Borden met zelfde IP verbinden met een server
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Wat zou de beste manier zijn om verschillende borden (die wel hetzelfde IP hebben, dit is een vast gegeven) met dezelfde server te laten praten?
Ik had gedacht aan iets van per fysische LAN-poort aan NAT te gaan doen, maar wat zou de snelste/goedkoopste oplossing hier zijn? Zou zoiets kunnen opgezet worden met een DD-WRT router?
Ik had gedacht aan iets van per fysische LAN-poort aan NAT te gaan doen, maar wat zou de snelste/goedkoopste oplossing hier zijn? Zou zoiets kunnen opgezet worden met een DD-WRT router?
-
- Elite Poster
Je "kan" het IP wel aanpassen, maar dit vergt een aantal extra stappen. En in een productie-omgeving waar 100-en borden geherprogrammeerd dienen te worden, zou het handiger zijn om dit niet te doen ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
Zoals gezegd, deze gegevens zijn vast.
Ik kan zelf ook andere manieren vinden met DHCP/HW-straps/manuele aanpassingen/...
Maar zoals gezegd bij de start van het topic:
De startvariabelen zijn wat ze zijn.
Stick to the topic plz![Cop :cop:](./images/smilies/icon_cop.gif)
Ik kan zelf ook andere manieren vinden met DHCP/HW-straps/manuele aanpassingen/...
Maar zoals gezegd bij de start van het topic:
De startvariabelen zijn wat ze zijn.
Stick to the topic plz
![Cop :cop:](./images/smilies/icon_cop.gif)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Over wat voor borden hebben we het hier? Soepborden? ![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En alle NAT ellende niet of wat ? Ga je dan trouwens 100 fysieke LAN poorten voorzien op je NAT device (nu ja, met VLAN's kan je ook wel wat oplossen).woutervh schreef:Je "kan" het IP wel aanpassen, maar dit vergt een aantal extra stappen.
Er is wel degelijk een reden waarom verschillende mensen je toch aanraden je "borden" aan te passen ! Nogmaals BAD idea
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Wouter !
We zijn on topic als we je aanraden om DHCP te integreren. Of moeten we over het weer beginnen ?
We zijn on topic als we je aanraden om DHCP te integreren. Of moeten we over het weer beginnen ?
risicovolle operatie. Neem je tijd en doe elk bord apart. Bespaart je een hoop ellende achteraf.graag een 10tal in parallel wil programmeren
-
- Moderator
- Contacteer:
Je vraagt wat de beste manier zou zijn, en je krijgt een (goed) antwoord op die vraag : alle bordjes opnieuw configureren (ben je vanaf in enkele uren). Zou dus niet weten wie er offtopic gaat? In mijn ogen alvast niemand?woutervh schreef:Wat zou de beste manier zijn om verschillende borden (die wel hetzelfde IP hebben, dit is een vast gegeven) met dezelfde server te laten praten?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Wat is mijn vraag?
Ik zeg duidelijk (denk ik toch) dat het ip vast is en dat ik een soort nat wil doen per fysische poort.
Komt er op neer dat het source ip in het ipframe vervangen wordt door een uniek ip. En of dit kan met wrt.
Indien dit niet mogelijk is (of niet eenvoudig in software), doen we het wel hardwarematig...
Maar misschien is userbase wel niet het correcte forum voor zulke vragen...
[
Post made via mobile device ]
Ik zeg duidelijk (denk ik toch) dat het ip vast is en dat ik een soort nat wil doen per fysische poort.
Komt er op neer dat het source ip in het ipframe vervangen wordt door een uniek ip. En of dit kan met wrt.
Indien dit niet mogelijk is (of niet eenvoudig in software), doen we het wel hardwarematig...
Maar misschien is userbase wel niet het correcte forum voor zulke vragen...
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
-
- Deel van't meubilair
Misschien willen we gewoon niet antwoorden op "domme" vragen... maar blijkbaar wil je dat niet snappen.woutervh schreef:Wat is mijn vraag?
We horen wel wat je zegt... maar jij niet wat wij zeggen... dat het een SLECHT idee is ! Maar als je koppig wil zijn en je zin doen, wel doe dan je NAT (je hebt het antwoord zelf al gegeven in je vraag) maar het zal niet lukken met DD-WRT vrees ik (toch niet op de schaal die je aangeeft).woutervh schreef:Ik zeg duidelijk (denk ik toch) dat het ip vast is en dat ik een soort nat wil doen per fysische poort.
Toch wel... je krijgt van iedereen het juiste antwoord en dat is... SLECHT idee !woutervh schreef:Maar misschien is userbase wel niet het correcte forum voor zulke vragen...
-
- Elite Poster
Ok, en wie ben jij om te bepalen wat DOMME vragen zijn? En SLECHTE oplossingen?
Ik geef toe dat mijn vraag "niet conventioneel" is, maar je moet uzelf toch al redelijk superieur voelen om dergelijke uitspraken te doen...
Hoe weet jij wie of wat ik ben, en wat mijn drijfveren zijn?
Nuja, ik onthoud dus:
Ik geef toe dat mijn vraag "niet conventioneel" is, maar je moet uzelf toch al redelijk superieur voelen om dergelijke uitspraken te doen...
Hoe weet jij wie of wat ik ben, en wat mijn drijfveren zijn?
Nuja, ik onthoud dus:
Dus als iemand wel weet hoe ik dit kan bekomen, alle info is welkommaar het zal niet lukken met DD-WRT vrees ik (toch niet op de schaal die je aangeeft)
-
- Elite Poster
Krisken,krisken schreef:Je vraagt wat de beste manier zou zijn, en je krijgt een (goed) antwoord op die vraag : alle bordjes opnieuw configureren (ben je vanaf in enkele uren). Zou dus niet weten wie er offtopic gaat? In mijn ogen alvast niemand?woutervh schreef:Wat zou de beste manier zijn om verschillende borden (die wel hetzelfde IP hebben, dit is een vast gegeven) met dezelfde server te laten praten?
ik vraag wat de beste manier zou zijn om per fysische poort aan NAT te gaan doen, zodat ik evenveel bordjes simultaan kan aanleggen zonder mij voorafgaand zorgen te gaan maken over configuraties. (aantallen spelen nu eventjes geen rol, het gaat over veel aantallen op een updatesysteem dat vele jaren gebruikt zal worden). Ik stel ook duidelijk dat herconfiguratie geen optie is, dus voor mij zijn alle posts die over herconfigureren gaan wél off-topic.
Als ik vraag waar ik het goedkoopste LPG kan gaan tanken, verwacht ik toch ook geen antwoorden die mij het gebruik van LPG afraden, of voor- en nadelen van dit of dat? En dan verwacht ik zeker niet dat ik als "dommerik" wordt bestempeld met onnozele vragen die niet snapt over wat het gaat...
-
- Moderator
- Contacteer:
Zal je kort antwoorden : het gaat niet. Met de uitleg die r2504 reeds heeft gegeven. Niemand beschouwd jou als een dommerik! Als je iets niet begrijpt dan kan je dit altijd vragen. Wij weten niet wat jouw algemene IT kennis is. Wij gaan er van uit dat als je dergelijk netwerk probleem hebt, zaken als DHCP en VLAN vrij common zijn voor jou...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Hoe zegt men dat ook al weer... the opinions expressed in this forum are solely my own, and not necessarily...woutervh schreef:Ok, en wie ben jij om te bepalen wat DOMME vragen zijn? En SLECHTE oplossingen?
Maar als je wat meer fundering wil... TCP/IP gaat ervan uit dat ieder IP adres uniek is maar heeft inderdaad als noodoplossing NAT bedacht waarvan we allemaal weten dat het een "nood"oplossing is en dus zeker niet aanbevolen is. De omgeving waarin men trouwens meestal NAT gebruikt is ook duidelijk anders dan die van jou (jij spreekt over 100 bordjes en fysieke poorten waaruit ik besluit dat ze vermoedelijk ook nog op dezelfde site aanwezig zijn). Dat je het dan ook nog met DD-WRT wil gaan oplossen... tja, ik heb er dus mijn idee van
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Het probleem is dat jij vraagt hoe je een benzine met diesel kan laten rijden (slecht voorbeeld - zoals altijd met auto's).woutervh schreef:Als ik vraag waar ik het goedkoopste LPG kan gaan tanken, verwacht ik toch ook geen antwoorden die mij het gebruik van LPG afraden, of voor- en nadelen van dit of dat?
Zoals ik al schreef kan het wel... koop je een aantal managed switchen, tag iedere poort op een andere VLAN en zet daar een routerbordje achter dat de 1-to-1 NAT doet (al blijf ik erbij dat het een slechte oplossing is - het gaat je trouwens meer tijd en geld kosten).krisken schreef:Zal je kort antwoorden : het gaat niet. Met de uitleg die r2504 reeds heeft gegeven.
-
- Elite Poster
IP wordt voor meer gebruikt dan enkel internet/servers/firewalls/... hé. Voor mijn probleem zou NAT net een heel propere oplossing zijn ipv een "nood"-oplossing. Het komt ook helemaal niet in de field, enkel bij de "first install" nodig. Zoals gezegd is het IP vast in de bootloader, en wens ik deze niet te wijzigen.r2504 schreef:Maar als je wat meer fundering wil... TCP/IP gaat ervan uit dat ieder IP adres uniek is maar heeft inderdaad als noodoplossing NAT bedacht waarvan we allemaal weten dat het een "nood"oplossing is en dus zeker niet aanbevolen is. De omgeving waarin men trouwens meestal NAT gebruikt is ook duidelijk anders dan die van jou (jij spreekt over 100 bordjes en fysieke poorten waaruit ik besluit dat ze vermoedelijk ook nog op dezelfde site aanwezig zijn). Dat je het dan ook nog met DD-WRT wil gaan oplossen... tja, ik heb er dus mijn idee van![]()
Nu, aangezien je er uw eigen idee over hebt en je toch zo overtuigd bent dat ik "verkeerd" ben en domme vragen stel, mag je mij altijd een voorstel doen hoe ik het dan volgens u wel moet... (rekening houdende met het feit dat er geen user-interactie nodig is)
Niets van, het probleem is, dat ik een duidelijke vraag stel waar de vraag wordt veranderd ipv een antwoord te geven op deze vraag (ipv te zwijgen als men geen nuttige inbreng weet).r2504 schreef:Het probleem is dat jij vraagt hoe je een benzine met diesel kan laten rijden (slecht voorbeeld - zoals altijd met auto's).
Als men in een wiskundevraagstuk stelt dat 2*x +5 = 15, ga je die toch ook niet veranderen naar 2*x +0 = 15 omdat dit u beter uitkomt?
Ik heb het vroeger nog gesteld. Soms lijkt het alsof dit forum geregeerd wordt door "grootposters" die denken de waarheid in pacht te hebben...
Edit: in deze post zat normaal nog een heel epistel met uitleg waarom ik het wil zoals ik het vraag, maar vond van mezelf dat ik mij niet moet blijven verantwoorden en heb boel dus maar gedelete...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Wouter,
In denk dat je met een routerboard met meerdere poorten wel een oplossing moet kunnen bouwen. Uiteindelijk gaat het hier over een 1 op 1 NAT dus dat moet wel lukken. Als je je een RB koopt met 10+ poorten heb je dus één device dat je kan gebruiken zonder extra switches etc.
In denk dat je met een routerboard met meerdere poorten wel een oplossing moet kunnen bouwen. Uiteindelijk gaat het hier over een 1 op 1 NAT dus dat moet wel lukken. Als je je een RB koopt met 10+ poorten heb je dus één device dat je kan gebruiken zonder extra switches etc.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik zou niet weten waarom ?
Je stelt een vraag, je krijgt een vraag terug maar wil niet echt ingaan op de situatie, verwacht je dan echt een degelijk antwoord ?
't is een interessant onderwerp hoor, tot je begon te trollen...
Je stelt een vraag, je krijgt een vraag terug maar wil niet echt ingaan op de situatie, verwacht je dan echt een degelijk antwoord ?
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Wouter, kan je iets meer in detail treden.
Over welke toepassing op ARM gaat het hier?
Welke bordjes zijn het, en met welke interface ?
Is er RS485 aanwezig ?
Zijn de bordjes reeds in gebruik en is herconfigureren daardoor geen optie ?
Zijn de bordjes reeds ontwikkeld maar heb je de ip configuratie over het hoofd gezien ?
Wat moet ik me voorstellen met die updates ?
Zelf geef je aan dat je wel het ip kan veranderen maar dit gewoon een paar extra stappen verrijst en parallel programeren mogelijk moet zijn om het vlotter te laten verlopen
Als je een bordje oproept heb je dan een webinterface ?
Is er RS485 aanwezig ?
Zijn de bordjes reeds ontwikkeld maar heb je de ip configuratie over het hoofd gezien ?
Zelf geef je aan dat je wel het ip kan veranderen maar dit gewoon een paar extra stappen verrijst en parallel programeren mogelijk moet zijn om het vlotter te laten verlopen
-
- Elite Poster
Kun je mij eens aangeven waar ik begin te trollen? Ik ben momenteel wat prikkelbaarder ja.iceke schreef:Ik zou niet weten waarom ?
Ik dacht dat ik een duidelijke vraag stelde, heb ze tot 2 maal toe toegelicht, maar wordt afgeschilderd als één of andere nitwit die domme vragen stelt en die zogezegd niet wil luisteren naar goeie raad etc...
-
- Elite Poster
Kijk, ik ben niet op zoek naar een "andere" oplossing. Maar, omdat je erom vraagt:mailracer schreef:Wouter, kan je iets meer in detail treden.
Is er RS485 aanwezig ?
SOC gebaseerd op de Arm Cortex A8, vanuit de fabriek voorgeconfigureerd met een bootloader (uboot, waarin een ip voorgeconfigureerd staat) die automatisch een script laadt via tftp die dan de verdere configuratie voor zijn rekening neemt. Er moet zo'n 500MB overgepompt worden, jtag is dus ook geen optie. Momenteel wordt er 1 per 1 gedaan. Bordje inpluggen, spanning aan, alles gebeurt automatisch, 5 minuutjes later, spanning af, volgende bordje, enzoverder...
Dit zou ik dus willen veranderen zodat er een aantal tegelijk geprogrammeerd kunnen worden op dezelfde manier. Maar wil dus vermijden dat er een seriële console verbonden moet worden, de bootloader onderbroken, ip veranderen, upload doen, ip terugzetten en dan de volgende.
Voor deze situatie is NAT dus wel de perfecte oplossing.
Het gaat hier dus niet "gewoon om een paar extra stappen", maar om een enorme tijdsbesparing na één keer een deftige setup te maken
-
- Deel van't meubilair
Sorry, ik doe enkel aan "deftige" oplossingen... aan gepruts doe ik niet mee (dat jij niet het lef hebt om dat tegen je management/baas te vertellen is jou probleem).woutervh schreef:Nu, aangezien je er uw eigen idee over hebt en je toch zo overtuigd bent dat ik "verkeerd" ben en domme vragen stel, mag je mij altijd een voorstel doen hoe ik het dan volgens u wel moet... (rekening houdende met het feit dat er geen user-interactie nodig is)
Iedereen is trouwens vrij hier z'n oplossing te posten... het is dus niet de fout van de "grootposters" dat er geen andere antwoorden zijn (wees dus blij dat je feedback krijgt). Trouwens uiteindelijk is het aan jou om onze wijze raad te volgen of gewoon te negeren (van mij MOET je niets, net zo min dat ik MOET meegaan in jou volharding om het niet deftig op te lossen).woutervh schreef:Soms lijkt het alsof dit forum geregeerd wordt door "grootposters" die denken de waarheid in pacht te hebben...
-
- Deel van't meubilair
Je hebt geen meerdere poorten nodig als je een managed switch hebt... dan kom je zelfs toen met één poort op een Routerbord (het is dus afwegen wat de goedkoopste oplossing is, een RB met 10 fysieke poorten of een kleine RB met managed switch). Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel devices je wil ondersteunen.VOiD schreef:In denk dat je met een routerboard met meerdere poorten wel een oplossing moet kunnen bouwen. Uiteindelijk gaat het hier over een 1 op 1 NAT dus dat moet wel lukken. Als je je een RB koopt met 10+ poorten heb je dus één device dat je kan gebruiken zonder extra switches etc.
Had je die informatie nu in je eerste post gezet (in plaats van moeilijk te doen) dan wisten we dat het louter was om de éénmalige configuratie van die dingen te doen en niet als permanente oplossing... da's dus een heel ander uitgangspunt ! In dit geval zou ik zeggen zie m'n vorige antwoorden (managed switch + RB of RB met genoeg poorten).woutervh schreef:SOC gebaseerd op de Arm Cortex A8, vanuit de fabriek voorgeconfigureerd met een bootloader (uboot, waarin een ip voorgeconfigureerd staat) die automatisch een script laadt via tftp die dan de verdere configuratie voor zijn rekening neemt. Er moet zo'n 500MB overgepompt worden, jtag is dus ook geen optie. Momenteel wordt er 1 per 1 gedaan. Bordje inpluggen, spanning aan, alles gebeurt automatisch, 5 minuutjes later, spanning af, volgende bordje, enzoverder...
-
- Elite Poster
@r2504: Lees de eerste 10 posts nog eens na.
Inderdaad heb ik in de eerste post niet letterlijk gezegd waarvoor het bedoeld was, maar heb het verderop toegelicht
(cfr "in een productie-omgeving een 10-tal borden ineens herprogrammeren"). Maar dan nog verandert dat niets aan de zaak. Als ik deze vraag stel, zal ik er wel mijn redenen voor hebben. Ik kon duidelijker geweest zijn in mijn situering, maar mijn vraag zelf was duidelijk genoeg...
En verder vind ik dat jij wel erg ver durft gaan in het op de man spelen hoor...![Nono :nono:](./images/smilies/icon_nono.gif)
Inderdaad heb ik in de eerste post niet letterlijk gezegd waarvoor het bedoeld was, maar heb het verderop toegelicht
(cfr "in een productie-omgeving een 10-tal borden ineens herprogrammeren"). Maar dan nog verandert dat niets aan de zaak. Als ik deze vraag stel, zal ik er wel mijn redenen voor hebben. Ik kon duidelijker geweest zijn in mijn situering, maar mijn vraag zelf was duidelijk genoeg...
En verder vind ik dat jij wel erg ver durft gaan in het op de man spelen hoor...
![Nono :nono:](./images/smilies/icon_nono.gif)
-
- Deel van't meubilair
Ik geef added value aan m'n klanten... het is dus de bedoeling de reden te zoeken achter het waarom om alzo een correct antwoord te geven (en zoals je gemerkt hebt krijg je dat ook mits de nodige motivering).woutervh schreef:Als ik deze vraag stel, zal ik er wel mijn redenen voor hebben.
Je vraag was duidelijk (maar onlogisch) en je motivering ontbrak (met als gevolg dat het onlogisch was)woutervh schreef:Ik kon duidelijker geweest zijn in mijn situering, maar mijn vraag zelf was duidelijk genoeg...
Nogmaals... take it or leave it... blijkbaar ben je niet gewoon gechallenged te worden (en noem je dat op de man spelen).woutervh schreef:En verder vind ik dat jij wel erg ver durft gaan in het op de man spelen hoor...
-
- Elite Poster
Ik stel domme vragen, bied slechte oplossingen, wil naar geen goeie raad luisteren, ben eigenzinnig, een troll, krijg enkele "negatieve duimpjes" en gelukkig dat mijn bazen/management niet weten wat ik uitsteek. En dat in 6 uren tijd...
1) Jullie weten niet wie ik ben
2) Jullie weten niet wat ik ben
3) Jullie weten niet wat ik doe
En als je dan weet dat ik altijd de mensen probeer te helpen, te sturen, en dit op een positieve manier, dan vind ik inderdaad dat dit "op de man spelen" ver van "uitdagen" ligt.
Nuja, zo kunnen we blijven doorgaan, en deze thread met een simpele vraag lijkt al veel te veel op een flamewar, dus ik stel voor dat er hierna enkel nog bijdragen komen die echt een meerwaarde aan het topic brengen. Het is ondertussen duidelijk geworden wat de vraag is, en in welke situatie deze gevraagd wordt...
1) Jullie weten niet wie ik ben
2) Jullie weten niet wat ik ben
3) Jullie weten niet wat ik doe
En als je dan weet dat ik altijd de mensen probeer te helpen, te sturen, en dit op een positieve manier, dan vind ik inderdaad dat dit "op de man spelen" ver van "uitdagen" ligt.
Nuja, zo kunnen we blijven doorgaan, en deze thread met een simpele vraag lijkt al veel te veel op een flamewar, dus ik stel voor dat er hierna enkel nog bijdragen komen die echt een meerwaarde aan het topic brengen. Het is ondertussen duidelijk geworden wat de vraag is, en in welke situatie deze gevraagd wordt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
@iedereen: van deze vragen zijn niet zo ontypisch in industriële omgevingen waar men nogal (op het autistische af soms) gesteld is op zekerheden zoals "elk bordje moet identiek zijn", "dat moet werken zonder te veel prutsen", ... dus ik begrijp wel waar de TS vandaan komt. Ik word er zelf ook regelmatig mee geconfronteerd. Ik probeer dan meestal ook eerst andere oplossingen (zoals DHCP enz.) voor te stellen maar op een bepaald moment worden er toch "vreemde" dingen van jou verlangd en is het jouw job om het probleem op te lossen volgens gegeven specificaties, hoe raar die ook mogen zijn.
Ikzelf kan me 2 oplossingen bedenken:
* Als je een managed switch hebt kan je elke poort een andere VLAN geven. Als je dan aan 1 poort je server hangt die aan VLAN trunking doet kan je daar mits enig gegoochel met iptables (of wat dan ook je firewall is) wel 1-to-1 nat op doen. Ik weet niet wat de prijs van router-boardjes is in vergelijking met een eenvoudige managed switch + server, maar dat laat ik aan jou om te beoordelen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
* Ik heb al setups gezien waar de code via broadcasting van UDP pakketten geflashed wordt in de devices. Die hadden weliswaar verschillende IP-adressen (dhcp) maar dat zou je kunnen omzeilen door een managed switch te nemen die port mirroring doet van 1 poort naar alle andere. Het device op de eerste poort wordt geflashed en al de rest volgt mee.
Ikzelf kan me 2 oplossingen bedenken:
* Als je een managed switch hebt kan je elke poort een andere VLAN geven. Als je dan aan 1 poort je server hangt die aan VLAN trunking doet kan je daar mits enig gegoochel met iptables (of wat dan ook je firewall is) wel 1-to-1 nat op doen. Ik weet niet wat de prijs van router-boardjes is in vergelijking met een eenvoudige managed switch + server, maar dat laat ik aan jou om te beoordelen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
* Ik heb al setups gezien waar de code via broadcasting van UDP pakketten geflashed wordt in de devices. Die hadden weliswaar verschillende IP-adressen (dhcp) maar dat zou je kunnen omzeilen door een managed switch te nemen die port mirroring doet van 1 poort naar alle andere. Het device op de eerste poort wordt geflashed en al de rest volgt mee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Allicht een goede inspiratiebron: IPsec With Overlapping Subnets met wat "grafische" uitleg.
Hardware te kiezen in functie van de behoeften.The command of interest is NETMAP. It will replace the higher address bits of a IP address with a new subnet while keeping the lower bits. This will help us to stay deterministic and to keep number of firewall rules small.
-
- Deel van't meubilair
1-to-1 mapping is trouwens via netmap rules... http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP ... :1_mapping
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Voila. Er is (eindelijk) een oplossing.
Samengevat: bijvoorbeeld een mikrotik routertje @ $79 (of openwrt op een krachtige pc voor een performanter geheel ) en een paar 24 poorts DES 3226S switches van Tim.Bracquez @ 20€.
VLAN-en, NETMAP-en, etc.
En dan bollen maar.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Samengevat: bijvoorbeeld een mikrotik routertje @ $79 (of openwrt op een krachtige pc voor een performanter geheel ) en een paar 24 poorts DES 3226S switches van Tim.Bracquez @ 20€.
VLAN-en, NETMAP-en, etc.
En dan bollen maar.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)