windows 98 installeren
- foxxy girl
- Pro Member
ik heb eens gezocht op het forum, maar raar maar waar is er hierover nog geen topic te vinden.
nen vriend van mij heeft heeft windows 98, en dien vroeg aan mij of ik eens naar zene pc kwam zien want hij had er een paar probleempjes mee, maar heel zijn besturingsysteem is naar de vaantjes, je kan niet meer in het configuratiescherm, geen eigenschappen van deze computer bekijken, geen scherminstellingen bekijken...
ik denk dat de beste oplossing windows 98 opnieuw instaleren is, (kan geen hogere versies aan)
hij heeft de volledige setup er van op zijn computer staan, maar als ik hem probeer te runnen slaagt hij al vrijwel ommiddelijk vast, nu zou ik deze graag vanuit dos herinstaleren, maar ik heb dat nog nooit gedaan,
er zit een bestand bij om het vanuit dos te doen, maar ik weet niet of het moeilijk gaat zijn of niet. zal ik ook de registratie sleutel moeten invoeren? kan er iemand mij hierover meer uitleg geven?
nen vriend van mij heeft heeft windows 98, en dien vroeg aan mij of ik eens naar zene pc kwam zien want hij had er een paar probleempjes mee, maar heel zijn besturingsysteem is naar de vaantjes, je kan niet meer in het configuratiescherm, geen eigenschappen van deze computer bekijken, geen scherminstellingen bekijken...
ik denk dat de beste oplossing windows 98 opnieuw instaleren is, (kan geen hogere versies aan)
hij heeft de volledige setup er van op zijn computer staan, maar als ik hem probeer te runnen slaagt hij al vrijwel ommiddelijk vast, nu zou ik deze graag vanuit dos herinstaleren, maar ik heb dat nog nooit gedaan,
er zit een bestand bij om het vanuit dos te doen, maar ik weet niet of het moeilijk gaat zijn of niet. zal ik ook de registratie sleutel moeten invoeren? kan er iemand mij hierover meer uitleg geven?
groetjes foxxy
Doe eerst een format c: door in dos op te starten. (f8, typ format c:)
Daarna steek je de cd of diskette erin en de rest zal je wel kunnen.
Nadat u de vaste schijf hebt geformatteerd, kunt u Windows 98 installeren:
1. Plaats de opstartdiskette voor Windows 98 in het diskettestation en start de computer opnieuw op.
2. Als het opstartmenu van Microsoft Windows 98 wordt weergegeven, kiest u de optie Computer starten met cd-rom-ondersteuning en drukt u op ENTER.
3. Als de algemene stuurprogramma's op de opstartdiskette ondersteuning voor het cd-rom-station bieden, wordt een van de volgende berichten weergegeven, waarbij X de stationsletter is die u aan het cd-rom-station hebt toegewezen:
Station X: = Driver MSCD001
Station X: = Driver OEMCD001
Opmerking Als het cd-rom-station niet beschikbaar is nadat u de computer vanaf de opstartdiskette voor Windows 98 hebt opgestart, installeert u de cd-rom-stuurprogramma's die bij het cd-rom-station werden geleverd. Als u wilt weten hoe u het meest recente stuurprogramma kunt bestellen en installeren, raadpleegt u de documentatie of neemt u contact op met de fabrikant van het cd-rom-station.
4. Plaats de cd-rom van Windows 98 in het cd-rom-station, typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en druk op ENTER:
X:\setup
waarbij X de stationsletter is die u aan het cd-rom-station hebt toegewezen.
5. Als u het volgende bericht ontvangt, drukt u op ENTER en volgt u de instructies op het scherm om de installatie te voltooien:
Een ogenblik geduld. Setup wordt geïnitialiseerd. Setup gaat nu een routinecontrole uitvoeren op het systeem. Druk op ENTER om door te gaan.
Daarna steek je de cd of diskette erin en de rest zal je wel kunnen.
Nadat u de vaste schijf hebt geformatteerd, kunt u Windows 98 installeren:
1. Plaats de opstartdiskette voor Windows 98 in het diskettestation en start de computer opnieuw op.
2. Als het opstartmenu van Microsoft Windows 98 wordt weergegeven, kiest u de optie Computer starten met cd-rom-ondersteuning en drukt u op ENTER.
3. Als de algemene stuurprogramma's op de opstartdiskette ondersteuning voor het cd-rom-station bieden, wordt een van de volgende berichten weergegeven, waarbij X de stationsletter is die u aan het cd-rom-station hebt toegewezen:
Station X: = Driver MSCD001
Station X: = Driver OEMCD001
Opmerking Als het cd-rom-station niet beschikbaar is nadat u de computer vanaf de opstartdiskette voor Windows 98 hebt opgestart, installeert u de cd-rom-stuurprogramma's die bij het cd-rom-station werden geleverd. Als u wilt weten hoe u het meest recente stuurprogramma kunt bestellen en installeren, raadpleegt u de documentatie of neemt u contact op met de fabrikant van het cd-rom-station.
4. Plaats de cd-rom van Windows 98 in het cd-rom-station, typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en druk op ENTER:
X:\setup
waarbij X de stationsletter is die u aan het cd-rom-station hebt toegewezen.
5. Als u het volgende bericht ontvangt, drukt u op ENTER en volgt u de instructies op het scherm om de installatie te voltooien:
Een ogenblik geduld. Setup wordt geïnitialiseerd. Setup gaat nu een routinecontrole uitvoeren op het systeem. Druk op ENTER om door te gaan.
- foxxy girl
- Pro Member
ik heb nog niet heel je uitleg gelezen, maar format c, betekent volgens mij zoveel als heel je harde schijf wissen, dat is NIET de bedoeling, normaal gezien kan je toch windows instaleren, zonder te moete formateren of al je bestanden kwijt te geraken?
groetjes foxxy
- foxxy girl
- Pro Member
maar hoe kan ik dat via dos doen, want als ik de gewone setup zou gebruiken is er 99% kans dat de pc vast loopt, wat dus niet de bedoeling is,
onder dos werken is toch minder "zwaar" of heb ik het mis?
onder dos werken is toch minder "zwaar" of heb ik het mis?
groetjes foxxy
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Dus als je gewoon start van de CD loopt hij ook al vast? De dingen die dan beginnen lopen hebben niets te zien met de huidige staat van de windows die er op staat. Trouwens, er is niet echt een install vanuit DOS. Je moet je harde schijf formateren en indelen in DOS. Maar de eigenlijke install gebeurt vanuit een eigen omgeving die vanaf de CD gestart wordt.
Als ik het mij tenminste nog allemaal goed herinner, want het is al jaren geleden dat ik nog zoiets vastgehad heb.
Cheers
Als ik het mij tenminste nog allemaal goed herinner, want het is al jaren geleden dat ik nog zoiets vastgehad heb.
Cheers
-
- Administrator
- Contacteer:
- foxxy girl
- Pro Member
dan zal ik het wel op de gewone manier proberen,
hopelijk loopt dit goed af!! die pc is al even oud als al de userbase gebruikers samen
hopelijk loopt dit goed af!! die pc is al even oud als al de userbase gebruikers samen
groetjes foxxy
het is al effe geleden dat ik nog een 98 geinstalleerd heb maar ik bootte altijd van een disketje en starte dan 1 van de setup exes (er zijn er meerdere maar slechts eentje zal werken onder dos)
wanneer mogelijk gooide ik eerst alle te recupereren data bestanden op cd of naar een andere partitie en formatte dan de C alvorens win98 setup te draaien
ik kan nu wel niet zeggen of win98 setup onder dos zijn bestaande configuratie gaat overnemen (registry rommel) zodat de nu geinstalleerde tools gaan blijven werken
wanneer mogelijk gooide ik eerst alle te recupereren data bestanden op cd of naar een andere partitie en formatte dan de C alvorens win98 setup te draaien
ik kan nu wel niet zeggen of win98 setup onder dos zijn bestaande configuratie gaat overnemen (registry rommel) zodat de nu geinstalleerde tools gaan blijven werken
Toen ik nog windows 98 had van packard bell stak er een diskette bij met 2 cd's. Ik moest gewoon de diskette insteken bij het opstarten, dan vroeg hij voor cd 1 en daarna voor cd twee. Je kon kiezen wat je wilde doen: drivers installeren, formatteren, windows 98 installeren, alles verwijderen en windows 98 installeren. Alle drivers en zo stonden al op die cd's.
Ook toen ik bijna nog niets van computers kende. Drukte ik eens op start>zoeken>typ "setup" en daar stond er dan iets van setup, hij herinstalleerde windows 98 en alles stond er nog op. 't Kan ook windows me zijn.
-
- Administrator
- Contacteer:
Die 8 mb is waarschijnlijk van je pc manufacturer, don't worry about it.
-
- Administrator
- Contacteer:
Kan dat ook niet zonder zo'n programmatje.
http://support.microsoft.com/default.as ... ;nl;313348
Maar als ik de windows xp cd-rom insteek dan toont hij niet de setup, maar hij vraagt hoe je wilt opstarten. Hoe kan ik dan toch in de setup geraken?
Maar als ik de windows xp cd-rom insteek dan toont hij niet de setup, maar hij vraagt hoe je wilt opstarten. Hoe kan ik dan toch in de setup geraken?
Laatst gewijzigd door MaRtO 13 jul 2004, 16:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
°MaRtO°° schreef:Moet ik gewoon niet formatteren i.p.v partities te verwijderen?
Ik heb twee partities, 1 waar alles op staat en 1 waar maar 8mb op kan. Ik weet ook niet hoe dat komt.
En hoe had je gedacht te formatteren? Vergeet niet dat een gewone bootdiskette geen NTFS aankan. Als je de partities verwijdert en daarna terug aanmaakt, dan laat je de windowssetup die partities formatteren. Anders doet hij dit niet en zet hij er gewoon alles over.
Cheers
Na dit topic grondig doorlezen te hebben, mijn raad:
koop een nieuwe pc /end
Ik kon indertijd (like 4 years ago) niet booten van cd-rom (drivers drive). Een opstartdiskette was toen geen luxe, maar normaal bolt ie daarna vanzelf. Ik zie dus echt het probleem niet in .
koop een nieuwe pc /end
Ik kon indertijd (like 4 years ago) niet booten van cd-rom (drivers drive). Een opstartdiskette was toen geen luxe, maar normaal bolt ie daarna vanzelf. Ik zie dus echt het probleem niet in .
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
offtopic* als je windows gebruikt is zeker aan te raden meerdere partities te gebruiken wegens het nog al snel vastlopen van windows,..
sub zero heeft ook niet helemaal gelijk, je hebt ook win xp bootdisks die wel ntfs ondersteunen, het zijn wel 5 discs maar ja, het bestaat toch.
sub zero heeft ook niet helemaal gelijk, je hebt ook win xp bootdisks die wel ntfs ondersteunen, het zijn wel 5 discs maar ja, het bestaat toch.
°MaRtO°° schreef:Kan dat ook niet zonder zo'n programmatje.
Weet er iemand iets?
tuurlijk kan je dat marto, zoek gewoon op de produceur van je hardware naar de drivers en zet ze op een veilig deel van je pc of op cd, diskette of andere verwisselbare media
drivers vind je op de meeste sites onder <support> of <downloads>
maar ik zorg meestal gewoon dat ik zeker de driver van de modem heb en dan haal ik na de format de (mss) recentere drivers af, want ze op cd zetten vind ik maar nutteloos daar de meeste toch vaak geüpdate revised worden
drivers vind je op de meeste sites onder <support> of <downloads>
maar ik zorg meestal gewoon dat ik zeker de driver van de modem heb en dan haal ik na de format de (mss) recentere drivers af, want ze op cd zetten vind ik maar nutteloos daar de meeste toch vaak geüpdate revised worden
de pispaal <<
°MaRtO°° schreef:Moet ik gewoon niet formatteren i.p.v partities te verwijderen?
Ik heb twee partities, 1 waar alles op staat en 1 waar maar 8mb op kan. Ik weet ook niet hoe dat komt.
Ik heb mij vergist, die 8mb is niet-gepartitioneerd. Kan ik die 8mb niet toevoegen bij de gepartioneerde ruimte?
-
- Administrator
- Contacteer:
Mm doet die 8 MB er toe marto? Zoja, schaft u dan eens een nieuwe HD aan . Mm windows 98, de goede oude tijd van blue screens en every-day resets.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
- Styno
- Elite Poster
Die 8Meg niet gepartitioneerde ruimte komt wel eens meer voor.
Vraag me nu niet waarom Windows dit doet, maar blijf er gewoon af zou ik zeggen.
Eneeeeuhh... wat een vragen.. als..als...als... doe het toch gewoon en leer wat bij....
Styno
Vraag me nu niet waarom Windows dit doet, maar blijf er gewoon af zou ik zeggen.
Eneeeeuhh... wat een vragen.. als..als...als... doe het toch gewoon en leer wat bij....
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Styno schreef:Die 8Meg niet gepartitioneerde ruimte komt wel eens meer voor.
Dit klopt... ik heb dit ook al dikwijls gezien en zou er mij geen zorgen over maken.