Lokale computers niet van buitenaf bereikbaar

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
regapictures
Starter
Starter

Hallo.

Ik heb 2 computers die van buitenaf bereikbaar moeten zijn.
Op computer 1 is dit http (poort 80).
Op computer 2 is dit voor poort 25565 (minecraft server)

De firewalls op beidde computers zijn in orde gebracht en die laten het benodigde door.
Dit wordt bewezen doordat de ene computer direct met de andere kan verbinden, en omgekeerd.
(comp. 2 : poort 80 <-> comp. 1 : poort 80 == verbinding OK)
(comp. 1 : poort 25565 <-> comp. 2 : poort 25565 == verbinding OK)

De router is ook correct ingesteld. In de "NAT/PAT rules" heb ik ingesteld
dat de router bij binnenkomend verkeer:
- ...op poort 8080*, doorverwijst naar computer 1: poort 80.
- ...op poort 25565, doorverwijst naar computer 2: poort 25565
Dus, van buitenaf zou je moeten kunnen verbinden.
(* ik gebruik no-IP om 'bezoekers' - meestal ik - door te verwijzen naar poort 8080. Natuurlijk start ik de IP-adres updater (DUC) op voordat ik probeer te verbinden. :-D )

Ik heb eerst een tijd met windows gewerkt op computer 2, maar omdat ik wist dat linux sneller/stabieler was,
besliste ik om op computer 2 (minecraft; 25565) linux te zetten.

Dit alles heeft perfect gewerkt, tot op een bepaald moment:
- Spelers konden van buitenaf op computer 2 niet meer inloggen. Als ik zelf met het externe IP-adres probeer,
lukt dit ook niet. Enkel binnen het lokale netwerk kan ik nog verbinden.
- Van buitenaf de 'website' bezoeken op computer 1 lukt ook niet meer. Ook als ik zelf probeer met het externe IP-adres
lukt dit niet.
Maar, wat wel nog lukt, is om beidde computers van buitenaf (ook binnen het netwerk) te pingen met
tools zoals 'www.yougetsignal.com/tools/open-ports/' of 'www.canyouseeme.org'.

Ondertussen heb ik terug windows op computer 2 staan, omdat ik enkele driver-problemen had met linux.
Maar het werkt nog steeds niet. De error die ik in minecraft krijg is error: connection refused.

Waaraan kan dit liggen?

Alvast bedankt.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wie is je ISP?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

regapictures schreef:Dit alles heeft perfect gewerkt, tot op een bepaald moment:
Hebben je PC's nog steeds hetzelfde interne IP-adres... controleer dit met je portforwarding.
regapictures schreef:Maar, wat wel nog lukt, is om beidde computers van buitenaf (ook binnen het netwerk) te pingen met
Je ping't je router... niet de PC's die erachter staan !
regapictures
Starter
Starter

Al bedankt voor jullie reacties.
mailracer schreef:Wie is je ISP?
Onze internetprovider is mobistar.
r2504 schreef:
regapictures schreef:Dit alles heeft perfect gewerkt, tot op een bepaald moment:
Hebben je PC's nog steeds hetzelfde interne IP-adres... controleer dit met je portforwarding.
regapictures schreef:Maar, wat wel nog lukt, is om beidde computers van buitenaf (ook binnen het netwerk) te pingen met
Je ping't je router... niet de PC's die erachter staan !
De router geeft de 2 computers een vast ingesteld intern IP-adres (comp. 1: 192.168.1.13; comp. 2: 192.168.1.14).
In de "NAT/PAT rules" moet ik geen IP-adres van de computer in het netwerk opgeven, maar de computernaam selecteren uit een dropdown-list.

Ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt. Waarschijnlijk is het niet zomaar "pingen", maar meer checken of de poort op de router openstaat en bereikbaar is van buitenaf (zie genoemde sites).
Het maakt echt wel uit of de computers aanstaan of niet. Als ik dit probeer (open poort checken) als de computer afstaat, dan geven de websites aan dat de poort niet bereikbaar is. Als de computer aanstaat, dan geven de websites wel een succes melding.

Maar wanneer ik een 'deftige' verbinding (webbrowser of minecraft client) probeer te maken, lukt dit niet.

Enig idee waarom?

Bedankt :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”