4K

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

De grote merken brengen de komende maanden TVs op de markt met 4K resolutie (minimaal 3840 x 2160, "UltraHD"), en de schermen worden ook steeds groter dus de resolutie(=detaillering) moet volgen want anders wordt het beeld te geblokt op normale kijkafstand.

Gaan de TV providers deze schermen ondersteunen? Kan "H265" vermijden dat de streams te veel plaats innemen bij BelgacomTV of is dit de reden voor een sync verhoging?

Misschien liggen deze vragen gevoelig maar de klanten moeten toch ook kunnen inschatten of die TVs al het overwegen waard zijn? Onze economie hangt er misschien wel van af! :P
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

1080p heeft al pas 'zin' vanaf 40", ik wil niet weten hoe groot een 4K-scherm moet zijn om 'zin' te hebben. 65" of zo?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cptKangaroo schreef:Gaan de TV providers deze schermen ondersteunen?
Ze ondersteunen zelfs nog geen 1080p... dus hoop er maar niet op.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

De aangekondigde modellen ('4K' zoeken op Tweakers) lijken allemaal 84" (213cm) als afmeting te hebben. Met de TV die meer en meer ook internet moet weergeven, gaat tekstweergave toch belangrijker worden, denk ik, en dan gaan mensen zich toch afvragen waarom hun smartphone scherpere tekst lijkt te hebben dan hun TV.

Digitale kanalen hoeven niet dezelfde resolutie te hebben -- bijvoorbeeld één 4K huurvideo kanaal tussen de gewone kanalen? SD/HD/UltraHD -- da's misschien een manier voor toekomstige providers om zich te onderscheiden van Belgacom en Telenet, zoals TV Vlaanderen hun HD aanbod uitspeelde in het begin?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Bij de Sony Bravia 84X9005-4k-tv krijg je er een mediaserver met 4K content bij.
warrandebler
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Voor zover ik wist werden de grote Hollywood-producties tot een jaar of vijf geleden nog steeds in 2K afgewerkt (ongeacht het feit of ze op 35mm werden geschoten of niet)? Veel content zal er dus nog niet voor handen zijn.
Misschien dat dat testbeeld van Astra/Sony nog steeds te onvangen is? :lol:
r2504 schreef:Ze ondersteunen zelfs nog geen 1080p... dus hoop er maar niet op.
Ze kunnen misschien met de framerate prutsen; dan zal het er even goed uitzien als die tv-on-demand van Telenet in de beginperiode.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

r2504 schreef:Bij de Sony Bravia 84X9005-4k-tv krijg je er een mediaserver met 4K content bij.
In leen, en er staan "maar" 10 films op. Dus dat is nu ook niet echt om naar huis te schrijven.

Voor de europese en amerikaanse markt is dat allemaal niet aantrekkelijk, maar de japanse markt waar ze al een decenia voor staan op ons gaat zoiets als zoete broodjes over de toonbank. In japan keken ze all full HD toen wij nog op een crt aan 576p keken.

En dan is het nog niet allemaal hetzelfde. Full HD is duidelijk 1920*1080. Maar onder de noemer 4K vallen verschillende resoluties, waaronder quad HD. Maar de cinematografische standaard qua resoluties verschilt duidelijk met die van de televisie producenten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:In leen, en er staan "maar" 10 films op.
Waar lees jij dat het "in leen" is ?

Ik was wel verbaast dat er reeds sinds 2004 een aanbod is van 4K films... daar waar Sony nu pas uitkomt met de eerste 4K televisie.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Bedankt voor de linkjes... raar dat ook de link in het Tweakers.net artikel er niets over schrijft.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Toch wel, maar ze beperken zich tot 1 regel.
Ook levert Sony een Xperia Tablet S bij zijn 25.000 euro kostende televisie. De mediaserver en 4k-content zouden 'te leen' zijn.
Ze vergaten daar wel te melden dat het US only is.
Ik denk eerlijk gezegd dat wie zo een tv koopt de server niet zal moeten teruggegeven worden, eerder een manier om mensen af te schrikken om de content er via allerhande manieren af te halen. De content zal wel te leen zijn, die zullen ze er wel af flikkeren na een tijdje.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

In de laatste editie van CT magazine http://www.ct.nl/, wordt er gesproken over 4k en zelfs 8k TV. De industrie sprak blijkbaar af om de term Ultra HD te gaan gebruiken voor beide formaten :roll: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_hd
Maar wat me vooral opviel in het artikel uit CT was dat de pixeldichtheid amper of niet toenam en vandaar de de beelddiagonalen zo hoog zijn. wa is de kleinste? 40", 52",??? Verhoogde pixeldichtheid hoeft ook niet per se bij dermate grote schermen omdat je daar in principe voldoende ver af van moet gaan zitten. De theorie is 4x diagonaal, stamt wel uit CRT-tijdperk, hedendaagser gemiddelde is 3,2x.
Maar goed, dat is theorie. Op subjectief vlak houden we allemaal wel van een glad uitziend retina of superamoled display.
Persoonlijk zou ik véél liever 48p films in "gewone" full-HD zien uitkomen, of het nu in de bioscoop, bluray of via digitale-TV is... De verhoging van de framerate gaat eindelijk eens wat doen aan motion blur en andere vormen van artefacting.
EDIT: 48p of meer had zelfs voorrang moeten nemen op 3d imho.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

meon schreef:1080p heeft al pas 'zin' vanaf 40", ik wil niet weten hoe groot een 4K-scherm moet zijn om 'zin' te hebben. 65" of zo?
Dus een 1920x1080 monitor van 27" is ook onzin dan ?

Je kan resolutie + grootte niet loskoppelen van de kijkafstand. Dus 1080p kan perfect zinvol zijn op een 32" TV zolang je maar dicht genoeg zit. Het punt is natuurlijk dat hoe groter de resolutie, hoe relatief dichter je moet zitten in verhouding tot de schermgrootte en je dus ook een veel bredere gezichtshoek hebt. Met 4K gaat die gezichtshoek toch al behoorlijk groot moeten zijn, denk ik, en het is maar de vraag of je dan ook nog aangenaam naar TV zult kunnen kijken. Zelfs een bioscoop vind ik niet zo een aangename kijkervaring behalve als ik helemaal achteraan zit, want anders moet je echt beginnen rondkijken naar de details in beeld.

Ik snap daarom de wedloop naar hogere resoluties niet. Waar volgens mij veel meer winst te halen is, zijn hogere framerates. Dat dat een probleem is bewijzen alle TVs vandaag sowieso, want ze worden allemaal uitgerust met 100Hz, 200Hz, etc... die eigenlijk gewoon interpolatie doet om een vloeiender beeld te krijgen. Het is nu pas met The Hobbit dat ik voor het eerst las over cinema waar de opnames effectief sneller dan 24fps gebeurt (al zal dat met de gespecializeerde IMAX dingen wellicht ook wel al een tijd zo zijn).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”