vraag elekticiteit woning

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb volgende situatie:

1 lamp die bediend word vanaf 2 plaatsen,ik vermoed 2 wissels?
Deze lamp blijft continue branden,dus eigenlijk zijn de schakelaars niet nodig.

Graag had ik 1 schakelaar gewisseld en er een stopcontact in de plaats gezet,kan dat?
kan ik er een stopcontact plaatsen ,zodanig dat de verlichting ook nog blijft branden?
dus echt een schakelaar verwijderen,....

bedankt voor de info...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Er zouden 3 draden moeten lopen tussen de 2 schakelaars. Als je er maar 2 van de 3 aansluit, dan zou 't moeten werken.
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Alles hangt af van hoe je bedrading loopt en het type installatie. Maar 99% kans dat het niet kan/mag. Electricien raadplegen indien je niet de kennis hebt van de techniek en de wetgeving.

@Sub Zero: Dit is wel zéér kort door de bocht.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

subzero

dus mijn verlichting zou dus wel blijven branden als ik van 1 schakelaar de 2 lampen gebruik voor een stopcontact?
en hoe weet ik welke 2 draden ik juist moet nemen?

grtzzz

[Mod Edit] nutteloze fullquote verwijderd
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Technisch kan het ... maar dat wil dan bedoelen dat je een stopcontact mee gaat opnemen op je verlichtingskring. Zeker zien dat je zekeringen dan voldoende sterk zijn, en hou er rekening mee dat dit in principe niet echt toegelaten is (dacht ik toch).

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Het A.R.E.I. zegt dat een gemengde kring (licht en stopcontacten) mag geplaatst worden, op voorwaarde dat de sectie van de geleiders over hun hele lengte, min. 2,5 mm2 is.

Verder, pas je elektrische schema's aan, je dient trouwens je elektrische installatie om de 25 jaar te laten herkeuren en dan dienen je plannen uiteraard up-to-date te zijn.
Laatst gewijzigd door axs 24 nov 2012, 14:26, in totaal 3 gewijzigd.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

De stopcontact dient maar voor een toestelleke aan te sluiten van laag verbruik.... 55 watt maximum....

[Mod Edit] nutteloze fullquote verwijderd
axs
Moderator
Moderator

Maakt niet uit wat je eraan hangt. Het gaat voor de veiligheid en keurder erom wat je er zou kunnen aanhangen....
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

gaat perfect.

Als je een schakelaar openschroeft zal je merken dat er 1 blauwe en geelgroene draad niet onderbroken is, 1 rode draad die op je schakelaar toekomt en dan nog 2 zwarte of bruine draden die vertrekken uit je schakelaar.

Nu zal je wel even moeten zoeken, maar je moet één zwarte (of bruine) draad rechtstreeks doorverbinden met de rode, en de andere koppel je aan beide kanten af, deze gebruik je niet meer. je moet gewoon blauw, rood en groengeel laten toekomen op je stopcontact en ze vertrekken ook weer naar je andere schakelaar (enkel de rode wordt een zwarte of bruine).

Kijk wel even naar welke draadsectie er naar je lamp ligt en welke automaat er voor in je kast zit. Anders kan je het stopcontact niet voor zware apparatuur gebruiken. @ andere reacties: 1,5 mm² naar stopcontacten is toegelaten voor elektrische installaties voor 19...

edit: Afwijkingen bij een elektrische installatie van vóór
1 oktober 1981
Elektrische leidingen van minimaal 1 mm² en beveiligd door zekeringen van 6A of automaat van 10A met pictogram(*).
toegelaten (bron Vincotte)
Laatst gewijzigd door solid-killer 24 nov 2012, 14:24, in totaal 2 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator

1.5m2 en zelfs 1mm2 mag indien van voor 1/10/1981 en MOET beveiligd worden door zekeringen van 6A of automaat van 10A met een speciaal pictogram.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Maar vermits de aanpassing na die datum gedaan is geldt dit in theorie niet meer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Inderdaad. Die regeling is er voor bestaande installaties, niet voor aanpassingen/wijzigingen aan bestaande installaties.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
axs
Moderator
Moderator

Uiteraard. Heb ik hier ook nergens beweerd.
Maar dit is uiteraard een goede aanvulling, waarvoor dank!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

solid-killer schreef:Als je een schakelaar openschroeft zal je merken dat er 1 blauwe en geelgroene draad niet onderbroken is, 1 rode draad die op je schakelaar toekomt en dan nog 2 zwarte of bruine draden die vertrekken uit je schakelaar.
De kans is groot dat je de blauwe en geelgroene draad niet vindt, gezien er geen enkele noodzaak is om deze 2 geleiders ook via (alle) schakelaars te laten passeren.
* Het doorverbinden zoals solid-killer beschrijft, zal inderdaad lukken: dan maak je van je circuit met 2 wisselschakelaars, een circuit met één enkelpolige schakelaar.
* Het aanbrengen van een stopcontact zal dus alleen lukken als je er ook de blauwe draad aantreft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik zou daar toch niet teveel aan wijzigen. Stel dat je ooit brand krijgt door 1 of ander elektrisch toestel, en ze zien dat je zoiets zou gedaan hebben trekt de verzekering zich misschien terug.
Als de draden 2.5mm² zijn zou ik het durven riskeren. Maar op 1.5mm² zou ik het niet doen. Het zal perfect gaan aangezien er maar 55w op komt te hangen he. Maar soms denk je bv.: ik ga is stofzuigen en hang effe die stofzuiger erop. En dan word alles te heet met brand als gevolg. Zekering zou wel moeten uitspringen, maar stel dat die dan juist niet goed werkt....
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Gewoon afblijven. Niet elke installatie is zoals je het verwacht en via een forum kan je gezien de situatie verkeerde raad geven, met ongelukken tot gevolg.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

welke elektricien wil nog komen voor zo een kleine klusjes?... Ik heb me gekgezocht voor ene voor een half dagje werk. Ik heb er tien gebeld voor er 1tje kwam kijken, en nu hij het mag komen uitvoeren, krijg ik hem weer niet te pakken.
de koe zegt boe
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Het is maar zeer de vraag of er wel 230V op de plaats van de schakelaar zit.

Wij zitten hier ook met wisselschakelaars (kruisschakelaars) en maar bij 1 schakelaar zit de 230. En van die af loopt er dunnere, schakel, draad naar de andere schakelaars.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”