Belgacom TV werkt niet meer

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Kinderen waren TV aan het kijken en plotseling kwam er een foutmelding 303. Deze middag had mijn vrouw ook al ineens een bevroren beeld en kon niet meer zappen. (heb ik ooit ook al wel eens voorgehad) Zij had toen stroom afgezet en deze avond werkte het dus weer even.

Boel herstart: error 2 (geen netwerk denk ik).
Ik heb kabel vervangen tussen decoder en muuraansluiting, error 1.
Kabeltje was een zelf gemaakt, daar had ik niet zoveel vertrouwen in, muuraansluiting is nieuw, maar heeft toch al 1 maand perfect gewerkt.

BBox 2 stond in fully routed, ik zag nu ook dat ik de nieuwste firmware had (gedoe met SN), ik heb hem nu in Bridged gezet, maar nog niets.
Decoder hangt nu via muuraansluiting rechtstreeks in poort 4 van de BBox 2.
Het TV lampje op de BBox2 knippert om de 2 seconden, dat is toch dat er een connectie is tussen decoder en BBox2?
Kabels zijn dus in orde en BBox 2 lijkt ook goed te werken, maar decoder blijft klagen over netwerk?!
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Heb je al een Factory Reset geprobeerd?

Schakel de decoder eerst uit en druk dan op de volgende knoppen op uw decoder:

v3 of v3b decoder: Power+Menu+OK
v4 decoder: Back+OK+Menu

tot er FactR op het scherm verschijnt.
Afbeelding
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Met BACK+OK+MENU gebeurde er niets, terwijl ik toch een v4 heb (april dit jaar)
Power+Menu+OK gaf enkel stroomuitval na een tijdje, maar terwijl ik dit typ werkt hij inderdaad ineens!
Posten staan nog op dezelfde plaats, heeft hij dan een factory reset gedaan?
Bedankt, maar dat heeft me bijna 2u gekost...
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Chris_147 schreef:Posten staan nog op dezelfde plaats, heeft hij dan een factory reset gedaan?

Je moet er zeker voor zorgen dat je de factory reset doet terwijl de decoder opstart, net na het uit en terug insteken van de stroom.
Positie van zenders worden gekoppelt aan uw lijnnummer, niet aan de decoder. Zenders op decoders van dezelfde lijn krijgen dezelfde posities.
Afbeelding
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Lap, hij heeft het weer!
En nu helpt dit truukje niet.
Weer net hetzelfde: eerst error 303, en dan na herstart error 1

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Chris_147 schreef:Weer net hetzelfde: eerst error 303, en dan na herstart error 1

Ik zou een belletje geven en vragen voor een nieuwe decoder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

hmm, het lampje op de bbox knippert "om de 2 seconden" ???
zeker dat de aansluiting dan wel correct is?

steek er eens een pc op (dus op de modem naar poort 1 of 2 steken, en dan pc/laptop aan de andere kant ipv de decoder.
volgens mij ga je of geen ip krijgen, of maar een 10mbps verbinding, of een uitvallende verbinding.

als het lichtje namelijk zo "stabiel" knippert kan dat wel eens op een slechte kabel/verbinding wijzen,
en daar durft de decoder last van te hebben.

anders, indien mogelijk, rechtreeks een utp tussen modem en decoder ZONDER die "nieuwe muurverbinding".
ik zou het daar even zoeken.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Bij het opstarten knippert continu, maar als hij dan error 1 geeft, is het om de 2 seconden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

wat geeft het met de pc als je die probeert aan te sluiten via de muuraansluiting? (en natuurlijk met de utp aan de modem op poort 1 of 2 gestoken)
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Splitter schreef:hmm, het lampje op de bbox knippert "om de 2 seconden" ???
zeker dat de aansluiting dan wel correct is?

Ik denk dat dit normaal is hoor. De decoder geeft enkel een error weer, dus veel data transfer is er niet.
Als het lampje continu knippert tijdens het afspelen, is zoiezo normaal.

Ik denk dat het probleem aan de decoder zal liggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

droes: knipperen om de 2 seconden is niet normaal :)
of het blijft continu aan (wel verbinding, geen data), of continu uit (geen verbinding), of het flikkert snel (verbinding en data)

stabiel knipperen om een redelijk continu tijd is meestal dat hij verbinding probeert te maken en dit niet, of maar tijdelijk, lukt.
hierdoor kan je bv perfect een opstartende decoder krijgen die dan vervolgens problemen krijgt en zijn verbinding verliest.

afhankelijk van het type decoder kan je de opstart ook volgen

indien een v3 decoder even opletten bij het rebooten: als je O:IP krijgt, heeft hij geen verbinding kunnen krijgen tijdens het zoeken naar het netwerk.
v4 krijg je te zien "ip:ac" en normaal iets erna een ip dat voorbijscrollt, indien niet, zelfde probleem.

en hoewel het in principe aan alles kan liggen (modem, aantal max verbindingen van modem, utp op eender welke plaats, en decoder) zou ik alvorens tot morgen te wachten en een andere decoder te halen en dergelijke, eerst zeker de muuraansluiting uitsluiten.

baat het niet, dan schaadt het niet, en het is een vlugge test die gemakkelijk even kan gedaan worden.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Ok, nergens aangekomen, enkel decoder afgezet en filmpje via dvd gekeken.
Nu net nog opgezet, en werkt weer perfect.
Kan misschien slechte verbinding zijn, maar die is al wel een maand goed geweest en zonder ergens aan te komen zou die dan slecht worden en weer beter?
Probleem is dat als hij eventjes werkt rechtstreeks op de modem, dat ik nog niets weet. Pas als hij niet werkt op de modem weet ik dat het aan de decoder ligt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Chris_147 schreef:Ok, nergens aangekomen, enkel decoder afgezet en filmpje via dvd gekeken.
Nu net nog opgezet, en werkt weer perfect.

Heeft de technieker zelf een RJ45 connector op de UTP gezet? Bij de modem of decoder, kan altijd zijn dat deze slecht contact geeft.
Afbeelding
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Ja, want dat zijn ook utp contactdozen in de muur.
Setup:
Decoder via zelfgemaakte kabel naar wandcontactdoos (die kabel heb ik maandag even vervangen door een gekochte, werkte niet)
Wandcontactdoos heeft lange kabel naar modem met daar een door de elektricien geplaatste stekker.

Nu zijn we zondag in de kamer verhuisd, dus eerst had ik een andere (langere) kabel tussen decoder en wandcontactdoos.
Vandaar dat mijn eerste gedacht inderdaad was dat de kabel slecht was. Maar dan moet het dus in die wantcontactdoos zitten denk ik. Aan de modemkant heb ik niets aangepast.

Als ik pc aansluit op die wandcontactdoos, moet ik dan op de modem iets aanpassen? Terug in fully bridged zetten, of die tv kanalen afzetten (als je begrijpt wat ik bedoel)
Of zal ik altijd geen verbinding of 10mbit hebben?
Ik kan natuurlijk ook de stekker in de modem verzetten, maar ja, wie weet is die stekker de slecht (hoewel die al een maand goed heeft gewerkt, maar dat heeft de rest ook)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

als je zeker bent dat de modem in routed staat, moet je niets aanpassen aan de modemkant.
echter moet je daar dus wel ZEKER van zijn (want in principe staan/worden al de modems terug in bridged gezet omdat routed niet deftig werkte op de bbox2)

anders moet je de stekker versteken naar een lan poort (1 of 2)

daarna is het gewoon pc aansluiten op het eindpunt (ipv de decoder dus), en dan even kijken wat er gebeurt,
eventueel met een logger of gewoon een dosscherm dat constant de output van een ping naar bv google logt naar een tekstbestand.

krijg je geen verbinding of geen ip: probleem ergens met de kabels (wss de wandcontactdoos dan), zelfde voor 10mbps verbinding ipv de volle 100mbps
krijg je wel een stabiele 100mbps verbinding, die niet verbreekt, en die geen onderbrekingen geeft in het pingen naar google (doe dat bv een kwartiertje ofzo, is al een mooie sample) dan zal het de decoder wss zijn.

mijn gok blijft nog steeds de bekabeling tussen de modem en de decoder.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Het lijkt inderdaad de aansluiting te zijn, want met mijn netbook heb ik ook geen connectie, ipconfig zegt 'media disconnected'
Op de modem knippert de LAN poort waar ik hem ingestoken heb, ook weer om de 2 seconden.

Stekker op de kabel ziet er goed uit, dus ik denk dat het de wandcontactdoos is. Dat is ook de enige waar we onlangs wat stekkers in en uit gestoken hebben. Elektricien eens bellen...

Wat ik wel raar vind is dat als ik hem uittrek uit die wandcontactdoos, Windows dan wel meldt dat er een stekker uitgetrokken is.
Meet hij dat op een draadje waar wat stroom op staat of zo?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

wss is 1 draadje los of geeft het een slecht contact.
dat geeft dat je wel een "ingeplugde kabel" hebt - want dat is ook gewoon zo, en soms mogelijk zelfs genoeg signaal voor een ip te krijgen (als het een slecht contact is), maar dat er dus een storing is waardoor het signaal niet blijft.

altijd kijken als een lichtje op de modem verdacht stabiel knippert, dan is het zowat altijd een verbinding (kabel, fiche, contactdoos).

laat ons weten hoe het afloopt :)
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 mar 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Nu werkt het weer betrouwbaar.
Deze morgen met mijn netbook dus totaal geen connectie.
Die wandcontactdoos eruit gehaald en het vrouwtje van de Niko UTP stekkerdoos eens opengeklapt. Alle draadjes leken goed te zitten, dichtgeklapt: en ineens netwerk.
Alles terug dicht, TV meubel terug ervoor, ... en dan: geen verbinding meer!
Terug alles open, nog eens opengeklapt: terug netwerk.
Tijdje ping laten draaien: werkt.
Ondertussen BBox terug in Fully routed gezet (voor die ping), alles op zijn plaats gezet en het lijkt nog altijd te werken.
Om zot van te worden!
Hopelijk blijft het nu werken.

Ik blijf het wel raar vinden dat de decoder maandag na die reset ineens wel netwerk had?!
Terwijl ik geen enkele kabel meer heb aangeraakt...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

de decoders hebben de neiging als ze hun netwerk even kwijt zijn gewoon geen moeite meer te doen netwerk te zoeken.
en dan blijven ze gewoon dumb-ass hangen op het scherm dat er dan opstaat.
komt wel vaker voor (al is het in de laatste 2j wel gebeterd)

dus: alles werkt, ineens verliest decoder netwerk, geeft je een fout, krijgt zijn netwerk niet binnen x tijd stabiel terug, hangt vast.
je reset de decoder, en dat ding heeft ineens door van "heeeee... een netwerk!" en gaat weer vrolijk inladen tot het geheel zich herhaalt.
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”