Synology netwerkaansluiting kapot ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
Toen ik vanmiddag mijn DS-410 opstarte, kreeg ik geen (netwerk)verbinding meer met de NAS. Op het gehoor en op zicht start hij volledig correct op. De lichtjes (netwerk, status, blauw lichtje, lichtjes van de schijven) op de NAS gaan correct branden. Bovendien valt hij na X aantal minuten in slaapstand (zoals het ingesteld is).
Heb al met verschillende kabels geprobeerd ... eerst aangesloten op de router, daarna rechtstreeks op de B-box 2 maar zonder resultaat.
De NAS had een vast IP adres. Ik heb ondertussen de netwerksettings gereset (via knopje achteraan) zodat ik terug een variabel IP adres heb en bovendien ook een volledige system reset gedaan maar nog steeds zonder resultaat.
Iemand enig idee hoe ik terug verbinding kan krijgen met de NAS ? Kan het zijn dat de netwerkaansluiting kapot is ondanks het feit dat het netwerklichtje vooraan correct gaat branden ?
Weet iemand waar/hoe ik een Synology NAS kan binnenbrengen voor herstelling. Heb hem indertijd via het internet by Azerty.nl gekocht maar heb niet direct zin om hem helemaal naar daar te moeten brengen/opsturen ....
Alle hulp is meer dan welkom !
Edit : stomme vraag ... heeft de netwerkaansluiting van de DS-410 een led lampje om aan te duiden of deze werkt ? Bij mij brandt er in ieder geval niets.
Heb al met verschillende kabels geprobeerd ... eerst aangesloten op de router, daarna rechtstreeks op de B-box 2 maar zonder resultaat.
De NAS had een vast IP adres. Ik heb ondertussen de netwerksettings gereset (via knopje achteraan) zodat ik terug een variabel IP adres heb en bovendien ook een volledige system reset gedaan maar nog steeds zonder resultaat.
Iemand enig idee hoe ik terug verbinding kan krijgen met de NAS ? Kan het zijn dat de netwerkaansluiting kapot is ondanks het feit dat het netwerklichtje vooraan correct gaat branden ?
Weet iemand waar/hoe ik een Synology NAS kan binnenbrengen voor herstelling. Heb hem indertijd via het internet by Azerty.nl gekocht maar heb niet direct zin om hem helemaal naar daar te moeten brengen/opsturen ....
Alle hulp is meer dan welkom !
Edit : stomme vraag ... heeft de netwerkaansluiting van de DS-410 een led lampje om aan te duiden of deze werkt ? Bij mij brandt er in ieder geval niets.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Zoals in deze video te zien is niet.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Op 3:12 spreekt men nochtans van een "LAN activity" aanduiding... zij het op het frontpaneel.Abusimbal schreef:Zoals in deze video te zien is niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
mijn ds213 heeft wel lampjes aan de achterkant, maar ze branden niet.
De voorkant wel daarintegen.
Kan je erop via ssh ?
Al eens een wiresharkje gedaan op uw netwerk om te zien of er toch niets van verkeer afkomt ?
De voorkant wel daarintegen.
Kan je erop via ssh ?
Al eens een wiresharkje gedaan op uw netwerk om te zien of er toch niets van verkeer afkomt ?
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Als je 100 percent zeker bent van je netwerk, dan heb je een defecte netwerkpoort.Uzzi schreef:DSAssistant heb ik geprobeerd maar die vindt niets.
Als ik op niveau van de router of/B-box2 krijgt, zie ik de NAS niet. Hij krijgt dus geen IP adres
Het is en blijft een mysterie

Voor de zekerheid eens hersteken op een andere poort. rechtstreeks op switch, of via crossed op je eigen PC. Mogelijk heb je toch nog een vast
ip adres, of heb je een conflict met een ander ip adres.
-
- Elite Poster
De NAS hangt normaliter achter de router (192.168.2.1) en het is de router die de IP adressen uitdeelt (dus niet de B-Box2). De NAS had in eerste instantie een vast IP adres (192.168.2.6) maar met de reset van de NAS weet ik dat die terug op variabel staat.
Ik heb hem achter de router gehangen en rechtstreeks achter de B-Box. Achter de PC weet ik niet direct hoe dat moet. Ik kan op de PC wel een vast IP adres instellen maar van waar krijgt de NAS dan zijn IP adres ?
Het ziet er dus inderdaad naar uit dat ik met een kapotte netwerkpoort zit
Ik heb hem achter de router gehangen en rechtstreeks achter de B-Box. Achter de PC weet ik niet direct hoe dat moet. Ik kan op de PC wel een vast IP adres instellen maar van waar krijgt de NAS dan zijn IP adres ?
Het ziet er dus inderdaad naar uit dat ik met een kapotte netwerkpoort zit

- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Hang je nas ook eens aan een andere poort op je switch?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- mailracer
- Elite Poster
Een synology heeft normaal een vast adres als hij DHCP niet kan gebruiken. Normaal kan je dan je PC rechtstreeks op je nas hangen met een crossed cable. RX en TX gekruist. Je kan dan je pc instellen met een ip adres binnen deze range en zo met enkel een kabel je nas bereiken.Uzzi schreef:Achter de PC weet ik niet direct hoe dat moet.(
Wat is je default gateway en het ip adreswaar je je nas mee wil bereiken.(192.168.2.6)
is dit toevallig (192.168.0.1) met subnet 255.255.255.0 ?
Het tweede lampje met de naam LAN brand groen ? Dan zou het in orde moeten zijn. Mogelijk toch een issue met ip adressen en subnet. Wireshark eens uitproberen.
-
- Elite Poster
Ik ben vandaag wanhopig op zoek geweest (koopzondag in Maastricht) naar een crossed cable ... Mediamarkt, Dixons en nog 3 andere winkels ... ofwel hadden ze ze niet, ofwel waren ze uitverkocht 
Het lampje van de LAN is inderdaad groen, dat is wat ik zo raar vind ....
De router heeft IP adres 192.168.2.1. De NAS kreeg steeds 192.168.2.6 toegewezen van de router (IP stond dus niet fixed in NAS maar het was de router die dit toewees op basis van MAC adres). Het IP adres van mijn PC ligt eveneens in de 192.168.2.x range.
Ik heb de NAS al aan alle poorten van de router en de B-Box2 gehangen, maar zonder resultaat. Heb ook al geprobeerd om hem rechtstreeks aan de PC te hangen (zonder crossed cable) en de PC een vast IP adres te geven, maar zonder resultaat.
What wireshark betreft, hoe herken ik eigenlijk dat de NAS een pakketje stuurt ? Als ik de router geen IP adres zie voor de NAS, kan deze dan toch nog altijd pakketjes sturen op het netwerk ?

Het lampje van de LAN is inderdaad groen, dat is wat ik zo raar vind ....
De router heeft IP adres 192.168.2.1. De NAS kreeg steeds 192.168.2.6 toegewezen van de router (IP stond dus niet fixed in NAS maar het was de router die dit toewees op basis van MAC adres). Het IP adres van mijn PC ligt eveneens in de 192.168.2.x range.
Ik heb de NAS al aan alle poorten van de router en de B-Box2 gehangen, maar zonder resultaat. Heb ook al geprobeerd om hem rechtstreeks aan de PC te hangen (zonder crossed cable) en de PC een vast IP adres te geven, maar zonder resultaat.
What wireshark betreft, hoe herken ik eigenlijk dat de NAS een pakketje stuurt ? Als ik de router geen IP adres zie voor de NAS, kan deze dan toch nog altijd pakketjes sturen op het netwerk ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Indien je een crossover cable neemt tussen jouw NAS en PC (laptop) dan zal je met Wireshark alle pakketten zien die over de kabel gaan (Promiscuous mode). Ook diegene die zogezegd buiten jouw netwerk vallen (bv jouw netwerk is 192.168.0.x dan zal je in promiscuous mode ook ander verkeer kunnen zien dan hetgeen in jouw netwerk.)
Hetzelfde effect kan je bereiken door gewone UTP kabels te nemen en deze aan te sluiten op een domme HUB (geen domme switch).
Een domme HUB zal al het verkeer dupliceren op alle poorten. Je kan dus op al de andere poorten luisteren met Wireshark.
Een domme switch daarentegen zal het verkeer enkel versluizen tussen de twee betrokken poorten en niet op de andere.
Of wel kan je een (slimmere) switch (vb RB250G) gebruiken (en reguliere UTP kabels) die in staat is om het verkeer dat er is op de poort waarop jouw NAS is aangesloten te dupliceren op een tweede poort. Op deze tweede poort luister je dan met bijvoorbeeld Wireshark.
Edit: je kan met behulp van zo een een blokje "Modular Coupler, RJ45 (8x8), Cross Wired" en twee reguliere UTP kabels ook een "crossover cable" bekomen (=twee reguliere UTP kabels in het midden verbonden met dat blokje).
Hetzelfde effect kan je bereiken door gewone UTP kabels te nemen en deze aan te sluiten op een domme HUB (geen domme switch).
Een domme HUB zal al het verkeer dupliceren op alle poorten. Je kan dus op al de andere poorten luisteren met Wireshark.
Een domme switch daarentegen zal het verkeer enkel versluizen tussen de twee betrokken poorten en niet op de andere.
Of wel kan je een (slimmere) switch (vb RB250G) gebruiken (en reguliere UTP kabels) die in staat is om het verkeer dat er is op de poort waarop jouw NAS is aangesloten te dupliceren op een tweede poort. Op deze tweede poort luister je dan met bijvoorbeeld Wireshark.
Edit: je kan met behulp van zo een een blokje "Modular Coupler, RJ45 (8x8), Cross Wired" en twee reguliere UTP kabels ook een "crossover cable" bekomen (=twee reguliere UTP kabels in het midden verbonden met dat blokje).
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 09 dec 2012, 22:26, in totaal 1 gewijzigd.
- mailracer
- Elite Poster
Mogelijk werkt het ook met gewone rechtdoor kabel. Mocht je kaart dit automatisch detecteren en corigeren. Maar gewoon een hub met gewone patch kabels kan natuurlijk ook. De kans is ook klein dat je in een gewone winkel een crossed cable vind. Ben jezelf in de mogelijkheid om een RJ45 te nijpen, dan moet je het groene paar en oranje paar wisselen. (samen met het blauwe en bruine paar dacht ik). Eventueel eentje doormidden knippen en zelf kruisen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable
-
- Elite Poster
Ok, heb eindelijk een cross(over) cable kunnen bemachtigen.
Om te kunnen testen, moet ik eerst mijn PC een vast IP adres geven. Ik heb hiervoor de settings overgenomen zoals ze in de volgende post staan aangegeven : http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?t=4492&f=25
DSAssistant levert niets op
Wanneer ik Wireshark loslaat, zie ik enkel communicatie die vertrekt van Giga-Byte (moederbord van mijn PC) maar er vertrekt nooit communicatie van ergens anders (zijnde de NAS).
Doe ik iets verkeerd of is het echt game over ?
Om te kunnen testen, moet ik eerst mijn PC een vast IP adres geven. Ik heb hiervoor de settings overgenomen zoals ze in de volgende post staan aangegeven : http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?t=4492&f=25
Wanneer ik Wireshark loslaat, zie ik enkel communicatie die vertrekt van Giga-Byte (moederbord van mijn PC) maar er vertrekt nooit communicatie van ergens anders (zijnde de NAS).
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Je zou eens moeten pingen naar de NAS. Open opdracht prompt: Druk hiervoor de windows toets samen in met r typ cmd druk enter, typ vervolgens
ping 192.168.2.6 . Kijk of alle pakketten ontvangen werden.
Voer ook een trace route uit, zo kom je te weten of het wel degelijk de NAS is waarmee je verbindt. In de opdracht prompt typ:
tracert 192.168.2.6
ping 192.168.2.6 . Kijk of alle pakketten ontvangen werden.
Voer ook een trace route uit, zo kom je te weten of het wel degelijk de NAS is waarmee je verbindt. In de opdracht prompt typ:
tracert 192.168.2.6
-
- Elite Poster
De NAS krijgt helemaal geen IP adres ... is nergens zichtbaar ook niet in de DHCP list client van de router.
Pingen naar een adres dat helemaal niet toegewezen is, zal niet veel geven vrees ik.
Pingen naar een adres dat helemaal niet toegewezen is, zal niet veel geven vrees ik.
- mailracer
- Elite Poster
doe het nogmaals maar zet je subnet op 255.255.0.0Uzzi schreef:Ok, heb eindelijk een cross(over) cable kunnen bemachtigen.
wat altijd kan is een verschoven pinnetje aan de netwerkpoort van je DS. Heb je dit al nagezien ?
Als het hier niet mee opgelost is, dan is het idd gameover.
-
- Elite Poster
Game over 
Met de aangepaste settings eveneens geen resultaat. De pinnetjes van de netwerkpoort zien er als nieuw uit. De NAS werd nooit verplaatst en de netwerkkabel werd nooit verwijderd, dus het zou raar zijn mocht er daar iets mis mee zijn (but you never know).
Heb een mailtje naar Synology gestuurd.
Weet er trouwens iemand waar ik mijn NAS het best kan binnenbrengen voor herstelling ? Hij is 2,5 jaar oud, dus sowieso uit garantie. Heb hem bij Zercom.nl gekocht, maar heb weinig zin om hem helemaal naar daar terug te brengen/sturen.

Met de aangepaste settings eveneens geen resultaat. De pinnetjes van de netwerkpoort zien er als nieuw uit. De NAS werd nooit verplaatst en de netwerkkabel werd nooit verwijderd, dus het zou raar zijn mocht er daar iets mis mee zijn (but you never know).
Heb een mailtje naar Synology gestuurd.
Weet er trouwens iemand waar ik mijn NAS het best kan binnenbrengen voor herstelling ? Hij is 2,5 jaar oud, dus sowieso uit garantie. Heb hem bij Zercom.nl gekocht, maar heb weinig zin om hem helemaal naar daar terug te brengen/sturen.
-
- Elite Poster
Ik heb de NAS vlak voor nieuwjaar bij een lokale PC winkel binnengebracht (aangezien hij toch buiten garantie was). Deze heeft hem dan doorgestuurd naar de Synology importeur.
Ik heb vandaag eindelijk feedback ontvangen, maar helaas geen goed nieuws. Volgens hen was het moederbord/de netwerkcontroller stuk. Hierdoor zou het hele moederbord moeten vervangen worden. Dit is blijkbaar een kostelijke grap, aangezien het moederbord alleen al circa €250 kost (moet blijkbaar uit de VS geïmporteerd worden met de nodige importheffingen tot gevolg). Reken daarbij nog wat werkuren en je zit aan een nieuwe ...
Weet er iemand toevallig een goedkopere manier om een nieuw moederbord in mijn Synology DS-410 te krijgen ?
Alle opties zijn welkom !
Uzzi
Ik heb vandaag eindelijk feedback ontvangen, maar helaas geen goed nieuws. Volgens hen was het moederbord/de netwerkcontroller stuk. Hierdoor zou het hele moederbord moeten vervangen worden. Dit is blijkbaar een kostelijke grap, aangezien het moederbord alleen al circa €250 kost (moet blijkbaar uit de VS geïmporteerd worden met de nodige importheffingen tot gevolg). Reken daarbij nog wat werkuren en je zit aan een nieuwe ...
Weet er iemand toevallig een goedkopere manier om een nieuw moederbord in mijn Synology DS-410 te krijgen ?
Alle opties zijn welkom !
Uzzi
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 89 keer
Bijvoorbeeld http://nl.kapaza.be/antwerpen/nas-synol ... 226968.htm
Voor 250€, maar die staat er al van oktober op. Eventueel een bod (lager) doen, misschien wil koper er voor minder ook wel van af.
Voor 250€, maar die staat er al van oktober op. Eventueel een bod (lager) doen, misschien wil koper er voor minder ook wel van af.

Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
Ik ben serieus aan het overwegen om een nieuwe DS413J aan te schaffen.
De specs zien er mij vergelijkbaar uit met de 'oude' DS410 :
Geheugen :
DS410 : 64-bit Memory Bus, 512MB of RAM
DS413j : 16-bit@DDR3 512MB
Processor
DS410 : 1,06Ghz Freescale PowerQUICC III MPC8533E
DS413j : 1,6Ghz Marvell Kirkwood mv6282
Het is voor mij moeilijk in te schatten hoe de verschillende componenten zich tot elkaar verhouden ...
NAS wordt gebruikt als backup systeem, om films van te streamen en af en toe om te downloaden (via NZBGET). Snelheid is leuk maar de zaken die ik ermee doe vragen geen topsysteem.
Wat denken jullie ?
De specs zien er mij vergelijkbaar uit met de 'oude' DS410 :
Geheugen :
DS410 : 64-bit Memory Bus, 512MB of RAM
DS413j : 16-bit@DDR3 512MB
Processor
DS410 : 1,06Ghz Freescale PowerQUICC III MPC8533E
DS413j : 1,6Ghz Marvell Kirkwood mv6282
Het is voor mij moeilijk in te schatten hoe de verschillende componenten zich tot elkaar verhouden ...
NAS wordt gebruikt als backup systeem, om films van te streamen en af en toe om te downloaden (via NZBGET). Snelheid is leuk maar de zaken die ik ermee doe vragen geen topsysteem.
Wat denken jullie ?