Fibernet: modem/only versus modem/router
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Invidia : een klein beetje beleefder tegen gebruikers die je trachten te helpen mag anders wel!!!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ik word ook graag beleefd aangesproken, maar ik kan het verkeerd geinterpreteerd hebben.
Ik ben ook maar amateur in deze materie en kan het niet zo goed verwoorden via telefoon. Zij vertellen technische zaken waar ik achterna moet over nadenken. Kan dus niet direct repliceren op hun antwoord.
Daarom vind ik het duidelijker hier de uitleg op het forum. Dus een antwoord vraag het aan telenet, terwijl ik niet begrijp wat ik moet vragen is nogal moeilijk.
Ik ben ook maar amateur in deze materie en kan het niet zo goed verwoorden via telefoon. Zij vertellen technische zaken waar ik achterna moet over nadenken. Kan dus niet direct repliceren op hun antwoord.
Daarom vind ik het duidelijker hier de uitleg op het forum. Dus een antwoord vraag het aan telenet, terwijl ik niet begrijp wat ik moet vragen is nogal moeilijk.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen... ik vond het gewoon raar dat je TN contacteerd maar je essentiele vraag niet aan hen stelt.Invidia schreef:Ik word ook graag beleefd aangesproken, maar ik kan het verkeerd geinterpreteerd hebben.
In m'n antwoord stond duidelijk WAT je moest vragen... trouwens in plaats van je heftige reactie kon je ook gewoon hulp vragen om je vraag correct te formuleren (al vraag ik me soms af waarom "amateurs" configuraties willen die ze zelf niet begrijpen - da's trouwens jou statement ).Invidia schreef:Dus een antwoord vraag het aan telenet, terwijl ik niet begrijp wat ik moet vragen is nogal moeilijk.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik zie niet in hoe je deze gebruiker verkeerd kan interpreteren. Zijn post geeft ergens ook weer wat ik dacht : jij hebt de helpdesk van telenet gebeld, dan kon je dit toch ook vragen?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ja jullie hebben gelijk, maar wil je er wel rekening mee houden dat ik niet de verbale kwaliteiten heb als een doorsnee iemand.
Dit is gewoon mijn hobby, ik ben niet in staat om te werken en ben trots op wat ik geconfigureerd heb. Soms zie ik de bomen door het bos niet meer. Heb het allemaal aan mezelf geleerd en nooit geen cursussen gevolgd. Ik probeer het zoveel mogelijk op te zoeken.
De configuratie waarvan ik spreek is natuurlijk allemaal in het bedrijf van mijn ouders, ik kan het mezelf niet permitteren om zo'n abonnement te betalen.
Ik begrijp wel hoe het werkt maar het kan zo goed niet verwoorden en ga het ook niet in 1,2,3 gaan wijzigen.
Daarom heb ik zo'n hevige reactie en wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden.
Dit is gewoon mijn hobby, ik ben niet in staat om te werken en ben trots op wat ik geconfigureerd heb. Soms zie ik de bomen door het bos niet meer. Heb het allemaal aan mezelf geleerd en nooit geen cursussen gevolgd. Ik probeer het zoveel mogelijk op te zoeken.
De configuratie waarvan ik spreek is natuurlijk allemaal in het bedrijf van mijn ouders, ik kan het mezelf niet permitteren om zo'n abonnement te betalen.
Ik begrijp wel hoe het werkt maar het kan zo goed niet verwoorden en ga het ook niet in 1,2,3 gaan wijzigen.
Daarom heb ik zo'n hevige reactie en wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je reactie had nochtans genoeg "kwaliteit"Invidia schreef:maar wil je er wel rekening mee houden dat ik niet de verbale kwaliteiten heb als een doorsnee iemand.
Aanvaard... en als we je nog kunnen helpen horen we het wel, al is het een zeer concrete vraag die niemand hier met 100% zekerheid gaat kunnen beantwoorden (misschien krijg je bij TN zelf wel tweemaal een verschillend antwoord !)Invidia schreef:Daarom heb ik zo'n hevige reactie en wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hou er gewoon rekening mee dat Userbase een platform is waar internetgebruikers elkaar kunnen helpen in situaties die niet altijd evident zijn. Wij krijgen hier dikwijls vragen "hoe moet ik dit of dat doen", terwijl we zelfs de huidige setup niet kennen. Leef je wat meer in in deze gedachtengang, en je zal in 95% van de gevallen een correct antwoord krijgen op Userbase. Het is immers niet voor niks dat er hier een pak technische mensen aanwezig zijn, die met véél plezier hun kennis delen!
Wat mij betreft excuses aanvaard...
Wat mij betreft excuses aanvaard...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ja met tekst kan ik goed weg, moet alleen goed nadenken en herlezen. Met woorden komt die tekst zo vlug niet.r2504 schreef:Je reactie had nochtans genoeg "kwaliteit"Invidia schreef:maar wil je er wel rekening mee houden dat ik niet de verbale kwaliteiten heb als een doorsnee iemand.
Fibernet 100 hier. Na twee keer bellen kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn die mij kon helpen, ze zei wel dat een installateur het zeker moest komen installeren en dat dit zeker 75 euro zou kosten, ik kon een afspraak voor deze morgen krijgen.
Deze morgen om acht uur precies belde hij aan, installeerde de modem zonder heisa (ik moest niet eens zeggen waarom). Hij vond ook dat de router/switch/modem combo echt geen goed idee was en dat er al veel klachten over waren, en ook dat de wireless niet echt denderend was. Na de installatie ging hij gewoon weer weg, ik moest zelfs de 75 euro niet betalen en zo te zien zal er ook geen factuur komen.
Modem werkt perfect, direct aan m'n WRT610N gehangen, beetje meer snelheid en eindelijk terug een rechtstreeks publieke IP rechtstreeks aan m'n router.
Dus al bij al viel het hier toch goed mee.
Deze morgen om acht uur precies belde hij aan, installeerde de modem zonder heisa (ik moest niet eens zeggen waarom). Hij vond ook dat de router/switch/modem combo echt geen goed idee was en dat er al veel klachten over waren, en ook dat de wireless niet echt denderend was. Na de installatie ging hij gewoon weer weg, ik moest zelfs de 75 euro niet betalen en zo te zien zal er ook geen factuur komen.
Modem werkt perfect, direct aan m'n WRT610N gehangen, beetje meer snelheid en eindelijk terug een rechtstreeks publieke IP rechtstreeks aan m'n router.
Dus al bij al viel het hier toch goed mee.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als ik het goed begrijp heb je dus een omruiling gedaan (combi naar modem only) ?Axon schreef:eindelijk terug een rechtstreeks publieke IP rechtstreeks aan m'n router.
De installatie bij je vorige upgrade was eventueel gratis (afhankelijk van het type)... wanneer je nadien gaat vragen om toch een andere modem te krijgen dan vrees ik dat je een rekening gaat krijgen (tenzij je een zeer goed argument had waarom de andere niet voldeed, en hierover een akkoord hebt met TN).Axon schreef:Fibernet 100 hier. Na twee keer bellen kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn die mij kon helpen, ze zei wel dat een installateur het zeker moest komen installeren en dat dit zeker 75 euro zou kosten, ik kon een afspraak voor deze morgen krijgen.
Betalen moet je nooit aan een technieker... reken maar dat de factuur volgt.Axon schreef:Na de installatie ging hij gewoon weer weg, ik moest zelfs de 75 euro niet betalen en zo te zien zal er ook geen factuur komen.
Bwoah, ik had gezegd dat ik mijn eigen router wou gebruiken omdat die pas nieuw is, en dat als ik ze achter de router zelf plaatste niets werkte en omdat ik bijzonder weinig kon aanpassen in die router van Telenet.
Dan volgt de factuur maar, één keer 75 euro voor geen gezever meer voor een periode is goed genoeg.
En ja, ik heb hem gewoon omgeruild, ik dacht dat de router beter ging zijn als mijn WRT610N, maar helaas.
Dan volgt de factuur maar, één keer 75 euro voor geen gezever meer voor een periode is goed genoeg.
En ja, ik heb hem gewoon omgeruild, ik dacht dat de router beter ging zijn als mijn WRT610N, maar helaas.
Ik heb ook een installatie achter de rug, bij de aanvraag duidelijk modem only gevraagd.
De dag zelf was ik niet thuis, dus heb ik mijn vriendin gevraagd dit ook nog eens door te geven aan de installateur.
Uiteraard stond er een combi toestel. Direct naar telenet gebeld, kreeg eerst het antwoord dat ze die routing functie konden uitschakelen, mij ook goed natuurlijk. Spijtig genoeg was de meneer van de helpdesk niet echt op de hoogte van het verschil tussen routing en wireless.
Nog maar eens gebeld met de helpdesk, een iets meer kennis- en begripvol persoon aan de lijn gekregen (jaja ze bestaan). Ik kon de router gaan omwisselen in een telenet shop, maar omdat de installatie van die dag was, en het duidelijk gevraagd was, zijn ze de modem komen omruilen, zonder extra kosten. Als je binnen de bedenkingstermijn zit, kan er uiteraard nog veel.
Een weekje later zijn ze dan de modem komen omruilen. Dat had nog wel sneller gekund (5 minuutjes werk ofzo), maar kom 't is in orde, ik ben tevreden.
--EDIT--
Voor ik een nieuw topic start, heeft er iemand een idee of en hoe ik MAC of port based passtrough aanzet op een linksys E4200 router?
Ik zou dd-wrt kunnen installeren en met VLAN's werken, maar als ik het in de eigen firmware kan doen, zou dat gemakkelijker zijn.
De dag zelf was ik niet thuis, dus heb ik mijn vriendin gevraagd dit ook nog eens door te geven aan de installateur.
Uiteraard stond er een combi toestel. Direct naar telenet gebeld, kreeg eerst het antwoord dat ze die routing functie konden uitschakelen, mij ook goed natuurlijk. Spijtig genoeg was de meneer van de helpdesk niet echt op de hoogte van het verschil tussen routing en wireless.
Nog maar eens gebeld met de helpdesk, een iets meer kennis- en begripvol persoon aan de lijn gekregen (jaja ze bestaan). Ik kon de router gaan omwisselen in een telenet shop, maar omdat de installatie van die dag was, en het duidelijk gevraagd was, zijn ze de modem komen omruilen, zonder extra kosten. Als je binnen de bedenkingstermijn zit, kan er uiteraard nog veel.
Een weekje later zijn ze dan de modem komen omruilen. Dat had nog wel sneller gekund (5 minuutjes werk ofzo), maar kom 't is in orde, ik ben tevreden.
--EDIT--
Voor ik een nieuw topic start, heeft er iemand een idee of en hoe ik MAC of port based passtrough aanzet op een linksys E4200 router?
Ik zou dd-wrt kunnen installeren en met VLAN's werken, maar als ik het in de eigen firmware kan doen, zou dat gemakkelijker zijn.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dit kan niet met de standaard firmware.IceTea schreef:Voor ik een nieuw topic start, heeft er iemand een idee of en hoe ik MAC of port based passtrough aanzet op een linksys E4200 router?
- fieldoxide
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
- Locatie: Heverlee
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik heb binnenkort enkel en alleen nog digitale tv van Telenet. Heb hier ook zo een wireless docsis 3.0 model staan. Heb ik dit nu eigenlijk nog nodig voor enkel digitale tv? Misschien is een modem only wel voldoende .
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als je enkel nog TV gebruikt is wireless natuurlijk niet meer nodig... je zou het dus kunnen disablen.
Verder heeft het geen zin of je een modem only of combi modem/router hebt... men gaat hem zeker niet wisselen.
Verder heeft het geen zin of je een modem only of combi modem/router hebt... men gaat hem zeker niet wisselen.
- fieldoxide
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
- Locatie: Heverlee
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb je eigenlijk zo wie zo nog een modem nodig bij Telenet indien je enkel en alleen maar digitale tv neemt? Dit dient toch enkel en alleen maart het interactieve gedeelte van de digibox te besturen? Zoals films bestellen of de digitale tv gids.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
-
- Premium Member
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Je hebt die inderdaad niet nodig, maar Telenet gelooft niet dat er mensen zijn zonder behoefte aan interactieve TV. Ik denk dat je die modemrouter gerust uit het stopcontact kan trekken.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Tja, als je langer dan twee dagen weg bent kan je dan natuurlijk geen opnames plannen.fieldoxide schreef: of de digitale tv gids.
Maar da's dan eigenlijk ook de enige reden dat hij bij mij aangesloten is (al gebruik ik hem wel voor internet).
-
- Plus Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 20 keer
Hallo,
Ik heb momenteel nog steeds een Turnonet XL shake (het duurste abonnement uit het pre-Fibernet tijdperk). Heb bij de lancering van Fibernet getwijfeld om om te schakelen, maar uiteindelijk toch gewoon Turbonet XL behouden.
Nu met de recente wijzigingen (van 30/1.5 naar 60/4 met behoud van vrij downloaden en een prijsdaling van €75.00 naar €55.00) zou het maar gek zijn om het niet te doen.
Ik heb eens een poging gedaan om het online via MijnTelenet te doen en heb gemerkt dat zowel de modem- (€75.00) als de activeringskosten (€50.00) wegvallen. Enige minpunt is dat je enkel de Wifi modem krijgt voorgeschoteld.
Wegens professionele doeleinden (oa thuiswerken) wil ik gewoon mijn eigen semi-professionele router blijven gebruiken die mij vrijlaat in alle noodzakelijke configuratie-instellingen. Bijgevolg zou ik dus ook graag de modem-only laten installeren.
1. Zoals gezegd kan het dus online niet. Wat is nu de beste manier om deze te verkrijgen? Ben dus op zoek naar argumenten waardoor Telenet niet kan weigeren.
2. Ik las in enkele vorige posts dat Telenet deze zelf kwam installeren. Aangezien het om een bestaande installatie gaat, lijkt het me een beetje overbodig om hiervoor een technieker te laten komen en weer vast te zitten aan afspraken voor installatie... Kan ik deze ook gewoon bij een Telenetverdeler bekomen?
3. Iemand een idee of de activatie- en modemkosten ook wegvallen bij de modem-only in mijn specifieke situatie?
Alvast bedankt voor jullie input en ervaringen.
Ik heb momenteel nog steeds een Turnonet XL shake (het duurste abonnement uit het pre-Fibernet tijdperk). Heb bij de lancering van Fibernet getwijfeld om om te schakelen, maar uiteindelijk toch gewoon Turbonet XL behouden.
Nu met de recente wijzigingen (van 30/1.5 naar 60/4 met behoud van vrij downloaden en een prijsdaling van €75.00 naar €55.00) zou het maar gek zijn om het niet te doen.
Ik heb eens een poging gedaan om het online via MijnTelenet te doen en heb gemerkt dat zowel de modem- (€75.00) als de activeringskosten (€50.00) wegvallen. Enige minpunt is dat je enkel de Wifi modem krijgt voorgeschoteld.
Wegens professionele doeleinden (oa thuiswerken) wil ik gewoon mijn eigen semi-professionele router blijven gebruiken die mij vrijlaat in alle noodzakelijke configuratie-instellingen. Bijgevolg zou ik dus ook graag de modem-only laten installeren.
1. Zoals gezegd kan het dus online niet. Wat is nu de beste manier om deze te verkrijgen? Ben dus op zoek naar argumenten waardoor Telenet niet kan weigeren.
2. Ik las in enkele vorige posts dat Telenet deze zelf kwam installeren. Aangezien het om een bestaande installatie gaat, lijkt het me een beetje overbodig om hiervoor een technieker te laten komen en weer vast te zitten aan afspraken voor installatie... Kan ik deze ook gewoon bij een Telenetverdeler bekomen?
3. Iemand een idee of de activatie- en modemkosten ook wegvallen bij de modem-only in mijn specifieke situatie?
Alvast bedankt voor jullie input en ervaringen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Gewoon de online-bestelling afwerken, en aan de technieker een modem-only vragen ? In principe zal dat geen probleem zijn - voor zover de technieker er een bij heeft.KerberosX schreef:1. Zoals gezegd kan het dus online niet. Wat is nu de beste manier om deze te verkrijgen? Ben dus op zoek naar argumenten waardoor Telenet niet kan weigeren.
Gezien het gratis is, waarom zou je het dan zelf doen. Ik denk niet de vele de doorsnee Telenetverdeler de modem-only in huis heeft ?KerberosX schreef: 2. Ik las in enkele vorige posts dat Telenet deze zelf kwam installeren. Aangezien het om een bestaande installatie gaat, lijkt het me een beetje overbodig om hiervoor een technieker te laten komen en weer vast te zitten aan afspraken voor installatie... Kan ik deze ook gewoon bij een Telenetverdeler bekomen?
Activatiekosten zijn er niet, gezien je nu al een digitaal product afneemt.KerberosX schreef: 3. Iemand een idee of de activatie- en modemkosten ook wegvallen bij de modem-only in mijn specifieke situatie?
Zolang het geen swap is van de homegateway naar een een modem-only zullen de kosten dezelfde blijven.
Gezien al je vragen, misschien toch beter telefonisch bestellen i.p.v on-line ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 20 keer
Bedankt voor je reactie. Inderdaad, ik was zowiezo van plan om te bellen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om wat extra informatie in te winnen voor je "ten strijde trekt".philippe_d schreef: Gezien al je vragen, misschien toch beter telefonisch bestellen i.p.v on-line ?
Dus vanmiddag maar eens gebeld. Kreeg een vriendelijke dame aan de lijn. Ik vertelde haar dat ik wou overschakelen van Turbonet XL naar Fibernet, maar op de website niet de modem-only kon selecteren. Ze antwoordde rechtuit dat dit normaal is omdat Telenet haar hotspots probeert te promoten. Maar ze heeft daarna gewoon mijn abonnement aangepast en "geen wireless" aangevinkt. En nu kan ik gewoon bij de verdeler zo'n modem gaan ophalen.
Eenvoudig toch? Dacht ik ook... tot ik zonet nog een vriendelijk mailtje van Telenet in mijn elektronische brievenbus vond met daarin hun felicitaties met de aankoop van Business Fibernet XL ter waarde van €145.00. Daarnaast hebben ze de van de restanten van mijn Turbonet XL shake nog een nieuwe Internet + Telefonie shake gemaakt. Leuk toch dat ze aan alles denken?
Daarom zie ik er altijd zo tegenop om iets te laten aanpassen aan mijn abonnement. Altijd gaat er wel wat mis, de administratie is 15 jaar nadat ik er klant werd nog steeds een ramp. Maar goed, in België is er op technisch vlak voorlopig geen alternatief, dus moeten we het er maar mee doen.
Morgen toch maar eens terug een telefoontje plegen.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Wanneer men hier aanraadt om gewoon de technieker te laten komen en daar die modem aan te vragen heeft dat een goeie rede.....
Via de telefoon lukt dat meestal gewoon niet.
(owja,off-topic, ik was vandaag bij een klant en daar stond een refurbished digicorder te blinken, 50€ gehaald zijstraat Meir, dus dat kan alleen bij Hifinesse geweest zijn ? )
Via de telefoon lukt dat meestal gewoon niet.
(owja,off-topic, ik was vandaag bij een klant en daar stond een refurbished digicorder te blinken, 50€ gehaald zijstraat Meir, dus dat kan alleen bij Hifinesse geweest zijn ? )
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Zwijg me van hun gebrekkige administratie
Als ik kon zat ik nog steeds bij UPC, maja...
Bij die overname waren ze er al in geslaagd de facturen naar een verkeerd busnummer te sturen, totdat een slimme postbode de laatste aanmaning toch juist instak (door eens grondig de bussen af te lopen), gelukkig maar. En dan maar beweren dat de betalingen, die ik intussen deed via de vaste opdracht die ik bij UPC gebruikte, niet recupereerbaar waren bij hun en da'k naar UPC moest bellen, terwijl die nummer mij direct doorvervond naar... Jawel, Telenet :-p
Daar heb ik ook een advocaat kennis over aangesproken die iemand op de juridische dienst van Telenet kende, en deze persoon wist dan wel wat het begrip "overname" betekende en t geld bleef niet lang achter.
Ik heb een gezonde policy in het communiceren met Telenet: ik ga steevast naar hun winkel op het Ladeuzeplein in Leuven, daar loopt nog wat volk rond dat technische kennis heeft (meestal toch) om gedaan te krijgen wat nodig is. Ik bel nooit of tenimmer naar die helpdesk. Jamais...
[ Post made via mobile device ]
[Mod Edit] Dit is redelijk off-topic in deze discussie. Hier gaat het over de voor- en nadelen van de modem-only versus de wireless homegateway. Graag terug on-topic
Als ik kon zat ik nog steeds bij UPC, maja...
Bij die overname waren ze er al in geslaagd de facturen naar een verkeerd busnummer te sturen, totdat een slimme postbode de laatste aanmaning toch juist instak (door eens grondig de bussen af te lopen), gelukkig maar. En dan maar beweren dat de betalingen, die ik intussen deed via de vaste opdracht die ik bij UPC gebruikte, niet recupereerbaar waren bij hun en da'k naar UPC moest bellen, terwijl die nummer mij direct doorvervond naar... Jawel, Telenet :-p
Daar heb ik ook een advocaat kennis over aangesproken die iemand op de juridische dienst van Telenet kende, en deze persoon wist dan wel wat het begrip "overname" betekende en t geld bleef niet lang achter.
Ik heb een gezonde policy in het communiceren met Telenet: ik ga steevast naar hun winkel op het Ladeuzeplein in Leuven, daar loopt nog wat volk rond dat technische kennis heeft (meestal toch) om gedaan te krijgen wat nodig is. Ik bel nooit of tenimmer naar die helpdesk. Jamais...
[ Post made via mobile device ]
[Mod Edit] Dit is redelijk off-topic in deze discussie. Hier gaat het over de voor- en nadelen van de modem-only versus de wireless homegateway. Graag terug on-topic
kan iemand aantworden van mijn vragen?
Mijn vraag is dat mogelijk zoals ppoe inlogen in router bij telenet is.
Vanaf volgende mand word ik klant van telenet zijn.
Nu ben ik klant van scarlet.
Ik heb scarlet one (telefonie+vdsl internet).
Aleen telefoon is aan in vdsl maar heb ik internet uitgeschakeld van vdsl en ik heb als ppoe in router ingelogd.
Heb ik vrag dat ik telefoon van telenet kabel dsl bruiken en internet via router?
Mijn vraag is dat mogelijk zoals ppoe inlogen in router bij telenet is.
Vanaf volgende mand word ik klant van telenet zijn.
Nu ben ik klant van scarlet.
Ik heb scarlet one (telefonie+vdsl internet).
Aleen telefoon is aan in vdsl maar heb ik internet uitgeschakeld van vdsl en ik heb als ppoe in router ingelogd.
Heb ik vrag dat ik telefoon van telenet kabel dsl bruiken en internet via router?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bij TN hoef je niet in te loggen... uit je modem komt meteen een TCP/IP connectie.chabi2010 schreef:Mijn vraag is dat mogelijk zoals ppoe inlogen in router bij telenet is.
-
- Plus Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 20 keer
Hallo Charlotte,Charlotte schreef:KerberosX,
Ik wil dit graag voor je nakijken en je de juiste informatie geven. Kun je mij in een privéberichtje je klantgegevens laten weten?
Ik heb je net een PB gestuurd met meer informatie.
Bedankt!
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
@KerberosX, @Charlotte
Zouden jullie ons ook eens op de hoogte willen brengen van de oorzaak van het probleem, en hoe het opgelost werd ?
Dagelijks worden hier problemen gemeld aan Charlotte, maar we krijgen heel weinig feedback van hoe de problemen opgelost werden.
We begrijpen natuurlijk wel dat er hier geen persoonlijke gegevens moeten uitgewisseld worden, maar een neutrale beschrijving van de oplossing van het probleem (of hoe het probleem had kunnen vermeden worden) is wel interessant voor de andere Forumgebruikers.
Dit geldt zoowel voor administratieve, als voor technische problemen.
[Mod Edit] discussie over Charlotte (Telenet webcare) vanaf hier afgesplitst in een aparte topic
Zouden jullie ons ook eens op de hoogte willen brengen van de oorzaak van het probleem, en hoe het opgelost werd ?
Dagelijks worden hier problemen gemeld aan Charlotte, maar we krijgen heel weinig feedback van hoe de problemen opgelost werden.
We begrijpen natuurlijk wel dat er hier geen persoonlijke gegevens moeten uitgewisseld worden, maar een neutrale beschrijving van de oplossing van het probleem (of hoe het probleem had kunnen vermeden worden) is wel interessant voor de andere Forumgebruikers.
Dit geldt zoowel voor administratieve, als voor technische problemen.
[Mod Edit] discussie over Charlotte (Telenet webcare) vanaf hier afgesplitst in een aparte topic
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik zal hier inderdaad proberen terug te koppelen van zodra er een oplossing is.philippe_d schreef:@KerberosX, @Charlotte
Zouden jullie ons ook eens op de hoogte willen brengen van de oorzaak van het probleem, en hoe het opgelost werd ?
Dagelijks worden hier problemen gemeld aan Charlotte, maar we krijgen heel weinig feedback van hoe de problemen opgelost werden.
We begrijpen natuurlijk wel dat er hier geen persoonlijke gegevens moeten uitgewisseld worden, maar een neutrale beschrijving van de oplossing van het probleem (of hoe het probleem had kunnen vermeden worden) is wel interessant voor de andere Forumgebruikers.
Dit geldt zoowel voor administratieve, als voor technische problemen.
-
- Plus Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 20 keer
Nog even terugkoppelen hier:
- Na 3 werkdagen bericht (SMS) gehad dat de abonnementsformule terug gecorrigeerd is is naar Fibernet shake.
- Daarna gewoon de modem gaan afhalen en aangesloten. Verliep verder vlekkeloos.
- Ik wacht nog wel de administratieve opvolging af:
- Ik heb een factuur van €75,00 ontvangen voor de nieuwe modem, hoewel er momenteel een actie loopt voor gratis activatie/modem voor zowel nieuwe/bestaande klanten die een Fibernet shake afnemen. Heb bevestiging gekregen van Charlotte dat dit in principe niet zal worden aangerekend op de maandelijkse factuur.
- Er is gedurende enkele dagen Business Fibernet geactiveerd geweest op mijn account. Ik ben benieuwd of hiervan iets te zien zal zijn op de volgende maandelijkse factuur.
Ik wilde graag nog even polsen hoe het zit met de CBN modems van Telenet (fibernet)? Kan ik NAT afleggen en de NATfunctie van mijn Airport Extreme gebruiken?
Nu heb ik wel goed draadloos internet, maar het lampje van mijn aiport extreme knippert oranje met de melding "Dubbel gebruik van NAT".
(Het antwoord staat hier wellicht hoger, maar het topic is 26 pagina's en hier en daar lees ik verschillende dingen.)
Nu heb ik wel goed draadloos internet, maar het lampje van mijn aiport extreme knippert oranje met de melding "Dubbel gebruik van NAT".
(Het antwoord staat hier wellicht hoger, maar het topic is 26 pagina's en hier en daar lees ik verschillende dingen.)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Kort en bondig : neen dat gaat niet.
Best deze als draadloos accesspoint gebruiken
Best deze als draadloos accesspoint gebruiken
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ik zou als backup een Telenet lijn bestellen (basic internet), kan je die krijgen als modem only zodat ik mijn eigen router kan blijven gebruiken (dus zonder die home gateway)?
[Mod Edit] post verplaatst naar bestaande topic
[Mod Edit] post verplaatst naar bestaande topic
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Misschien de zoek functie eens gebruiken... er zijn tal van modem-only topics.
Kort antwoord... ja.
Kort antwoord... ja.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik denk dat dit intussen toch wel het one-and-only legendarische topic ivm modem only is geworden
't Is mss eens tijd voor een stickietje van te maken
En on-topic, om de search maar weer ns een recent antwoord te geven:
Samengevat, ja, het is mogelijk een modem-only vast te krijgen, hoewel de moeite die nodig is verschilt van persoon tot persoon.
Over het algemeen is het best om het op voorhand bij de bestelling bij te zeggen. Ook zijn de helpdeskers nog altijd wat clueless als het hierop aankomt, bij een volwaardig Telenet center weten ze meestal wel waar de klepel hangt (indien niet gewoon ns een medewerker vinden die iets van IT kent).
De installateurs zelf doen hier zelden moeilijk over, maar best is om ze bij aankomst direct nog eens de hoogte te brengen.
En moest er moeilijk gedaan worden, of de installateur heeft net geen op voorraad, been stijf houden en gewoon onverrichterzake terugsturen.
Zoek je nog een excuus, dan kan je nog altijd VPN, of netwerk camera als beveiliging inroepen. Over VPN doen ze soms wat moeilijker, maar 100% kunnen ze toch niet garanderen. Over het algemeen doen ze zoiezo veel makkelijker hierover dan in de begindagen.
De huidige versie is niet meer de Motorola SVG6120e, iirc. Maar de exacte nummer ontsnapt me. Voor degenen die hem kennen, 't is niet meer het Monolith bakje met de lampjes aan de zijkant, maar een dikker en korter exemplaar.
Dat somt het wel zowat op denk ik.
Samenvatting over de router:
Nee, je kan de router combi niet configureren van thuis uit, dit moet via de telenet site gebeuren. De opties zijn heel beperkt, in vgl met wat het toestel zelf out of the box kan.
Nee, je kan de router/NAT functie niet afzetten, wat men je ook durft beweren; ze hebben het dan vaak over de wifi functie.
De DHPC range is vooralsnog niet met absolute zekerheid bekend (enkel dat de hoofdrange 192.168.0.0/24 is). Mogelijke problemen met vaste IP adressen op je netwerk dus.
De wifi antenne schijnt niet van de beste soort te zijn, en als de router dan nog eens in de garage geplaatst wordt is de ontvangst in het ganse huis al helemaal niet verzekerd. Best om een wifi router als access point te gebruiken in dat geval; door dezelfde SSID en paswoord te gebruiken zou je automatisch moeten kunnen roamen; wel de internet kabel in de LAN poort van de AP insteken, en de DHCP functie van de 2e router in dat geval afzetten.
Gebruik je je eigen router als router, dan dient geweten dat NAT achter NAT mogelijk voor problemen kan zorgen.
De Telenet router kan al wat beter om met VPN passthrough, dus de eerdere problemen zijn al wat verholpen.
Deze samenvatting is geldig in november 2012, en alles kan dus veranderen als je dit later leest.
Moest ik nog iets vergeten hebben, laat het dan weten en ik pas het aan.
[ Post made via mobile device ]
't Is mss eens tijd voor een stickietje van te maken
En on-topic, om de search maar weer ns een recent antwoord te geven:
Samengevat, ja, het is mogelijk een modem-only vast te krijgen, hoewel de moeite die nodig is verschilt van persoon tot persoon.
Over het algemeen is het best om het op voorhand bij de bestelling bij te zeggen. Ook zijn de helpdeskers nog altijd wat clueless als het hierop aankomt, bij een volwaardig Telenet center weten ze meestal wel waar de klepel hangt (indien niet gewoon ns een medewerker vinden die iets van IT kent).
De installateurs zelf doen hier zelden moeilijk over, maar best is om ze bij aankomst direct nog eens de hoogte te brengen.
En moest er moeilijk gedaan worden, of de installateur heeft net geen op voorraad, been stijf houden en gewoon onverrichterzake terugsturen.
Zoek je nog een excuus, dan kan je nog altijd VPN, of netwerk camera als beveiliging inroepen. Over VPN doen ze soms wat moeilijker, maar 100% kunnen ze toch niet garanderen. Over het algemeen doen ze zoiezo veel makkelijker hierover dan in de begindagen.
De huidige versie is niet meer de Motorola SVG6120e, iirc. Maar de exacte nummer ontsnapt me. Voor degenen die hem kennen, 't is niet meer het Monolith bakje met de lampjes aan de zijkant, maar een dikker en korter exemplaar.
Dat somt het wel zowat op denk ik.
Samenvatting over de router:
Nee, je kan de router combi niet configureren van thuis uit, dit moet via de telenet site gebeuren. De opties zijn heel beperkt, in vgl met wat het toestel zelf out of the box kan.
Nee, je kan de router/NAT functie niet afzetten, wat men je ook durft beweren; ze hebben het dan vaak over de wifi functie.
De DHPC range is vooralsnog niet met absolute zekerheid bekend (enkel dat de hoofdrange 192.168.0.0/24 is). Mogelijke problemen met vaste IP adressen op je netwerk dus.
De wifi antenne schijnt niet van de beste soort te zijn, en als de router dan nog eens in de garage geplaatst wordt is de ontvangst in het ganse huis al helemaal niet verzekerd. Best om een wifi router als access point te gebruiken in dat geval; door dezelfde SSID en paswoord te gebruiken zou je automatisch moeten kunnen roamen; wel de internet kabel in de LAN poort van de AP insteken, en de DHCP functie van de 2e router in dat geval afzetten.
Gebruik je je eigen router als router, dan dient geweten dat NAT achter NAT mogelijk voor problemen kan zorgen.
De Telenet router kan al wat beter om met VPN passthrough, dus de eerdere problemen zijn al wat verholpen.
Deze samenvatting is geldig in november 2012, en alles kan dus veranderen als je dit later leest.
Moest ik nog iets vergeten hebben, laat het dan weten en ik pas het aan.
[ Post made via mobile device ]
-
- Forumtroll
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Telenet Home Gateway is zo slecht nog niet.
Ik kom draadloos vlot heel mijn huis rond.
http://www.pavele.be/telenethg.html
Ik kom draadloos vlot heel mijn huis rond.
http://www.pavele.be/telenethg.html
Laatst gewijzigd door jean-pierre 27 nov 2012, 16:19, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tja, ik post natuurlijk vanuit het perspectief van een geavanceerd gebruiker die zelf controle wil, of een installatie vij familie/vrienden moet onderhouden. De doorsnee leek is beter af met de combi, maar die leek zal wss niet op dit forum komen of dit topic opzoeken.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
-
- Plus Member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 09:03
- Locatie: Schoten
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Hallo, ik ben van plan om naar een telenet fiber pack overr te gaan. Aangezien ik thuis over een alarmsysteem beschik dat via ip bedienbaar is en een htpc heb die ik van buitenaf wil kunnen bereikeb ga ik proberen om een modem only te krijgen. Ivm de switch die ik tussen het modem en mijn eigen router moet plaatsen om mijn digicorder interactief te houden... is een 100mb switch voldoende om de maximale snelheid van mijn internet te behouden? Ik neem aan van wel aangezien fibernet maximaal 60mb is. Of is het toch veiliger om een gigabit switch te nemen?
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Beide zaken zijn nochtans perfect mogelijk met de combi (hierop kan je gewoon port forwarding instellen wat je nu trouwens ook zal moeten doen op je eigen router).glenner05 schreef:Hallo, ik ben van plan om naar een telenet fiber pack overr te gaan. Aangezien ik thuis over een alarmsysteem beschik dat via ip bedienbaar is en een htpc heb die ik van buitenaf wil kunnen bereiken
Voor die enkele euro's verschil in prijs zou ik niet meer investeren in 100 Mbit apparatuur.glenner05 schreef:is een 100mb switch voldoende om de maximale snelheid van mijn internet te behouden? Ik neem aan van wel aangezien fibernet maximaal 60mb is. Of is het toch veiliger om een gigabit switch te nemen?