij er al maar ligt.),
maar ik kan begrijpen dat het in belgie, onder de huidige omstandigheden, niet lukt, omdat er gewoon teveel wanorde is.
ik vraag me wel af wat er nodig is om ergens een of andere politieker duidelijk te maken dat het geheel veel efficienter en goedkoper kan,
want ik zie ze binnenkort elke week nog een straat openbreken omdat de electra of de waterleiding of de riolering te oud is,
of omdat de coax of koper beschadigd werd door een van bovenstaande werken en opnieuw open moet, etc etc
de winter is trouwens een IDEALE periode om glasvezel te leggen: de meeste storingen op koper (door kabels die beschadigd zijn bij andere werken) komen boven door de koude en de regen.
gelijk dark fiber of een wachtbuis ervoor leggen lijkt me dan ook een mooi idee, maar alweer: ongetwijfeld "onhaalbaar" in belgie.
EDIT: en het "aanbieden" van producten op fiber, als ze de fiber al zouden leggen, zie ik niet gebeuren op 1-2-3 totdat er overal (of grotendeels) fiber ligt.
simpelweg omdat ze in belgie anders weer "foul play" gaan wenen.
want: als enkel BGC of TN in fiber investeert, dan gaan ze het niet willen openstellen (wat me normaal lijkt) en dan gaan de anderen weer wenen.
stel dat iedereen er samen in investeert (alsof dat zal gebeuren), dan gaan de internauten weer wenen dat het niet snel genoeg gaat "en ginds is het er al wel".
niet enkel is in belgie de overheid een vierkant wiel aan het ronddraaien, de mensen zijn ook gewoon pokke ongeduldig geworden.
-
- Deel van't meubilair
Ahhh... eindelijk zijn we tot de echte reden gekomen waarom de bestaande providers niet willen investeren in fiber.Splitter schreef:simpelweg omdat ze in belgie anders weer "foul play" gaan wenen.
En net om die reden zou de overheid een nieuwe speler moeten motiveren het wel te doen (en daarbij zich neutraal opstellen).
- Splitter
- Elite Poster
geef ik je helemaal gelijk in, en daarom kan ik ook niet anders dan de watermaatschappij hun idee aanmoedigen.
of het realiteit zal worden, en of het uberhaupt voor de doorsnee klant interessant genoeg zal zijn, laat ik daarbij in het midden.
maar een echte nieuwe speler, die van nul moet beginnen, zal er nooit komen (of het moet een overheidsbedrijfje zijn),
want een heel fiber netwerk aanleggen, zelfs als je op bestaande (dark) fibers zou kunnen aansluiten, zal vast wel een aardig kostenplaatje met zich meebrengen.
of het realiteit zal worden, en of het uberhaupt voor de doorsnee klant interessant genoeg zal zijn, laat ik daarbij in het midden.
maar een echte nieuwe speler, die van nul moet beginnen, zal er nooit komen (of het moet een overheidsbedrijfje zijn),
want een heel fiber netwerk aanleggen, zelfs als je op bestaande (dark) fibers zou kunnen aansluiten, zal vast wel een aardig kostenplaatje met zich meebrengen.
-
- Deel van't meubilair
Tja, dan wil ik nogmaals over Nederland beginnen... volgens mij zijn het daar ook niet de grote spelers die met fiber bezig zijn... dus blijkbaar zijn er daar wel bedrijven die durven investeren.Splitter schreef:maar een echte nieuwe speler, die van nul moet beginnen, zal er nooit komen
De winter is de SLECHTSTE periode om glasvezel te leggen!Splitter schreef: de winter is trouwens een IDEALE periode om glasvezel te leggen: de meeste storingen op koper (door kabels die beschadigd zijn bij andere werken) komen boven door de koude en de regen.
Iedereen weet toch dat glasvezel broos wordt als het vriest, wat de kans op breuken sterk verhoogd!
het is niet omdat de grond open moet voor reparatie (putje van misschien 1-2 vierkante meter), dat je meteen buizen over honderden meters in de grond kan steken omdat je toch bezig bent.
Maar als er infrastructuur werken zijn aan wegen of nutsleidingen, zou het inderdaad beter afgestemd moeten worden in België en zou er in principe geen tegenstand mogen zijn om extra wachtbuizen te installeren.
- Splitter
- Elite Poster
Mr.T: als de grond in de winter (en bij werken tijdens de rest van het jaar) open moet is dat wel ideaal.
Je kan dan perfect de buizen voorzien waardoor je later de fiber doorheen blaast.
Niemand zegt dat dat onmiddelijk moet
Je kan dan perfect de buizen voorzien waardoor je later de fiber doorheen blaast.
Niemand zegt dat dat onmiddelijk moet