Beste,
Mijn vriendin heeft in juli 2012 een bezoekje mogen brengen aan een neuroloog, verbonden aan het AZ Sint Lucas. Deze heeft toen een aantal handelingen ondernomen waarbij hij telkens factureerde via het ziekenhuis (stuurt de facturen op het eind van de maand).
Vandaag is er een brief in de bus gevallen, dat we 29.50 euro mogen betalen. Dit bedrag bestaat uit kosten EEG : 17 euro en het versturen van de rappel : 12.50 euro. Nu hebben wij dit bekeken op onze rekeningen en blijkt dat deze factuur inderdaad niet betaald is door ons. Echter vinden wij de factuur zelf ook nergens terug (vriendin is nogal stipt in deze zaken en houd van alles de factuur bij, jaar na jaar)!
We hebben dus zonet de facturatiedienst gebeld van dit ziekenhuis en gevraagd wanneer de factuur verstuurd werd. Dit zou zijn op eind juli 2012. Dus die factuur moet ofwel verloren gegaan zijn in de post (wat wel vaker gebeurd) ofwel bij de sortering bij haar ma aangezien ze daar nog officieel woont (wat mij ten zeerste zou verwonderen!).
Nu zoek ik de wetgeving omtrent het versturen van herinneringsbrieven en de kosten die hieraan verbonden zijn. Een vaag verleden zegt mij dat men bij de factuur zelf en de eerste en tweede herinnering geen extra kosten mag aanrekenen, terwijl dit bij de derde herinneringsbrief (aangetekend + gewoon) wel het geval is. Weet iemand hoe dit exact in elkaar zit en vooral kan iemand mijn vermoedens bevestigen?
Extra kosten bij rappel
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Da's iets dat eigenlijk enkel af te leiden valt uit de voorwaarden.
Ik vind ook nog dit: http://www.aelvoet.be/documents/news-it ... ml?lang=nl
Ik vind ook nog dit: http://www.aelvoet.be/documents/news-it ... ml?lang=nl
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Er is geen bewijs van aflevering van de eerste factuur, laat hen dus maar BEWIJZEN dat die brief bij uw vriendin is afgeleverd. Als ze dit niet aangetekend hebben verstuurd zal dat moeilijk te bewijzen zijn ... Als ze het wel aangetekend hebben verstuurd kan de handtekening voor ontvangst bij de post worden opgevraagd (zodat je kan proberen te achterhalen wie heeft afgetekend voor ontvangst).
Zij moeten dit kunnen aantonen, zoniet wordt deze kost onterecht aangerekend en heb je inderdaad het recht die extra kost op deze factuur te protesteren.
Let wel: bezwaar dien je aan te tekenen binnen enkele dagen na de ontvangst van de factuur (als ik me niet vergis 8 dagen), gebeurde dit niet verklaar je je normaal akkoord met het bedrag dat op de factuur vermeld staat.
Zij moeten dit kunnen aantonen, zoniet wordt deze kost onterecht aangerekend en heb je inderdaad het recht die extra kost op deze factuur te protesteren.
Let wel: bezwaar dien je aan te tekenen binnen enkele dagen na de ontvangst van de factuur (als ik me niet vergis 8 dagen), gebeurde dit niet verklaar je je normaal akkoord met het bedrag dat op de factuur vermeld staat.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Zoals parkeerboetes geven ze gelijk kosten erbij, echter moet het bedrijf dat de factuur stuurt kunnen aantonen dat het aangekomen is bij jou. Zonder aangetekend schrijven, zoals Stormlord vermeld staan ze nergens.
Beste is, deze factuur in retour sturen (aangetekend) zeggen dat je de kosten niet aanvaard + overschrijvingsbewijs bijstoppen van het te betalen bedrag (zonder kosten)
Achja velen proberen dat trucje, spijtig genoeg niet allemaal wettelijk.
Hier steelt de (vervangende) postbode vaak dingen, meerdere aangiftes al gedaan... Dus je brieven dat niet toekomen kan uiteraard.
Beste is, deze factuur in retour sturen (aangetekend) zeggen dat je de kosten niet aanvaard + overschrijvingsbewijs bijstoppen van het te betalen bedrag (zonder kosten)
Achja velen proberen dat trucje, spijtig genoeg niet allemaal wettelijk.
Hier steelt de (vervangende) postbode vaak dingen, meerdere aangiftes al gedaan... Dus je brieven dat niet toekomen kan uiteraard.
-
- Premium Member
Meon,
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen jurist, maar:
ik denk niet dat facturatie-regels tussen handelspartners strict genomen iets te maken hebben met een ziekenhuisfactuur dat opgemaakt is aan een privépersoon... Een consument is voor nogal wat wetgeving verschillend van een zaak... Bovendien lijkt mij de afzender nog steeds te moeten kunnen bewijzen dat hij de factuur heef verstuurd EN dat deze is afgeleverd aan de juiste persoon (de post kan bijvoorbeeld ook in de fout gaan door de zending bij iemand anders aan te bieden). De wetgeving is hier nog steeds bindend en heeft voorrang op wat dan ook in de voorwaarden van een handelspartner staan. Die kan daar inzetten wat hij wil, maar als het strijdig is met de wet kan hij daar naar verwijzen zoveel hij maar wil en is het mijns-inziens NIET bindend...
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen jurist, maar:
ik denk niet dat facturatie-regels tussen handelspartners strict genomen iets te maken hebben met een ziekenhuisfactuur dat opgemaakt is aan een privépersoon... Een consument is voor nogal wat wetgeving verschillend van een zaak... Bovendien lijkt mij de afzender nog steeds te moeten kunnen bewijzen dat hij de factuur heef verstuurd EN dat deze is afgeleverd aan de juiste persoon (de post kan bijvoorbeeld ook in de fout gaan door de zending bij iemand anders aan te bieden). De wetgeving is hier nog steeds bindend en heeft voorrang op wat dan ook in de voorwaarden van een handelspartner staan. Die kan daar inzetten wat hij wil, maar als het strijdig is met de wet kan hij daar naar verwijzen zoveel hij maar wil en is het mijns-inziens NIET bindend...
-
- Elite Poster
Voorwaarden van een factuur zijn niet altijd bij elke partij correct zoals Stormlord aangeeft. Echter kunnen ze maar proberen, jan met de pet durft niet naar het gerechtshof te gaan / kost hem meer geld (vakantie nemen etc)
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Wat ik zou doen is enkel de eeg betalen en een mail sturen naar de facturatiedienst dat je betaald hebt mr nooit de eerste factuur hebt gekregen en bijgevolg geen rappelkosten betaalt. Niemand gaat daarvoor naar een rechter gaan. Ik zou dan wel nog eens bellen ook, kwestie dat het niet in een gautomatiseerd systeem van wenbetaling komt.
[ Post made via mobile device ]
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Zoiets kan je dus makkelijk uitpraten he, betaal die factuur zonder kosten , bel naar de facturatie dienst en leg de situatie uit.
Rapelkosten zijn uiteindelijk een drukkingsmiddel om wanbetalers te laten betalen.
Rapelkosten zijn uiteindelijk een drukkingsmiddel om wanbetalers te laten betalen.
-
- Elite Poster
@Goztow: Dat kan je proberen maar niet volledig correct, als je geen protest op een factuur aantekend per aangetekend schrijven ga je ermee akkoord. Dus zoals je zegt doen ze dit (vermoedelijk) niet, maar hebben wel het recht dit te doen.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik heb eerst gebeld naar die mensen, maar kreeg te horen dat ik de factuur maar moest betalen en dat hun advocaat de hele gang van zaken nagaat en die 12.50 euro rappelkosten aldus volledig terecht zijn. Als ik problemen had om dat te betalen moest ik maar bij hun ombudsdienst langsgaan (en ze smeet de telefoon op de haak).
Dit geheel heeft mij een top van absolute kwaadheid laten bereiken dat ik vanmiddag in de auto gestapt ben naar daar en op de dienst facturatie daar eens mijn gedacht heb gezegd. Gevolg is dat de EEG is betaald (betalingsbewijs, handtekening van de verantwoordelijke, stempel erop etc) en de rappelkosten "éénmalig" geschrapt worden. Maar ook bij mijn komst (waar ik al wat was gekalmeerd) bleven ze volhouden dat dit hun volste recht was, en dat ze met 12.50 euro zelfs de kosten niet dekten...
Dit geheel heeft mij een top van absolute kwaadheid laten bereiken dat ik vanmiddag in de auto gestapt ben naar daar en op de dienst facturatie daar eens mijn gedacht heb gezegd. Gevolg is dat de EEG is betaald (betalingsbewijs, handtekening van de verantwoordelijke, stempel erop etc) en de rappelkosten "éénmalig" geschrapt worden. Maar ook bij mijn komst (waar ik al wat was gekalmeerd) bleven ze volhouden dat dit hun volste recht was, en dat ze met 12.50 euro zelfs de kosten niet dekten...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
wettelijk misschien wel, menselijk is iets anders (en zeker voor een ziekenhuis)
zelf stuur ik ne rappel, nen tweede rappel met kosten een derde aangetekende rappel met kosten en intrest.
Dat er 2 brieven verloren gaan is mogelijk, al er daarna bij de tweede rappel betaald wordt zonder kosten laat ik het blauwblauw, maar bij de aangetekende brief is het de volle pot of ik blijf aangetekende brieven sturen met bijkomende kosten.
zelf stuur ik ne rappel, nen tweede rappel met kosten een derde aangetekende rappel met kosten en intrest.
Dat er 2 brieven verloren gaan is mogelijk, al er daarna bij de tweede rappel betaald wordt zonder kosten laat ik het blauwblauw, maar bij de aangetekende brief is het de volle pot of ik blijf aangetekende brieven sturen met bijkomende kosten.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Via de ombudsdienst zou het ook gekunt hebben. Elk ziekenhuis heeft zijn eigen ombudsman / -vrouw. Dat fabeltje van die advocaat daar moet je trouwens niet te veel van geloven . Ik weet heel goed hoe dat in de meeste ziekenhuizen is geregeld.
-
- Elite Poster
En wat als het bedrijf niet kan bewijzen ooit een factuur gestuurd te hebben, sorry maar dan kan je het als bedrijf niet uitleggen voor een éénmalige kost. Een abonnement is iets anders.duizend schreef:Is spijtig genoeg volkomen wettelijk als het in de algemene voorwaarden vermeld is.
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU021301
Uiteraard jij als consument moet bereid zijn te betalen voor de gemaakte kosten, maar als je nooit een brief hebt gekregen. Zou leuk zijn toch, ik stuur al mijn klanten voor de fun 14 dagen te laat hun factuur met kosten, want ik als bedrijf heb toch het recht. Dan zeg ik dat de gewone factuur al verstuurd is geweest.
Sorry, maar zo werkt het gelukkig genoeg niet als je voor de rechter staat hiervoor
Vroeger hebben ze me dit al eens proberen lappen, mooi het factuurtotaal betaald wanneer herinnering kwam, alles altijd in protest, moeten voorkomen en alles geschrapt geweest. Logisch toch?
(Dit was wel omdat ik nooit dat parkeerticketje onder mijn ruit heb gehad! Mogelijk wel, maar het sneeuwde toen...)
Zelfde in gent voorgehad, echter daar gewoon gemeld dat ik nooit een bonnetje heb gehad en dat ik hun eerste uitnodiging afwacht, 2 jaar en zoveel later nog altijd niets moeten betalen... Zelfs niet het basisbedrag, nooit meer wat gehoord.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Ik zeg gewoon wat wettelijk mag en kan, dat was de vraag ...
Ik spreek me niet uit of het tof/beleefd/aangenaam is, en nog minder dat ik er mee akkoord ga met deze werkwijze.
Ik heb ook nog nooit rappel kosten betaald, maar wettelijk gezien heb je geen verhaal.
Firma's zoals telenet en consoorten doen dat gewoon standaard bij de rappel, staat ook vermeld op de factuur dat ze dat doen.
Ik spreek me niet uit of het tof/beleefd/aangenaam is, en nog minder dat ik er mee akkoord ga met deze werkwijze.
Ik heb ook nog nooit rappel kosten betaald, maar wettelijk gezien heb je geen verhaal.
Firma's zoals telenet en consoorten doen dat gewoon standaard bij de rappel, staat ook vermeld op de factuur dat ze dat doen.
-
- Elite Poster
@duizend: Doorspit de europese wetgeving hier eens over Belgische strookt niet helemaal met europese. Gelijk rappel kosten mogen ze doen, maar moet aangetekend / bewijs van ontvangst zijn. Anders staan ze nergens bij de rechter, welke hierover beslist.
-
- Elite Poster
Neen, dan ga je eerst naar de Belgische rechter die je ongelijk geeft, want die volgt de Belgische wetgeving.
Daarna kan je doorgaan tot in Straatsburg waar je "misschien" gelijk krijgt.
Ondertussen ben je zoveel geld kwijt dat je beter de rappel betaald had.
In praktijk betaal je gewoon de factuur, belt naar de klantendienst dat je de rest niet wenst te betalen en klaar is kees in 99,999% van de gevallen.
Daarna kan je doorgaan tot in Straatsburg waar je "misschien" gelijk krijgt.
Ondertussen ben je zoveel geld kwijt dat je beter de rappel betaald had.
In praktijk betaal je gewoon de factuur, belt naar de klantendienst dat je de rest niet wenst te betalen en klaar is kees in 99,999% van de gevallen.
-
- Elite Poster
@duizend: Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de rechter je gelijk geeft. De meeste bedrijven en gerechtsdeurwaarders weten dit ook maar al te goed. Dit wou ik gewoon even laten weten aan de TS.
-
- Premium Member
Als je een factuur niet aangerekend of per koerier verstuurd, door een deurwaarder laat aanbieden of laat aftekenen (met plaats, datum en vermelding "voor ontvangst" van een exemplaar) in eigen persoon denk ik dat je als bedrijf geen enkel gegrond bewijs zal hebben voor de aflevering en dus ook moeilijk betaling van extra kosten zal kunnen verantwoorden... Een rechter zal normalerwijze die logica volgen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een gewone brief effectief niet of niet tijdig wordt afgeleverd, in de verkeerde bus beland en nooit bij de juiste bestemmeling geraakt of dergelijke ...
Standaardprocedure is een rappel sturen, als daar geen reactie op komt komt binnen een korte termijn een aangetekend schrijven.
Als een klant eens een dag te laat is een rappel sturen lijkt me ook niet klantvriendelijk, en kan zich tegen je keren met als gevolg dat de klant naar de concurrentie stapt. Als het iemand is die regelmatig te laat betaalt is dat wat anders : er zijn -helaas- tegenwoordig genoeg mensen en vooral bedrijven die wachten op een rappel om een rekening te betalen - ook niet netjes ...
Standaardprocedure is een rappel sturen, als daar geen reactie op komt komt binnen een korte termijn een aangetekend schrijven.
Als een klant eens een dag te laat is een rappel sturen lijkt me ook niet klantvriendelijk, en kan zich tegen je keren met als gevolg dat de klant naar de concurrentie stapt. Als het iemand is die regelmatig te laat betaalt is dat wat anders : er zijn -helaas- tegenwoordig genoeg mensen en vooral bedrijven die wachten op een rappel om een rekening te betalen - ook niet netjes ...
-
- Elite Poster
@Tim B.
Dan heb je chance gehad, of stond het niet in de algemene voorwaarden vermeld.
Of hadden ze geen bewijs dat je akkoord gegaan bent met de algemene voorwaarden
of ...
Het is zeker geen algemene regel !
Dan heb je chance gehad, of stond het niet in de algemene voorwaarden vermeld.
Of hadden ze geen bewijs dat je akkoord gegaan bent met de algemene voorwaarden
of ...
Het is zeker geen algemene regel !