Vandaag was er iemand langs geweest voor mijn elektriciteit in orde te komen brengen.
ik heb een meter met 3 draden zonder neuter 3 maal 230 volt
Heel mijn binneninstallatie was aangesloten via 2 draden,dus de 3de draad werd niet gebruikt.
de man die mijn ellectriciteit kwam aansluiten vertelde me het volgende:
Als ik na 22 u mijn wasmachine en droogkast gelijktijdig opzet rekent mijn electricteitsmeter alles netjes aan...
als ik mijn wasmachine op L1 EN L2 zet
en mijn droogkast op L2 EN L3
en zou beide toestellen aanschakelen,dat mijn electricitietsmeter minder zou registreren? klopt dit?
dit is een meter met een draaischijf...
is dit degelijk waar of is dit echt een fabeltje?
hij zei me dat het voordeliger was als ik deze opsplitste...
iemand enig idee?
is deze gezegde waar,? voor de mensen die er meer over weten
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb je een dag en nacht teller op één van die fasen? Weet niet hoe de meter bij jou thuis zit, heb je misschien verschillende meters staan ofzoiets?
-
- Premium Member
Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
het is een 2 voudige meter/dag/nacht maar dit is van toepassing op alle 3 de dradenonnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik denk eerder dat door je apparatuur gelijkmatig over de fasen te verdelen je zekering er minder snel zal uitvliegen. Maar minder verbruik op de teller ? Denk het niet...
Ik zit hier ook nog op een oud net. Enkelvoudige aansluiting zonder neuter (127 volt per fase).
Ik zit hier ook nog op een oud net. Enkelvoudige aansluiting zonder neuter (127 volt per fase).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Premium Member
Modbreak:
ongewenste fullquote verwijderd. zie Forumregels.
hey void...ongewenste fullquote verwijderd. zie Forumregels.
tschijnt dat zo'n meter met een draaischijf niet sneller gaat gaat draaien als je verbruikers verspreid over verschillende paar
hij zegt als je over L1 EN L2 2.000 watt stuurt en over L3 en L2 2.000 watt dat deze draaischijf maar 2.000 zou registreren( wel als beide gebruikers gelijktijdig aanstaan)
als je over L1 EN L2 beide toestellen zou laten werken dus 2.000 w + 2.000 watt dat de meter wel degelijk sneller zou draaien en degelijk 4.000 watt zou registeren....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Jep.dommelgebruiker schreef:iemand enig idee?
Diene gast houdt van practical jokes.

Wel is het natuurlijk erg netjes indien je de belasting over L1, L2 en L3 tracht te verdelen.
Een leugentje om "best wil" zullen we maar zeggen...
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
gewoonweg onzin 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- vuurvos
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Inderdaad, onzin. Blijft echter wél geldig: verspreid zo veel mogelijk electrische toestellen over de verschillende fases. En dan vooral de grootverbuikers: wasmachine, vaatwas, kookplaten, oven, koffieapparaat. Hou ook rekening met eventuele andere grootverbruikers die minder dikwijls worden gebruikt zoals een strijkijzer of een electrisch verwarmingselement maar ook frituur, wafelijzer, gourmetstel, .. Het komt er eigenlijk op neer dat ALLE toestellen die via electriciteit warmte opwekken enorm veel energie/vermogen slurpen.
PS: indien er een "neuter" is mag je die in België nooit ofte nooit (legaal) verbinden met de aarding (den tère in't Vloms). Er zijn landen die dit wel toestaan. Het heeft te maken met het feit dat in een 3 fase systeem (zij het in Ster of Driehoek) dat totaal gebalanceerd is er geen spanningsverschil bestaat/kan zijn tussen de neutrale leiding en de aarding.
Het echte, reële vermogen dat wordt opgenomen is niet Volt x Ampère (per tijdseenheid) maar wél Volt x Ampère x Cosinus Phi (per tijdseenheid). De "Cosinus Phi" zou idealiter "1" moeten zijn (lees hier iets meer erover) maar is dat héél dikwijls niet.
Verschillende electrische toestellen zijn namelijk van het inductieve type (gebruik makende van een spoel) zoals TL lampen, transformators, electrische motors en dergelijke, die de Cosinus Phi waarde onder de "1" laten zakken.
Een klassieke meter (die de Cosinus Phi niet kan bepalen) zal bvb. uitkomen op een verbruik van 900 Watt terwijl het écht verbruikte vermogen bvb. 1.000 Watt bedraagt.
Dit komt uiteraard de consument ten goede, maar de leveranciers zijn uiteraard niet blij (er zijn i.v.m. met dit feit al zaken gepost hier op UB, meer bepaald in het topic over de "slimme" meter) omdat de elektrische stroom hoger is dan strikt noodzakelijk voor het overbrengen van het getransporteerde vermogen.
De materie over electriciteit is complexer dan veel mensen denken.
PS: ik ben géén expert Electriciteit. Wel heb ik als Ingenieur Electronica jaren van dit vak mogen proeven
PS: indien er een "neuter" is mag je die in België nooit ofte nooit (legaal) verbinden met de aarding (den tère in't Vloms). Er zijn landen die dit wel toestaan. Het heeft te maken met het feit dat in een 3 fase systeem (zij het in Ster of Driehoek) dat totaal gebalanceerd is er geen spanningsverschil bestaat/kan zijn tussen de neutrale leiding en de aarding.
Het echte, reële vermogen dat wordt opgenomen is niet Volt x Ampère (per tijdseenheid) maar wél Volt x Ampère x Cosinus Phi (per tijdseenheid). De "Cosinus Phi" zou idealiter "1" moeten zijn (lees hier iets meer erover) maar is dat héél dikwijls niet.
Verschillende electrische toestellen zijn namelijk van het inductieve type (gebruik makende van een spoel) zoals TL lampen, transformators, electrische motors en dergelijke, die de Cosinus Phi waarde onder de "1" laten zakken.
Een klassieke meter (die de Cosinus Phi niet kan bepalen) zal bvb. uitkomen op een verbruik van 900 Watt terwijl het écht verbruikte vermogen bvb. 1.000 Watt bedraagt.
Dit komt uiteraard de consument ten goede, maar de leveranciers zijn uiteraard niet blij (er zijn i.v.m. met dit feit al zaken gepost hier op UB, meer bepaald in het topic over de "slimme" meter) omdat de elektrische stroom hoger is dan strikt noodzakelijk voor het overbrengen van het getransporteerde vermogen.
De materie over electriciteit is complexer dan veel mensen denken.
PS: ik ben géén expert Electriciteit. Wel heb ik als Ingenieur Electronica jaren van dit vak mogen proeven

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik hoop dat ik geen onzin verkoop nu. Grootverbruikers van electriciteit niet alleen verdelen over de verschillende fasen (als je er meerdere hebt zoals ik), maar ook de toestellen aansluiten op aparte stroomcircuits. Volgens mij kunnen meerdere circuits aangesloten worden op 1 en dezelfde fase. Zo zijn bij mij vaatwasmachine, wasmachine, elektrische boiler onder de gootsteen allemaal op een aparte circuit aangesloten omdat ze anders samen te veel stroom zouden trekken door 1 en dezelfde leiding en de zekering zouden doen springen. Ik kan dus nu zonder enig probleem al deze grootverbruikers samen laten draaien zonder dat er een overbelasting van de circuits plaatsvindt. De inductieplaat, die staat sowieso apart met een kabel van 5x6 carré.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Neen, Als je alles verdeeld over de fases, zal de stroom van alle fases gemeten worden, ipv nu over 2 draden. Na 22 uur veranderd er niets aan je installatie, dus waarom zou die dan plots anders gaan meten ?dommelgebruiker schreef: Als ik na 22 u mijn wasmachine en droogkast gelijktijdig opzet rekent mijn electricteitsmeter alles netjes aan...
als ik mijn wasmachine op L1 EN L2 zet en mijn droogkast op L2 EN L3
en zou beide toestellen aanschakelen,dat mijn electricitietsmeter minder zou registreren? klopt dit?
-
- Premium Member
- Bedankt: 65 keer
Dan moette mij eens vertellen wat een TN-C net is.vuurvos schreef:
- vuurvos
- Erelid
- Contacteer:
Eerst en vooral heb ik duidelijk gemaakt dat ik géén expert Electriciteit ben. Anderzijds sla jij het typische toontje aan van iemand die wél expert is maar die vooral mijn bijdrage in het belachelijke wil trekken. Goed bezig, en vooral dapper.
Leg het dan zélf uit hé
Leg het dan zélf uit hé

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat dit gewoon verplicht is volgens het AREI.Jack Daniels schreef: Grootverbruikers van electriciteit niet alleen verdelen over de verschillende fasen (als je er meerdere hebt zoals ik), maar ook de toestellen aansluiten op aparte stroomcircuits.
Zo zijn bij mij vaatwasmachine, wasmachine, elektrische boiler onder de gootsteen allemaal op een aparte circuit aangesloten
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Bedankt: 65 keer
1st:vuurvos schreef:Leg het dan zélf uit hé
Ik ben verre van een expert, maar eerder een ervaringsdeskundige.. Maw, ik heb al genoeg "aan den ellentriek gehangen" om te weten waar ik mee bezig ben en hoe gevaarlijk aannames zijn.
2nd:
Goh ja.... Aangezien electriciteit nogal gevaarlijk is, vind ik het spijtig dat veel mensen aannames doen op dat vlak.
Vergeet niet dat dit een medium is dat kan beslissen over leven en dood.
Ik heb meerdere ongelukken zien gebeuren doordat mensen aannames doen ivm electriciteit. Dat je dit doet over een pc waar geen mensenlevens mee gemoeid zijn (of toch niet rechtstreeks) heb ik geen problemen mee. Maar, en dit geldt voor iedereen, geef mensen geen tips of ideeën over electriciteit als je niet weet welke gevolgen dit eventueel kan hebben.
Je mag ook niet vergeten dat als een leek een probleem heeft, en dit komt uitleggen op een forum, de kans erin zit dat deze soms belangrijke details kan vergeten te vermelden, iemand geeft dan een mogelijke oplossing voor zijn probleem, doch zonder te weten wat er precies speelt.
Ik ben zelf industrieel electricien, maar ik zal nooit antwoorden op iemand zijn vraag over electriciteit, zelfs al is het over een domme wisselschakelaar. De kans is veel te groot dat de persoon met het probleem een belangrijk detail vergeet.
En om op je vraag te antwoorden, in deze link staat het verschil uitgelegd tussen de verschillende netten, je zal zien dat er netten zijn waarbij de N samen ligt met de PE.
Dit is wettelijk toegelaten, maar aangezien wij dit op het werk gebruiken kan ik u vertellen dat dit verre van ideaal is om veilig mee te werken.
http://www.ffxs.nl/DIY-elektro/cursusse ... netten.pdf
3th:
En op de TS zijn vraag te antwoorden.
Je bent inderdaad altijd beter om je verbruikers te verdelen over de fasen die je ter beschikking hebt. Maar zonder effectief de kast te zien en te beoordelen kan je daar gewoonweg geen uitspraken over doen.
Misschien is dit wel met een of andere reden gedaan ?
Aangeraden, beter, maar niet verplicht, zolang je alles correct afzekerd, mag je doen wat je wil.philippe_d schreef:Ik denk dat dit gewoon verplicht is volgens het AREI.
Als nadien uw zekering altijd springt omdat er teveel verbruikers opzitten, dan is dit uw probleem.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Toch even proberen bemiddelen:
vuurvos: Residentieel heb je gelijk, Industrieel kan het wel, maar dit wordt wel anders beveiligd.
StarWing: Het gaat hier om een residentiële installatie, dus beschouw even dat vuurvos gelijk heeft in deze context
vuurvos: Residentieel heb je gelijk, Industrieel kan het wel, maar dit wordt wel anders beveiligd.
StarWing: Het gaat hier om een residentiële installatie, dus beschouw even dat vuurvos gelijk heeft in deze context

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Over de vraag van de TS stel ik voor eens te google-en op "Ferraris-teller", dergelijk principe laat toe om de elektrische arbeid te meten en ook rekening te houden met een drie fase net, of dit nu 3 maal 400V of 3 maal 230V is maakt niets uit. Dat deze plots minder gaat meten als je fase"s gelijk belast is dus onzin.
Dit zegt eerder iets over de kennis of het humor gehalte van de man.
Hoe verdere discussie over verdelen van gebruikers nu wel of niet een nut hebben is me wel een raadsel. Weet dat het transport in belgie steeds gebeurd met een drie fase spanning. Een neuter komt niet van de elektriciteitscentrale, maar is afkomstig van het sterpunt van je transformator in de straat. In moderne installaties zal je tussen neuter en een fase dus 230 volt meten met 5 procent tolerantie. Mensen die echter een draaibank met drie-fase motor willen gebruiken kunnen beschikken over een drie fase invoer met neuter.
Een basis installatie bestaat uit een invoer van de kabel, en het aansluiten van een 2-polige 40 ampere zekering, dit komt overeen met 9200 VA ofwel 9200 Watt aan gebruikers dat je kan afzekeren. Let op dat er bij zekeringen gesproken word over een afschakelcurve, en dat je perfect gedurende een uur boven dit maximum kan gaan, in functie van de afschakelcurve. Te vergelijken met een snelle of trage zekering. Hier kan je niet anders dan alles via één hoofdzekering zekering te plaatsen.
Een driefase aansluiting heeft doorgaans een 4 polige zekering van 32 Ampere. dit geeft een totale belasting van 7360 VA per fase, ofwel 22.8 KVA voor het ganse circuit.
Je kan dit vermogen vrij verdelen rekening houdend met de selectiviteit binnen het afzekeren van de elektrische circuits. In industriele installatie's kan je dus best de tabellen van je zekering fabrikant raadplegen hierover. Maar het basisprincipe blijft hetzelfde voor beide installaties
Een net zoals bij de TS zonder neuter word in balans gehouden in de transformatorpost.
Dit zegt eerder iets over de kennis of het humor gehalte van de man.
Hoe verdere discussie over verdelen van gebruikers nu wel of niet een nut hebben is me wel een raadsel. Weet dat het transport in belgie steeds gebeurd met een drie fase spanning. Een neuter komt niet van de elektriciteitscentrale, maar is afkomstig van het sterpunt van je transformator in de straat. In moderne installaties zal je tussen neuter en een fase dus 230 volt meten met 5 procent tolerantie. Mensen die echter een draaibank met drie-fase motor willen gebruiken kunnen beschikken over een drie fase invoer met neuter.
Een basis installatie bestaat uit een invoer van de kabel, en het aansluiten van een 2-polige 40 ampere zekering, dit komt overeen met 9200 VA ofwel 9200 Watt aan gebruikers dat je kan afzekeren. Let op dat er bij zekeringen gesproken word over een afschakelcurve, en dat je perfect gedurende een uur boven dit maximum kan gaan, in functie van de afschakelcurve. Te vergelijken met een snelle of trage zekering. Hier kan je niet anders dan alles via één hoofdzekering zekering te plaatsen.
Een driefase aansluiting heeft doorgaans een 4 polige zekering van 32 Ampere. dit geeft een totale belasting van 7360 VA per fase, ofwel 22.8 KVA voor het ganse circuit.
Je kan dit vermogen vrij verdelen rekening houdend met de selectiviteit binnen het afzekeren van de elektrische circuits. In industriele installatie's kan je dus best de tabellen van je zekering fabrikant raadplegen hierover. Maar het basisprincipe blijft hetzelfde voor beide installaties
Wanneer je neuter en de aarding in je installatie verbind, dan zal de werking van je differentieel-beveiliging in gevaar komen. Het uit balans brengen van een drie fase circuit gebeurd als de stroom van elke fase verschillend is tov een referentie. In normale gevallen is dit deze referentie de neuter. Onderbreek je deze tov de leverancier, dan komt je net uit balans en heb je een over-spanning of onder-spanning op je net.StarWing schreef:Dan moette mij eens vertellen wat een TN-C net is.vuurvos schreef:
Een net zoals bij de TS zonder neuter word in balans gehouden in de transformatorpost.
- vuurvos
- Erelid
- Contacteer:
Bedankt om uit te leggen waarom de neuter en de aarding niet aan elkaar mogen worden verbonden. Ik kon mij alleen zeer sterk herinneren dat het in België ten strenste verboden is.mailracer schreef:Wanneer je neuter en de aarding in je installatie verbind, dan zal de werking van je differentieel-beveiliging in gevaar komen. Het uit balans brengen van een drie fase circuit gebeurd als de stroom van elke fase verschillend is tov een referentie. In normale gevallen is dit deze referentie de neuter. Onderbreek je deze tov de leverancier, dan komt je net uit balans en heb je een over-spanning of onder-spanning op je net.
De enige tip die ik aan de TS heb gegeven is "verspreid zo veel mogelijk electrische toestellen over de verschillende fases". Dat mocht dus niet ??StarWing schreef:Aangezien electriciteit nogal gevaarlijk is, vind ik het spijtig dat veel mensen aannames doen op dat vlak. ... Maar, en dit geldt voor iedereen, geef mensen geen tips of ideeën over electriciteit als je niet weet welke gevolgen dit eventueel kan hebben.
Oops, nu doe je het dus zélfStarWing schreef:En op de TS zijn vraag te antwoorden. Je bent inderdaad altijd beter om je verbruikers te verdelen over de fasen die je ter beschikking hebt.