Amper één Belg op vijf gebruikt mobiel internet

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het gebruik van mobiel internet ligt in België een stuk lager dan het Europese gemiddelde, ondanks een aanzienlijke penetratiegraad van mobiel internet. Dat blijkt dinsdag uit de jaarlijkse barometer van de informatie- en telecommunicatiemaatschappij door de FOD Economie.

Bron: http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF ... 0_00374953
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik blijf mij ergens toch vragen stellen hoe ze dit exact meten... Of geven de operatoren zomaar dergelijke data vrij?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

1 op 2 mobiele Telenet-klanten maakt actief gebruik van mobiel internet
http://blog.telenet.be/
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

mss moeten ze de prijzen doen dalen
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Als ge geen smartphone hebt kunt ge ook geen mobiel internet gebruiken hé...Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen enkele 100den euros aan een telefoon kan/wil geven
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Wat is er mis met een datastick?

Niet iedereen gebruikt mobiel internet op zijn gsm.

Dat kan ook op laptop/tablet
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

het begint stilaan betaalbaar te worden, dus het gebruik zal wel beginnen stijgen.....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Tim H. schreef:Als ge geen smartphone hebt kunt ge ook geen mobiel internet gebruiken hé...Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen enkele 100den euros aan een telefoon kan/wil geven
100den euro's. Nu niet overdrijven he. Niet iedereen wil of kan een Samsung Galaxy SIII of iPhone 5 betalen, maar er zijn genoeg mid- (en zelfs low) range toestellen voor nauwelijks meer dan 100-150€ die perfect van mobiel internet gebruik kunnen maken.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Dat verbaast me helemaal niet, het zouden er zelfs nog minder kunnen zijn...

Heel wat mensen willen helemaal geen smartphone, maar gewoon "een telefoon" waarmee ze ook berichtjes kunnen sturen.
Ze kopen niet elk jaar een nieuwe telefoon of hebben een low end smartphone waarop het niet echt comfortabel surfen is.

De verwachting is dat op termijn er wel meer zal worden gesurft, maar enkel als het idd. goedkoper is of er bepaald volume standaard in een abonnement zit en als het ook comfortabel gaat op goedkopere toestellen zal het meer succes hebben.

Doorgaans zijn de toestellen waarop je comfortabel kan surfen toch al voorzien van een wat groter scherm of eentje met een wat hogere resolutie, en dan kom je al vrijwel automatisch uit bij een duurdere gsm...
Afbeelding
xenne
Elite Poster
Elite Poster

heb vorige week nog een lg smartphone gekocht voor €30, werkt perfect.... dus voor 't geld moet je het niet laten.... probleem van smartphones blijft toch de batterij, de meeste houden het met moeite een dag vol en da's wel vervelend
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Stormlord schreef:De verwachting is dat op termijn er wel meer zal worden gesurft, maar enkel als het idd. goedkoper is of er bepaald volume standaard in een abonnement zit en als het ook comfortabel gaat op goedkopere toestellen zal het meer succes hebben.

Doorgaans zijn de toestellen waarop je comfortabel kan surfen toch al voorzien van een wat groter scherm of eentje met een wat hogere resolutie, en dan kom je al vrijwel automatisch uit bij een duurdere gsm...
het gaat hier toch niet over surfen... het gaat hier over mobiel verbruik... gewoon whatsappen en je bent al verbruiker van mobiel internet
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Een goeie smartphone van waarop men confortabel kan surfen kost veel geld
Niet iedereen koopt zo een enkel als prive gebruik
Bij de jongeren vindt men meer de nieuwe en duurdere modellen alleen al om IN te zijn met hun vrienden alsook omdat de reclame wereld nog veel invloed heeft op hun koop gedrag.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Maglor schreef:100den euro's. Nu niet overdrijven he. Niet iedereen wil of kan een Samsung Galaxy SIII of iPhone 5 betalen, maar er zijn genoeg mid- (en zelfs low) range toestellen voor nauwelijks meer dan 100-150€ die perfect van mobiel internet gebruik kunnen maken.
Gebruikerservaring doet ook veel natuurlijk, mijn vorige toestel kon ook op internet maar het was traag en de browser was niet super. Ik ging mobiel dus niet veel op internet. Met mijn huidige toestel des te meer.

Tegenwoordig hebben die goedkope toestellen ook al wat apps, maar toch.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
crezzeke225
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 24 keer

vaak is ook de data te weinig dat ze krijgen.
en ook te duur , dit is ook gebleken uit onderzoek
Internet - Fibernet
Telefonie - Freephone europe
Televisie - Telenet digital tv
Mobile - Telenet King

Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Weinig data is nog altijd meer dan géén data gebruiken, en uit dit artikel blijkt dus dat 4 op 5 gewoonweg _niet_ verbindt. Volumes hebben daar nog niet eens iets mee te maken volgens mij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xenne schreef:het begint stilaan betaalbaar te worden, dus het gebruik zal wel beginnen stijgen.....
Dat idee heb ik ook... tot de komst van MV was mobiel internet eigenlijk "onbetaalbaar" in Belgie.

Vandaag de dag zijn er leuke formules maar ik vrees dat men de klant zo afgeschrikt heeft dat het nog even zal duren voor hij het (opnieuw) gaat proberen.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

MClaeys schreef:Gebruikerservaring doet ook veel natuurlijk, mijn vorige toestel kon ook op internet maar het was traag en de browser was niet super. Ik ging mobiel dus niet veel op internet. Met mijn huidige toestel des te meer.

Tegenwoordig hebben die goedkope toestellen ook al wat apps, maar toch.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
De recente goedkope toestellen kunnen toch vrijwel alle apps draaien (buiten misschien specifieke games voor quadcore CPUs)? Een collega van mij heeft net deze gekocht voor 140€: http://www.wikomobile.com/telephone-por ... k-slim.php Blijkbaar een redelijk nieuw (Frans) bedrijf. OK, geen toptoestel, maar ook toch geen kattepis. En dat draait toestel draait heel soepel.

Kortom, een smartphone hoeft de dag van vandaag helemaal niet meer zo duur te zijn. Als je een écht toptoestel wilt dan betaal je er ook voor.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Laten we eerlijk zijn, 1 op 5 is nog redelijk. Wie heeft mobiel internet echt nodig ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
maxxxke
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 14 keer

meon schreef:Weinig data is nog altijd meer dan géén data gebruiken, en uit dit artikel blijkt dus dat 4 op 5 gewoonweg _niet_ verbindt. Volumes hebben daar nog niet eens iets mee te maken volgens mij.
Ik denk het juist wel.
Mensen weten niet op voorhand hoeveel ze gaan verbruiken.
Dus weten ze niet wat kiezen en blijven ze er liever af. En als je sommige low budget opties ziet voor mobiel internet zou het mij ook afschrikken.
Probleem is dat veel mensen niet bezig zijn met zoeken naar een gepast abonnement / herlaadkaart maar gewoon blijven verder doen zoals ze al jaren bezig zijn.
Ken mensen in mijn directe omgeving die fier zijn dat ze elke maand 5000sms-en krijgen maar er amper 100 versturen per maand. Om maar een voorbeeld te geven.
maxxxke
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 14 keer

Joe de Mannen schreef:Laten we eerlijk zijn, 1 op 5 is nog redelijk. Wie heeft mobiel internet echt nodig ?

J.
Beetje kort door de bocht.
Wie heeft vast internet echt nodig ?
Wie heeft een GSM echt nodig ?

Dit is nu eenmaal evolutie.
Vroeger had niemand mobile internet, niemand een gsm, niemand internet thuis ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

ik heb het nodig, want ik heb (en wil) niks anders! Trouwens hier in Antwerpen-noord wordt het steeds maar moeilijker om op de masten te geraken, dus 1 op 5 lijkt mij dan al genoeg...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Een beetje een misleidende titel IMHO. Ik zou eerder durven stellen dat REEDS 1/5 mobiel internet gebruikt.
Ik vind dat wel behoorlijk veel, als je weet dat de Belgische bevolking ook bejaarden, kinderen, oudere generaties, technische analfabeten, ongeïnteresseerden etc bevat.
Het userbase public is nu niet bepaald de referentie van "de Belgische bevolking".
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

En als we de huidige koers blijven varen, gaat het alleen maar de goeie kant uit met de providers.
Ja liever een paar 100den euros voor het laatste nieuw model smartphone en een abonnementje erbij waarbij we ons zelf suf kunnen surfen.
Want ja we zouden maar ne keer een facebook of twitter bericht moeten missen. Want ja, virtuele vrienden zijn heden ten dage belangrijker dan echte vrienden.
En het geld voor de verwarming en eten, och dat halen we bij het OCMW wel.
crezzeke225
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 24 keer

ja kijk ik gebruik men gsm elke dag , al is het maar facebook / twitter , whatsappen.
de evolutie kan je niet tegenhouden , maar vaak houd de prijs het tegen.
Waar is de tijd da je met een simpel toestelletje aant wappen waart en het heel weinig koste ?
maw 50cent voor een uurtje op 2g
Internet - Fibernet
Telefonie - Freephone europe
Televisie - Telenet digital tv
Mobile - Telenet King

Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

bombas schreef:En als we de huidige koers blijven varen, gaat het alleen maar de goeie kant uit met de providers.
Ja liever een paar 100den euros voor het laatste nieuw model smartphone en een abonnementje erbij waarbij we ons zelf suf kunnen surfen.
Want ja we zouden maar ne keer een facebook of twitter bericht moeten missen. Want ja, virtuele vrienden zijn heden ten dage belangrijker dan echte vrienden.
En het geld voor de verwarming en eten, och dat halen we bij het OCMW wel.
Want iedereen gebruikt zijn smartphone enkel voor sociale netwerken natuurlijk :roll:
Maar ben het wel eens, ik ken zelf zo een paar speciale gevallen die een toestel kopen dat ze eigenlijk niet kunnen betalen om dan de sier uit te hangen. Ieder zijn ding zeker. Zelf nog nooit meer dan 150 euro uitgegeven aan een gsm (al zou ik wel graag de Lumia 920 hebben). De Lumia 900 is van men studentenwerk gekregen, dus dat scheelt ook wel :).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er zijn zoveel dingen te betalen,die veel nuttiger zijn dan een Smartphone,en daarom zijn er natuurlijk nog zeer veel mensen die het gewoon houden op een (gewone) gsm.Ik ben ook zo iemand,ik zou er ook wel graag een hebben,maar het kost mij echt teveel nu,ik denk dat er nogal wat mensen zijn die in dezelfde situatie verkeren.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

xenne,

laat ons het dan in het algemeen internet trafiek noemen. De goedkopere telefoons met een een te klein scherm of scherm met een lagere resolutie werken gewoon niet comfortabel met websites én allerlei apps, .. en ja - de hoge kostprijs voor data in Belgie zijn er vele niet vergeten. Ze hebben veel mensen al zo veel schrik aangejaagd voor abnormale hoge roaming kost in het buitenland dat er een grote groep al zo afgeschrikt zijn dat ze mobiel internet niet eens configureren; Nog belangrijker: userbase publiek is absoluut niet representatief voor de gemiddelde Belg. Heel wat mensen kunnen dat zelf niet eens configureren (ze zijn al content als ze kunnen bellen en sms'en) en moeten dat aan een vriend of familielid vragen die "wat meer thuis is in dat soort techniciteiten" (de zoon, dochter of kleinzoon - of het neefke dat in de famile gekend staat als "computerfreak" bijvoorbeeld).

Ook nu we e.g. Mobile Vikings, Proximus Generation Connect, Telenet King Kong hebben moeten heel wat mensen nog die mentale knip maken. Het gaat niet voor iedereen zo snel + vergeet niet dat er een vrij grote (vergrijzende) bevolkingsgroep is die eigenlijk alleen maar een GSM wil voor telefonie en SMSjes en dan nog liefst "een zo simpel mogelijke zonder camera" (dat laatste wordt trouwens steeds moeilijker om te vinden) ...
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er zijn nu eenmaal een grote groep mensen die alleen maar willen bellen,en berichtjes sturen (en een foto nemen,bij sommigen).Ik vraag mij dan ook af of er messchien (ooit) een model Smartphone zal uitkomen,waar men alleen maar dat kan (dus geen mobiel internet.) Ik denk inderdaad dat daar ook wel een markt voor zou zijn.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Die toestellen bestaan al even hoor, je moet gewoon het internet niet aanzetten.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Nja als ze ook oude simkaartjes erbij tellen,...

Of mensen die meer dan één simkaartje hebben, waarvan ze maar één actief gebruiken enz.

Ze zouden toch duidelijker mogen afkomen met hoe ze dat berekenen ;)

Iemand idee hoe het met buurlanden zit?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

echte reden waarom het niet gebruikt wordt is omdat het gewoon veel te traag is...je hebt bijna nergens 3G...
Je moet eens een email proberen binnenhalen met bijlage via Edge, amai zunne, surfen duurt ook een eeuwigheid, zowel op mn iphone ipad als netbook, zowel bij Proximus, Mobistar/Telenet als Base/Mobile Vikings.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dan zit jij ergens in niemandsland hoor :)

ik kan vlot youtube spelen, zowel hier, als onderweg naar ardennen,
als in een groot stuk van ardennen waar ik kom.

(mobile vikings)
wied
Elite Poster
Elite Poster

ja, zo is dat! Hier in Antwerpen-noord altijd volop 3G, vooral met base/MV en proximus... Bovendien hoop ik snel meer aanbieders van 4G te zien hier!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Ik werk in Aalter en woon in Tielt, ja er is 3G maar dat gaat niet echt ver, 1km van mast OK, 50m verder vergeet het maar, heb 2de verblijf in Koekelare, zelfde verhaal, Roeselare ook in 50% van de gevallen problemen, Diksmuide ook....Deinze ook problemen...
In de grootsteden is het wel in orde maar daar ben ik vet mee :(
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
wied
Elite Poster
Elite Poster

hier in antwerpen-noord is het niet in orde, hoor! 3G ontvangst is weliswaar constant, maar door het gedrum bij de masten verloopt alles veel trager dan vroeger...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

wied schreef: maar door het gedrum bij de masten verloopt alles veel trager dan vroeger
En dat zal enkel verslechteren. Dit is nu eenmaal het grootste nadeel van wireless communicatie.
Je kunt nog zoveel modulaties/muxen gaan toevoegen als je wil, of masten bijplaatsen, uiteindelijk heb je slechts 1 medium, en dat is de ether...

Bij een kabel (die evenveel frequenties beschikbaar heeft) kun je de capaciteit eenvoudig verdubbelen door er een tweede naast te leggen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

woutervh schreef:of masten bijplaatsen
Bij masten bijplaatsen verhoog je wel de capaciteit... niet op één en dezelfde plaats maar wel voor de nabijheid.

Hoe verder je hierin gaat brengt je uiteindelijk tot micro cellen (welke je vaak hebt in grote steden).
wied
Elite Poster
Elite Poster

ik blijf hopen, want deze bottleneck bij de zendmasten schijnt beter te worden geregeld door 4G netwerken...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”