traag intern dataverkeer door TN router?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hi,

Ik heb gisteren gemerkt dat wanner ik een bestand verstuur binnen het eigen wifi-netwerk, dat dat heel traag gaat, zo heb ik het volgende uitgestest:

- macbook pro naar Drobo FS (NAS): 7-8MB/s over wifi
- macbook pro naar Mac Mini: 7-8MB/s over wifi
- macbook pro naar Drobo FS (NAS): 7-8MB/s via ethernet kabel

Dat lijkt mij toch wel heel weinig voor een lokaal netwerk, zelfs via kabel. Daarmee denk ik dat de enige oorzaak de TN (wireless) modem zou kunnen... Is daarover iets bekend dat data transfer via de eigen TN router trager verloopt dan een andere draadloze gigabit router?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:Is daarover iets bekend dat data transfer via de eigen TN router trager verloopt dan een andere draadloze gigabit router?


Nee, alle toestellen die je lokaal aansluit is gewoon Layer 2 switching... en dat vereist eigenlijk geen processing power (en geeft dus ook geen vertraging).

De constante in je testen is je Macbook Pro... misschien eens een test doen zonder (Mac Mini naar Drobo bv.)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Is het niet zo dat de poorten op zo'n alles-in-een geen volwaardige gigabitpoorten zijn. Dacht iets rond de 200 Mbit. Kwam ergens voor op dit forum, ik weet alleen niet meer waar.
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hmm, bedoel je dan, als ik er dan bvb een gigabit router zou tussen plaatsen, het wel op normale snelheid zou werken?
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

r2504 schreef:
pina schreef:Is daarover iets bekend dat data transfer via de eigen TN router trager verloopt dan een andere draadloze gigabit router?


Nee, alle toestellen die je lokaal aansluit is gewoon Layer 2 switching... en dat vereist eigenlijk geen processing power (en geeft dus ook geen vertraging).

De constante in je testen is je Macbook Pro... misschien eens een test doen zonder (Mac Mini naar Drobo bv.)


nu de test gedaan: drobo en de mac mini rechtstreeks aangesloten op de TN router. Snelheid is nog steeds zo laag :(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Is het niet zo dat de poorten op zo'n alles-in-een geen volwaardige gigabitpoorten zijn. Dacht iets rond de 200 Mbit.


Daar zeg je al zoiets... ik herinner me nu ook vaag zoiets (al blijf ik het eigenaardig vinden).

pina schreef:hmm, bedoel je dan, als ik er dan bvb een gigabit router zou tussen plaatsen, het wel op normale snelheid zou werken?


Nee, want jij komt zelfs niet aan die limiet... 8 MB/s is zo'n 64 Mbits (ver onder die 200 Mbits dus).

Probeer anders eens een test met je Mac rechtstreeks aangesloten op je Drobo.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zijn volgens mij volwaardige gigabit poorten, maar de processor van die router is niet krachtig genoeg om 1gbit continue te routeren

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:maar de processor van die router is niet krachtig genoeg om 1gbit continue te routeren


Een switch is normaal layer 2 (al kan het ook layer 3 zijn) dus daar komt geen routering aan te pas (en dus ook geen processor power).

Probleem is dat in m'n zin dus een aantal veronderstellingen staan...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Juist spreken over switch, niet router :)
Mijn fout!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Van mijn mac mini naar Drobo FS is zelfde snelheid, nochtans wired. Dus aan het draadloos signaal ligt het ook niet. Wat voor snelheden halen jullie indien er binnen hetzelfde netwerk een bestand wordt gekopieerd naar een ander toestel of nas?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:Wat voor snelheden halen jullie indien er binnen hetzelfde netwerk een bestand wordt gekopieerd naar een ander toestel of nas?


Da's hetzelfde als vragen hoe snel onze auto gaat... het antwoord is afhankelijk van welke auto we hebben (in dit geval van welke NAS... dus eigenlijk moet je gaan zoeken wat andere gebruikers rapporteren over de snelheid van hun Drobo - en dan nog hetzelfde model).

Misschien moet je dit eens lezen... http://timon-royer.com/en/75/drobo-fs-b ... nd-review/
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

dat is ook te kort door de bocht, niet? Ik bedoel niet specifiek kopieren naar een drobo maar naar een andere computer. Als dat normaal is, dat het intern dataverkeer aan 10mb/s verloopt, dan moet ik niet verder tobben, maar als dat niet zo is, wil ik toch de oorzaak zoeken.

en het is niet enkel naar de drobo dat het zo traag gaat, maar tussen de macs intern ook, draadloos en bedraad, van en naar de drobo etc... welke soort of richting ik ook kies, het blijft altijd zo laag. Dat lijkt mij niet normaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:dat is ook te kort door de bocht, niet?


Nee... er is enorm veel verschil in performance tussen verschillende netwerk schijven.

Heb je de test al gedaan om een Mac rechtstreeks op de Drobo aan te sluiten zoals ik al eerder vroeg ?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

pina schreef:dat is ook te kort door de bocht, niet? Ik bedoel niet specifiek kopieren naar een drobo maar naar een andere computer. Als dat normaal is, dat het intern dataverkeer aan 10mb/s verloopt, dan moet ik niet verder tobben, maar als dat niet zo is, wil ik toch de oorzaak zoeken.

en het is niet enkel naar de drobo dat het zo traag gaat, maar tussen de macs intern ook, draadloos en bedraad, van en naar de drobo etc... welke soort of richting ik ook kies, het blijft altijd zo laag. Dat lijkt mij niet normaal.


normaal of niet, de waarde zijn wat ze zijn en kan veel oorzaken hebben. Mijn diskstation van synology kan gemakkelijk 110 Mbyte doorvoeren via een kleine gigabit switch. Een all-in-one van TN heb ik niet. Draadloos werkt alles in goede omstandigheden op 140 Mbit. Wireless N op 5 Ghz band.

Mogelijk werken je mac's niet op gigabit, maar op 100 Mbit. Ook kan het aan je bekabeling liggen. Voor 1 Gigabit heb je de 8 geleiders nodig. Mogelijk heb je daar een defect.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:kan gemakkelijk 110 Mbyte doorvoeren .... goede omstandigheden op 140 Mbit


Opletten met eenheden hé... MByte/s versus Mbit/s
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Klopt hoor

kan gemakkelijk 110 Mbyte/sec doorvoeren................. wired bij 1Gbit verbinding.
Draadloos met 300 Mbit wireless router geeft in .... goede omstandigheden 140 Mbit/sec
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

als ik dit artikel mag geloven, is de maxsnelheid bij de TN router 54mbps...

http://www.zdnet.be/help/144523/haal-me ... -hardware/

ik ga dan straks een mijn draadloze dd-wrt router nog eens bovenhalen en uittesten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Klopt hoor... kan gemakkelijk 110 Mbyte/sec doorvoeren................. wired bij 1Gbit verbinding.


Volgens testen van Smallnetbuilder is het beste resultaat van Synology zo'n 105 MByte/s.

pina schreef:als ik dit artikel mag geloven, is de maxsnelheid bij de TN router 54mbps...


Dat is nog het wireless AP van vele jaren geleden... de nieuwe combi modem/router heeft wireless 802.11n ondersteuning (theoretisch 300 Mbps al moet je dat met een stevig korreltje zout nemen). Onderaan in het artikel is hier trouwens sprake van al staat er nergens expliciet een snelheid (al bij al is het artikel verwarrend voor leken wat mij betreft).

Het plaatsen van een eigen router achter een TN router is trouwens helemaal niet aan te bevelen... en TN zal er al zeker geen support op leveren in tegenstelling tot wat men als laatste zin schrijft.

Los van dit alles... je hebt wired testen gedaan met dezelfde resultaten... wireless is dus je probleem niet (wederom m'n vraag dus om het rechtstreeks te testen tussen Mac en Drobo).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Misschien je netwerk eens testen tussen 2 toestellen met Iperf (linux, windows, mac, android)?
Iperf was developed by NLANR/DAST as a modern alternative for measuring maximum TCP and UDP bandwidth performance. Iperf allows the tuning of various parameters and UDP characteristics. Iperf reports bandwidth, delay jitter, datagram loss.
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

iperf nu eens geprobeerd tussen mijn 2 mac computers en ik kom dit uit:

Client connecting to 192.168.11.100, TCP port 5001
TCP window size: 129 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 4] local 192.168.11.149 port 53123 connected with 192.168.11.100 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.1 sec 34.9 MBytes 3.45 MBytes/sec


toch veel te weinig... zelfs voor wifi te zijn...

Intussen ook al eens de laptop rechtstreeks verbonden met de mac mini via kabel, en geen snelheidsverhoging. Dan denk ik: het ligt aan de kabels, dat het cat5-kabel zijn, maar dat rijmt dan niet meer met het feit dat het draadloos ook zo enorm traag is.

Wanneer ik het bekabeld doe, kom ik dit uit:

Client connecting to 192.168.11.100, TCP port 5001
TCP window size: 0.13 MByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 4] local 192.168.11.247 port 53358 connected with 192.168.11.100 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.0 sec 110 MBytes 11.0 MBytes/sec

config is als volgt:

Mac Mini ------ TN router/modem ------- Laptop
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:toch veel te weinig... zelfs voor wifi te zijn...


Performance testen doe je altijd via kabel... nooit wireless... er zijn gewoon veel te veel factoren die invloed hebben.
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Via kabel ook getest he, kwam ook aan 11MB/s

Drobo rechtstreeks aansluiten aan de mac is niet gelukt. Ik krijg er geen toegang op, enkel als ik het via het netwerk doe wel...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tuurlijk niet, als je 2 apparaten rechtstreeks koppelt zonder dhcp server moet je ze best een lokaal IP geven
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:Wanneer ik het bekabeld doe, kom ik dit uit:

Client connecting to 192.168.11.100, TCP port 5001
TCP window size: 0.13 MByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 4] local 192.168.11.247 port 53358 connected with 192.168.11.100 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.0 sec 110 MBytes 11.0 MBytes/sec

config is als volgt:

Mac Mini ------ TN router/modem ------- Laptop


Ik veronderstel dan dat één van je interfaces een 100 Mbits is ? Met 11 MB/s of 88 Mbit/s lijkt dit normaal dus.

Nu dit zijn puur bandbreedte testen... wanneer je files gaat copieren is de disk een extra factor (niet de disk op zich want die is snel genoeg, wel het protocol zoals SMB).
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

nee, is allemaal gigabit. Het enige waar ik nu aan kan denken is dat mijn kabel misschien een cat5-kabel is ipv cat5e...
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

net cat5e kabel uitgetest en daar lag dus het probleem... :)
jammere alleen is dat ik draadloos niet meer kan halen
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”