Router aan de Telenet modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
susperia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 aug 2008, 10:07

Woensdag komen ze mij hier Telenet installeren (zowel internet als TV) en ik wil mij al een beetje voorbereiden.

Wat wil ik :
de Telenet modem alleen gebruiken voor het internet (WiFi uitschakelen) en mijn eigen router (Netgear WNDR4500) gebruiken voor mijn thuisnetwerk (zowel WiFi als UTP)

Volgens wat ik op het internet gevonden heb (en voor zover ik het begrijp) :
- WiFi uitschakelen op de Telenet modem
- De Telenet modem verbinden op de WAN poort voor van mijn router
- Het IP adres van mijn router bvb. zetten op 192.168.10.1

En dit zou alles zijn als ik het goed begrepen heb, klopt dit ?
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Vraag een modem only
ofwel
http://www.pavele.be/telenethg.html
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Je dringt sowieso best aan op een modem only model als je je eigen router probleemloos wil gebruiken achter je telenet router. Bovenstaande tips werken wel, maar zijn niet ideaal. Je blijft met dubbele NAT zitten. In mijn geval heeft de technieker spontaan een modem only model genomen als hij zag dat ik reeds een router had...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Roygenz schreef:Je dringt sowieso best aan op een modem only model als je je eigen router probleemloos wil gebruiken achter je telenet router.
Ja... al dien je ten volle de consequenties hiervan te begrijpen... en daar gaat het meestal fout !
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Consequenties? Hoezo?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
susperia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 aug 2008, 10:07

Welke consequenties en wat is dubbele NAT (kan wel wat volgen, maar ben geen expert) ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Zet Dhcp af op je eigen router en NAT (bij sommige routers is enkel dhcp voldoende/mogelijk). Hang de Telenet router aan een lan poort en gebruik hem als switch/AP. Dat werkt en je hebt geen dubbele NAT.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

susperia schreef:Welke consequenties en wat is dubbele NAT (kan wel wat volgen, maar ben geen expert) ?
Consequenties zoals...
- het moeten plaatsen van een extra switch indien je ook digitale TV hebt
- zelf verantwoordelijke zijn voor je beveiliging
- zelf hardware aanschaffen die overeenstemt met je mogelijkheden (WAN-LAN speed oa.)
- gevolgen bij toekomstige technologieen zoals IPv6
- mogelijke beperkingen bij nieuwe TV hardware (Horizon box)
- ...

Dubbele NAT is het feit dat je IP-adres omgezet wordt (van een publiek naar een lokaal)... en dit tweemaal (éénmaal door de TN router en nogmaals door je eigen router). Google gerust op internet... het heeft vooral gevolgen voor VPN's en speciale protocollen.
MClaeys schreef:Zet Dhcp af op je eigen router en NAT (bij sommige routers is enkel dhcp voldoende/mogelijk). Dat werkt en je hebt geen dubbele NAT.
Maar dan heb je ook geen nut van je eigen router (da's een oplossing puur voor wireless problemen).
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Maar je zit niet meer met een dubbele NAT.
Iedereen beweerd dat je met een dubbele NAT zit indien je een externe router aan een home gateway verbind.
Maar dat is niet zo.Fijn.
MClaeys + bedankt voor de info. :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jean-pierre schreef:Iedereen beweerd dat je met een dubbele NAT zit indien je een externe router aan een home gateway verbind.
Mar dat is niet zo.
Dat is wel zo... sluit je hem aan op de LAN poort van je eigen router dan is je router in essentie niet aangesloten (je hebt dan enkel het switch gedeelte van je router aangesloten). Met dergelijke uitspraken moet je dus enorm opletten... het is namelijk duidelijk dat je niet echt begrijpt wat je aan het doen bent dan (en voor dergelijke mensen is er net de all-in-one modem-router !).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik treed het standpunt van de vorige poster 100% bij.
  • Als je 2 routers na elkaar aansluit heb je altijd dubbel NAT. punt
  • Als je de tweede router in de "DMZ" zet van de Telenet router (zoals Telenet aanraadt), dan heb je nog steeds dubbele NAT.
  • Als je de tweede router instelt als een switch, dan heb je natuurlijk geen dubbele NAT, maar dan is het ook geen router meer (en vervalt de hele zin om die te gebruiken achter een Telenet router sowieso.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef: en vervalt de hele zin om die te gebruiken achter een Telenet router sowieso
Het is mijn ogen toch handiger om je switch/AP ergens anders in huis te hebben dan in de garage of berging waar vaak de Telenet router hangt. En vaak betere wifi, dus om nu te zeggen geen nut :). Dacht dat dat de bedoeling was van de TS.
Echt het routing gedeelte gebruiken kan idd niet zonder dubbele NAT of modem only.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:Dacht dat dat de bedoeling was van de TS.
Geen idee... voor zover ik het lees niet... maar misschien moet hij dat eens verduidelijken. Is het probleem dus puur de zwakke WIFI ontvangst (dan ben je beter af met een combi modem/router met als aanvulling een extra AP - al dan niet een puur AP of in de vorm van een oude router waarbij je het router gedeelte niet gebruikt) of heeft hij andere problemen die een modem-only rechtvaardigen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Effe puur offtopc, "TS", is dat het vlaams equivalent van "OP" ?

Verder, als de OP weet hoe hij zijn router moet instellen (hij geeft aan hem liever te gebruiken dus ik gok van wel) is hij idd beter af met een modem only. Maar YYMV natuurlijk. Wat hij zeker niet mag doen is de router blijven als router gebruiken achter de TN router, en dan zijn local range op 192.168.0.0/24 instellen, dan is't garantie in conflict met de TN range, die gebruikt nl dezelfde.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TS staat voor Topic Starter (tja, is dat nu Vlaams of Engels :lol: )

Wat is OP ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

OP = Openingspost :)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Als we dan toch bezig zijn: TS is Thread Starter, niet Topic Starter. Maar zowel TS als OP komen vaak voor. Imgur gebruikt bijvoorbeel altijd OP.

Bron
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Thread starter of Topic Starter, het is beiden hetzelfde blijkbaar :)
http://www.acronymfinder.com/Topic-Star ... TS%29.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Maar ik dacht wel dat er een consensus is dat TS = de persoon, OP = zijn boodschap.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

MClaeys schreef:OP = Openingspost :)
OP = Original Post(er), fyi :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Haha, op den duur met al die afkortingen zie je door de bomen het bos niet meer :P ik dacht altijd openingspost
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

jean-pierre schreef:Vraag een modem only
ofwel
http://www.pavele.be/telenethg.html
Wat is de reden voor dat negatieve duimpje :roll: :wink:
susperia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 aug 2008, 10:07

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Dacht dat dat de bedoeling was van de TS.
Geen idee... voor zover ik het lees niet... maar misschien moet hij dat eens verduidelijken. Is het probleem dus puur de zwakke WIFI ontvangst (dan ben je beter af met een combi modem/router met als aanvulling een extra AP - al dan niet een puur AP of in de vorm van een oude router waarbij je het router gedeelte niet gebruikt) of heeft hij andere problemen die een modem-only rechtvaardigen.
Ik wil vooral een sterker WiFi signaal, want als de Telenet modem in de kelder staat zal ik in de rest van het huis niet veel ontvangst hebben.
Als ik het dus goed begrijp is het dan beter om de router als AP te gebruiken ?

Als ik mij niet vergis moet ik dan de router/AP in de ip range van Telenet zetten bvb. 192.168.0.20 en DHCP uitzetten ?
Dit ben ik eens gaan testen met nu nog mij Belgacom BBOX (maar dan op 192.168.1.20), maar krijg dit niet aan de praat. Als ik hem als router zet en als WAN aansluit wel.
Wat doe ik verkeerd ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

susperia schreef:Ik wil vooral een sterker WiFi signaal, want als de Telenet modem in de kelder staat zal ik in de rest van het huis niet veel ontvangst hebben. Als ik het dus goed begrijp is het dan beter om de router als AP te gebruiken ?
Inderdaad... je kan trouwens je TN wireless laten opstaan (wel dezelfde SSID, encryptie en paswoord gebruiken) zodat je nog een betere dekking hebt.
susperia schreef:Als ik mij niet vergis moet ik dan de router/AP in de ip range van Telenet zetten bvb. 192.168.0.20 en DHCP uitzetten ?
Inderdaad... al denk ik dat je hem beter boven de .100 zet (ik dacht dat de TN DHCP pool er onder zat al weet ik het niet 100% meer).
susperia schreef:Dit ben ik eens gaan testen met nu nog mij Belgacom BBOX (maar dan op 192.168.1.20), maar krijg dit niet aan de praat. Als ik hem als router zet en als WAN aansluit wel. Wat doe ik verkeerd ?
Je BBOX achter je TN router... of hoe bedoel je precies ?
susperia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 aug 2008, 10:07

Ik heb nu nog internet via Belgacom, binnen een paar dagen pas van Telenet.
Ik wou mij 'goed' voorbereiden zodat ik niet te lang zonder internet zou zitten.
Dus heb ik getest met mijn huidige Belgacom BBOX, maar krijg het niet in orde.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je bij Belgacom zit moet je aan je BBOX ook niets doen... de wijzigingen moet je doen aan je eigen wireless router.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

susperia schreef: Dit ben ik eens gaan testen met nu nog mij Belgacom BBOX (maar dan op 192.168.1.20), maar krijg dit niet aan de praat. Als ik hem als router zet en als WAN aansluit wel.
Wat doe ik verkeerd ?
In de opstelling als AP moet je die aansluiten via een LAN poort, en de WAN poort ongebruikt laten. Deed je dat op die manier?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
susperia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 aug 2008, 10:07

Als test via Belgacom als AP had ik volgende gedaan :
* ip gezet op 192.168.1.20
* dhcp uitgezet
* verbonden via de LAN poort

Maar dit bleek niet te werken, maar moet de SSID dezelfde zijn (want dit was niet het geval) ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

SSID moet niet hetzelfde zijn, maar waarom geef je hem hetzelfde IP dan je BBox? :?
susperia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 aug 2008, 10:07

Wat ik beschreef wat ik gedaan had was op de router/AP en niet op de BBOX.
IP van BBOX is 192.168.1.1, is dus niet hetzelfde.
Had begrepen dat IP in de range moest liggen vandaar dat ik 192.168.1.20 had genomen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je de SSID van de Telener router overneemt, alsook encryptie (wep/wpa/wpa2) en paswoord, dan gaat je laptop het sterkste signaal automatisch kiezen, zonder dat je manueel moet wisselen.

En ja, als je je router niet in de telenet ip range zet, dan kan je er later veel moeilijker in om instellingen van bv de wifi te wijzigen.

Als jij dat dus in de bbox range zet bij wijze van test, en de dhcp afzet, en de ssid en password van de wifi identiek overneemt, en dat in de lan poort steekt (tip: plak de wan poort af, want zelfs ervaren ITers durven zich daar nog wel eens aan vergissen uit gewoonte), zou dat transparant moeten werken.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ah, excuses, fout begrepen. In dezelfde range mag (buiten de dhcp range wel).
Je router eens volledig gereset? Kwam laatst een router tegen die ondanks wijzigingen op zijn oude config bleef draaien voor een deel.


Sent from my Lumia 900 using Board Express
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kijk eens of je router (dus niet je BBOX) geen instelling heeft die "AP isolation" noemt ?

Je ziet dit niet vaak maar dat kan verhinderen dat het werkt... kan je ook eens proberen met een wired aansluiting op je tweede router.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Klopt; heb zelfs ooit op een router gezeten die met alle wil van de wereld geen shares kon delen tussen desktop (wired) en laptop (wifi); tot ik uit pure ellende de laptop wired instak en het ineens wel werkte. En nergens geen isolation settings te zien; toch denk ik dat het dit moet geweest zijn. Dus een afwezigheid van isolation settings wil daarom mss nog niks zeggen... Best eens alles wired insteken en testen...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”