Crashplan

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Voor de niet-professionele klanten van crashplan gebruiken ze datacenters in de VS. Dus voor Europese gebruikers is die upload/download(?) trager dan als je een datacenter in europa zou hebben..
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Ik haal hier nu toch 3,5 mbit up. Dat is inderdaad niet alles wat ik ter beschikking heb, maar ik heb crashplan toch gecapped op 4 mbit up. Verder vrees ik dat crashplan niet zal samenwerken met hubiq. De laatste keer dat ik dat heb bekeken werkte dat enkel via hun eigen proprietaire applicaties. Zelfs webdav, wat toen bekendstond als iets wat werkte met hubiq, werkte vanaf dan niet meer.
Michael
Pro Member
Pro Member

welke goede goedkope betrouwbare cloud alternatieven zouden wel met crashplan werken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wat bedoel je eigenlijk met die vraag ?

Crashplan IS een cloud (online, internet, ...) backup systeem dat z'n eigen client heeft.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik heb nog geen Europese opslag-aanbieder gezien die z'n storage goedkoper aanbiedt dan Crashplan zelf. Als je echt je data in de EU wil houden, zou ik crashplan of Backula laten backuppen naar een kimsufi server: 1TB voor 15 Euro/maand. Je gaat dan wel reclame hebben in de crashplan software. Het lijkt me logisch om ook de storage te huren bij crashplan zelf.
Michael
Pro Member
Pro Member

Hmm, dat vroeg ik me dus inderdaad af.. Mss is het toch voor mij als particuliere gebruiker het beste om bij crashplan zelf te blijven voor opslag ook.. Enkel jammer dat ze het data center in ierland niet voor particuliere gebruikers voorzien. Anders wel top programma crashplan :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

als je dicht bij huis wil blijven :-D
5 €/maand onbeperkt (nu tijdelijk 6 maand aan 2,5 €/maand)
http://www.kpn.com/zakelijk/ict-dienste ... 4n_aid=380
Uw gegevens worden opgeslagen in een van de CyberCenters van KPN. Deze CyberCenters behoren tot de veiligste computerruimtes van Nederland (voldoen aan ISO 27001-eisen). Deze digitale kluis is permanent beschermd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@satsurfer: Die service die de helft van de tijd niet werkt? Heel slechte ervaring mee... Crashplan is beter.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

satsurfer schreef:Deze CyberCenters behoren tot de veiligste computerruimtes van Nederland (voldoen aan ISO 27001-eisen). Deze digitale kluis is permanent beschermd.
Als de encryptie in orde is zoals bij crashplan, mag de deur daar wat mij betreft wagewijd openstaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:Die service die de helft van de tijd niet werkt? Heel slechte ervaring mee...
Lees oa. dit maar eens... http://tweakers.net/nieuws/82464/back-u ... oring.html
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@r2504: Klopt en dit is niet de enige storing... werkt gewoon zelden goed... Momenteel is er op de markt prijs/kwaliteit niets beter als crashplan
Michael
Pro Member
Pro Member

Eindelijk alles backed up naar de crashplan servers, nu een maand op proefperiode en dan beslissen :)
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Wij gebruiken de (gratis versie van de) crashplan software op 't werk om een backup te nemen van de fileserver, naar een andere server op de lan. Dus geen cloud backup. De eerste maand ging dit goed, maar na de gratis trial maand kan blijkbaar geen realtime backup gedaan worden (backup gebeurt nog één keer per dag nu), en - wat ambetanter is - de backupsets kunnen niet meer gewijzigd worden. Ik heb geprobeerd om bij die mannen te informeren hoe een bedrijf uit België toch kan betalen om deze software te kunnen blijven gebruiken zonder cloud storage, maar dit lijkt onmogelijk. Het is vooral het "voor altijd" bijhouden van verwijderde bestanden dat we interessant vinden, onze gebruikers kennende... Heeft iemand enig idee of er andere software is die iets gelijkaardigs doet, of hoe we toch als bedrijf kunnen betalen voor deze service?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Je kan toch online crashplan pro enterprise bestellen wat je los kan draaien meende ik te begrijpen, heb zelfs al een site gezien waar men het zelft geïnstalleerd heeft op de grotere synology's.

http://www.crashplan.com/enterprise/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

BMaster schreef:na de gratis trial maand kan blijkbaar geen realtime backup gedaan worden (backup gebeurt nog één keer per dag nu), en - wat ambetanter is - de backupsets kunnen niet meer gewijzigd worden.
Ik gebruik zowel backup naar de cloud als lokaal (voor echte privé dingen)... en voor zover ik kan zien kan ik lokaal alles aanpassen.

Voor een dikke 30 euro per jaar kan je alsnog doen wat jij wil.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

@Tomsworld: De enterprise versie zou misschien wel buiten de US/Canada kunnen, daar vind ik zo direct niets over terug. Bij de Pro versie gaat dit in elk geval niet: http://www.crashplan.com/business/support/doku.php/faq .. Enig idee wat de enterprise versie zo ongeveer kost trouwens? Want we hebben al die speciale extra feautures niet nodig...

@r2504: I know, die betalende versie voor particulieren is exact wat we nodig hebben, maar het bedrijf wil een factuur en dat krijg je natuurlijk niet als je de particuliere versie koopt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

BMaster schreef:@maar het bedrijf wil een factuur en dat krijg je natuurlijk niet als je de particuliere versie koopt.
Voor een dikke 30 euro op een jaar ga je toch niet vallen over een factuur... zet het gewoon op een onkosten nota als diverse.
g4ce
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

@BMaster: Je kan mss eens vragen via customer care of je geen factuur kan krijgen voor Crashplan+.
It doesn't hurt to ask.

Telenet Yugo
OVH voip
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: ik zou daar persoonlijk ook niet over vallen, maar in een bedrijf zijn regeltjes en sommigen willen/kunnen niet van de regels afwijken hé..
@g4ce: heb ik geprobeerd, heb een paar keer moeten aandringen op een antwoord, en uiteindelijk was het toch njet...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik ben vandaag ook begonnen met Crashplan uit te testen.
Op http://pcloadletter.co.uk/2012/01/30/cr ... o-package/ vind je een 3rd-party package om te installeren op een Synology NAS.
installatie en setup heeft een half uur geduurd en was zo goed als plug-and-play.
Eerste indruk is alvast positief.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De Crashplan mobile applicatie werkt ook terug... heeft enkele weken "License" errors gegeven.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Effen oud topic oprakelen...

Haalt iedereen nog zijn 'oude' snelheden? Had deze thread opgezocht om eens te zien wat ik een half jaar geleden haalde, en toen had ik blijkbaar een upload van rond de 3.5Mbps. Recent nog eens gekeken en ik geraak niet boven 1Mbps. Ik ben van plan om in januari enkele full images naar de cloud te backuppen, maar we spreken al rap over 700G.

Nu, vroeger was er een truuk om van server te veranderen. Uit nieuwsgierigheid eens een netstat gedaan, en die servers van vroeger zijn zo op het eerste gezicht niet meer terug te vinden. Wat ik echter wél zie is een connectie naar amazonaws.com. Zou Crashplan niet meer zijn eigen datacenters hebben en Amazon S3 gebruiken ?!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Haalt iedereen nog zijn 'oude' snelheden?
Geen idee eigenlijk... ik kijk daar nooit naar :oops:
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben nog nooit boven 1 Mbps geraakt.
Het heeft maanden geduurd voor mijn initiële backup van 700 GB geüpload was. En door mijn eigen stomme fout moet ik nu helemaal opnieuw beginnen :bang:
Het is gelukkig niet mijn enige off-site back-up, dus we hebben geduld.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik heb gemerkt dat ze echt wel zware compressie gebruiken. Bij mij werd mijn upload beperkt door mijn processorbelasting, en niet door mijn of hun internetverbinding.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat heb je dan van processor ?
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Hier geen probleem. Maximum upload. (4,5 mbit)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je hebt toch geen CPU of netwerk restricties in Crashplan staan ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

fryelectro schreef:Hier geen probleem. Maximum upload. (4,5 mbit)
Ok tnx. Ik vermoed eigenlijk dat ze throttling doen op basis van je 'verbruik'. Ik heb in het begin wat zitten experimenteren met serieus grote backup sets en zit daardoor al een 1.5T online backup :oops: . Ik zou eens wat tijd moeten steken in het reviewen van wat er nu juist online staat en een hoop files gaan purgen daar...

Ivm CPU als bottleneck. Dat lijkt me toch enkel op zeer oude hardware dan. Ik heb hier een server en desktop die toch ook al 4j en 6j oud zijn (Athlon Dual Core en een Core2Duo) en CPU usage geraakt met moeite boven de 10%. Op mijn backupserver consumeert Crashplan wel 500MB aan geheugen.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Bij mij draait crashplan op mijn NAS (intel atom) dus performantie cpu is ook niet om over naar huis te schrijven, toch zeker niet in combinatie met het beperkte geheugen. Ik doe daar de hoogste graad van versleuteling bij en ik haal toch mijn maximum upload ...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Ik zou eens wat tijd moeten steken in het reviewen van wat er nu juist online staat en een hoop files gaan purgen daar...
Ik dacht niet dat dat kon... je kan geen dingen weggooien (ze blijven steeds in je backup staan).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Als je iets deselecteert uit je backup set gaat dit wel degelijk definitief verloren.

gewoon lokaal verwijderen haalt het niet uit de backup.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Toch wel: http://support.crashplan.com/doku.php/h ... an_central (Edit: boran_blok was me voor).

Dit is overigens wel vrij tricky. Want dat betekent bvb dat je goed moet oppassen als je ooit de folder-selectie van een ongoing backup wil veranderen. Als je daar ineens folders niet meer selecteert, dan verdwijnen dus ook de historische versies die in het verleden wel op backup stonden. Bvb stel dat je in een directory X enkel de subdirectories Y en Z wil backuppen, maar niet A en B. Een gegeven moment rename je Y naar C en geef je in de backup aan dat je nu A, B en C wil backuppen. Volgens mij ga je op dat moment al je backups van Y kwijtspelen.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

r2504 schreef:Wat heb je dan van processor ?
Om direct volledig te zijn:

Code: Selecteer alles

peter@krusty:~> cat /proc/cpuinfo 
processor       : 0
vendor_id       : AuthenticAMD
cpu family      : 15
model           : 39
model name      : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+
stepping        : 1
cpu MHz         : 2200.000
cache size      : 1024 KB
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 syscall nx mmxext fxsr_opt lm 3dnowext 3dnow up rep_good pni lahf_lm
bogomips        : 4422.93
TLB size        : 1024 4K pages
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 40 bits physical, 48 bits virtual
power management: ts fid vid ttp tm stc
Een vervanging van die processor ligt al klaar. Enkel nog tijd vinden om die te installeren. Daarna kan je deze processor en moederbord (socket 939) op het "te koop" forum verwachten.

Crashplan is trouwens niet het enige wat die CPU moet doen. Er draait ook nog een virtuele server op met een gedeelde iTunes biliotheek. Er wordt constant TV opgenomen, torrents gedownload, opnames naar TV gestreamed, ... CPU load is tijdens het backuppen 100%.
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Ik had problemen met Crashplan omdat het regelmatig vastliep. Crashplan is geïnstalleerd op mijn NAS om van daar te backuppen naar de servers van Crashplan.
En blijkbaar was het aantal files te groot om te kunnen verwerken.
Ik heb nu een aparte backup set aangemaakt voor iedere shared drive op mijn NAS en sindsdien werkt het wel goed.
Dus misschien heeft iemand ook iets aan de tip.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”