Telenet als Vlaams mirakelbedrijf bestaat niet meer

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als Telenet wordt overgenomen door Liberty, dan is dat goed voor Belgacom. Dat stelt Belgacombaas Didier Bellens in een interview met De Standaard. Zo ontpopt Bellens zich tot een verdediger van het Liberty-bod.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 121221_100
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

7 jaar geleden heb ik telenet hier al buitengezet! Iemand die een beetje nadenkt heeft hiervoor zeker Bellens niet nodig...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

En welk mirakel heeft Telenet ooit voor Vlaanderen verricht?

In ieder geval hebben ze nooit een echte concurrentie gevoerd tegen Belgacom.
Ze hebben dus NOOIT beantwoord aan de betrachting van Europa om de markt te
liberaliseren. Er is op zijn minst een typisch Belgisch DUOpoly uit ontstaan.

En voor wat de kabel betreft zijn ze een ECHTE monopolist gebleven.
Meer nog Telenet heeft ook systematisch het analoge TV aanbod afgebouwd.

Meer nog heeft de Vlaamse overheid Telenet zwaar gesubsidieerd en zelfs het
intercommunale kabelnetwerk (bijna) kadoo gegeven. Dergelijke Vlaamse en/of
Belgische mirakelbedrijven kan de belastingbetaler echt wel missen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

zo is dat, een volk krijgt de regering die ze verdient! Arm Vlaanderen dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ag ag, in de begin jaren was het een revolutie. 15 jaar geleden ofzo waren wij bij de eersten met telenest. Wat een verschil tussen kabel en 56k. En dat voor een vaste maandelijkse prijs 24/7.

Adsl was er toen nog niet, dit is pas later gekomen en was toen nog een pak trager als kabel.

Had Telenet er niet geweest, dan hadden we nog altijd met een volledig staatsbedrijf als BGC gezeten en dan waren we nog slechter af.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Onzin, of dacht je dat telenet het kabel internet uitgevonden heeft?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ag heronic, en andere negativisten, ieder mens met gezond verstand weet dat die dat niet uitgevonden hebben. Maar moesten sommigen al uit de pamperperiode geweest zijn bij het begin van Telenest, dan had je weet gehad van hoe het 10-15j geleden was. En ja, toen waren zij revolutionair.

Wat hadden we toen? 56k inbel, waaraan nog eens telefoniekosten verbonden waren.
Dus je betaalde per minuut dat je op (afschuwelijk traag) internet zat. Met een verschil in piek- en daluur tarieven.
Rond 2000 ergens is telenet beschikbaar geworden voor mensen in (groot)stedelijke gebieden, voor een vast tarief en 10mbit. Geen zever met kosten per minuut en toen nog geen download limieten, ma bon was ook niet belangrijk want er was veel minder content op het net te vinden als nu. Veel verbaasde reacties gehad op IRC kanalen over de snelheden van de telenetlijn, remember het merendeel zat nog op 56k.

Pas een tijd later is ADSL er gekomen.

En ADSL is ook niet zonder problemen, dat weet iedereen behalve de telenet-haters. Kijk maar eens op menig fora en nieuwsbericht over de miserie dat sommigen hebben met BGC, daar kunnen ook boeken over geschreven worden. Zeker indertijd met die belgacom-platte-groene-vis-ADSL-usb-modem die ze aan heel veel klanten gegeven hebben, daar was miserie mee met dat onding.

Elke technologie heeft zijn voor en zijn nadelen. De ringstructuur, tja als je op een enorm verzadigde node zit dan is het miserie. Dan ben je beter af met de sterstructuur van DSL, maar als je ook maar iets te ver woont dan ben je de aap van het verhaal met de sterstructuur. Je moet kiezen wat er in jouw specifieke situatie het beste uitkomt.

Als BGC en anderen toch zo perfect zijn, waarom zijn er dan zoveel mensen die niet op een deftige manier van hun diensten kunnen genieten?


Bij mijn ouders waren wij bij de early adaptors wat telenet betreft. Van de moment dat het in Gent te verkrijgen was, hadden wij het.
Welke miserie is er in die tijd geweest? Misschien eens een downtime omdat er ene zijne auto tegen een verdeelkast geparkeerd had, een DNS server die uitviel, 2 kapotte modems en dat zal het wel zo een beetje zijn. En dat is op ruim 10 jaar.

Ikzelf heb toen we net samenwoonden in Gent VDSL gehad van Rommel, soit dat marcheerde goed maar die modem trok ook op niet veel. Hier in Kortrijk het eerste jaar telenest gehad, en dan overgestapt op Scarlet. De installatiemiserie die we daarmee gehad hebben, man man man. En het lag niet aan Scarlet maar aan BGC hun buitenbekabeling in een net herdane straat. Je ziet hier regelmatig een put in het voetpad met een BGC bordje erbij.
En nu is het terug telenest, is het perfect? Nee, maar wat is er perfect in deze wereld.


Is mijn huis perfect? Nee, belange niet. Zelfs na mijn net uitgevoerde verbouwing zijn er alweer dingen die ik anders zou doen.
Is mijn auto perfect? Nee, zijn ook zaken die ik anders had willen zien.
Is mijn werkgever perfect? Nee, maar mijn vorige werkgever ook niet en die ervoor ook niet. Nochthans zijn het allemaal ziekenhuizen.
Ben ik perfect? Verre van.
Verwacht ik van een dienstenaanbieder dat ze perfect zijn? Nee, eigenlijk ook niet.



Allemaal eens een beetje leren relativeren en dat puberaal fanboy gedrag achterwege laten.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Beste,

Aangezien je mij en "andere negativisten" denkt te kennen wou ik toch graag wat rechtzetten.

Eerst en vooral had ik 1999 of 2000 telenet (weet niet meer precies, maar van zodra beschikbaar had ik het) 12000bfr aansluiting en 2000bfr borg voor de modem. (Weet ook niet meer of die borg in die 12000 zat of apart.) Dat was inderdaad een revolutie tov 56k.

Je gehele uitleg komt dan ook nogal laatdunkend over op zijn zachtst gezegd. :sleepy:
Allemaal eens een beetje leren relativeren en dat puberaal fanboy gedrag achterwege laten.
Geef raad waar je zelf ook echt in geloofd anders had je volgende uitspraak nooit gedaan.
Had Telenet er niet geweest, dan hadden we nog altijd met een volledig staatsbedrijf als BGC gezeten en dan waren we nog slechter af.
Breedband op de kabel is in 1997 van de grond gekomen. Telenet heeft 2/3 jaar later het gat in de belgische markt opgevuld. Had telenet dat niet gedaan had het wel een ander geweest en daar gaat jouw uitleg dan. Sorry, dat ik wat ik versta onder relativeren.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Als reactie op de negatieve berichten wil ik hier toch wel zeggen dat ik al 8 jaar tevreden klant ben bij telenet. En daarvoor al een jaar of 3 bij m'n ouders.
Voor TV ben ik wel niet bij telenet, want voor TV zijn ze wel duur als je er het kabelabonnement erbij telt.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

thamar schreef:Rond 2000 ergens is telenet beschikbaar geworden voor mensen in (groot)stedelijke gebieden, voor een vast tarief en 10mbit. Geen zever met kosten per minuut en toen nog geen download limieten, ma bon was ook niet belangrijk want er was veel minder content op het net te vinden als nu. Veel verbaasde reacties gehad op IRC kanalen over de snelheden van de telenetlijn, remember het merendeel zat nog op 56k.

Pas een tijd later is ADSL er gekomen.
Als ik me niet vergis is bij ons thuis ADSL binnen gekomen ergens eind 2000. Dan pas is de centrale aangepast geweest om mensen te kunnen aansluiten. En we zaten bij de laatste 20% van België dacht ik. 't Was doen inderdaad een 1.1Mbit/128kbit profiel - dus veel trager als telenet. Dus er was weldegelijk concurrentie.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik begrijp deze pro/contra Telenet of BGC in deze thread hier niet (dacht ook niet dat het de bedoeling was beide te vergelijken, tcoh niet op dat gebied).

Ik begrijp gewoon niet dat Bellens komt zeuren dat TN een "Vlaams" bedrijf is (ik denk niet dat de klant daar wakker van ligt trouwens) terwijl hijzelf evenzeer die troef kan uitspelen (nog meer want hij vertegenwoordigd een staatsbedrijf). Als hij de Vlaamse klant dus een goed gevoel wil geven weet hij wat te doen...

BGC is wat mij betreft niet anders dan Electrabel... de klanten uitzuigen tot de laatste cent en dan komen wenen :nono:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

't Is "spin" van Bellens, hé -- weliswaar interessant maar enkel speculatief, en zulk giswerk is eigenlijk onze job :banana:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Dan nemen de Amerikanen de beslissingen en wordt Telenet vanuit Denver geleid.'

Volgens Bellens zal het dan voor de Vlaming duidelijk zijn welk bedrijf echt Belgisch is. 'Dat beeld van ‘het bedrijf van bij ons’ is op die dag verdwenen. Die transparantie en duidelijkheid is positief voor Belgacom, want de mensen zullen dan beseffen dat Belgacom de onderneming die in Vlaanderen investeert
@Bellens, Het is niet omdat Belgacom dan alleen belgisch zou zijn en telenet niet dat ik ook zou kiezen voor belgacom, no way !! :bang:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Telenet is destijds gesticht op initiatief van enkele Vlaamse politici. Een goede zaak denk ik, als je ziet hoe ze in Wallonië jarenlang achterop bleven op dit vlak. Telenet is nu echter een privaat bedrijf in Amerikaanse handen. Toch krijgen ze nog een voorkeursbehandeling bij de Vlaamse overheid.

Kijk maar naar het Teletenne verhaal. Ze zijn hiermee volledig in overtreding. Ik heb dat gemeld bij de De Vlaamse Regulator voor de Media, vertegenwoordiger van de overheid. Die wil echter niet ingrijpen. Ze laten begaan.

Ik maakte mij de bedenking de klacht opnieuw in te dienen met een groep van consumenten, dat heeft meer morele impact. Ik contacteerde daarvoor Testaankoop. Die jammeren altijd over de monopoliebedrijven en hun ongunstige klantvoorwaarden.
Geen enkele reactie op mijn mails. Ik denk dat Testaankoop in de grond daar niets wil aan doen: hoe slechter de marktsituatie voor de consumenten, hoe meer zij dat in het nieuws kunnen brengen. Waarom zouden zij dat dan helpen verbeteren ?

Vervolgens contacteerde ik het bestuur van Userbase, met dezelfde vraag. Dat is toch ook een groep telecom-gebruikers, een vzw.
Daar het zelfde liedje. Geen reactie, geen antwoord. Blijkbaar kan Telenet overal op steun rekenen. Zelfs waar je het niet verwacht!
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”