Upgrade PC

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Het lezen van http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=36310 deed me er aan denken dat de thuispc van mijn ouders (die ik ook wel eens gebruik), eigenlijk aan een upgrade toe is.
De C schijf (waarop windows en een groot deel programma's staan) is zo goed als vol (partitie van 75Gb blijkt niet voldoende te zijn). Herpartitioneren is een oplossing, maar voor de tijd die daarin kruipt, doe ik liever een upgrade.

Huidig systeem (zelfbouw door lokale PC-boer):
Windows Vista (SP2)
Gigaset GA-EP35-DS3
Intel Core 2 Quad - Q6600 4 x 2,4Ghz
Nvidia GeForce 8600GT
3,5Gb RAM (beperking door 32bit, er zit feitelijk 4Gb in)

Windows prestatie-index is "amper" 5,5 (grafische weergave voor spelen, de rest ligt niet veel hoger).
PC wordt niet gebruikt om te gamen, maar moet vooral vlot opstarten en werken.

Ik dacht er aan om de Samsung SSD 830 of 840 desktop upgrade kit ( aan te schaffen, en hierop windows 8 te installeren.
Gaat dit systeem hier werkelijk veel sneller door werken, of blijft de CPU of GPU de bottleneck?

Alvast bedankt!
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Momenteel is de harde schijf de bottleneck. Mijn werklaptop heeft een E6600 (dus dual core) met een SSD d'er in en die start op binnen de 10-15 seconden. Je zal merken dat een SSD echt een serieuze boost is voor je systeem. 'k Zou niet te veel wakker liggen van 'gebrek' aan CPU-kracht, want dat is er eigenlijk niet voor gewoon huis-tuin-en-keukengebruik.
Afbeelding
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Ok, dat is wat ik graag bevestigd wou hebben. Bedankt!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mijn "game" PC is ook een Q6600 hoor. Met SSD én een goeie GPU en dat ding draait nog altijd alle nieuwste games.
Dus qua upgrade, SDD, RAM en een 64bit OS en die kan zich perfect meten met een hedendaags machine in user experience.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tenzij je met die PC ook wil gamen e.d. (waar de GPU idd de bottleneck zal blijven) gaat de combinatie van SSD + Windows 8 echt een spectaculair resultaat opleveren. Heb zelf na de release van Win8 mijn 6j oude PC op die manier geüpgraded en het resultaat is best indrukwekkend. Het is nu gewoon de vlotste PC thuis. Zo erg zelfs dat de anderhalf jaar oude i5 laptop van mijn vrouw ineens ellendig traag lijkt.

Specs van mijn PC: E6400 Core2Duo (welliswaar overklokt naar 3GHz), 4GB RAM (3.5 zichtbaar vanwege 32bit), en een simpele nVidia kaart.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Mijn gamepc is een Q6700 en er steekt een SSD in (Vertex 2 en nooit problemen mee gehad) met 4 GB ram en begin december nog een ATi/AMD 7850 GPU in gezet en de pc draait alle games perfect. En start heel snel op.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Een SSD is een goede upgrade voor deze PC, maar let ook op de combinatie met je moederbord. Over het algemeen werkt het wel, maar met oude PC's hoor je wel vaker problemen waarbij een bios-aanpassing nodig is. Als je naar windows 8 overschakelt loop je dan ook het risico veel van je oude programma's niet meer te kunnen gebruiken. Overleg zeker met je ouders welke progs ze nog willen gebruiken, en of het met windows 8 zal werken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb hier recent al mijn harde schijven vervangen door OCZ-Vertex4 SSD's. Daarnaast heb ik een aantal 'oude' SSD's van Intel ook vervangen en die op hun beurt gebruikt in wat oudere laptops (Intel Core 2 Duo T7100 / 1.8 GHz met 2GB) en die dingen vliegen als een trein. Een recente computer zonder SSD lijkt zelfs traag in vergelijking met een wat ouder toestel met SSD.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

mailracer schreef:Een SSD is een goede upgrade voor deze PC, maar let ook op de combinatie met je moederbord. Over het algemeen werkt het wel, maar met oude PC's hoor je wel vaker problemen waarbij een bios-aanpassing nodig is. Als je naar windows 8 overschakelt loop je dan ook het risico veel van je oude programma's niet meer te kunnen gebruiken. Overleg zeker met je ouders welke progs ze nog willen gebruiken, en of het met windows 8 zal werken
Combinatie met moederbord zou moeten werken, al zullen we niet de volledige capaciteit kunnen benutten (SATA 300 vs SATA 600).
In verband met het overschakelen naar W8 64bits: Ik heb de dev. versie op één van de laptops lopen, en moet zeggen dat de meeste programma's die Vista/W7 compatible waren, ook gewoon werken op W8.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”