r2504 schreef:We weten allemaal dat analoge TV een uitdoof scenario is... of had je dezelfde klachten toen de oude MOB1/2 telefonie is verdwenen in ruil voor GSM ?
Jij stelde dat TN nood aan bandbreedte had, ik gaf de verklaring dat TN een overvloed aan bandbreedte heeft wegens het opdoeken van analoge kanalen. Dat is geen klacht, dat is een verklaring waarom Telenet niet echt nood heeft aan lagere bitrates en efficiëntere encoders.
r2504 schreef:Ik zou graag weten wat die "geniale kerels" van WeePee zelf ontwikkeld hebben (en dan heb ik het niet over dingen van het internet plukken).
Ze hebben hun platform zelf gebouwd met standaard pc-hardware en opensource-software. Dit is alleszins genialer, goedkoper en efficiënter dan een telecommanager die naar Telemak belt om een kant-en-klare Tandberg-encoder of Flash Media Server te komen installeren. (cfr. Yelo, Mobistar TV,...)
boulder schreef:Dat is nog altijd niet hetzelfde, Raf1.
Heb ik ook niet gezegd. ( Maar op een videobuffer van 10 seconden kan je ook een 2-pass toepassen om een hogere efficiëntie te bereiken.)
Mijn punt is dat de x264-encoder veel efficiënter omgaat met bandbreedte dan de kant-en-klare Tandberg-encoders die al jaren zonder enige update staan te draaien bij de grote distributeurs. Bovendien kan het WeePeeTV-platform elke maand software-updates installeren en elk jaar hun relatief goedkope Intel CPU's vervangen om de efficiëntie te kunnen verhogen. Meer informatie daarover ook op
http://www.ob-encoder.com/
boulder schreef:Jij vindt het dus "stelen" als er analoge frequenties verdwijnen om gebruikt te worden voor digitale TV, maar anderzijds vind je het geen probleem dat bijv. TV Vlaanderen MPEG2 zenders omzet naar H.264, waarbij ze dus bestaande gebruikers hun hardware nutteloos maakt.
Voor die klanten is dat ook niet leuk, maar ze kunnen tenminste vrij MPEG4-apparatuur kiezen die +10 jaar zal meegaan.
boulder schreef:Dat het goedkoper is, daar twijfel ik niet aan, dat zie je aan alles bij Weepee TV. Dat het beter is daar heb ik toch wel zware twijfels over, en dat filmpje is nie van die aard om mij van idee te doen veranderen.
Ik heb niet gezegd dat de beeldkwaliteit beter is, ik heb er op gewezen dat hun platform efficiënter, goedkoper en flexibeler is dan bij de concurrentie.
Vandaag streamt WeepeeTV aan 1 Mbps, maar als ze morgen smart tv's officieel gaan ondersteunen zullen ze wellicht naar 2,5 Mbps gaan en zal de beeldkwaliteit misschien beter zijn dan 8 Mbps MPEG-2 bij Telenet of 3,5 Mbps H.264 bij Belgacom.
arjan schreef:Ik vind dat annaloge zenders al lang niet meer thuishoren in deze tijd van ontwikkeling.En dat heeft helemaal niets te maken met stelen.
Analoge zenders kon je opnemen op éénder welke harde schijf, de digitale Telenet-kanalen niet. Dan is Telenet digitaal toch niet zo'n positieve ontwikkeling als je eens een opname wil bewaren of bekijken op een laptop of pc.