recent heb ik een maandje BitDefender internet security (BDIS) uitgeprobeerd, finaal eraf gegooid omdat het onmogelijk was om connectie te maken met de Windows Homegroup (WHG) (toch wel een essentieel onderdeel gezien wij ook laptops hebben thuis).
Intussen heb ik ESET Smart Security (ESS) versie 6 (RC) staan. Hierbij heb ik connectiemogelijkheden met de WHG nog niet getest, en ik kon alvast niet inloggen op de VPN van m'n werkgever (via Juniper network systems of zoiets). Ik heb nog 38 dagen om rustig uit te zoeken wat er kan aan gedaan worden.
Anderzijds lees ik uit twee bronnen die ik over het algemeen vrij serieus neem (Windows Tweakguides' Tweaking Companion) en LifeHacker, dat total internet security paketten eigenlijk overbodig zijn, mits je je gezond verstand gebruikt. Specifiek wordt bij herhaling vermeldt dat de standaard Windows Firewall vanaf Windows Vista eigenlijk meer dan volwassen is om als thuisgebruiker veilig te surfen, zeker als je nog een hardware firewall hebt vb. in je router.
Bovendien surf ik exclusief met Mozilla Firefox met o.a. Ghostery en AdBlock Plus. En draai ik standaard Secunia PSI om te weten of alles op mijn up to date is, sla ik überhaupt nooit een Windows Update over, schrob ik wekelijks met Spybot en CCleaner m'n pc schoon (en hij vindt bijna nooit spyware) en ga ik uiteraard altijd tweemaal nadenken vooraleer ik een vreemde site bezoek of speciale software installer (ik hou me sinds ik zelf geld verdien en Steam bestaat, héél ver weg van "cracks").
Tot voor kort zwoer ik bij ESET Nod32 antivirus (dus geen ESS), maar deze is de voorbije jaren wat weggezakt in de peilingen (nou ja, wéggezakt precies... 96% real world protection vs 99% bij BitDefender AV, Kaspersky, Bullguard en Trend Micro). Moet ik me nu echt verveeld voelen over die drie procent, vinden jullie?
Tweede vraag: wat is jullie ervaring met de standaard Windows Vista/7/8 firewall? Maakt die echt een IS pakket overbodig?
Ik heb in het verleden zowel ZoneAlarm, Comodo en BDIS gebruikt, en ik moet zeggen: àltijd waren er problemen bij LAN parties, en BDIS is de eerste die ik gebruik sinds WHG's bestaan, en lijkt, zoals hierboven al vermeld, in hetzelfde bedje ziek: third party firewalls kunnen maar moeilijk om met Home networking, zo lijkt het wel. En ook die irritatie is belangrijk, lijkt me? Of niet, volgens jullie? Cfr. ook mijn andere post van een tijdje terug, toen ik m'n problemen over BDIS en WHG's aankaartte. Bij dit schrijven werd deze post al 144 keer bekeken, maar nog geen enkele reply. Wat ik uiteraard niet erg vind hoor, maar het illustreert toch maar weer mooi hoe moeilijk het blijkbaar is om dat soort problemen op te lossen, toch?