Factuur onduidelijk (basic shake)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
limmi
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012, 11:22

Ik was vandaag eens aan het kijken naar de prijzen van verschillende internet abonnementen, en ik zie dat een basic shake (internet + dtv) 31,95€ per maand kost.

Nu is mijn factuur elke maand 36,39€, voor een shake internet + dtv + telefoon, maar ik heb helemaal geen vaste telefoon.
Op mijn telenet zie ik voor internet "Basicnet XL (shake)", voor tv "Digitale tv (shake)", en is er geen telefoon of gsm.

Betaal ik nu te veel of te weinig? Zijn er nog extra kosten aan een shake (auteursrechten ofzo?) die niet worden vermeld op hun website?


Detail van factuur:

Shake Internet + Telefonie + Digital TV
- Basicnet XL: 41,19€
- Huur digicorder: 8€
- Korting op de shake: -28€
Totaal Shake Internet + Telefonie + Digital TV: 21,19€

Digitale televisie
- Abonnement kabel-tv: 12,02€
- Auteursrechten: 3,18€
Totaal Digitale televisie: 15,20€

Totaal detail: 36,39€
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De formules zijn ondertussen al verschillende keren aangepast (soms met gelijkaardige namen zodat het helemaal verwarrend is)... dus mogelijk zit je nog op een oude te dure formule. Contacteer TN en vraag over te stappen naar zo'n nieuwe shake van 31.95 zou ik zeggen.

Plug voor de grap ook eens een telefoon in op je modem... mogelijks heb je dus telefonie (al staat normaal het nummer op je rekening).
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Er klopt iets niet aan die factuur, een korting van €28 waardoor de shake internet + DTV + telefoon maar op €21,19 uitkomt?
Dat is lager dan de basic shake (enkel internet + DTV van €31,95) dat ik heb.

Indien je de basic shake van €31,95 zou nemen, vergeet dan niet dat ook jouw huidige kabel en auteursrechten van €15,20 er nog bijkomen, dus zou je eigenlijk meer gaan betalen voor minder.

There is something fishy about it...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

r2504 schreef:zo'n nieuwe shake van 31.95 zou ik zeggen.


Oops... ik was het weeral bijna vergeten... Shake prijzen op hun website zijn steeds zonder kabelabbo... dus dan zou je op 47.15 euro uitkomen :?

Normaal zou je dus meer (ipv. minder) moeten betalen... ergens klopt er inderdaad iets niet.
Telenet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:06
Twitter: Telenet
Bedankt: 49 keer

limmi,

Je huidige Shake met BasicNetXL is inderdaad niet hetzelfde (in specificaties of prijs) als onze huidige Basic Shake. Je kunt het best het internetabonnement vergelijken via http://klantenservice.telenet.be/conten ... -de-nieuwe
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De prijsaanduiding die Telenet hanteert is illegaal. Het kabelabonnement is niet inbegrepen in de totaalprijs van de Shake, wat nochtans een gezamenlijk aanbod van telefoon, televisie en internet is.

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming schreef:
Afdeling 2. — Prijsaanduiding

Art. 5. § 2. Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, moet de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aanduiden.

Art. 6. De aangeduide prijs moet de door de consument totaal te betalen prijs zijn, waaronder is begrepen : de belasting over de
toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

Art. 7. De prijzen voor consumenten moeten minstens in euro vermeld worden.

Art. 8. Elke reclame voor consumenten die gewag maakt van een prijs moet die vermelden overeenkomstig de voorschriften van de artikelen 6 en 7


En opnieuw komt de zoveelste verwarde consument hier klagen op userbase. De dubbelzinnigheid en daaruit volgend de illegaliteit van de prijsaanduiding is dus bewezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het excuus van Telenet - dat niet voor alle formules een kabelabbo noodzakelijk is - is trouwens nonsens.

Er zijn formules die NIET mogelijk zijn zonder kabel... daar MOET de prijs dan ook inbegrepen zijn !
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Niet illegaal.
Hoe gaan ze die netto prijs van shakes aanbieden incl kabel abonement dat in elke gemeente verschilt.
Bij hun shakes aanbiedingen staat dit vanonder vermeld *punt3
Om te kunnen genieten van een Shake met digitale tv van Telenet heb je een kabelabonnement nodig (niet inbegrepen). Heb je dat nog niet? Dan regelen we dat meteen tijdens je online bestelling.
http://telenet.be/1113/nl/thuis/shakes/ ... -telefonie
Check hier de prijs van een kabelabonnement in jouw regio.Dat in elke gemeente vershillend in prijs is soms 2 euro.
http://telenet.be/1808/nl/thuis/televis ... n/tarieven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jean-pierre schreef:Hoe gaan ze die netto prijs van shakes aanbieden incl kabel abonement dat in elke gemeente verschilt.


Dan zet men "vanaf x euro" waarbij dit de laagste prijs is inclusief een kabelabbo.

jean-pierre schreef:Bij hun shakes aanbiedingen staat dit vanonder vermeld *punt3


Iemand die zeer aandachting is ziet inderdaad de kleine en in licht grijs gekleurde lettertjes misschien staan... maar de weet geeft net aan dat dit illegaal is (het moet namelijk leesbaar en goed zichtbaar zijn wat TN net tracht te vermijden door de lichtgrijze kleur).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

jean-pierre schreef:Niet illegaal.
Hoe gaan ze die netto prijs van shakes aanbieden incl kabel abonement dat in elke gemeente verschilt.

Zucht. Het is wel illegaal. De wet is zeer duidelijk. De klassieke analoge kabeltv kan perfect als apart product blijven bestaan met de huidige (verschillende) tarieven.

De Shake is een gezamenlijk aanbod van verschillende producten in één pakket tegen een lagere prijs dan de individuele producten.
Zo'n pakket moet volgens de wet de totaalprijs vermelden. Aangezien die Shakes in heel Vlaanderen worden aangeboden moet de geafficheerde totaalprijs dan ook in heel Vlaanderen gelijk zijn.

De prijszetting van een Shake kan dus volledig autonoom bepaald worden door Telenet. Het is zoals een soldenprijs in een kledingwinkel: Bijvoorbeeld drie broeken voor 60 euro terwijl de verschillende aparte broeken tegen de originele prijzen van 29,99 euro of 33,95 euro kunnen aangeboden worden.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Raf1,
Klaag Telenet N.V. dan aan. Maar neem dan ook de andere providers ineens mee die hun "raw copper"-prijs ook niet meedelen (indien je geen vaste lijn hebt natuurlijk).
Ik wens u alvast veel succes!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

@r2504 jij kan het lezen,ik kan het lezen,het staat er :?
Soms moet je ook de blz omdraaien,of meerdere.
Ik heb nog veel kleinere lettertjes tegengekomen in meerdere advertenties.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

TiTanium schreef:Raf1,
Klaag Telenet N.V. dan aan.

Belgacom heeft Telenet al aangeklaagd betreffende de prijsaanduiding van de Shakes. Zoek maar op.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

TiTanium schreef:Raf1,
Klaag Telenet N.V. dan aan. Maar neem dan ook de andere providers ineens mee die hun "raw copper"-prijs ook niet meedelen (indien je geen vaste lijn hebt natuurlijk).
Ik wens u alvast veel succes!

't Is nu niet dat Raf1, terecht, opkomt voor de rechten van de consument en daarbij zijn pijlen (meestal) richt op TN dat zijn boodschap geen waarde heeft hé.
Principieel heeft hij gelijk in dit geval, mijn inziens.
Zij het dat het bij TN meestal rekken, trekken en sleuren is om aan TN iets duidelijk te maken...

Betreffende de andere providers: de "raw copper"-kost is een alternatief voor een actieve BGC lijn (= andere toeleverancier/factuur).
Bij TN is er enkel een kabel abonnement dat er bij komt (= dezelfde leverancier/factuur).

Doch voor al de providers samen zou het netjes zijn minstens de "vanaf" prijs te vermelden. Minstens. En duidelijk.
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

De meerderheid van de Telenet klanten betaalde al jaren kabel tv apart aan interkabel.
Telenet heeft in 2002 de kabel tv overgenomen van interkabel (intercommunale).Ze hebben toen iedereen persoonlijk verwittigd dat ze automatis overgeschakel werden naar Telenet voor tv en een factuur van telenet gingen ontvangen inplaats van interkabel.De prijzen bleven toen hetzelfde.
Er betalen nog veel mensen kabel tv aan telenet van vroeger en nu die niet eens internet hebben van telenet.
Maar de prijs berekening voor iedereen(gemeente) is makkelijk te vinden onder hun algemene voorwaarden ivm hun shakes :? .
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik begrijp ook trouwens niet waarom Telenet die prijs niet gelijk trekt. Voila ze nemen xxx euro voor xxx abbonees geeft een gemiddelde kabelprijs van xxx vanaf dan vragen ze xxx en gedaan met de variabele kabelprijs.
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Volledig mee akkoord.
Maar ik ga niet meer dan 13.12 euro betalen,zoals nu.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Dat die kost mee in de shake moet zitten ga ik mee akkoord, maar dan gaan ze overal de prijs moeten gelijktrekken.
Maar als je met een "raw copper" zit dan weet je ook niet wat het kost, dan komt het er achteraf op die factuur bij op (heb het voorgehad en viel uit de lucht in 2007 was dat), vind dat de rawcopper prijs minder transparant is dan de "kabelkost", maar wil mijn pijlen niet op isp's richten, er zullen er nog wel zijn die zich zondigen aan deze regel. Zo zie je maar hoe corrupt den boel is die ons van zulke praktijken moeten beschermen.
Het feit dat het volgens de letters van de wet niet "in regel" is snap ik niet dat het toch maar zo blijft doorgaan. Ik heb al andere voor veel minder boetes weten krijgen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jean-pierre schreef:@r2504 jij kan het lezen,ik kan het lezen,het staat er :?
Soms moet je ook de blz omdraaien,of meerdere.


De wet zegt nu net dat het "leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig" moet vermeld zijn en daar voldoen de kleine lettertje nu net NIET aan. Dat jij daar wel tevreden mee bent is fijn, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat TN volgens de wet NIET in orde is.

eternum schreef:Betreffende de andere providers: de "raw copper"-kost is een alternatief voor een actieve BGC lijn (= andere toeleverancier/factuur). Bij TN is er enkel een kabel abonnement dat er bij komt (= dezelfde leverancier/factuur).


Ook bij raw copper zou men verplicht de prijs moeten vermelden, echter het feit dat het van een andere leverancier komt maakt het misschien wettelijk gezien iets complexer.

Tomsworld schreef:Ik begrijp ook trouwens niet waarom Telenet die prijs niet gelijk trekt. Voila ze nemen xxx euro voor xxx abbonees geeft een gemiddelde kabelprijs van xxx vanaf dan vragen ze xxx en gedaan met de variabele kabelprijs.


Ik denk dat het wel de bedoeling is van dit gelijk te trekken... alléén zal TN gewoon de hoogste prijs nemen :lol:

jean-pierre schreef:Maar ik ga niet meer dan 13.12 euro betalen,zoals nu.


Keep on dreaming... je abbo prijs zal stijgen naar de hoogste prijs.

TiTanium schreef:Het feit dat het volgens de letters van de wet niet "in regel" is snap ik niet dat het toch maar zo blijft doorgaan. Ik heb al andere voor veel minder boetes weten krijgen.


Omdat misschien niemand of weinig mensen de moeite doen om een klacht in te dienen... we allemaal denken dat we tegen zo'n multinational toch niets kunnen beginnen als particulier (en zoals jean-pierre het normaal vinden dat we het op een andere pagina in licht grijze kleine lettertje moeten vinden).

Klachten kan je trouwens online hier ingeven (het tweede stuk van de pagina kwam bij mij pas traag tevoorschijn).
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

@2504 Bij sommige providers zie je niet eens raw copper vermeld staan in hun aanbiedingen,laat staan de prijs.
En die raw copper moeten leveren weten heus de prijs wel.
Al jaren werken ze met kleine lettertjes,het zal wettelijk niet verboden zijn.
Duizenden andere aanbieders(verkopers) buiten providers werken zo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jean-pierre schreef:@2504 Bij sommige providers zie je niet eens raw copper vermeld staan in hun aanbiedingen,laat staan de prijs.


Op zich is dat ook niet correct dus... de aanklacht is hier heus niet alléén tegen TN maar tegen de providers in het algemeen.

jean-pierre schreef:En die raw copper leveren weten heus de prijs wel.


Ja, maar provider X weet niet of jij reeds een actieve BGC lijn hebt of niet (mogelijk moet je dus geen raw copper betalen)... daar waar TN dit perfect weet en het kabelabbo ook enkel en alléén bij hunzelf verkrijgbaar is (in tegenstelling tot bij de xDSL providers).

jean-pierre schreef:Al jaren werken ze met kleine lettertjes,het zal wettelijk niet verboden zijn.


Da's nu eens een goeie houding se :bang: Ze bedrigen mij al jaren dus het zal wel goed zijn :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”