Hallo,
ik heb een business fibernet xl en merk sinds enkele dagen wat rare dingen.
Ik heb een Cbn modem cv6181e en daarachter een d-link dir-615 als router + wireless.
Nu kan ik sinds enkele dagen niet meer aan mijn mybook, als ik kijk bij netwerk map heeft die een ip startend met 81, mijn pc met 94.
Is dit normaal voor een business-abbo? ik verwactte een 192 ip op beide?
heb firewall etc op pc al is even uitgezet etc maar kan niet aan de shares of aan de login-pagina van die mybook.
Maar de pc ziet deze dus wel bij networks & shares -> network map...
Hier staat nog een mac, deze heeft ook een 94 ip, en deze kan wel nog aan de shares dat doet mij helemaal twijfelen of het nu wel aan telenet ligt die iets veranderd hebben aan modem-router setup of aan mijn pc.
dus de eigenlijke vraag is, is een intern 94 of 81 ip normaal als je een business-abbo hebt?
**edit**
op mijn.telenet kan ik ook helemaal niets instellen van router of modem, kan enkel ip-adres en mac-adres zien, maar zie nergens een link om naar een wijzig scherm te gaan of iets in die aard.
ip-adres business abbo
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
euh, 192 is een intern adres (zou je krijgen van je eigen router), de 81 en 94 zijn EXTERNE adressen.
als je alles intern wil, heeft dat niets met telenet te maken, en krijg je normaal via die dlink router een 192 adres.
dat je nu externe adressen krijgt wil zeggen dat je ofwel rechtstreeks op de modem verbindt,
of dat je dlink als switch werkt en je dus ip's krijgt van de telenet dhcp.
als je alles intern wil, heeft dat niets met telenet te maken, en krijg je normaal via die dlink router een 192 adres.
dat je nu externe adressen krijgt wil zeggen dat je ofwel rechtstreeks op de modem verbindt,
of dat je dlink als switch werkt en je dus ip's krijgt van de telenet dhcp.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Volgens mij heb je je router foutief aangesloten (of staat hij als AP).
En alles is door installateur paar maand geleden aangesloten en alles werkte toen van netwerkshares etc. Maar heb toen wel niet de ip-adressen gecheckt..
En wat is AP juist? (kan ook geen instellingen wijzigen want nergens aan router / modem setup op "mijn.telenet")
En wat is AP juist? (kan ook geen instellingen wijzigen want nergens aan router / modem setup op "mijn.telenet")
- Splitter
- Elite Poster
op leen van onze kameraden bij tik (door Dietah op 07 Nov 2010 20:08):
bovenstaande kan je doen + een switch gaan kopen in de winkel die je tussen modem en dlink steekt.
andere optie is dat ding laten staan en een deftige router gaan halen (kost je meer)
laatste optie is telenet bellen en vragen waarom je ip's uit 2 ranges krijgt: normaalgezien is er idd zoiets dat telenet je EXTERNE ip's geeft, binnen dezelfde range.
en dan kan je ook aan je andere pc's die achter dezelfde modem staan.
althans, vroeger was dit toch zo en ik denk niet dat dat gewijzigd is.
blijkbaar is die dlink, als die door telenet geleverd werd, een switch ipv een router (door de firmware)Je kan het volgende doen:
- trek de stroom uit de router en wacht best 20 seconden
- druk de resetknop in
- steek de stroom terug in de router terwijl de knop nog is ingedrukt
- laat de knop los als de statusled in het rood knippert
- verbind je pc met een van de LAN poorten
- geef je pc het vaste ip-adres 192.168.0.2 (enkel dit adres werkt)
- surf nu naar 192.168.0.1
- normaal kom je op de "emergency room" pagina van de router terecht
- je kan nu de gewenste firmware selecteren
Ik heb 2 versies geprobeerd en alletwee werkten ze:
- de huidige volwaardige dlink firmware 4.12 ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-product ... .12b01.zip
- de dd-wrt versie, die ik momenteel gebruik omdat ik een repeater bridge heb staan: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database
- zoeken op dir-615
- de D2 revisie werkt (de router is D3)
Let wel: je digibox/digicorder mag niet achter je router zitten, omdat hij een ip van telenet nodig heeft
Dit heb ik opgelost door er gewoon een switch tussen te steken
(telenet modem -> switch (ook de digibox/digicorder zit hier op) -> dlink router WAN poort)
bovenstaande kan je doen + een switch gaan kopen in de winkel die je tussen modem en dlink steekt.
andere optie is dat ding laten staan en een deftige router gaan halen (kost je meer)
laatste optie is telenet bellen en vragen waarom je ip's uit 2 ranges krijgt: normaalgezien is er idd zoiets dat telenet je EXTERNE ip's geeft, binnen dezelfde range.
en dan kan je ook aan je andere pc's die achter dezelfde modem staan.
althans, vroeger was dit toch zo en ik denk niet dat dat gewijzigd is.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Is dit niet wat ver gezocht? Dit is de eerste keer dat ik hiervan hooor, dat TN routers zou uitleveren, die - door de firmware - als een switch + ap geconfigureerd zijn ? Ik gok meer op een verkeerde aansluiting.Splitter schreef:blijkbaar is die dlink, als die door telenet geleverd werd, een switch ipv een router (door de firmware)
Ziet je router er zo uit ?
Is de modem aangesloten op de grijze "WAN" of "INTERNET" connectie ?
Ik zou eerst eens de kabel tussen de router en de modem uittrekken, de router resetten, en dan eens kijken welke IP's je krijgt.
Normaal zou dit een 192.168.0.xxx moeten zijn, en zou je op de Interface moeten geraken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Ik kan nochtans bevestigen dat ze dat bij de DIR-615 wel degelijk doen. Kijk o.a. in dit topic op Tik.philippe_d schreef: Is dit niet wat ver gezocht? Dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor, dat TN routers zou uitleveren, die - door de firmware - als een switch + ap geconfigureerd zijn ? Ik gok meer op een verkeerde aansluiting.
-
- Deel van't meubilair
AP is access point... en blijkbaar is dat dus het geval (door hun andere firmware).gotjee schreef:En wat is AP juist? (kan ook geen instellingen wijzigen want nergens aan router / modem setup op "mijn.telenet")
Ondertussen is mijn abbo van business fiber XL geswitched naar business fiber M, en de dag erna had ik geen probleem, kon terug aan mijn nas zonder problemen
even ip's gecheckt, mijn pc en nas hadden beide een 81.xxx IP, tracert toonde rechstreekse verbinding. dus ik dacht dat het in orde was ineens door die switch.
Maar dag later had mijn pc terug een 94.xxx ip, nas nog steeds 81.xxx dus ik kon er weer niet meer op. een tracert toond ook 4 hops, dus dat waarschijnlijk naar modem, telenet netwerk op, en zo terug, en dan naar mijn NAS.
dus als ze beide en verschillend 81 ip krijgen is die AP slim genoeg om het intern te houden, maar de vraag probleem is dus de totala verschillende ranges
even ip's gecheckt, mijn pc en nas hadden beide een 81.xxx IP, tracert toonde rechstreekse verbinding. dus ik dacht dat het in orde was ineens door die switch.
Maar dag later had mijn pc terug een 94.xxx ip, nas nog steeds 81.xxx dus ik kon er weer niet meer op. een tracert toond ook 4 hops, dus dat waarschijnlijk naar modem, telenet netwerk op, en zo terug, en dan naar mijn NAS.
dus als ze beide en verschillend 81 ip krijgen is die AP slim genoeg om het intern te houden, maar de vraag probleem is dus de totala verschillende ranges
-
- Moderator
Je hebt ons nog altijd niet verteld wat het resultaat was van deze test, en of alles juist aangesloten is ...gotjee schreef:Ok zal vanavond al eens beginnen met een reset doen zonder dat de modem er op hangt + nog is checken of hij juist hangt aangesloten maar ik denk het wel want wireless en wired heb ik op alles internet etc enkel "strange" ip's
Zoals de vorige posters al zegden, er zijn 2 mogelijke oorzaken:gotjee schreef:Maar dag later had mijn pc terug een 94.xxx ip, nas nog steeds 81.xxx dus ik kon er weer niet meer op. een tracert toond ook 4 hops, dus dat waarschijnlijk naar modem, telenet netwerk op, en zo terug, en dan naar mijn NAS.
- - ofwel is je router verkeerd aangesloten (modem verbonden met de LAN poort i.p.v. WAN poort).
- ofwel heb je inderdaad zo'n Telenet model, die dus alleen als AP ingesteld is, en niet als router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Sorry inderdaad , hier dus de bevindingen van die eerdere test :
dus ik trok de kabel van modem naar router/AP uit (zat in de juiste poort)
duw 10sec op reset-knop
doe dan op mijn pc ipcheck, is nog htzelfde 94.xxx, doe ipconfig/release
ipconfig /renew geeft "an error renewing...unable to contact your DHCP server"
ipconfig toont dan 169.254.xxx
mijn nas kan ik dan ook niet vinden op netwerk.
uiteindelijk steek ik modem terug in router/ap, ipconfig/release/renew en ik heb terug het ip van ervoor. 94.xxx
verder dat flashen van die router daar zal telenet wel lastig op doen zeker, het heeft geen zin contact op te nemen met telenet en dat zijn remote die AP naar gewone router kunnen zetten of iets in die aard?
is het ook niet raar dat ik op "mijn telenet" helemaal niets kan instellen qua modem/router?
dus ik trok de kabel van modem naar router/AP uit (zat in de juiste poort)
duw 10sec op reset-knop
doe dan op mijn pc ipcheck, is nog htzelfde 94.xxx, doe ipconfig/release
ipconfig /renew geeft "an error renewing...unable to contact your DHCP server"
ipconfig toont dan 169.254.xxx
mijn nas kan ik dan ook niet vinden op netwerk.
uiteindelijk steek ik modem terug in router/ap, ipconfig/release/renew en ik heb terug het ip van ervoor. 94.xxx
verder dat flashen van die router daar zal telenet wel lastig op doen zeker, het heeft geen zin contact op te nemen met telenet en dat zijn remote die AP naar gewone router kunnen zetten of iets in die aard?
is het ook niet raar dat ik op "mijn telenet" helemaal niets kan instellen qua modem/router?
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik heb toevallig net zo'n business fiber XL installatie meegemaakt. En de dlink die je krijgt (het is een actie dat je deze er gratis bij krijgt) heeft 5 poorten en 2 antennes, het is dus een switch + AP en geen router.
Wat jij nu hebt is dat je als Telenet fiber XL klant sowieso recht hebt op een vast IP (16 zelf!) maar aangezien die CBN modem only is krijgen al je toestellen een "WAN" ip i.p.v. een "LAN" ip. Je kan dus eigenlijk 16 apparaten aan je netwerk koppelen en die zullen internet hebben.
Je moet dus effectief nog een router kopen en deze bij WAN als dynamic dhcp configureren (meeste routers kunnen dit auto detecteren)
Indien je echt maar 1 vast IP wil (geen dynamic dhcp maar static) moet je dit aanvragen via mijn.telenet.be -> vast ip en je mac adres van je CBN doorgeven.
Hopelijk is dit de "fout" maar ik ben het bijna 90% zeker.
//edit:
Wat jij nu hebt is dat je als Telenet fiber XL klant sowieso recht hebt op een vast IP (16 zelf!) maar aangezien die CBN modem only is krijgen al je toestellen een "WAN" ip i.p.v. een "LAN" ip. Je kan dus eigenlijk 16 apparaten aan je netwerk koppelen en die zullen internet hebben.
Je moet dus effectief nog een router kopen en deze bij WAN als dynamic dhcp configureren (meeste routers kunnen dit auto detecteren)
Indien je echt maar 1 vast IP wil (geen dynamic dhcp maar static) moet je dit aanvragen via mijn.telenet.be -> vast ip en je mac adres van je CBN doorgeven.
Hopelijk is dit de "fout" maar ik ben het bijna 90% zeker.
//edit:
Zoals je nu zelf aangeeft je hebt geen WAN poort omdat je geen router hebt.gotjee schreef:maar eigenlijk over dat "juist aangesloten" mijn model ziet er niet uit als diegene op de foto qua poorten, mijne heeft enkel 0 1 2 3 4, niet zo'n specifieke "internet" of "wan" ingang, de modem gaat gewoon in "0" bij mij..
-
- Moderator
Neen, dat is niet raar, gezien je geen router hebt.gotjee schreef:is het ook niet raar dat ik op "mijn telenet" helemaal niets kan instellen qua modem/router?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je hebt geen router aangesloten, dus elk toestel krijgt een ander Ip adres (al dan niet uit dezelfde range). Eén toestel krijgt telkens hetzelfde Ip (jouw vast ip), de rest blijkbaar variabel.
De reden waarom je met een traceroute van een 81 naar een 94 ip gaat via telenet, is omdat deze via de TN routers passeert. Google eens op subnet mask voor alle info hierrond.
De reden waarom je met een traceroute van een 81 naar een 94 ip gaat via telenet, is omdat deze via de TN routers passeert. Google eens op subnet mask voor alle info hierrond.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Heb ondertussen zelf even een router aangesloten achter deze AP.
Zoals verwacht nu wel normale intranet-IP's en Steeds toegang tot NAS.
Misschien dat ik het zo laat, maar kan zijn dat ik nog even naar business helpdesk bel om vragen waarom soms ip uit 81 range en soms uit 94 en of dit niet altijd uit dezelfde kan zijn.
bedankt voor al jullie input.
Zoals verwacht nu wel normale intranet-IP's en Steeds toegang tot NAS.
Misschien dat ik het zo laat, maar kan zijn dat ik nog even naar business helpdesk bel om vragen waarom soms ip uit 81 range en soms uit 94 en of dit niet altijd uit dezelfde kan zijn.
bedankt voor al jullie input.
-
- Moderator
- Contacteer:
Neen dat kan dezelfde niet zijn. ZIj hebben diverse ranges en je krijgt gewoon een ip dat nog vrij is, maakt niet uit van welke range.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Splitter
- Elite Poster
krisken: klopt niet.
althans, als het niet veranderd is klopt je informatie toch niet.
als je een vast ip hebt, of als je x aantal ip's "krijgt" van TN, behoren die in dezelfde range te zitten.
(als ik me niet vergis gebruiken ze daar de 94 range voor)
en als de ip's die je krijgt in hetzelfde subnet zitten, kan je gewoon met 1 hop terug naar je eigen netwerk.
beetje idiote manier van werken was dat altijd al wel, maar het loste wel voor telenet het probleem op van een modem te hebben,
en geen router.
je kon aan je eigen netwerkje + telenet had je x ip's gegeven - ze waren dus "eerlijk" en je had een "thuisnetwerkje"
dus het kan volgens mij best heel goed zijn dat je even moet bellen en dat laten nakijken, mogelijks dat er ergens een configuratie bij hun niet meer goed staat ofzo.
INDIEN dit veranderd is in de laatste pakweg 4 jaar en ik het niet gemerkt heb, sorry dan
maar dit is hoe het was (en daar ben ik zeker van)
althans, als het niet veranderd is klopt je informatie toch niet.
als je een vast ip hebt, of als je x aantal ip's "krijgt" van TN, behoren die in dezelfde range te zitten.
(als ik me niet vergis gebruiken ze daar de 94 range voor)
en als de ip's die je krijgt in hetzelfde subnet zitten, kan je gewoon met 1 hop terug naar je eigen netwerk.
beetje idiote manier van werken was dat altijd al wel, maar het loste wel voor telenet het probleem op van een modem te hebben,
en geen router.
je kon aan je eigen netwerkje + telenet had je x ip's gegeven - ze waren dus "eerlijk" en je had een "thuisnetwerkje"
dus het kan volgens mij best heel goed zijn dat je even moet bellen en dat laten nakijken, mogelijks dat er ergens een configuratie bij hun niet meer goed staat ofzo.
INDIEN dit veranderd is in de laatste pakweg 4 jaar en ik het niet gemerkt heb, sorry dan
maar dit is hoe het was (en daar ben ik zeker van)
-
- Moderator
Dat is natuurlijk wat je zou wensen.Splitter schreef:als je een vast ip hebt, of als je x aantal ip's "krijgt" van TN, behoren die in dezelfde range te zitten.
Maar volgens mij is het altijd zo geweest dat je gewoonlijk wel IP's krijgt in dezelfde range, maar soms ook niet. Je kan het niet "eisen", het is altijd dus wat gokken en geluk hebben.
Toen ik jaren geleden ook met verschillende PC's achter een hub zat, installeerde ik een ander netwerkprotocol (NetBEUI) op mijn PC's. Die vonden elkaar dan ook, zonder gebruikt te maken van TCP/IP ...
- Splitter
- Elite Poster
philippe, het was destijds zo, toen telenet nog niet aankwam draven met hun router-modems, dat je effectief in dezelfde range zat.
dit werd zo gedaan omdat je op die manier destijds toch aan al je pc's kon.
het enige wat ik hiervan niet zeker weet, is of het enkel bij professionele abbo's was of bij al de abbo's.
in de tijd van cdlp waren er nog wat meer zaken (als je wat slim was kon je op een node een heel 'intern' netwerkje sharen of iets in die trend - dat weet ik eerlijk niet meer exact),
en bij eurodocsis en de eerste motorola's ben ik er zeker van dat het zo gedaan werd dat je (4) ip's in dezelfde range zaten om routerfunctionaliteit 'na te apen'.
en netbeui... nooit gebruikt
die meerdere ip's ook nooit trouwens, al van in den beginne een gebruiker van routers
(al zijn die ook enorm vooruitgegaan op functionaliteit versus mijn eerste routertje)
dit werd zo gedaan omdat je op die manier destijds toch aan al je pc's kon.
het enige wat ik hiervan niet zeker weet, is of het enkel bij professionele abbo's was of bij al de abbo's.
in de tijd van cdlp waren er nog wat meer zaken (als je wat slim was kon je op een node een heel 'intern' netwerkje sharen of iets in die trend - dat weet ik eerlijk niet meer exact),
en bij eurodocsis en de eerste motorola's ben ik er zeker van dat het zo gedaan werd dat je (4) ip's in dezelfde range zaten om routerfunctionaliteit 'na te apen'.
en netbeui... nooit gebruikt
die meerdere ip's ook nooit trouwens, al van in den beginne een gebruiker van routers
(al zijn die ook enorm vooruitgegaan op functionaliteit versus mijn eerste routertje)
-
- Deel van't meubilair
Volgens mij was het destijds zo omdat TN maar één range had... ondertussen zijn er verschillende bijgekomen en is de kans groter dat je dus in een andere terecht komt.Splitter schreef:philippe, het was destijds zo, toen telenet nog niet aankwam draven met hun router-modems, dat je effectief in
dezelfde range zat.
-
- Moderator
- Contacteer:
Heb ook een aantal jaar turbonet gehad (4 ip's destijds), en deze waren in elk geval niet altijd in dezelfde range hoor.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Splitter
- Elite Poster
telenet heeft al van MINSTENS 2003 meerdere ranges (195, 213 en 83)r2504 schreef:Volgens mij was het destijds zo omdat TN maar één range had... ondertussen zijn er verschillende bijgekomen en is de kans groter dat je dus in een andere terecht komt.
ben aan het kijken of ik het kan vinden in een of ander archief hoe het precies zat
close, but no dice: http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?t=1002
hier is de discussie hetzelfde als die ik hier probeer te voeren
maar, zoals elke "goede" helpdesk van een isp, wisten ze het in die tijd zelf ook niet goed blijkbaar.
still pretty sure i'm right though
(al zou ik in deze tijd niet geven om ip's van de provider, maar zowiezo een router gebruiken)
EDIT
en gevonden: http://www.webhostingtalk.nl/providers/ ... z2FnIk4w7m
Laatst gewijzigd door TiTanium 22 dec 2012, 16:42, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: dubbeltje samengevoegd.
Reden: dubbeltje samengevoegd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Volgens wat ik hoorde heb je bij een business abonnement 1 fixed ip, en kan je andere toestellen (4 extra) aansluiten. Echter deze krijgen een variabel IP. Dus logisch dat ze niet in dezelfde range vallen toch?
PS : je vergeet de 81 en de 77/79 range
PS : je vergeet de 81 en de 77/79 range
Telefonie = EDPnet + OVH
- Splitter
- Elite Poster
het kan best dat het nu anders is, want ik zeg het: ik spreek van de tijd dat TN hun abbo's nog mono en duo noemde
(is dat niet van vlak nadat ze "pandora" niet meer gebruikten? )
de 81 range is er idd ook nog ja, die heb ik ook nog geweten (maar sinds wanneer?)
77/79 wist ik niet dat ze hadden.
maar aan de topic starter: heel simpel, gooi dat dlink gedrocht van TN in de kast (want bij opzeg moet je het vast teruggeven),
en koop jezelf een deftige router (of een domme soho router) zodat je effectief je eigen interne netwerkje hebt.
in 2013 is er geen enkele reden om de modem of die dlink te vertrouwen alles juist te routeren
(is dat niet van vlak nadat ze "pandora" niet meer gebruikten? )
de 81 range is er idd ook nog ja, die heb ik ook nog geweten (maar sinds wanneer?)
77/79 wist ik niet dat ze hadden.
maar aan de topic starter: heel simpel, gooi dat dlink gedrocht van TN in de kast (want bij opzeg moet je het vast teruggeven),
en koop jezelf een deftige router (of een domme soho router) zodat je effectief je eigen interne netwerkje hebt.
in 2013 is er geen enkele reden om de modem of die dlink te vertrouwen alles juist te routeren
ja heb een eigen router er achter gehangen die ik nog had liggen, maar dus achter die AP nog, omdat ik dacht dat mijn TV/digibox toch nog rechstreeks op die AP moet zitten, omdat ik dacht dat die niet zou werken als die een 'intern' ip krijgt?