Wireless Telenet Modem voor mij de ideale oplossing ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
lordraider
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 mar 2010, 12:37

Ik heb thuis 2 digicorders hangen in een kamer waar telkens maar 1 utp kabel voorzien is helaas.
In deze kamers wil ik ook lan verkrijgen , om mijn ps3 beneden in de living te laten communiceren met mijn pc boven in lan. Wil HD content streamen dus wireless is niet echt een optie. Zie ook bijlage. De kabels vertrekken dus allemaal in de garage. Er is geen rechstreekse kabel tussen de kamer en de living.

Nu is het heel ambetant dat die digicorders rechstreeks op de Telenet modem moeten aangesloten zijn bij mij (zit met modem only versie). Ik weet dat veel mensen die willen :) maar ik ben er door gehinderd.
Nu moet ik bijna een extra kabel leggen of van die splitters kopen om 2 netwerken over 1 kabel te doen lopen om gans het zaakje werkende te krijgen (dat doe ik nu voor boven al).

Mijn conclusie is nu dat als ik de Wireless Telenet modem heb die ook als router fungeert dit direct mijn probleem oplost omdat de digicorders achter de router (de telenet modem dus) mogen hangen en ik dus met 1 kabel genoeg heb met daar dan in elke kamer een switchke. Dus geen gedoe met splitters of Vlan's creëeren.

Ik zou dus morgen mijn Modem only (Motorola / SBV6120E (DOCSIS)) gaan inwisselen voor de "gehate" Wireless versie.
Wat denken jullie... beste optie voor mijn situatie zonder veel te moeten prutsen of kosten te maken zeker?
Bijlagen
situatie.png
(21.01 KiB) 11 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Geen idee waarom je de wireless modem van Telenet de "gehate" zou noemen.
Voor de meeste gebruikers (90%??) is dit de ideale all-in-one oplossing.

Dus om concreet op je vraag te antwoorden:
Dit is inderdaad de beste optie voor jouw situatie zonder veel te moeten prutsen of kosten te maken ....
Je spaart zelfs de kosten/verbruik van een aparte router ...

Je kan je oude router in één van de kamers als switch gebruiken, of als wireless access point indien het wireless bereik van de Telenet router tegenvalt (gezien zijn plaatsing in de garage?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lordraider
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 mar 2010, 12:37

ok super, ja ik noemde het de gehate omdat ik redelijk veel las op forums dat gebruikers persé de modem only versie wilden omdat de wireless router niet volledig naar eigen goesting kan ingesteld worden en enkel via mijn telenet. Maar mij deert dat eigenlijk niet.

Zal mijn router dan maar in de living zetten :).
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Niet vergeten als je uw modem inruilt voor de all-in-one dat ze je 75 € gaan aanrekenen voor de swap.

goodluck!
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

je kan steeds een kabel opsplitten in 2 100mbit kabels

100mbit heeft maar 4 aders nodig , dus die andere 4 gebruik je voor de 2de aansluiting..
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De TS heeft in zijn eerste topic reeds gemeld dat hij dat nu al doet ...

lordraider schreef: Nu moet ik bijna een extra kabel leggen of van die splitters kopen om 2 netwerken over 1 kabel te doen lopen om gans het zaakje werkende te krijgen (dat doe ik nu voor boven al).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Persoonlijk heb ik een hekel aan die wifi all-in-one dingen. Je kan er het minimale mee instellen, eens je iets wil gaan doen dat nog maar een beetje afwijkt is het al gedaan. Plus dat die bij mij zeer onstabiel was (regelmatig reboots vd router).

Terwijl ik akkoord ga dat voor 90% vd mensen die basis router voldoende is, zou ik toch even afwegen. En vooral qua stability. Misschien is het beter met de latere toestellen, maar degene die ik had was een ramp. Nu modem-only, met eigenl dlink router, en dat werkt zoals het zou moeten.

Voordelen vd telenet router:
* iets minder stroomverbruik
* geen gepruts met splitters ed
* homespot (als je dat al een voordeel kan vinden)

Nadelen:
* als mijn.telenet eruit ligt, geen wijzigingen op je router
* onstabiel (in mijn geval)
* beperkte configuratie mogelijkheden
* homespot
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Onstabiel :
Ding werkt hier al een jaar probleemloos , dat was puur jouw exemplaar denk ik.
Ik heb er een NAS , Mediaplayer , minstens 2 laptops en een koppel smartphones aanhangen.

Beperkte config mogelijkheden :
als je het aantal netwerken met "Linksys" of "Default" actief ziet in de ether moet je die beperkte mogelijkheden toch relativeren , de meeste mensen doen daar absoluut niks aan. Telenet geeft je een stickertje met je WiFi code dacht ik , veel mensen houden dat bij en tikken het elke keer over ipv in Mijn Telenet een eigen code te plaatsen.
Floris Bakker for president!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De discussie "modem-only" versus "all-in" is op het Forum al uitvoerig (en tot vervelens toe) aan bod gekomen in andere topics (en hier eigenlijk off-topic). Gelieve deze disussie hier niet (eindeloos) te herhalen :evil: .

De Telenet router lost het netwerk probleem op van de Topic starter, en daar ging het over :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

philippe_d +1
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”