stuurt belgacom hd decoder 2 kanaals over optische uitgang?

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
kendeman
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb mijn belgacom hd decoder aangesloten met een optische kabel rechtreeks op mijn 5.1 versterker. En bij instellingen Dolby 5.1 AAN gezet.

Als ik bvb een film op vtm hd bekijk, hoor ik vooral enkel achtergrondmuziek en geluidseffecten uit de achterste luidsprekers. Maar ook een licht gekraak.
Nu ben ik een dicht bij de achterste luidsprekers gaan luisteren, en het gekraak loopt synchroon met de spraak uit de voorste/middelste speakers.

Om het samen te vatten komt mijn spraak dus ook mee uit de achterste speakers maar heel stilletjes en zo goed als onverstaanbaar. Het is niet hard, maar je hoort het en is genoeg om je aandacht te nemen. Voor zover mijn kennis op dit vlak reikt en enekele uurtjes googlen, komt dit doordat mijn versterker 5.1 simuleer.

Ik denk dat de belgacom decoder een 2 kanaals signaal stuurt naar mijn versterker ipv 5.1 Want als ik de optische ingang selecteer waarop de decoder steekt dan springt de versterker automatisch op Pro Logic 2 (wat 2 kanaals geluid omzet naar fake 5.1)

PS3, dvd en hd media player zijn ook aangesloten met optische kabels en deze zenden wel een echt 5.1 signaal naar de versterker en klinken zoals het hoort.

Is er iemand hier die dit probleem ook, of net niet heeft?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

vtm hd... dat zal dus 2.0 zijn aangezien de meeste kanalen (zelfs vrt) geen dolby/ac3 5.1 uitzenden maar in mpeg stereo (2.0).
Als je bv op discovery hd kijkt heb je wel ac3 maar dan nog aan 2.0.
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

Ik heb een Z5500 van logitech en gebruik ook optische naar de decoder van belgacom. Mijn geluid word ook mooi verdeeld door de 5.1 boxen, het is idd dus 2.0 doorgestuurd maar ik hoor zeker geen gekraak... en de Z5500 is nu niet bepaald een duur systeem te noemen :p

Ik hoor wel een verschil in geluid kwa gewonde SD uitzending of een HD uitzending. Kwaliteit is dan toch iets beter?? Maar zeker geen 5.1 !
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Even deze oude draad eens oprakelen.
Ik heb net mijn versterker terug aangesloten, de koppeling is nu dus: decoder via HDMI naar TV en TV via optische kabel naar versterker.

Niks, noppes geluid komt er uit mijn achterste speakers! (maar setup van TV en/of versterker is misschien nog niet helemaal correct)
Is er ergens tegenwoordig op BGC TV Dolby Digital geluid zoals van DVD?
Zo niet, dan moet ik natuurlijk niet de moeite doen om kabel van decoder naar versterker te steken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Chris_147 schreef:Niks, noppes geluid komt er uit mijn achterste speakers!
Da's normaal ook... je hebt gewoon stereo van je decoder (da's dus enkel links en rechts vooraan dus).
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Dus de Belgacom decoder zend nergens Dolby Digital uit? Staat toch 5.1 in het menu?
Kan HDMI geen 5.1 aan?
DoubleD
Plus Member
Plus Member

De decoder zal wel 5.1 uitsturen maar de zenders zenden gewoonweg niet uit in 5.1..
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Enkel enkele ON DEMAND items zijn in 5.1
Chris_147
Pro Member
Pro Member

OK, dat is duidelijk.
Digitale TV is dus nog geen vervanging voor DVD, laat staan Blu-Ray...
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”