Outage EDPnet 23-11-2012 OVL & WVL

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In het verleden zijn er reeds financiële vergoedingen gegeven aan EDPnet klanten, ook al waren dit gewone residentiële klanten. Dit is ook zo geweest bij de outage van 4 oktober.

De financiële tussenkomst is een korting op je factuur (vorige keer toch zo). Als ik issues.edpnet.be goed gevolgd heb, gaan zij morgen (maandag) met de derde partij eerst eens rond de tafel zitten. Daar zullen zij het verloren geld bespreken en kijken wat ze kunnen doen naar de klanten toe.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Ik als klant zou gewoon zeggen dat ze het geld mogen houden en investeren in een andere oplossing. Want geld uitkeren is leuk, een oplossing hebben is beter !
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

krisken schreef:
riji schreef:Ik ben maar een gewone thuisgebruiker van internet en telefonie bij EDPnet.
Nu overweeg ik toch ernstig om over te stappen op een shake van Telenet.

1. Informatie:
Het enige wat ik kan doen bij uitval is met mijn GSM bellen naar EDPnet:
"Kantoren zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-17u".
Bij een uitval van die omvang (2 provincies) en die duur (23 uur)
kan men dit toch vermelden.
1. Op Userbase was bijna meteen een topic
2. Volg http://www.twitter.com/edpnet
3. schrijf je in op de mailing van edpnet : issues.edpnet.be

Telenet kan je toch ook niet 24/24 bereiken? En bij belgacom kan je dit wel, maar ga je ook geen helpdeskmedewerker vinden die je exact kan zeggen hoelang een probleem zou aanslepen en wat het probleem juist is. Meestal zijn dit overigens outsourced klantendiensten.
Ik begrijp wel dat er nog meer mogelijkheden zijn om aan informatie te geraken.
Toch denk ik dat er ook veel gewone klanten zijn zoals ik,
die enkel met hun computer het internet gebruiken
en dan met hun (simpele) GSM naar de provider bellen om te weten
of er een defect is en hoe lang het wellicht zal duren.
Er moet toch meer mogelijk zijn dan de standaard boodschap
dat de kantoren gesloten zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja EDPnet is nu eenmaal een kleinere ISP dan Belgacom (de enige bij mijn weten die een 24/24 klantendienst heeft?). Je weet vast ook wel wat de loonkosten zijn hier in BE en als je dan nog ns ploegenwerk erbij moet nemen (24/24 bemande telefoon) dan begrijp ik wel dat een bedrijf dit niet kan betalen. Wat niet wilt zeggen dat er geen mensen in het NOC zitten om alles te monitorren! En dan heb ik liever dat die mensen meehelpen aan het probleem dan dat ze aan de telefoon hangen.

"Even snel het bandje" wisselen is ook niet het eerste waar je met een panne van dergelijke grootorde aan gaat denken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Ik begrijp dit wel, maar toch... toen het zaterdagmorgen nog niet opgelost was,
dan had men wel een telefonische melding van de panne kunnen inspreken.

Wat mij het meest verontrust is de lang duur van de uitval (8 en 23 uur),
daarom ben ik er niet gerust meer in.

Ik ben niet in de eerste plaats omdat het goedkoper is klant bij EDPnet
(dan zou Scarlet beter zijn), maar omdat ik een zekere sympathie heb
voor een kleinere speler die zijn best doet ( zo de helpdesk).
Maar ik kan er geen echte shake krijgen en TV-Vlaanderen valt
steeds meer tegen en als mijn vertrouwen dan nog wankelt...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja Belgacom of Telenet liggen er ook wel eens uit hoor. En meer dan je lief is. Het grote verschil is dat de grote spelers zwijgen als vermoord in dat geval... Of ze noemen het een "tijdelijk regionaal probleem".

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Zou er cijfermateriaal zijn over de frequentie, duur en omvang van de uitval per provider?
Misschien iets voor Userbase?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit is (helaas) niet echt relevant. Bvb in de voorbije 2 storingen waren enkel OVL en WVL getroffen. Dus alle andere edpnet klanten bleven perfect online. Beetje moeilijk dus

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Misschien wel, maar het blijft een belangrijk element bij de keuze van een provider
en Userbase wil daar toch bij helpen.
Misschien een standaard meldingsformulier en iemand die de meldingen wil checken?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

je hebt het niet goed begrepen denk ik.... ik had geen enkele last van downtime en ik ben ook edpnet klant.

Dus wat heb je dan aan een melding. Geef mij maar een provider die niet zwijgt als dood. Downtime is er bij allemaal.
Hoe zou je willen meldingen checken? Stel dat de downtime enkel in mijn straat is?
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mocht dit technisch mogelijk zijn, dan zou userbase hier zeker op in stappen. Echter zijn er teveel factoren die zogenaamde false positives kunnen veroorzaken.

- Niet iedereen kent Userbase, dus vele outages zullen niet gemeld worden
- Partijen als telenet en belgacom hebben duizenden klanten meer dan kleinere providers als edpnet of dommel. Dit wilt ook zeggen dat als er een outage is, ze meer klachten over zich heen gaan krijgen. Waardoor dit een slechtere provider gaat lijken
- Je kan lijnen monitorren, maar dan heb je een fixed ip nodig (en dat heeft nagenoeg niemand)
- Een outage kan honderden redenen hebben, de ene al erger dan de andere. Als er morgen een auto knalt tegen een ROP of KVD (of een node van telenet) dan ligt de gehele wijk plat. Maar bvb edpnet, dommel en scarlet (en anderen uiteraard) zijn dan afhankelijk van (net als belgacomklanten zelf) belgacom eer die de rop of kvd komen vernieuwen en alles terug correct aansluiten etc.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Jammer, maar dan hebben uitspraken als
"Tja Belgacom of Telenet liggen er ook wel eens uit hoor. En meer dan je lief is."
ook weinig betekenis.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit was dan ook uit persoonlijke ervaring en het feit dat ik -
- ex technicus ben van telenet
- momenteel technicus ben bij Belgacom
- Ik op beiden ook repair heb gedaan/doe, en dus weet waar ik over spreek
- ik vanuit een datacenter (Level3 datacenter te Brussel) een smokeping bak staan heb naar diverse klanten van diverse isp's met een fixed ip

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

@ krisken: Is hier ergens op userbase een verklarende woordenlijst te vinden met uitleg van gebruikte afkortingen zoals in dit topic vernoemde ROP, KVD, SLA :lol: enz...
Zou handig zijn want iedereen weet niet wat deze betekenen. Ikzelf kan mij een beetje inbeelden wat de betekenis van sommige zijn, maar 't zou nog handiger zijn moest er nog een voorbeeld bij zijn of een afbeelding :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

@ krisken: sorry, maar dit is nu juist het probleem op het internet en zijn forums,
men weet niet WIE wat zegt...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef:Dit was dan ook uit persoonlijke ervaring en het feit dat ik -
- ex technicus ben van telenet
- momenteel technicus ben bij Belgacom
- Ik op beiden ook repair heb gedaan/doe, en dus weet waar ik over spreek
- ik vanuit een datacenter (Level3 datacenter te Brussel) een smokeping bak staan heb naar diverse klanten van diverse isp's met een fixed ip
Ge vergeet er het volgende bij te vertellen:

- "Ik heb een boontje (of twee) voor EDPnet." :mrgreen:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

lacer schreef:@ krisken: Is hier ergens op userbase een verklarende woordenlijst te vinden met uitleg van gebruikte afkortingen zoals in dit topic vernoemde ROP, KVD, SLA :lol: enz...
ROP: remote optical platform: de straatkast waar optische kabel in aankomt en waar jij via telefoonkabel op bent aangesloten voor VDSL(2)
KVD: Kabelverdeler (?) Eigenlijk is dit de straatkast waar een ROP in steekt, maar beide hebben een eigen kast.
SLA: Service level agreement: afspraken tussen klant/leverancier waaraan de dienst moet voldoen: bijvoorbeeld 99,9% beschikbaarheid, een helpdesk die binnen de 5 minuten de telefoon beantwoordt, ... Meestal staan er boetes op het niet behalen van een SLA.
NOC: Network operations center
POP: Point of presence
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Niks mis met edpnet. Maar met lage prijzen, moet je op sommige zaken besparen.

Persoonlijk vind ik het not done om 2 O-VL en W-VL afhankelijk te maken van 1 link.
Er zijn trouwens genoeg leveranciers die fiber/bandbreedte kunnen leveren in de CO van Gent. Maar je moet het natuurlijk wel kunnen en willen betalen.
En met hun lage prijzen voor hun abonnementen, is dat niet rendabel.

Voor de grootste klagers hier, hoop maar dat je hier nooit orkaan Sandy over de vloer krijgt, want dan zal het nog een pak langer duren eer de connectie hersteld is.

@krisken wat doe je dan bij BGC?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bedankt voor de heldere uitleg Meon :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

eternum schreef:- "Ik heb een boontje (of twee) voor EDPnet." :mrgreen:
Niet persé. Hoewel ik jouw idee wel begrijp. Ik heb momenteel van volgende providers vdsl2 gehad, hierbij mijn bevindingen...

- Scarlet : prima provider, nergens problemen mee. Na ongeveer 7 maand had ik een probleem (geen sync), en ze hebben mij meer dan 2 maand aan het lijntje gehouden met allerlei redenen... Lassers die moesten komen, fout lag aan mijn aansluiting, er waren geen poorten meer vrij op de rop etc etc etc. Hoewel ikzelf - als belgacomtechnicus - wist dat het probleem lag bij een defecte ROP poort! Na twee maand, talloze keren verlof nemen voor een technicus van hun te laten langskomen etc heb ik een mail gestuurd naar de ombudsdienst waarbij ik duidelijk maakte dat ik ze twee weken de tijd gaf om een werkende verbinding op te leveren of anders mochten ze mijn diensten annuleren. Daar dit niet gebeurde heb ik alles opgezegd. Men heeft een brief gestuurd dat men akkoord ging met mijn beslissing...klaar.

- Dommel : de aanvraag verliep perfect, en de dag erna had ik mezelf al aangesloten. Zoals ik al talloze keren heb gezegd : het is een prima provider als je geen problemen hebt. Heb je dit wel...tja dan is dat een ramp. Plots had ik geen connectie meer. Uit de logs van mijn pfsense bleek duidelijk dat mijn login ofwel was veranderd, ofwel ik een ander wachtwoord plots had op mijn login. Uit talloze telefoontjes bleek dat alle facturen in orde waren, en dat volgens hun het netwerk perfect zou moeten werken. Na een anderhalve maand was ik het wachten wederom beu, terug brief richting ombudsdienst en deze hebben bemiddeld...waarna ik ook deze provider gedag heb gezegd...

- EDPnet : de enige provider die een vast ipadres kan bieden in combinatie met een iprange voor mijn servers (althans, tegen een goede prijs). Inmiddels hier een goed jaar klant, de enige problemen zijn deze die hier gekend zijn
27 juni 2012 : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/06 ... -2012.html
4 oktober 2012 : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/10 ... -2012.html
23 november 2012 : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/11 ... -2012.html

- Belgacom : geen enkel probleem gehad (had tv + tel + internet bij hun) maar ik kon aan veel goedkoper tarief aan een vdsl2 verbinding geraken (openweb/toledo), tv kon ik evengoed analoog doen (kijk niet vaak tv) en tel ging bij weepee komen. Deze provider heb ik eigenlijk vaarwel gezegd om wat te besparen. Maar nooit problemen ondervonden bij Belgacom vdsl2

De huidige situatie is EDPnet vdsl2 pro (met een extra ip range) en een vdsl2 lijn van openweb/toledo. Nooit problemen gekend met deze laatste.


MR.T : Ik werk overigens als technicus bij Belgacom
Mijn mening : persoonlijk vind ik het ook raar dat ovl en wvl afhankelijk zijn van één fiber. Ik ken nog wel een aantal datacentra in de buurt van Gent waarnaar er fibers liggen, en waar men dus kan op aansluiten (bvb interoute Merelbeke, Mobistar (stapelplein Gent, ex KPN) etc. Ook liggen er in de nabijheid nog sporen waar Syntigo op actief is. Dus mogelijkheid tot aansluiten genoeg. Echter heb ik geen flauw idee waar EDPnet iets mee is, en waar niet. Ik vermoed dat zij hun huiswerk ook wel zullen gedaan hebben en dus deze mogelijkheden ook wel onderzocht hebben.
Geen idee welke andere ISP's hier dark fibers liggen hebben waar EDPnet kan gebruik van maken. Jij?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik geef het op idd ik wou een aantal klanten overgooien naar edpnet maar dat plan wordt nu finaal afgevoerd. Ik ga eens een weekend weg en weer miserie.

Soit telenet basicnet besteld als backup nu eens horen naar een provider die me 16,5/10 kan leveren en liefst via Belgacom zit.

== edit ==

Ik schrijf dit nu zonder afbraak te willen doen aan edpnet, ik heb persoonlijk ervaring met dezelfde problemen, ping pong, kapotte kaarten zelfde incidenten etc. Maar soit by design is het toch veel te kwetsbaar, als wij zoiets hebben met een klant vertellen we dat, ovl / wvl is dan blijkbaar veel meer risico dan de andere provincies.

Soit ik hoop dat ze een oplossing vinden die op lange termijn beter is.
Laatst gewijzigd door Tomsworld 25 nov 2012, 20:55, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De enige providers die je 10/16 kunnen geven zijn edpnet.be en destiny.be geven.
Deze laatste is een héél goeie provider, maar de prijzen voor gewoon internet zijn die van edpnet maal twee :)
Mijn huidige config is vdsl2 pro + /26 iprange. Kost bij edpnet iets van €100/maand. Bij destiny ging dit rond de €190 euro zijn :(
Bemerk wel dat elke provider dergelijk probleem kan meemaken als je eens een weekend weg bent :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mr.T schreef:Niks mis met edpnet. Maar met lage prijzen, moet je op sommige zaken besparen.
Persoonlijk vind ik het not done om 2 O-VL en W-VL afhankelijk te maken van 1 link.
Maar het is Belgacom die dat bepaalt:
  • service area A3 (Antwerpen) bedient ook 2 provincies (Antw, Limb + Vl-Brab). Zones: 03, 011, 012, 013, 014, 015, 016, 089
    service area A4 (Luik) bedient zones 019, 04, 061, 063, 080, 081, 082, 083, 084, 085, 087 (Luik + Luxemburg)
    service area A71 (Charleroi) bedient zones 010, 060, 064, 065, 067, 068, 069, 071 (Namen, Henegouwen + Waals-Brab)
    service area A2 (Brussel) bedient alleen 02
De ADSL traffiek van alle EDPNet klanten van een area wordt als één VLAN ter beschikking gesteld in de service POP, waar de OLO het moet afhalen.
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 nov 2012, 11:18, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: provincies gecorrigeerd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Kan allemaal wel zijn, maar finaal had mijn buur met BC wel internet
en ik met EDPnet 23u geen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

philippe_d schreef:Maar het is Belgacom die dat bepaalt:
  • service area A3 (Antwerpen) bedient ook 2 provincies (Antw + Limburg). Zones: 03, 011, 012, 013, 014, 015, 016, 089
    service area A4 (Luik) bedient zones 019, 04, 061, 063, 080, 081, 082, 083, 084, 085, 087 (Luik + Luxemburg)
    service area A71 (Charleroi) bedient zones 010, 060, 064, 065, 067, 068, 069, 071 (Namen + Henegouwen)
    service area A2 (Brussel) bedient alleen 02
De ADSL traffiek van alle EDPNet klanten van een area wordt als één VLAN ter beschikking gesteld in de service POP, waar de OLO het moet afhalen.
016 is toch Vlaams-Brabant (Leuven) ? Ben je zeker dat dit klopt ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ben 99.99 procent zeker dat wat Philippe hier post klopt. De informatie heeft hij gehaald uit het topic ivm de outage van EDPnet van 4 oktober. Daar staat een link naar de PDF die belgacom ter beschikking stelt naar de OLO's toe.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Krisken,

Ik heb het document even nagekeken en de informatie die Philippe geeft is (gedeeltelijk) correct. De mapping naar de provincies heeft hij zelf gedaan volgens mij en dit klopt niet helemaal.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

VOiD schreef: 016 is toch Vlaams-Brabant (Leuven) ? Ben je zeker dat dit klopt ?
De Belgacom "zones" (LEX) zijn bepalend, niet de geografische provinciegrenzen.

De mapping naar provincies heb ik inderdaad zelf gedaan, de genoemde zone's komen voor een groot deel telkens overeen met telkens 2 provincies. Als EDPNet spreekt over een outage voor West- en Oost-Vlaanderen bedoelen ze eigenlijk ook de zones 09* en 05* (ook al wonen sommige klanten van deze telefoonzone's in een aangrenzende provincie of omgekeerd).

Maar je hebt gelijk: Vlaams Brabant (016) wordt door Antwerpen bediend, en Waals-Brabant (010) door Carleroi :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mailing van EDPnet ivm de outage van het voorbije weekend, met de hele toedracht.
Netwerkpanne van afgelopen weekend

Beste Klant

Afgelopen weekend had edpnet te kampen met een grote panne: onze Oost- en West-Vlaamse klanten gingen vrijdagavond omstreeks 19u30 offline, dwz geen internet en telefonie. De outage duurde tot zaterdagavond 18u34.

Wat is er gebeurd

Op vrijdagavond meldde edpnet voor de regio Oost- en West-Vlaanderen het probleem bij de betrokken leverancier om zo de oorzaak te kunnen achterhalen. In afwachting van de feedback van de leverancier is het edpnet netwerk team vrijdagnacht nog ter plaatse gegaan voor verdere controle.

Jammer genoeg bleek het geen eigen edpnet-probleem te zijn (dergelijk probleem is soms veel sneller opgelost omdat er door ons eigen team sneller kan gehandeld worden). Een interface-kaart, die eigendom is van de leverancier, bleek defect te zijn. Vanaf dat moment kon edpnet enkel wachten op de vervanging van die kaart.

Normaal zijn alle vervangbare onderdelen in voorraad. Maar in dit geval bleek de kaart niet meer in voorraad te zijn. De kaart moest van een andere locatie komen.

Begin oktober had edpnet reeds een fiberbreuk voor dezelfde regio. Omdat edpnet uit haar fouten wil leren en dit in de toekomst wou vermijden, hadden wij reeds maatregelen genomen, nl. niet meer afhankelijk zijn van een leverancier en onszelf voorzien van een eigen stukje fiber. Alleen de oplevering van zo een eigen fiber is een werk van lange adem (er gaan al gauw enkele maanden over vooraleer zo een lijn operationeel is).

Edpnet heeft dit weekend de pech gehad om nog maar eens een technisch probleem te moeten ondervinden met de huidige fiber-leverancier. Een ongeluk komt nooit alleen. Maar u als klant was de dupe.

Wij begrijpen uw frustratie ten zeerste en wij excuseren ons voor de ongemakken.

Blijf op de hoogte

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mij hoor je niet klagen. Twee keer een outage verspreid over een periode van 7 à 8 jaar is (in mijn ogen) verwaarloosbaar. Dat er hier anderen zijn die, om deze reden, ermee dreigen om nieuwe klanten niet bij edpnet aan te melden zegt meer over de personen zelf dan over edpnet. Of ze zijn eens een weekend weg en "weer" miserie. Blijkbaar hebben ze een andere edpnet dan ik. Dergelijke sujetten wens ik uit te nodigen naar de provincie Henegouwen, Ghislenghien, waar we op het werk met de regelmaat van een klok geconfronteerd worden met internet onderbrekingen, zij het van korte duur. Oh ja, onze provider is Skynet. Ai, een heilig huisje.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Is het zonder internet zitten dan geen geldige reden om eens te denken over een andere provider of intern netwerk misschien ?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

philippe_d schreef: ....
Je mist service area 9 ovl/wvl met de telefoonzones dan was je lijstje compleet :-) , ergens heb ik dat ooit in een post gequote uit het wholesale offer.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je bedoeld area 1 (west and east) ipv area 9 :p
Maar je hebt gelijk : 09 + 05x zones horen ook samen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

iceke schreef:Is het zonder internet zitten dan geen geldige reden om eens te denken over een andere provider of intern netwerk misschien ?
Ik vind ook dat een panne van 23 uur daartoe reden geeft.
Er wordt op dit forum toch wel heel mild gereageerd voor EDPnet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

iceke schreef:Is het zonder internet zitten dan geen geldige reden om eens te denken over een andere provider of intern netwerk misschien ?
Als dat 2x gebeurt over een periode van 7 à 8 jaar: Neen. Als dat vaker voorvalt zoals bij Skynet over een veel kortere periode: Ja.
Los daarvan: de wereld is niet gestopt met draaien hee. We leven allemaal nog. Of hoe sommigen van een mug een olifant maken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomsworld schreef: Je mist service area 9 ovl/wvl met de telefoonzones dan was je lijstje compleet :-) , ergens heb ik dat ooit in een post gequote uit het wholesale offer.
Jongens wat zijn jullie toch mierneukers :-)
Ik had service area A9 al vermeld in mijn vorige post, samen met de zones. Vandaar dat ik het niet meer herhaalde in deze post, OK ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Tja, kijk op deze pagina in de hoek linksonder :cop:

Nee, dat speelt niet mee. Ik denk dat vooral 'Krisken' een grote EDPNet fan is, wat zijn volle recht is uiteraard.

Persoonlijk vind ik ook dat 3 pannes op korte tijd iets van het goede teveel is. Al de uitleg hier hoe de alternatieve VDSL providers de BGC infrastructuur gebruiken en hoe de fibers lopen enz. is allemaal leuk maar uiteindelijk ben je daar als klant niets mee. Feit is dat EDPNet offline was en alle andere VDSL providers niet.

Dat het de fout is van hun leverancier allemaal goed en wel maar uiteindelijk heeft EDPNet deze leverancier gekozen en zal de prijs ook wel meegespeeld hebben bij deze keuze. Dan moet je achteraf ook niet met het excuus afkomen dat je leverancier niet aan de kwaliteitseisen voldoet.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

EDPnet fan kan/mag je mij noemen. Echter bezie ik het gewoon als "ik kan relativeren". Het is soms lachwekkend dat iedereen meteen begint te dreigen om naar een andere provider over te stappen. Uiteraard is dit meer dan hun recht om dit te doen, maar bedenk dat andere providers ook problemen hebben, maar dat deze hier over zwijgen als vermoord!

Het feit dat andere providers geen problemen hebben als edpnet plat lag, ligt aan het feit dat edpnet een andere "dienst" afneemt (zie http://www.weethet.be/wholesale_broba_bruo.html) waardoor zij flexibeler zijn naar de klant toe (bvb met het 10/16.5mbit profiel).

Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.

Ik ben eens met jullie dat een panne van 23u erg lang is. En dat het uitzonderlijk jammer is dat ze op een korte tijd 3 onverwachte pannes hadden. Echter ken ik een vdsl2 line (vroeger adsl) die al jaren stabiel is/was bij edpnet. Alles samen hebben die lijnen tot op vandaag dus een goeie 36 uur plat geleven. Anderhalve dag dus. Als dit elke maand 1x voor 2u het geval was, dan ging er geen haan naar kraaien...

En ja, ik heb ook al gezocht naar alternatieven voor mijn epdnet lijn. Tot op heden heb ik geen enkele provider gevonden die mij 10/16Mbit kan geven. Maar daar wil ik in toegeven : ik zit met een verbruik van 0.5mbit gemiddeld dus 6mbit zou ook al leuk zijn. Maar dan is er geen enkele ISP die mij een /26 iprange kan geven tegen een deftige kost! Dus tja, dan houd het al op hé :)

Oja, iedereen weet dat ELKE provider dit jaar met diverse pannes had te maken? :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

philippe_d schreef: Jongens wat zijn jullie toch mierneukers :-)
Tjsa netwerkmensjes zijn graag correct tot op het laatste bitje hoor ;-) , leuk hé zo'n iters.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

In ons 'buitenhuis' in Gros-Fays (Bièvre) in hartje Dardennen hebben we BGC ADSL. Oh ja, het beste wat we er kunnen krijgen op ons ADSL (géén ADSL2!!) profiel: 384 down, 128 up.... En valt heel regelmatig uit....

Dan zijn we met EdpNet wel verwend, toch...??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”