Laat leerlingen hun gsm gebruiken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Op de website van het Gemeenschapsonderwijs staat een opmerkelijk pleidooi om leerlingen toe te laten hun gsm te gebruiken in de klas. Soms toch. Het Gemeenschapsonderwijs laat weten dat het zelf geen voorstander is van de gsm in de klas.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 121113_044
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ja waarom ook niet.
Zeker in het secundair zou het mogen om dingen op te zoeken echt makkelijk!
3j geleden had ik gewoon 3 kapotte gsm's mee om af te geven indien ze die invorderden mijn nokia n97 kregen ze niet hoor want dan zat ik zonder internet.
Zelfs toen kon ik het al gebruiken om hier en daar wat op te zoeken...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
R3ap4r
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Op de website van het Gemeenschapsonderwijs staat een opmerkelijk pleidooi om leerlingen toe te laten hun gsm te gebruiken in de klas. Soms toch. Het Gemeenschapsonderwijs laat weten dat het zelf geen voorstander is van de gsm in de klas.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 121113_044
Volledig mee akkoord, ik snap niet wat ze daar mee willen bereiken, de jeugd pamperen of anders worden ze lastig??

@ Q-tec:

Dingen opzoeken? Dus die kerel of dame die voor de klas staat is niet geloofwaardig of wat?
En wat zocht je dan op? examen vragen of het sexleven van de mier tijdens de romeinse tijd?, heel vaag...

't Zelfde kan gezegd worden over het rekenmachientje toelaten tijdens testen, want de formules zijn toch zo "ingewikkeld".

Niks van dat alles, school gaan, bank zitten, LUISTEREN en LEREN en ONDERVINDEN.

Afin, neem, GSM, PC, PAD weg, en laat ze maar eens de afgeleide van Pythagoras uitrekenen, of de simpele "regel van 3 "
how man, da's voor "gestudeerde 'sukkels' "

Het feit alleen dat je 3 "kapotte" gsm's ter beschikking had voor zo'n "gevallen" spreekt niet echt in je voordeel.

En volgens het artikel in kwestie is het toch overduidelijk dat er wordt aangespoord dat de leermethodes moeten aangepast worden,
NIET naargelang de "normen" maar naar de "noden/grillen" van de leerlingen.
De maatschappij staat niet stil, voor jongeren is het zo al hectisch genoeg. Dan zijn ze nog eens constant bereikbaar en is alles via internet binnen handbereik. Het is belangrijk dat ze daarmee leren omgaan.
De maatschappij stond voor mij ook niet "stil", in tegendeel, 80, begin 90 waren evengoed "hectische jaren".
Net zoals ze in mijn tijd de "walkman" afpakten in de klas, juist hetzelfde met het huidige "speelgoed", of is dat te ver gaan?

Afin, mijn mening, hoe nederig/affronterend het ook moge zijn.
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik denk dat het niet slecht is dat in het onderwijs wat aandacht gegeven wordt aan hoe deze nieuwe technologieën te gebruiken. Maar of dit nu de hele dag door moet op een GSM tijdens de les? Om iets op te zoeken? Dat ze dit eerst eens deftig leren doen tijdens momenten dat het écht moet, en dan met een PC/tablet/... (GSM? Ergonomie anyone?)

De meeste jongeren kunnen perfect om met technology, maar slagen er niet in om iets deftig op te zoeken of te beoordelen hoe geloofwaardig welke bron op internet nu wel of niet is.

Kortom: ik denk dat er meer plaats kan/moet zijn voor "Internetopvoeding" in de lessen, maar niet de hele dag door en via een eigen GSM. De drempel voor misbruik/aandachtsverlies/nutteloos getwitter of facebook/... is gewoon te laag. In plaats daarvan kan dit beter gewoon geïntegreerd worden in enkel bepaalde lessen (bv: leerlingen zelf wat laten opzoeken over geschiedenis ipv ze alles op een A4'tje vanbuiten te laten leren)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een jaar of 5 geleden sprak een neefje al 'er is naar 't schijnt een site die je huiswerk maakt'.

Alles altijd toelaten kweekt luie jongeren.
Leren nadenken is nog steeds nodig, parate kennis opbouwen ook, dat je dan de details moet gaan opzoeken vind ik geen probleem, op voorwaarde dat je dan ook weet waar en hoe je moet gaan zoeken. En ook dat laatste moeten ze op school een beetje leren. (Net zoals ze de rest ook maar 'een beetje leren' want eens van school begint het pas echt.)

En laat ze alstublieft ook nog hele teksten schrijven met pen en papier en vooral zonder taalfouten erin.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Laat hun gsm toe waar dat mogelijk zou kunnen zijn zonder het eigenlijke plan te ondermijnen.

Speeltijden of bepaalde lessen kan het geen kwaad.

Maar ik geloof toch dat in het grootste percentage van de lessen een gsm niet erbij moet horen.

Zelfs hier in het hoger onderwijs worden studenten al gesoigneerd en geholpen dat ze zelf nog amper moeite doen.
Ik zie hier meermaals het niveau dalen, zeker als ik examens van 5j terug inkijk, en dat betreur ik.
Uiteindelijk op het einde van de rit, is het toch de student die basisbagage mist.

Leren hoe je doelgericht zoekt op het internet moeten ze zeker leren ja,
maar evengoed leren hoe ze zich concentreren, focussen op één iets zonder telkens afgeleid te worden naar FB en andere toestanden.

Ik vind het in ieder geval dat het niet naar de juiste kant aan het evolueren is. Een strenger strikter onderwijs is zeker welkom, het "vrije" systeem faalt wegens te vrij...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik ben zelf een student die uitzonderlijk wel eens een sms durft beantwoorden tijdens de les. In het hoger trekken ze zich dat niet eens aan.
Toch ben ik tegen. Ik snap dat er wat vernieuwing moet zijn in het onderwijs, computers hebben ook hun intrede gemaakt in de lessen en zij kunnen een goed hulpmiddel zijn. De meest logische volgende stap lijkt mij dan eerder tablets in plaats van gsm's. En zelfs van tablets ben ik van mening dat de school deze moet voorzien en niet kan verplichten aan de leerlingen om er een te kopen en dat ze een hulpmiddel moeten zijn, niet HET middel.
Laat leerlingen in de les hun gsm gebruiken en ze letten helemaal niet meer op, de meeste hebben nu al het concentratievermogen van een knaagdier. Komt daar nog bij dat ze er voor het gemak vanuit gaan dat elke leerling een gsm heeft die op internet kan :roll: voor de minder bedeelden zal dan wel het zoveelste afbetalingsplan komen om het toestel te kopen.
Ik gok dat er binnenkort ook weer een nieuwe naam zal komen voor leerlingen die meer met hun gsm bezig zijn dan met de les en daardoor niet slagen, want tegenwoordig hebben ze voor alles een naam (Hij let niet op: ADD. Hij is actief: ADHD. Hij kan niet rekenen: dyscalculie...).
4 jaar geleden mocht een rekenmachine nog niet tijdens het examen (mijn afstudeerjaar van het middelbaar). Nu mogen ze een grafisch rekenmachine gebruiken waar ze formules in kunnen opslaan zodat ze niet 1 formule moeten kennen voor hun examen. Bewijzen smijten ze er ook in en dan is het examen simpel natuurlijk.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Heb nooit goed begrepen waarom tablets noodzakelijk zijn in het onderwijs.
Waarom geen gewone (goedkopere) netbook?

Maarja, ik zal het wel zijn die oud wordt en niets in die hypes ziet.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik zeg ook niet dat het nodig is, enkel dat het een logischer gevolg is dan een gsm. En als het een nest leerboeken kan vervangen kan het wel nut hebben. Netbooks werken ook niet comfortabel, het scherm is te klein en dat goedkoper valt tegenwoordig nog maar te bezien (er zijn andere tablets op de markt dan de dure iPads).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

q-tec schreef:Zelfs toen kon ik het al gebruiken om hier en daar wat op te zoeken...
Toch raar dat wij dat allemaal vonden zonder internet... trouwens huiswerk maken doe je thuis (en dan kan het wel).

Tijdens de les moet je trouwens stof opnemen die je aangeboden krijgt (las je alles al kent wat in je boeken staat is het al mooi genoeg)... niet zelf wat gaan opzoeken op internet (alsof alles wat daar staat correct is).

Wat mij betreft mag het onderwijs terug wat spartaanser (en voor sommige zou die houten regel ook niet misstaan) ipv. dat gepamper. Misschien krijgen we op die manier terug wat respect (en voer het leger ook maar terug in).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja ikzelf ben student geweest in tijdens dat de gsm nog een "wow"-ding was. Bellen, sms'en en 2 of 3 simpele spelletjes. Meer kon dat ding niet echt aan. En hoewel ik wel eens een smsje ontving tijdens de les of er eentje durfde sturen (laat ons zeggen...stuk of 10 ontvangen/sturen op een maand tijd tijdens de lessen) was het nog niet zo "grof" als het nu is. Nu hebben ze gratis smsjes, is de gsm al goed ingeburgerd bij jongeren en vooral : afnemen door de leerkracht mag zelfs niet meer. Een goede vriend van mij, leerkracht chemie, informatica en wiskunde, heeft al dikwijls zijn beklag gedaan dat men gezag van leerkrachten niet meer aanvaard. Daarom is hij beginnen doen gelijk zij, alleen niet zo geniepig. In samenspraak met de directie (die geen oplossing voor het sms probleem wist/wou bedenken) is hijzelf maar aan het sms'en geslaan (of tenminste doen alsof), beginnen bellen etc tijdens de lessen waar de klas het ergste was. Amper 3 dagen later kwamen er al klachten binnen van een leerkracht die zit te bellen en te smsen tijdens de lessen.

Ik vind het ergens een goed idee om een toestel dat iedereen heeft (zoals een gsm, dus NIET zoals een tablet of laptop, en ZEKER NIET beperkt tot een bepaald merk/type zoals iPhone of iPad) beter te betrekken bij de les. Echter ben ik er zeker van dat men zich meer met andere zaken gaat bezig houden dan met wat men moet opzoeken oid voor de les. En daar zit het probleem vermoed ik. En heb ik ook het gevoel zoals hierboven reeds is omschreven : laat maar zitten...

PS : laten we eerlijk zijn, tegenwoordig is het niet meer van belang om te weten hoe dingen in elkaar zitten, maar van belang dat men weet hoe men het moet opzoeken. Ik heb destijds bijvoorbeeld Pythagoras en de afgeleiden ervan goed begrepen. Echter moet ik toegeven dat ik nu, meer dan 10 jaar later, er geen snars meer van kan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Niet iedereen heeft een gsm, er zijn nog kinderen die er niet in mee gaan (of mogen gaan van hun ouders). En niet alle toestellen kunnen op internet. Daarom zie ik meer heil in een tablet of computer die voorzien is door de school als ze dan toch perse zo willen moderniseren, dan maakt het niet uit of een student dat niet heeft want in de klas heeft iedereen dat dan wel.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Kom kom qua tablets en pc's geef ik je volkomen gelijk, maar op een school van 500 leerlingen hebben er misschien 5 geen gsm. Veel krijgen dat al van hun lentefeest/plechtige communie hé. 't Is niet omdat ze het niet mogen meenemen naar school dat ze het niet hebben hé! Maar wat je zegt klopt ook : niet alle gsm's kunnen op internet. Maar dat opnieuw lijkt mij geen issue : de meesten hebben een smartphone hoor.

Bij een school die tablets uitdeelt zie ik zo de problemen voor mij... ze gaan wat wild om met hun boekentas (nuja...rugzak lijkt mij beter) en scherm in frieten. En dan snel de tablet pikken van iemand anders van de school etc. Het zijn goeie en mooie ideeën maar ik vrees dat er nog wel wat puntjes zijn die het niet zo positief maken.

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou ze dan ook enkel gebruiken in de klas en ze zouden enkel in de klas gebruikt mogen worden. Ik zie het meer als een eventuele toegevoegde waarde in een les. Toen de eerste computers in de klas verschenen had ook nog niet iedereen een computer thuis, dat wou daarom niet zeggen dat je die computer mee mocht nemen naar huis :P. Technologie gebruiken in lessen ja, afhankelijk zijn van technologieën nee.
En ik denk dat je het aantal smartphones op een school toch overschat, of zijn het tegenwoordig echt alleen verwende nesten die naar school gaan :eek: (en hangt af van wat je als smartphone ziet natuurlijk, een gsm met touchscreen wil nog niet zeggen dat je comfortabel iets kan opzoeken op dat ding :P)
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Ik denk dat het toegelaten zou moeten worden, niet voor alle vakken, maar het kan handig zijn om af en toe iets op te zoeken via de smartphone.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef: PS : laten we eerlijk zijn, tegenwoordig is het niet meer van belang om te weten hoe dingen in elkaar zitten, maar van belang dat men weet hoe men het moet opzoeken. Ik heb destijds bijvoorbeeld Pythagoras en de afgeleiden ervan goed begrepen. Echter moet ik toegeven dat ik nu, meer dan 10 jaar later, er geen snars meer van kan...
Krisken, ik dacht toch dat je slimmer was :-)
Nu serieus: het is nooit de bedoeling geweest dat je die dingen na 10 jaar nog zou herinneren. Maar:
  • 1. het heeft jouw geheugen getrained (die "stellingen" moest je allemaal van buiten leren).
    2. het heeft jouw denkvermogen getraind.
    3. het heeft jou geleerd hoe je - op een systematische manier - problemen kan oplossen.
Allemaal vaardigheden die je, na 10 jaar, wel nog kan gebruiken.

Dan spreek ik nog niet over leesbare notities, tekeningen, schetsen ...
Allemaal niet meer nodig tegenwoordig :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Philippe die weet wel iets over:

Interessante vaardigheden

1. leesbare nota's
2. correct taalgebruik
3. duidelijke schema's

;)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er zijn ook andere mogelijkheden om dat te trainen hoor. Zo vind ik talen (zeker in BE, waar we 3 officiele landstalen hebben en één wereldtaal) toch belangrijker dan wiskunde (waarmee ik niet wil zeggen dat ze wiskunde mogen afschaffen!).

En onder smartphone begrijp ik een gsm waar android of ios op draait. En aangezien je dat al kan krijgen vanaf nog geen 100 euro, weet je genoeg :) Hoeveel kinderen doen er geen weekend/vakantiejob voor die dingen te kunnen betalen terwijl ze perfect een dumbphone hebben?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Michaelv schreef:Ik denk dat het toegelaten zou moeten worden, niet voor alle vakken, maar het kan handig zijn om af en toe iets op te zoeken via de smartphone.
Wat moet je dan opzoeken... wij moesten gewoon de stof verwerken die onze leraar ons gaf (of is dat te gemakkelijk voor de studenten van vandaag, hebben ze daar al niet meer genoeg aan ?)... er viel niets op te zoeken. Zelfs voor onze taken thuis hadden we geen andere bronnen nodig (behalve eens een woordenboek en in het beste geval een encyclopedie thuis).
krisken schreef:Hoeveel kinderen doen er geen weekend/vakantiejob voor die dingen te kunnen betalen terwijl ze perfect een dumbphone hebben?
Het toestel hebben is één ding... een internet abonnement iets anders (of ga je weeral de ouders verplichten een MV, GC, King, ...) of ga je dit ook aan alle ouders verplichten (besef dat voor sommige ouders het al een zeer grote inspanning is hun kind gewoon naar school te laten gaan !).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Euhm, welke smartphone kan geen WiFi gebruiken? Maar dat is één van de redenen waarom ik vrees dat het niet zou slagen...

Telefonie = EDPnet + OVH
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

MClaeys schreef:4 jaar geleden mocht een rekenmachine nog niet tijdens het examen (mijn afstudeerjaar van het middelbaar). Nu mogen ze een grafisch rekenmachine gebruiken waar ze formules in kunnen opslaan zodat ze niet 1 formule moeten kennen voor hun examen. Bewijzen smijten ze er ook in en dan is het examen simpel natuurlijk.
Docenten kunnen hun examens zo opstellen dat je de formules moet "begrijpen" om een probleem te kunnen oplossen. De docenten moeten hun examens maar wat aanpassen.
krisken schreef:PS : laten we eerlijk zijn, tegenwoordig is het niet meer van belang om te weten hoe dingen in elkaar zitten, maar van belang dat men weet hoe men het moet opzoeken. Ik heb destijds bijvoorbeeld Pythagoras en de afgeleiden ervan goed begrepen. Echter moet ik toegeven dat ik nu, meer dan 10 jaar later, er geen snars meer van kan...
Allemaal goed als je kant en klare oplossingen vindt op het net. Maar eens je zelf eens een oplossing moet gaan bedenken voor een probleem moet je echt wel weten hoe iets werkt. En als je dan al kant en klare oplossingen vindt, kun je ook niet beoordelen of ze wel Ok zijn als je er niets van kent.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

NickG schreef:Ik denk dat het niet slecht is dat in het onderwijs wat aandacht gegeven wordt aan hoe deze nieuwe technologieën te gebruiken.
Niet naïef doen hee. Die jonge gasten weten beter dan eender wie, die jaren ouder is, hoe deze technologieën werken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet dat dat naief is, ze kunnen surfen, emailen en downloaden, youtube bekijken en filmen met hun gsm. Spellekes spelen en cracks en walkthroughs zoeken maar de echte zaken, echt weten hoe iets nu werkt, dat zijn er toch niet zoveel hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Michael
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef: Wat moet je dan opzoeken... wij moesten gewoon de stof verwerken die onze leraar ons gaf (of is dat te gemakkelijk voor de studenten van vandaag, hebben ze daar al niet meer genoeg aan ?)... er viel niets op te zoeken. Zelfs voor onze taken thuis hadden we geen andere bronnen nodig (behalve eens een woordenboek en in het beste geval een encyclopedie thuis).

Het toestel hebben is één ding... een internet abonnement iets anders (of ga je weeral de ouders verplichten een MV, GC, King, ...) of ga je dit ook aan alle ouders verplichten (besef dat voor sommige ouders het al een zeer grote inspanning is hun kind gewoon naar school te laten gaan !).
Waarom niet gewoon de nieuwe bronnen en technologie gebruiken? Als het beschikbaar is kan men toch beter gebruik maken van alle mogelijke middelen ? Je moet toch een beetje innovatief denken, we schrijven ten slotte toch niet meer met een kroontjespen... Laat ze ipads, laptops en gsm's gebruiken.. georganiseerd en gecontroleerd, moet mogelijk zijn.

De kost van telefonie, een basis abonnement is zo laag in vergelijking met 5-10 jaar geleden, het gaat niet over verplichten, maar het is meer iets praktisch dat de ouders volgens mij zonder problemen willen geven aan hun kinderen. Geef ze een android telefoon met een gps chip, een data plan, en dan kunnen de ouders ook direct weten waar hun kind zit, in geval van nood of niet !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Michaelv schreef:Waarom niet gewoon de nieuwe bronnen en technologie gebruiken?
Omdat mensen daardoor gewoon niet meer in staat zijn ZELF te denken... we beseffen allemaal dat we niet veel meer weten van wat we destijds op school hebben gezien maar het heeft ons in ieder geval ZELF leren denken en stof opnemen.
Michaelv schreef:het gaat niet over verplichten, maar het is meer iets praktisch dat de ouders volgens mij zonder problemen willen geven aan hun kinderen.
Je begrijpt duidelijk niet dat dit voor veel gezinnen wel een ernstige inspanning is.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Leerlingen worden meer en meer oppervlakkig en verdiepen zich minder en minder.
Zelfs basiskennis begint soms al terrible te worden.

Ik stel me soms zelfs al vragen bij wat ik nu in het hoger onderwijs leer...
Leerstof van 3e middelbaar of een niveau van een slak...

En laat ons ook stellen dat de "gsm technologie" niet gemaakt is voor schoolgebruik.
Er is geen "schakealigvoorziening" dat je de "niet educatieve toepassingen" kunt uitschakelen.
bij een iPad is dat er misschien al een beetje, maar nog zeker ook niet helemaal.

De nieuwe technologie kan soms misschien helpen, maar dan moet het ook een 100% product zijn
die ervoor gemaakt is, en onnuttige zaken kan blokkeren. Dit missen we nu nog.

En dan moet er vooral nog op maat gekeken worden waar het een "meerwaarde" is en waar niet.
Er zijn genoeg zaken die je niet met gsm/tablet kunt oplossen. We moeten niet dommer worden maar nu net het omgekeerde...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat het een hulp kan zijn dat is zeker, ik heb inmiddels hier op mijn stage al meer van dit forum geleerd en van Google dan wat ik in mijn loopbaan in het hogere gezien heb. Daarmee wil ik niet zeggen dat de lessen niet goed waren, een goede basis heb ik daardoor wel gekregen (en ze kunnen ook niet alles behandelen).
Michaelv schreef:De kost van telefonie, een basis abonnement is zo laag in vergelijking met 5-10 jaar geleden, het gaat niet over verplichten, maar het is meer iets praktisch dat de ouders volgens mij zonder problemen willen geven aan hun kinderen. Geef ze een android telefoon met een gps chip, een data plan, en dan kunnen de ouders ook direct weten waar hun kind zit, in geval van nood of niet !
Bajaat, geef maar op :roll: zoals ik al zei, voor de minder bedeelden nog wat afbetalingsplannen erbij. En zelfs voor de rest is dat niet altijd mogelijk of wenselijk.
Enkele situaties die ik zelf ken:
Bij een kennis mogen ze elke 2 jaar een nieuwe gsm kopen (zijn nog met 6 waarvan 4 kinderen, waren met 6 kinderen). Maximum dat hij mag kosten is 60 euro. Geen abonnement, enkel herlaadkaart met maximum voor 15 euro herladen. De ouders hebben Mobistar dus de kinderen hebben Mobistar. Geloof me, die moeten niet proberen surfen en opzoeken op hun gsm. En die beslissingen zijn er niet omdat ze daar te weinig geld hebben ofzo.
Bij een andere kennis, dochterlief gaat naar een school, school verplicht plots een tablet van 480 euro. Dochter wil daar naar school blijven gaan omdat ze die richting daar wil volgen, dus de (alleenstaande) mama mag gaan een voorschot betalen en dan maandelijks aflossen. Ge snapt wel dat dat voor haar niet echt prettig is? Zelfs al heeft ze dat over voor haar dochter.
krisken schreef:En onder smartphone begrijp ik een gsm waar android of ios op draait. En aangezien je dat al kan krijgen vanaf nog geen 100 euro, weet je genoeg :) Hoeveel kinderen doen er geen weekend/vakantiejob voor die dingen te kunnen betalen terwijl ze perfect een dumbphone hebben?
Zit voor men stage elke ochtend met een stel kinderen op de bus voor het middelbaar en de lagere school. Wat ik vooral zie is Nokia Symbian (v4? Zo die versie zonder multitasking) en dat wannabee smartphoneding van Samsung en wannabee smartphoneding van LG. De meeste zonder wifi. Ja, je kan er iets op opzoeken, maar om eerlijk te zijn, zij liever dan ik dan :). Uw opzoekwerk gaat dan ook nog wat afhangen van de snelheid/prijs van je gsm, tof voor die met een duurder toestel, minder tof voor die met een goedkoop ding.

Kblijf er bij, niks tegen het gebruik van nieuwe dingen in de les, zelfs in mijn middelbare opleiding kregen we al vragenlijsten waarvan we de antwoorden dan op de computer moesten opzoeken op internet. Maar net zoals die computers ben ik van mening dat de school hier dan maar in moet voorzien. Volgend jaar bvb wil de basisschool waar ik stage doe met tablets werken, zij gaan die zelf aankopen en de klas die ze dan voor een les eens nodig heeft kan ze reserveren en gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Kblijf er bij, niks tegen het gebruik van nieuwe dingen in de les, zelfs in mijn middelbare opleiding kregen we al vragenlijsten waarvan we de antwoorden dan op de computer moesten opzoeken op internet.
Op zich heb ik daar ook niets tegen... maar da's een bepaalde les en op een deftige PC... en zo kan je leerlingen ook leren hoe je iets zoekt en hoe je omgaat met de informatie die je kan vinden (niet alles is correct). Dat het technisch mogelijk is met een GSM iets op te zoeken maakt het daarom niet geschikt.
Michael
Pro Member
Pro Member

Het is niet omdat de minder bedeelden en de mensen met 20 kinderen geen gsm en abo kunnen betalen, dat al de rest dit dan ook niet mag eh...
Leerlingen worden meer en meer oppervlakkig en verdiepen zich minder en minder.
Zelfs basiskennis begint soms al terrible te worden.
Het is niet zo simpel, het is gewoon een nieuwe manier waarop we met informatie omgaan. Waarom MOET alles in ons hoofd zitten als we het gemakkelijk en snel via een andere bron veeel gedetaileerder en uitgebreider kunnen halen. Ik denk dat kinderen een basiskennis hebben, en dan is het belangrijk om te weten welke informatie er is en hoe waar men deze kan vinden, tov alle informatie vanbuiten leren en toch vergeten.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Michaelv schreef:Het is niet omdat de minder bedeelden en de mensen met 20 kinderen geen gsm en abo kunnen betalen, dat al de rest dit dan ook niet mag eh...
Als je ook gelezen had wat er stond dan wist je dat het niet altijd gaat van niet kunnen betalen. Daarbij, onderwijs moet voor iedereen toegankelijk blijven, dus ook die minder bedeelden en die met 20 kinderen. Ik som al 2 situaties op van mijn "nabije" omgeving. Op de basisschool waar ik nu stage loop gaan er kinderen niet mee op bosklassen omdat het te duur is. Vroeger toen ik zelf nog in de lagere school zat waren er al kinderen die niet mee gingen op schoolreis omdat het te duur was (meestal sprong het oudercomitee dan wel wat bij). Onderwijs moet betaalbaar blijven, en je kan zeggen van "wat is nu de kost van een gsm en een abonnementje?", voor sommige (meer dan ge denkt) is dat dus teveel.
Als scholen zelf in materiaal investeren (wat ze nu dus doen met computers en sommige met tablets) dan is dat probleem er niet, dan is het voor elke leerling toegankelijk.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet zou mogen he, als iedereen in een klas een gsm heeft kan gerust eens gekozen worden om dat te doen. Begin zulke zever gewoon niet te verplichten.
r2504 schreef:
MClaeys schreef:Kblijf er bij, ik heb niks tegen het gebruik van nieuwe dingen in de les, zelfs in mijn middelbare opleiding kregen we al vragenlijsten waarvan we de antwoorden dan op de computer moesten opzoeken op internet, maar dan moet de school hier zelf in voorzien.
Op zich heb ik daar ook niets tegen... maar da's een bepaalde les en op een deftige PC... en zo kan je leerlingen ook leren hoe je iets zoekt en hoe je omgaat met de informatie die je kan vinden (niet alles is correct). Dat het technisch mogelijk is met een GSM iets op te zoeken maakt het daarom niet geschikt.
Ik bedoelde dat ik er zelf op zich niks op tegen heb, bedoelde niet dat jij er tegen was ;) even in het vet aangepast wat er had moeten staan :)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Michaelv schreef:Waarom MOET alles in ons hoofd zitten als we het gemakkelijk en snel via een andere bron veeel gedetaileerder en uitgebreider kunnen halen.
Dat noemt men parate kennis/vaardigheden. Simpel.
Dat is net waarom je naar school gaat.
Om je parate kennis/vaardigheden op een hoog niveau te brengen.

Het is niet omdat je iets véél gedetailleerder en uitgebreider ergens KAN terugvinden dat je er ook iets mee bent.
Je moet de aanboden (of gevonden) informatie ook nog zélf verwerken.
En net daar dient scholing voor!

Stel bijvoorbeeld dat je gaat solliciteren voor een job als ingenieur.
De werkgever polst tijdens het sollicitatiegesprek naar jouw parate kennisniveau.
En jij haalt dan jouw smartphone boven om het effe op te zoeken? :nono:
Want alles staat toch online? Nietwaar?

Het opzoeken van informatie is slechts één van de vaardigheden die men mag verwachten van een GOEDE kandidaat werknemer.

Scholing is in feite het doorgeven van informatie en vaardigheden van de ene generatie naar de volgende.
Met het doel er trachten voor te zorgen dat de volgende generatie over meer parate kennis en vaardigheden beschikt dan de vorige.
Net dat zorgt ervoor dat een maatschappij vooruitgang boekt.

Dat er informatie beschikbaar is waar je iets mee kan doen, is net de verdienste van al de vorige generaties, samen.
Het is aan de huidige, opgroeiende generatie om te beslissen of ze er iets mee wil doen.
Of het hoofdzakelijk stockeren en online beschikbaar houden ervan het beste is dat zij er mee willen of kunnen doen laat ik over aan de toekomstige generatie.
Zij zijn de toekomst ...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daar heb ik werkelijk niks aan toe te voegen, volledig eens :) +1 (van zodra ik op laptop bezig ben)

Sent from my Lumia 900 using Board Express
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Duimpjes werken ook op de mobiele site.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Je slaat zelfs een stap over in je betoog, als je niet weet dat iets bestaat, kan je er niet naar zoeken en heb je dus niks aan al die gedetailleerde info op het net.

Dus leer ze parate kennis opbouwen en leer ze opzoeken, wij hadden vroeger ook lessen in 'opzoeken in het woordenboek' met de uitleg erbij wat je allemaal over een woord in dat boek kon vinden. Maar laat het ene het andere niet uitsluiten.

Denk er maar eens over na wat er gebeurt als iedereen, echt iedereen, alleen maar werkt met informatie op het internet. Bye bye vooruitgang, bye bye uitvindingen, bye bye ontwikkeling...

J.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Duimpjes werken ook op de mobiele site.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Niet in board express :)

Tspel begint al, binnenkort alles opzoeken op internet en ook geen C-attesten meer? :roll:
Michael
Pro Member
Pro Member

Jullie zien het allemaal zwart wit ;) Hoe oud zijn jullie?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Michaelv schreef:Waarom MOET alles in ons hoofd zitten als we het gemakkelijk en snel via een andere bron veeel gedetaileerder en uitgebreider kunnen halen.
Ik stel voor dat we de school afschaffen... we leren de kinderen in de kleuterklas hoe Google werkt en dan kunnen ze alles :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

We zijn van voor 1958 (zoek maar eens op wat er toen in Brussel gebeurde ivm zwart wit en kleur :) )

J.
Michael
Pro Member
Pro Member

Ah, daarom dat ik deze soort reacties krijg :wink:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben van 89