VVT kabel aansluiting tussen BBOX2 LAN en router als AP

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Heeft iemand ervaring met netwerkbekabeling tussen LAN ( BBOX2 ) en LAN ( router ) als 2° AP
Bij de verbouwingen, ik denk 15 tal jaar geleden zijn er extra telefoondraden ( 2 paar VVT , alcatel ) van gelijkvloers, naar 1° verdieping en naar zolder voorzien.
Ik kan onmogelijk die bestaande VVT telefoondraad ( 2 paar ) vervangen door UTP netwerkkabel voor VDSL breedbandverbinding.
Zou ik die VVT kabel mogen gebruiken ( en aan elke kant een RJ45 connector plaatsen ) over afstand van 10m, en deze gebruiken om een tweede router aan te sluiten als AP ?

bedankt ,
Jean
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ik heb indertijd, toen ons huis gebouwd werd (1985), overal in alle kamers, beneden en boven coax + telefoonkabel geplaatst.
Dat was geen VVT, maar "parlefoonkabel" met 7 aders (3 paar + aarding). In die tijd had je nog een aarding nodig voor binnentelefoons (om de "R-knop" te laten werken.
Dit was in die tijd een vooruitstrevende installatie :-D .

Toen in de jaren 90 internet opkwam, heb ik deze parlefoonkabel gebruikt voor:
  • - telefoon (1 paar)
    - ethernet (2 paar)
Dit werkte perfect op 10 Mbps. Ik gebruikte toen een 5-ports hub met 10 mbps poorten.
Dat was natuurlijk geen probleem, want in de beginjaren van Telenet kreeg je met Docsis 1.0 toch maar max 4 mbps. En wireless bestond nog niet echt.

Intussen werd Internet sneller, en ook ethernet werd 100 Mbps. Waar mogelijk gebruik ik natuurlijk UTP, maar op de plaatsen waar deze nog niet vervangen is, heb ik nog altijd internet via deze VVT kabels. Ik moet wel mijn oude 10mbps hub blijven gebruiken. Op 100 mbps gaat het absoluut niet.

Conclusie:
  • - VVT als ethernet kabel gebruiken wordt perfect op een 10 mbps poort.
    - Gezien je bij de huidige routers de snelheid van je poort niet kan instellen, moet je er dus een 10mbps hub tussen hangen.
    - Tenzij je er een laptop aanhangt, waarvan je de netwerkaart instelt op 10 mbps. Als aan de ene kant van de kabel een toestel staat op 10mbps, dan gaat de poort op de router ook automatisch naar 10 mbps gaan.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
schneider
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Waarom zou dat ni werken op 100Mbps ?
Je hebt hier maar 4 aders voor nodig. En in VVT zitten 4 aders.
Zelf heb ik dit al getest en dat werkt perfect en voor 10m moet dit zeker werken ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Omdat in UTP de paren getwist worden.
Ik wens je veel success met VVT, en ben eens benieuwd welke snelheid je erdoor zal krijgen. Zelfs is het maar 10 meter.
Aan de TS zou ik zeggen: probeer het gewoon, who knows ?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoals Philippe zegt : de twists in een UTP doen veel. Neem maar eens een gewone UTP kabel, ontwar hem helemaal zodat alle baantjes naast elkaar lopen, zet er een nieuwe fiche op en probeer maar eens... Plots ga je er geen 100mbit meer doorkrijgen hoor

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Ik gebruik hier al meer dan 15 jaar een VVT van 60 meter onbeschermd in volle grond op 100Mbit zonder enig probleem. In theorie geen goede oplossing maar in de praktijk geen probleem. :-D

Gewoon proberen, je hebt niks te verliezen toch ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik ben er niet in geslaagd.
De lengte was 15m :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

schneider schreef:Waarom zou dat ni werken op 100Mbps ?
Maak je kabel maar eens met UTP maar zonder het middelste paar te wisselen... zelfs dat gaat niet (enkel over een korte afstand, dus misschien dat 10m nog net zou lukken).
schneider
Plus Member
Plus Member

Het middelste paar is blauw/blauwwit. Deze heb je zelfs niet nodig bij een utp voor 100Mbps.

Ik heb al vaker VVT gebruikt als noodoplossing. Over afstanden van 30m+ zonder enige problemen of packetloss.
VVT is kwalitatief beter dan UTP. Deze is lichtjes getwist ,shielded en het koper is dikker. (Ik zeg niet dat het beter is dan UTP want UTP is daarvoor ontworpen)

Het komt misschien door het type VVT dat er gebruikt wordt dat er sommige wel goede ervaringen ermee hebben en andere niet.
Gewoon proberen en laat het ons weten!!
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

bedankt voor de reacties, het is de moeite waard om het te proberen.

Ik heb nooit echt begrepen waarom je na de modem (BBOX2) een UTP of FTP moet gebruiken als netwerkkabel, terwijl
Belgacom zelf VVT kabel gebruikt om aansluiting vanaf het voetpad tot aan het aansluitpunt in de garage.
Diezelfde belgacom VVT wordt dan toch ook gebruikt voor het VDSL signaal te transporteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dejean schreef:bedankt voor de reacties, het is de moeite waard om het te proberen.
Ik bedoel dat je de blauwe moet twisten met de oranje... laat je beide afzonderlijk dan lukt 100 Mbps niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

schneider schreef:VVT is kwalitatief beter dan UTP. Deze is lichtjes getwist ,shielded en het koper is dikker. !
Als jij shielded VVT gebruikt, dan praat je inderdaad over een andere kabel dan wat de meesten met VVT bedoelen :)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

dejean schreef:bedankt voor de reacties, het is de moeite waard om het te proberen.

Ik heb nooit echt begrepen waarom je na de modem (BBOX2) een UTP of FTP moet gebruiken als netwerkkabel, terwijl
Belgacom zelf VVT kabel gebruikt om aansluiting vanaf het voetpad tot aan het aansluitpunt in de garage.
Diezelfde belgacom VVT wordt dan toch ook gebruikt voor het VDSL signaal te transporteren.
Euhm dat zijn wel 2 verschillende zaken hoor :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

over je aansluitkabel van bgc naar je modem toe loopt er een VDSL2 (ADSL) + TF signaal en
over je UTP / FTP een ethernetsignaal (IP-TV / Internet signaal) en dit is inderdaad niet het zelfde.
Er wordt soms ook wel gebruik gemaakt van utp kabel voor de binnenhuis telefoon installatie maar dit moet geen utp kabel zijn.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Wow, in deze thread staan toch een paar zaken waarvan ik een beetje van mijn stoel val.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat men VVT of parlofoonkabel gaat proberen gebruiken als men niet over de mogelijkheid beschikt om deze te vervangen door UTP van een goede kwaliteit (hoge Cat, min 5e).

VVT is eigenlijk, in de unshielded variant, ook een vorm van UTP. Cat1, 2, 3 bestaan ook en zullen dichter aansluiten bij wat wij kennen als VVT.
Dus ja je kan over beperkte afstanden wellicht wel via VVT-bekabeling aansluiten, als alle netwerkkaarten willen meespelen...(die zijn ontworpen conform een bepaalde Cat-norm op elektrisch niveau) De beschikbare bandbreedte op die kabels is echter erg laag tov bv Cat5e UTP.(bv Cat1=1MHz vs Cat5= 100MHz)

In een moderne UTP zitten per paar immers meer twists per lengte én de paren zijn onderling ook nog eens getwist(deze waarden stijgen samen met de Cat-waarde). Veel mensen op dit forum weten intussen ook dat het twisten een "mechanisme" is om externe stoorsignalen op te heffen. We spreken van een gebalanceerde lijn.

en we hebben het nog niet over Attenuation, NEXT, PSNEXT etc gehad...

@dejean: hoe komt het eigenlijk dat je die VVT niet kan vervangen door UTP? zitten die niet in een buis dan?

meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_pair
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_1_cable hier kan je de 1 vervangen door de andere gangbare varianten.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

je kan zoveel theoretische uitleg lezen als je wilt
maar in de praktijk uittesten dan zou je nog wel kunnen verschieten wat er wel kan en dat theoretisch nooit door de beugel zou kunnen
en dan weet je het ook direct of het al dan niet werkt.

Ik probeer van alles zelf uit en dat is nog leerzaam ook,
ieder doet daar natuurlijk mee wat hij zelf wilt, daar gaat het niet om.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:maar in de praktijk uittesten dan zou je nog wel kunnen verschieten wat er wel kan en dat theoretisch nooit door de beugel zou kunnen
Om dan na een week vast te stellen dat het plots raar doet of gewoon niet meer werkt en hier een topic te openen (terwijl mensen reeds duidelijk hebben geschreven dat het niet kan).

Er is wel degelijk een reden dat UTP Cat. 5e kabel bestaat... anders hadden we het evenzeer met VVT kabel kunnen doen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Om dan na een week vast te stellen dat het plots raar doet of gewoon niet meer werkt en hier een topic te opene
moest alles werken gelijk in de theorie dan zou je geen enkele topic meer moeten openen en kan elk forum de boeken toe doen :P

Als je iets test en je krijgt moeilijkheden dan weet je toch direct hoe laat het is en moet je hiervoor toch niet direct een topic openen
en er werd ook één geopend zonder dat de topicstarter blijkbaar al in de praktijk testen uitgevoerd had, dus wat is dan het verschil.
Trouwens iedereen die experimenteert weet toch altijd dat er problemen te verwachten zijn en daaruit kan je ook veel leren en opsteken
en waarom zou je na een experiment dat mislukt geen topic mogen opstarten om raad en uitleg te vragen.
(niet alleen op dit forum, er zijn ook massa's andere zeer goeie forums niet altijd in het NL maar dat doet er nu niet toe)

Ge bent er ene van luie Charel zeker (grapje)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jackho schreef:Ik probeer van alles zelf uit en dat is nog leerzaam ook, ieder doet daar natuurlijk mee wat hij zelf wilt, daar gaat het niet om.
Vandaar dat mijn antwoord op de TS duidelijk vanuit mijn eigen praktijk ervaring was.
Mijn ervaring leert me dat het mij niet lukte om via VVT goede stabiele 100mbps verbindingen op te zetten. Het werkt soms een tijdje, plots valt het stil.

Daarom dat mijn 'VVT netwerk' op 10mpbs draait, en gesplist is van mijn 100mbps netwerk door middel van een 10mbps hub.
Dit geeft mij op alle kamers een stabiele 10mbps verbinding, die ik verkies boven een half-werkende 100mbps verbinding.

Akkoord, 10 mbps is niet mee van deze tijd. Maar op deze plaatsen is er geen intensief data verkeer, en 10mbps is voldoende voor een goede surfervaring, webcam chat, foto's te bekijken, of zelfs een filmke te streamen (niet op alle kamers gelijkijdig natuurlijk :-) )
schneider
Plus Member
Plus Member

philippe,

Jij sprak bij u eerste reactie over parlefoonkabel. Deze meeste zijn volgens mij niet eens getwist als ik het goed heb, logish dat je geen stabiel 100mbps hebt he :p
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Philippe als je zo'n bekabeling echt zou willen benutten aan 100 MBit kan dit je kan makkelijk op ebay VDSL master / slave modems vinden om over gewoon telefoonkabel over een paar 100 meters vrij veel snelheid te halen.

Leuk projectje ;-) maar veel te duur.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En dan vectoring toepassen op die privé VDSL verbinding over die VVT kabel! 8)
Gaat het nog wat sneller.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:En dan vectoring toepassen op die privé VDSL verbinding over die VVT kabel! 8)
Vectoring met slechts één gebruiker op je "bundel" heeft niet veel zin denk ik ;-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomsworld schreef:Philippe als je zo'n bekabeling echt zou willen benutten aan 100 MBit kan dit je kan makkelijk op ebay VDSL master / slave modems vinden om over gewoon telefoonkabel over een paar 100 meters vrij veel snelheid te halen.

Leuk projectje ;-) maar veel te duur.
Haha, dan kan ik mij beter eens een paar zaterdag namiddagen bezighouden met die oude kabels (na 27 jaar dienst) uit de buizen te trekken en er UTP in blazen (of misschien kan ik beter nog enkele jaren wachten en er glasvezel door trekken :))
Droes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

philippe_d schreef:UTP in blazen (of misschien kan ik beter nog enkele jaren wachten en er glasvezel door trekken :))
Enkele jaren? Dat zou best snel zijn aangezien glassvezel nog belange niet in heel België ligt, of misschien zou je het kunnen bestellen als klant? Zou wel eens een grote investering kunnen zijn. Terwijl een UTP een paar euros :p.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Was eigenlijk als grapje bedoeld
Maar of er nu glasvezel in heel België ligt maakt niets uit, ik sprak over mijn lokaal netwerk
Waarom een grote investering? Mijn TV is nu ook al via glasvezel verbonden met mijn muziekinstallatie :)
Wie weet wat er binnen enkele jaren nog allemaal mogelijk zal zijn ...
Droes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

philippe_d schreef:Waarom een grote investering? Mijn TV is nu ook al via glasvezel verbonden met mijn muziekinstallatie :)
Heeft dit dan een groot voordeel in geluidskwaliteit of?
Afbeelding
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

SPDIF (optisch) noemt deze aansluiting ;) En ja dat geluid is fenomenaal als je dit uitstuurt naar u versterker, zeker bij 5.1 of 7.1 blu-ray met DTS(HD).
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:
eternum schreef:En dan vectoring toepassen op die privé VDSL verbinding over die VVT kabel! 8)
Vectoring met slechts één gebruiker op je "bundel" heeft niet veel zin denk ik ;-)
Een "bundel" van liefst drie paar hé. :lol:
En Philippe als "één gebruiker" zou ik toch ook maar niet onderschatten... :angel:
philippe_d schreef:Ik heb indertijd, toen ons huis gebouwd werd (1985), overal in alle kamers, beneden en boven coax + telefoonkabel geplaatst.
Dat was geen VVT, maar "parlefoonkabel" met 7 aders (3 paar + aarding).
Afin, alle gekheid op een stokje.
Maar goed dat er vooruitgang is.
Een Cat5e of Cat6 kabeltje erin en dan zal dit wel een jaar of tien à vijftien kunnen blijven dienen hopelijk.
f0xbe
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

TiTanium schreef:SPDIF (optisch) noemt deze aansluiting ;) En ja dat geluid is fenomenaal als je dit uitstuurt naar u versterker, zeker bij 5.1 of 7.1 blu-ray met DTS(HD).
Niet helemaal ontopic maar toch even inpikken: ik gebruik zelf ook een optische audiokabel om mijn macbook met mijn muziekinstallatie te verbinden. Bij gewone audio niet zoveel wist want ik speel voornamelijk stereogeluid af, maar wel kraakhelder en geen gezoem en gekraak bij het in en uittrekken, dat vind ik zelf ook wel leuk :)

Ik kan hier eveneens bevestigen dat parlofoonkabel en ethernet niet goed samengaan. Hier ligt ongeveer 20m naar de zolder en daar haal ik zelfs geen stabiele 10mbit uit. Uiteindelijk dan maar UTP gelegd, en ik was lui, dus nieuwe gaten geboord en de oude kabels gelaten voor wat ze waren :oops:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zo tussen verdiepen kan je natuurlijk ook altijd fiber leggen... ofwel heb je dan twee mediaconvertors nodig (fiber to ethernet), ofwel twee swicthes waar je fiber modules kan insteken (en da's helemaal niet duur meer).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”