exteren HD van buitenuit benaderen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sleepless
Starter
Starter

Ik ben op zoek naar een oplossing om een externe harde schijf (netwerkschijf) van buitenuit te kunnen lezen. Ik ben een leek op vlak van installatie van vpn en dns zaken. Via een medewerker van telenet kreeg ik de raad om te werken met dyndns. Wat doet dat juist, is dat de oplossing om vanuit Amerika bestanden te gaan lezen op onze harde schijf? Hoe staat het dan met de beveiliging?

Veel vragen maar ik hoop dat ik verder geraak.
Alvast bedankt
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Eerst en vooral: is het een NAS of een externe USB/eSATA schijf?
Die eerste bevat meestal wel mogelijkheden voor externe toegang (zoals SFTP), met die tweede kan je zonder actieve computer niets doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De vraag is ook wat je verstaat onder "benaderen" ?

Wil je hem gewoon als een drive-letter zoals je dat thuis doet, of bijvoorbeeld via een web interface bestanden up/downloaden ?
sleepless
Starter
Starter

Petervanakelyen schreef:Eerst en vooral: is het een NAS of een externe USB/eSATA schijf?
Het is geen NAS, gewone externe harde schijf die via de usbpoort van de router aangesloten is. Schijf: Medion HDDrive 2go

r2504 schreef:De vraag is ook wat je verstaat onder "benaderen" ?
Wil je hem gewoon als een drive-letter zoals je dat thuis doet, of bijvoorbeeld via een web interface bestanden up/downloaden ?
Benaderen: harde schijf zien als een drive-letter
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Het is geen NAS, gewone externe harde schijf die via de usbpoort van de router aangesloten is. Schijf: Medion HDDrive 2go
Via de USB-poort van de router? In dat geval is het interessant om te weten welke router natuurlijk ;)
sleepless
Starter
Starter

Merk: Tp Link
TL-WR842ND
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Op het eerste gezicht kan je daar DD-WRT op draaien... dan is het een kwestie van een VPN op te zetten.

Of dat allemaal gaat werken met een schijf die via USB is aangesloten is een andere vraag.

Ik zou zeggen... neem je schijf gewoon mee :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik zou idd ook met een vpn systeem werken. Dan ben je local en is het gewoon een kwestie van mounten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Dan ben je local en is het gewoon een kwestie van mounten.
Moest het een netwerk harde schijf zijn wel... maar ze is blijkbaar via USB aangesloten op z'n router (op zich ben ik daar al geen voorstander van want het is meestal ellendig traag, of of zoiets nog gaat werken in combinatie met DD-WRT en via een VPN weet ik niet).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Desnoods een network adapter.
Ik heb hier ooit zo'n iomega iconnect gezet, dient eigenlijk om schijven in het netwerk en online via hun service te benaderen. Uiteraard gebruik ik dat laatste niet, maar het maakt er wel netwerkschijven van.
Zelf heb ik geen ervaring met het gebruik van routers om schijven aan te hangen. Als je daar mounts van kan maken lokaal zou dat via vpn ook moeten gaan, maar of je dat kan weet ik niet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
sleepless
Starter
Starter

Het is een externe usb harde schijf die via de usbpoort van het accespoint aangesloten is. Van op de pc's thuis (binnen het netwerk dus) kunnen we de schijf lezen en bewerken. Maar voor een gezinslid dat in Amerika verblijft willen wij graag dat zij ook die harde schijf kan lezen (drive letter) in Amerika.

Jullie spreken over VPN, hoe doe ik dat juist.

Wat is DD-WRT? Ik las dat het gaat om een ander besturingssysteem van het accespoint dan het standaard meegeleverde. Wat doet dit juist, wat zijn de voordelen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

sleepless schreef:Jullie spreken over VPN, hoe doe ik dat juist.
Is afhankelijk van welk type VPN je gebruikt en op welk OS je dit gaat installeren.
sleepless schreef:Wat is DD-WRT? Ik las dat het gaat om een ander besturingssysteem van het accespoint dan het standaard meegeleverde. Wat doet dit juist, wat zijn de voordelen?
DD-WRT is een alternatief OS voor je router (niet voor alles routers beschikbaar)... je vervangt er dus je huidige router software door. De voordelen is dat het extra mogelijkheden heeft... zoals dus oa. VPN configuraties.
sleepless
Starter
Starter

In bijlage een printscreen van de menuutjes van de router. Er is een mogelijkheid tot vpn. Lukt het hier dan mee?
r2504 schreef:Is afhankelijk van welk type VPN je gebruikt en op welk OS je dit gaat installeren.
Welke type moeten we best gebruiken? Is het dan OS van een pc die blijft aanstaan of het OS van de router?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Blijkbaar bevat je modem inderdaad al VPN functionaliteit... dan hoef je dus geen andere firmware zoals DD-WRT te laden.

Aangezien je router verantwoordelijk zal zijn voor de VPN tunnel hoef je ook geen PC aan te laten staan.
sleepless
Starter
Starter

Ik heb reeds vanalles geprobeerd. Het lukt me echter niet. Hoe stel ik de vpn juist in? Vooral de ipsec-instellingen zorgen voor problemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misschien eens volgende links bekijken (ze zijn wel voor een ander model maar misschien kom je er ergens mee)... http://www.tp-link.com/gr/article/?faqid=452 en http://www.hideipvpn.com/2010/03/howto- ... -tutorial/
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”