Bankautomaat vraagt nu ook geboortedatum

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Belfius neemt extra maatregelen om haar bankautomaten te beveiligen. Die zijn noodzakelijk omdat veel misdadigers nog altijd toeslaan aan die automaten. Zo moet je bij Belfius niet alleen je bankcode ingeven, maar in sommige gevallen ook je geboortedatum. Wanneer je dat precies moet doen, dat wil de bank niet kwijt, uit veiligheidsredenen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 7_00415651
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dus nu moeten de dieven niet alleen je bankkaart stelen maar ook je SIS kaart?
Dan hebben ze toch direct je geboortedatum (RR nummer) :(.

Eigenlijk wel raar dat in België zo'n privacy-gevoelig gegeven als je geboortedatum gebruikt worden als ID.
In Nederland is je BSN (burger service nummer) of je SoFi nummer een volledig random getal, en bevat géén enkel persoonsgegeven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

binnenkort met de digipass naar het SELF-kantoor???
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

was ook al zoiets aan het denken. :-D
Ach.. persoonlijk haal ik zo weinig mogelijk geld uit de muur om meegluren en andere toestanden
zo weinig mogelijk kansen te geven.
Vraag in de supermarkt desnoods bij afrekening cash geld als ik betaal met kaart.
philippe_d
Moderator
Moderator

Inderdaad.
Gezien je bij de meeste supermarkten en winkels geld kan afhalen bij betaling met je bankkaart, begrijp ik niet dat veel mensen hiervan geen gebruik maken, maar liever in een rij staan aan een bank automaat ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Het allergrootste voordeel voor de supermarkt is dat er zo wat cash naar buiten gaat en dat hun centjes op die manier nog sneller richting bank gaan, dus bij een mogelijke overval is er minder verlies.
Maar een geboortedatum vragen vind ik persoonlijk nogal dom. Als ze u portefeuille pikken dan hebben ze dit even snel vast. Ik dacht ooit ergens van een politie gehoord te hebben, als je wordt gedwongen om geld af te halen dat je u code moest omdraaien (bank geeft toegang maar gelijk wordt de politie verwittigd), maar dat is misschien dan weer een fabeltje.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

TiTanium schreef:Als ze u portefeuille pikken dan hebben ze dit even snel vast. Ik dacht ooit ergens van een politie gehoord te hebben, als je wordt gedwongen om geld af te halen dat je u code moest omdraaien (bank geeft toegang maar gelijk wordt de politie verwittigd), maar dat is misschien dan weer een fabeltje.
lol, heb je enig idee hoeveel zin ik nu heb om dat gewoon eens uit te testen? :)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

TiTanium schreef:[...] dat je u code moest omdraaien (bank geeft toegang maar gelijk wordt de politie verwittigd), maar dat is misschien dan weer een fabeltje.
En een if-then-else voor alle xyyx codes? Da's een hardnekkig broodje aap verhaal :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik vermoeden inderdaad al zoiets :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

selder schreef:En een if-then-else voor alle xyyx codes? Da's een hardnekkig broodje aap verhaal :)
tssk, zo'n codes zouden niet mogen :p
is zoals 1234 of 1111 ofzo, nono codes vind ik dat :)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik zou liever 6 cijfers zien ipv. 4 zelfs.
6 willekeurige cijfertjes onthouden is nu ook zo moeilijk weer niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

TiTanium schreef:[..]Ik dacht ooit ergens van een politie gehoord te hebben, als je wordt gedwongen om geld af te halen dat je u code moest omdraaien (bank geeft toegang maar gelijk wordt de politie verwittigd), maar dat is misschien dan weer een fabeltje.
En wat bij 1111 ? :-D
TiTanium
Moderator
Moderator

Zulke code's worden standaard geweigerd, eveneens als 4 opeenvolgende nummers. Dus je kan altijd proberen ;)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Amai, er zitten daar ook nogal rekenwonders :facepalm: .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TiTanium schreef:Het allergrootste voordeel voor de supermarkt is dat er zo wat cash naar buiten gaat en dat hun centjes op die manier nog sneller richting bank gaan, dus bij een mogelijke overval is er minder verlies.
Meestal gebruik ik die methode ook... alléén spijtig dat men meestal maar maximaal 50 euro wil geven (geen idee waarom eigenlijk).
TiTanium schreef:Ik dacht ooit ergens van een politie gehoord te hebben, als je wordt gedwongen om geld af te halen dat je u code moest omdraaien (bank geeft toegang maar gelijk wordt de politie verwittigd), maar dat is misschien dan weer een fabeltje.
Da's een hoax... maar op zich is het geen slecht idee. Eigenlijk zou men beter een "speciale PIN" voorzien die bv. maar 50 euro geeft, al is het afhalen van geld onder dwang maar een klein percentage denk ik (in de meestal gevallen kijkt men gewoon mee en steelt men achteraf je kaart).
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

In veel supermarkten willen ze nu geen extra geld meer geven ook... Wsl te veel mensen die achteraf gingen zagen dt ze dat extra geld zogezegd niet hadden gehad.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Nielsvds
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

De reden waarom supermarkten niet teveel cash geld willen geven, is om zelf nog voldoende cash wisselgeld te hebben. Bovendien, kan je niet in elke supermarkt geld afhalen. Nog een andere reden waarom winkels geen grote biljetten van 200, 500 EUR aanvaarden is omdat er zo geen wisselgeld meer beschikbaar is.

Het enigste wat gebeurd is dat je bankkaart ingeslikt wordt. Wat wel goed is dat het niet meer mogelijk is om buiten de Europese Unie nog geld af te halen, zodat het minder interessant voor fraudeurs/skimmers om geld af te halen, bij het kopiëren van je kaart. Zie dit artikel.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Nu wordt het toch erg lastig gemaakt voor demente bejaarden
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

silencer schreef:Nu wordt het toch erg lastig gemaakt voor demente bejaarden
Die zouden al niet meer moeten kunnen bankieren ook éh :bang:

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator

Nielsvds schreef:De reden waarom supermarkten niet teveel cash geld willen geven, is om zelf nog voldoende cash wisselgeld te hebben. Bovendien, kan je niet in elke supermarkt geld afhalen.
Daar geloof ik nu eens niets van. De meeste supermarkten zijn maar al te blij dat ze geld kunnen meegeven aan de klanten. Dit verlaagt de sommen cash geld die ze in huis hebben (en dan toch naar de bank moeten dragen), en verlaagt het risico bij overval.
Nielsvds schreef:Nog een andere reden waarom winkels geen grote biljetten van 200, 500 EUR aanvaarden is omdat er zo geen wisselgeld meer beschikbaar is.
De echte reden is omdat ze geen risico willen lopen dat het om een vals biljet gaat. Als ze toevallig een vals biljet van 50 EUR binnenkrijgen, is het verlies tien keer kleiner dan met een vals biljet van 500 EUR ...
Nielsvds schreef:Wat wel goed is dat het niet meer mogelijk is om buiten de Europese Unie nog geld af te halen, zodat het minder interessant voor fraudeurs/skimmers om geld af te halen, bij het kopiëren van je kaart. Zie dit artikel.
Wat is er hier goed aan ??? Heb je dan wel zelf het artikel gelezen van je quote?
De banken willen gewoon dat je Visa meer gebruikt, daar verdienen ze meer geld aan, meer moet je daar niet achter zoeken :(.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De vraag blijft of ze een biljet wel mogen weigeren. De ene zegt van wel, de andere zegt van niet, nog een andere houd het op "in bepaalde omstandigheden".

Ik heb ooit, toen ik nog bij De Lijn werkte, een grapjas gehad die mijn tram op kwam en een kaartje wou kopen met een biljet van 500 euro. Hij kon zich amper inhouden van lachen. Ik heb toen het biljet aangenomen, en mijn tram afgesloten en hem de sleutels overhandigd. 500 euro voor een tram leek mij een goeie deal. Pas toen ik de tram af ging had hij door dat ik met zijn voeten speelde...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”