Optivolt , vermindering energieverbruik

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Dommeluser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:24
Locatie: Oostkamp
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Iemand ervaring met een Optivolt?
Leverancier belooft een vermindering van uw energieverbruik met 17,5% tot 30% en dit door de stroom- en spanningskwaliteit te verbeteren.
Toestel wordt in zekeringskast geplaatst.

http://downloads.opteco.be/optivolt.pdf
Ex Dommel User
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

het lijkt mooi...
en je kan er ook veel van vinden op internet.

echter zeggen ze dat het al "jaren" bestaat en in gebruik is,
echter:

optivolt.com => Creation Date: 02-feb-2012
optivolt.be => Registratie 02 februari 2012 CET
optivolt.fr => Date de création : 2 février 2012 12:06
optivolt.nl => Datum registratie 2009-08-11

de oudste is dus 2009, oftewel 3 jaar...
als de terugverdientijd tussen de 2 en de 4 jaar ligt, en de garantie op 5,
zou ik hier nog niet zeggen dat het al "jaren" bestaat.

is het mogelijk dat het werkt? sure
is het de moeite voor een gewone particulier? i doubt it (ze zeggen zelf dat het voornamelijk op wasmachines, elektrische motors, en verlichting werkt)
dus tenzij je echt veel licht aan hebt, of elke dag een paar keer wast, denk ik niet dat het voordeel biedt.

maargoed, er zijn er ook op de kar van zonnepanelen gesprongen, dus er zullen vast ook mensen op deze kar springen :)
(en als iemand hier het doet: laat maar weten of het voordeel brengt)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Lees de laatste paragraaf maar eens van http://nl.wikipedia.org/wiki/Cos_%CF%86-compensatie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

zoals ik dus al dacht :)

als het niet fake is, is het op zijn minst voor de gewone man in de straat niet rendabel:
In de VS is dit soort energiebesparing erg populair bij gewone huishoudens, ondanks dat de kosten van de adviseur en installateur in de regel niet opwegen tegen de geringe besparing op de elektriciteitsrekening.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Het zijn nu wel niet bepaald prutskastjes dat ze plaatsen hé.
Neem eens een kijkje in hun fotoalbum.

Mijn inziens behoren ze bij deze groep:
Gebaseerd op bovenstaande principes zijn er bedrijven zoals KVAR die in praktijksituaties langsgaan, de bestaande installatie en belasting doormeten, doorrekenen en analyseren en aan de hand hiervan een kastje verkopen dat werkelijk de energierekening verlaagt. In de VS is dit soort energiebesparing erg populair bij gewone huishoudens, ondanks dat de kosten van de adviseur en installateur in de regel niet opwegen tegen de geringe besparing op de elektriciteitsrekening.
Bron: de wikipedia pagina zoals door gebruiker r2504 reeds vermeld.

Uiteraard dient het profiel van jouw elektrische verbruik zich wel te lenen tot enige optimalisatie...om de kosten terug te verdienen.
De in het fotoalbum weergegeven bedrijven lijken mij hieraan allemaal te voldoen.
Energiebesparingsvoorstel
Indien u geïnteresseerd bent in onze aanpak en u meer dan 250.000 kWh per jaar verbruikt, komen wij graag langs voor een vrijblijvend gesprek. Na een inventarisatie en door u aangeleverde gegevens (blokschema's / energienota's van levering en transport) maken we voor u een energiebesparingsvoorstel met daarin uw gegarandeerde besparing. U kunt onze apparatuur kopen of leasen.
Bron: OptiVolt: Energiebesparingsvoorstel.

Dus niet direct voor Jan Modaal. :wink:
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

http://powerelectronics.com/power_manag ... tion-0507/
The European Union's International Electro-Technical Commission adopted the IEC61000-3-2 standard that required, by Jan. 1, 2001, all equipment needing 75 W of power or greater and less than 16 A to meet standards for harmonic generation and, thus, meet PFC requirements.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik ben trouwens op die website even gaan kijken en plots bleek ik ingeschreven te zijn op hun mailing lijst terwijl ik nooit m'n E-mail heb opgegeven :evil:
frali
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 dec 2008, 13:03
Bedankt: 1 keer

Ter informatie:

De zogenaamde bedrijfsnaam KVAR is niets anders dan de elektro-technische aanduiding van

Kilo Volt Ampere Reaktief ttz het blindvermogen dat ontstaat bij faseverschuiving (meestal induktief) .

Dat wordt dan verminderd door het plaatsen van " grote " condensatoren, wat vrij duur kan uitvallen.

Die faseverschuiving wordt aangegeven met de " cos phi " ook arbeidsfactor genoemd.

In privewoningen is die faseverschuiving veroorzaakt door wasmachiene, stofzuiger, TL-lampen en dergelijke, en praktisch te verwaarlozen.

PS: het blindvermogen wordt wel geregistreerd op uw kWh meter maar heeft geen merkbare invloed op uw totaalverbruik !
Dommeluser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:24
Locatie: Oostkamp
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik kan me wel voorstellen dat in een standaard gezin, enkel een paar huishoudtoestellen, de cos phi te verwaarlozen is. Maar wanneer een huis volledig elektrisch wordt verwarmd (=hoge inductieve belasting) een cos phi correctie misschien wel rendabel is. Wij hebben een jaarlijks verbruik van 13000kW.
Als systeem mij een besparing brengt van bv10%.(€250) dan denk ik dit systeem wel een interessante investering kan zijn.

Als er binnenkort bij iedereen een intelligente meter komt, worden we dan afgerekend rekening houdend met deze factor cos phi ?

Ik contacteer de firma die dergelijke toestellen verkoopt, en vraag hen wat het kost en welke garanties op rendement dat zij mij kunnen garanderen. Met een geld terug garantie indien toestel niet voldoet aan beloofde rendementen.

Alvast bedankt voor de vele reacties. Ik hou jullie op de hoogte.
Ex Dommel User
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wij hebben een jaarlijks verbruik van 13000kW.
zeker van ? Dit komt overeen met 13 Megawatt.

Over het algemeen dacht ik dat de leverancier wou vermijden dat je inductief gaat met je verbruik, en TL verlichting en andere inductieve belastingen moesten gecompenseerd worden met een condensator.
Verwarming is dacht ik een ohmse belasting en daarom niet onderhevig aan een inductieve cos phi.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Dommeluser schreef:Maar wanneer een huis volledig elektrisch wordt verwarmd (=hoge inductieve belasting)
Hmmm, nee.
Elektrische verwarming heeft een cos phi van 1, is dus een resistieve belasting.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Dommeluser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:24
Locatie: Oostkamp
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor correctie. Terug iets opgestoken.
Investering zal dus zinloos zijn.
Ex Dommel User
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

frali schreef:Ter informatie:
PS: het blindvermogen wordt wel geregistreerd op uw kWh meter maar heeft geen merkbare invloed op uw totaalverbruik !
Blindvermogen wordt niet geregistreerd door een klassieke KWh-meter.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Zulk een 'cos-phi verbeteraar' is enkel nuttig als je
- veel TL - lampen hebt hangen (deze hebben een cos phi van ongeveer 0.5 ==> zeer slechte cos phi)
- veel gebruikt maakt van elektrische motoren (grasmachine, ventilators, mixer, keukenrobot, cos phi tussen 0.7 en 0.9)
- veel geschakelde voedingen hebt (voeding laptop, gsm lader...)

TL's zijn capacitief (toch als ze met een 'ballast' werken)
Motoren inductief

Dus als ge uw gras afrijdt kan je uw TL lampen aansteken om uw cos phi te compenseren... :-)

Bedrijven zijn soms verplicht om hun cos-phi te verbeteren omdat ze anders 'het net' te veel vervuilen.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Dus voor een datacenter is zoiets ook wel een must? :-D
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

Doktor Avalanche schreef: TL's zijn capacitief (toch als ze met een 'ballast' werken)
Motoren inductief
TL-lampen met een ballast zijn ook inductief. Een ballast is immers een spoel.
En zoals gezegd, het blindvermogen wordt niet geregistreerd door een KWh-meter. Dat kan ook niet, want dan zou het geen KWh-meter zijn maar een KVAh-meter.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

gunmaster schreef:Dus voor een datacenter is zoiets ook wel een must
Wel ja waarschijnlijk wel, maar ook daar : Veel ventilatoren + (waarschijnlijk) veel TL's, dus dat compenseert wel.

Natuurlijk, als de TL's uit zijn moet er wel gecompenseerd worden.
En bedrijven waar extreem veel TL's hangen (bedrijf hangaars) werken niet met ballast per lamp, daar hebben ze andere oplossing voor.

Bvb ook: hoogspanningslijnen zijn capacitief door de lange leidingen, maar omdat 'het net' over het algemeen inductief belast wordt is dat geen probleem. 's nacht als de belasting voor een groot deel wegvalt schakelen ze in hoogspanningscabines smoorspoelen in om dit te compenseren...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

peve schreef: TL-lampen met een ballast zijn ook inductief. Een ballast is immers een spoel.
En zoals gezegd, het blindvermogen wordt niet geregistreerd door een KWh-meter. Dat kan ook niet, want dan zou het geen KWh-meter zijn maar een KVAh-meter.
Inderdaad, de ballast is een spoel, maar in een TL zit dikwijls ook een condensator:
effe wikipedia:

Condensatoren worden ook in tl-armaturen ingebouwd om in grotere verlichtingsinstallaties de van nature inductieve belasting te compenseren in de richting van een meer lineaire belasting.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

Die condensator in een tl-lamp zit er nu net om het inductief gedrag van de ballast te compenseren, maar niet om het geheel capacitief te maken.
Een TL-lamp kan je op twee manieren compenseren, namelijk parallel of serie.
Bij parallel-compensatie wordt de resulterende cos phi per lamp naar 1 gebracht door middel van een condensator.
Bij serie-compensatie wordt er overgecompenseerd, waardoor de absolute waarde van de cos phi niet verandert, maar het teken verandert van inductief naar capacitief. Een overgecompenseerde TL-lamp zal dan ook in combinatie met een niet-gecompenseerde TL-lamp een cos phi van 1 geven.

Hiervoor heb ik geen Wikipedia nodig. Met alle respect, maar iets lezen op Wikipedia vervangt geen technische opleiding.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

@Peve,

Absoluut gelijk...
Nu ik heb die technische opleiding ook, maar die is bij mij 20 jaar ongebruikt geweest, vandaar dat er serieuse gaten inzitten :-(
Maar nu ik dat van jou lees, komt het weer terug...
Maar ik zal de deskundige uitleg vanaf nu aan u overlaten...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”