VDSL2 Modem Tool v3.0

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Of misschien dat hij toch ROB bedoelde "Remote Optical Broken" :-D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef:Daar dacht ik ook al aan. De statistieken zouden alléén de laatste resultaten mogen onthouden van iedere gebruiker.
Gezien de tool toegang krijgt tot de web interface, kan die eigenlijk "alles" uitlezen:
Mac adres van de BBox, IP adres, user logon ...
Het minst privacy gevoelig is misschien het Mac adres.
Ofwel user logon alleen om de duplicates te verwijderen, maar niet publiceren. Geeft je ook direct de ISP (@xxx)
Hash gewoon het serienummer of een ander uniek gegeven met een salt en een 1000-tal keer ofzo.
Persoonlijk zou ik voor het serienummer gaan dan, omdat dit entropisch gezien meer willekeurig is.
Zou wel leuk zijn als je wat gegevens zoals firmwareversie etc kan behouden.
Is Userbase misschien niet bereid om een kleine mysql database te voorzien voor dit doeleinde :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

marcdehaes schreef:Super philippe_d, Dat werkte perfect....
Gelukkig zijn er nog mensen zoals jullie.
Merci ... Userbase is er om te helpen (waar mogelijk) :)
marcdehaes schreef:Ik heb een Maxi abonnement en Digi TV bij hen.
En dan zo waardeloos moeilijk doen als je wat Waar voor je geld vraagt.
Enig idee wat ik nog kan doen?

Code: Selecteer alles

 __________________________________________________
/                                                  \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
				downstream			upstream
Line:			27072 kbps			4728 kbps
Max: 			23531 kbps			4930 kbps
Profile: 		8d
Distance:		604 m
Training:		0.6 dB
Attenuation:	2.33 dB
Deze waarden houden absoluut géén steek. Er is dus ofwel iets grondig mis met je lijn, ofwel met je modem (dat kan ook), ofwel is er iets mis gegaan met de test.
  • - een attenuation van 2.3 dB krijg je alléén als je héél dicht bij de ROP zit, max 150 meter. Dat klopt dus niet.
    - je lijn sync is hoger dan de modem max, dat klopt dus niet.
    - je sync is 27/4.7. Dit profiel bestaat niet, dat klopt dus niet.
    - een SNR van 0.6dB kan ook niet kloppen. Beneden de 6dB heb je normaal geen sync meer.
Je gaat dus op zoek moeten gaan naar een oorzaak:
  1. eerst en voooral je binnen bekabeling eens goed nakijken (is je installatie conform?)
  2. ik zou ook eens proberen met een andere modem. Kan je ergens een BBox2 lenen bij iemand?
  3. misschien is er iets mis met de modemtool i.s.m. de nieuwe Bbox2 firmware. Zijn er andere gebruikers die dit eens kunnen testen ?
  4. Kijk eens op de interface van de BBox2 (192.168.1.1) welke waarden die aangeef?
Wat betreft "waar voor je geld"
Je kan nooit een hogere snelheid krijgen, dan wat jouw lijn fysisch aankan, wat je er ook voor betaalt.
Het is dus aan jou - als je geld wilt besparen - om je abonnement te downgraden (naar Start of Comfort)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Het lijkt me dat zijn attenuation 23.3dB is en de SNR juist 6dB (zie localization bug).
De nieuwe VDSL2 tool crasht hier als ik op bbox2 klik en geeft "Error while connecting" als ik voor de Sagem kies dus kan ik het niet nakijken.

Ik heb overigens ook al meegemaakt dat het profiel hoger is dan de modem max.
Provisioned op 20/2 maar door foute aanpassing in de bekabeling gaf de tool een max. waarde van 18Mbit aan.
Niet snel daarna is het profiel teruggevallen op 16.5/2 (wat natuurlijk logisch is).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Petervanakelyen schreef:Het lijkt me dat zijn attenuation 23.3dB is en de SNR juist 6dB (zie localization bug).
Bedankt voor de rechtzetting, ik had die localization bug uit het oog verloren :-( .
@marcdehaes - gelieve mijn bovenstaande "analyse" te negeren

Met een attenuation van 23.3dB zit jij inderdaad héél ver van de ROP, of op een slechte lijn, of scheelt er iets met de binnen installatie.
Een SNR van 6dB krijg je wanneer het toegewezen profiel hoger is dan wat de modem aankan.
Ze hebben jou dus (ten onrechte) op een 30/6 profiel gezet, waarop de modem dan automatisch gaat syncen op de hoogste snelheid die zijn lijn aankan, en dit verklaart dus de 27/4.7

Bij de eerstvolgende lijntest of interventie val je hoogstwaarschijnlijk terug op 20/2
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
marcdehaes
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
philippe_d schreef:
marcdehaes schreef:Super philippe_d, Dat werkte perfect....
Gelukkig zijn er nog mensen zoals jullie.
Merci ... Userbase is er om te helpen (waar mogelijk) :)
marcdehaes schreef:Ik heb een Maxi abonnement en Digi TV bij hen.
En dan zo waardeloos moeilijk doen als je wat Waar voor je geld vraagt.
Enig idee wat ik nog kan doen?

Code: Selecteer alles

 __________________________________________________
/                                                  \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
				downstream			upstream
Line:			27072 kbps			4728 kbps
Max: 			23531 kbps			4930 kbps
Profile: 		8d
Distance:		604 m
Training:		0.6 dB
Attenuation:	2.33 dB
Deze waarden houden absoluut géén steek. Er is dus ofwel iets grondig mis met je lijn, ofwel met je modem (dat kan ook), ofwel is er iets mis gegaan met de test.
  • - een attenuation van 2.3 dB krijg je alléén als je héél dicht bij de ROP zit, max 150 meter. Dat klopt dus niet.
    - je lijn sync is hoger dan de modem max, dat klopt dus niet.
    - je sync is 27/4.7. Dit profiel bestaat niet, dat klopt dus niet.
    - een SNR van 0.6dB kan ook niet kloppen. Beneden de 6dB heb je normaal geen sync meer.
Je gaat dus op zoek moeten gaan naar een oorzaak:
  1. eerst en voooral je binnen bekabeling eens goed nakijken (is je installatie conform?)
  2. ik zou ook eens proberen met een andere modem. Kan je ergens een BBox2 lenen bij iemand?
  3. misschien is er iets mis met de modemtool i.s.m. de nieuwe Bbox2 firmware. Zijn er andere gebruikers die dit eens kunnen testen ?
  4. Kijk eens op de interface van de BBox2 (192.168.1.1) welke waarden die aangeef?
Wat betreft "waar voor je geld"
Je kan nooit een hogere snelheid krijgen, dan wat jouw lijn fysisch aankan, wat je er ook voor betaalt.
Het is dus aan jou - als je geld wilt besparen - om je abonnement te downgraden (naar Start of Comfort)
....
Mijn buurman heeft ook zowat problemen met zijn "snelle" LOL lijn het zou dus wel eens aan de bekabeling kunnen liggen tussen de kabel verdeler en de huisen hier in de straat....

Zal eens weer contact met de HULP Desk van BGC moeten nemen vrees ik. ;-)

Merci he voor de concerns.

Marc
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je nu een stabiele sync hebt van 27/4.7 (het maximum dat de lijn aankan), dan zie ik niet in waarom je de Helpdesk van belgacom zou lastigvallen.
Zoals ik in mijn laatste post schreef, is de kans zeer groot dat je terugvalt naar 20/2 (wat het officiële profiel is voor jouw afstand).

Je blijkt nog altijd niet te begrijpen (of te accepteren) dat de VDSL2 snelheid afhangt van een aantal factoren, welke je niet kan veranderen (zelfs de Helpdesk niet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
marcdehaes
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik begrijp u, maar het is zo dat ik maar op +-165 meter van de ROP zit en niet 600m.
Dus daar zit een groot verschil in de parameters wat helemaal niet klopt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je zei in je vorige topic zelf dat je op de LEX aangesloten bent, en niet op de ROP.
't Is niet omdat er een ROP staat op 150m van je deur dat je daarop (al) bent aangesloten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Met een attenuation van 23.3dB zit jij inderdaad héél ver van de ROP, of op een slechte lijn, of scheelt er iets met de binnen installatie.
Een SNR van 6dB krijg je wanneer het toegewezen profiel hoger is dan wat de modem aankan.
Ze hebben jou dus (ten onrechte) op een 30/6 profiel gezet, waarop de modem dan automatisch gaat syncen op de hoogste snelheid die zijn lijn aankan, en dit verklaart dus de 27/4.7
Waarschijnlijk is zijn lijn geprovisioneerd op 30/6 toen er nog geen probleem was. Het kan bijna niet anders dan dat DLM niet actief is en de lijn dus ook niet automatisch gemonitored wordt. Dus doen zowel de poort van de ROP als de modem hun uiterste best om te syncen op 30/6, maar éénmaal de signaal/ruis verhouding tot 6 dB is gezakt tijdens de trainingsfase wordt er gestopt met de negotiatie. En dan komt de modem in "showtime" op een "rare" waarde te staan.

Het is volgens mij een slechte lijn. In ieder geval eens naar de helpdesk bellen zou ik zeggen.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik heb onlangs gemerkt dat ik plots sneller kon downloaden dus er is hier in de omgeving een upgrade gebeurd. Nu wou ik eens testen of ik intussen een 50/6 profiel zou aankunnen maar de tool werkt niet :( BBox2 staat op een custom IP (10.0.0.250/23) met een custom password. Aangezien ik lui ben heb ik geen zin om alle topics na te pluizen hoe ik het zelf kan berekenen, dus tips voor de VDSL2 tool aan de praat te krijgen zijn welkom :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Gebruik de stabiele versie van de VDSL2Tool.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Helaas muchacho, no dinero :cry: Zal er eens Wireshark op loslaten.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

kan je de tool eigenlijk nog gebruiken in combinatie met de nieuwe bbox firmware?
Laatst gewijzigd door xenne 01 nov 2012, 13:38, in totaal 1 gewijzigd.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Chinaski
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 jul 2007, 04:43
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Ook hier bij mij maakt de tool (2.3) al een tijdje geen vebinding meer, niet op mijn Macbook, niet op mijn windows laptop..
Black is the colour of my true love's hair
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@ Chinaski

idem hier
zowel V2 als V3 werken hier niet (meer)
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Simpel op te lossen denk ik

gebruik deze link


http://192.168.1.1/index.cgi?SN=LK12345 ... 345DP12345

Waarin je 12345 veranderd in het serienummer van jouw modem.

Zou moeten werken.

In de nieuwste tool kan je zelf je serienummer invullen.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Je moet de link http://192.168.1.1/?admin gebruiken. Dan admin invullen en wachtwoord = serienummer. Als gewone gebruiker http://192.168.1.1 en wachtwoord = serienummer.

Voor de VDSL2 tool geraak je binnen door admin en wachtwoord = serienummer in te geven.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Doh, serienummer did the trick, ik dacht dat ik de nieuwe firmware nog niet had omdat mijn oude wachtwoord het nog steeds deed, maar blijkbaar onthoudt hij dat bij de upgrade :-).

Anywho, 50/6 zit er blijkbaar nog niet in voor mij aangezien ik nog op 8d zit.

Code: Selecteer alles

 __________________________________________________
/                                                  \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
				downstream			upstream
Line:			30200 kbps			2048 kbps
Max: 			43200 kbps			9051 kbps
Profile: 		8d
Distance:		513 m
Training:		16,2 dB
Attenuation:	16,9 dB
Afbeelding
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ErazerBrecht
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:58
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Code: Selecteer alles

 __________________________________________________
/                                                  \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
				downstream			upstream
Line:			20048 kbps			2040 kbps
Max: 			37341 kbps			7823 kbps
Profile: 		8d
Distance:		191 m
Training:		20,3 dB
Attenuation:	7,6 dB
Ik hoop dat DLM mij toch ooit is iets groter geeft dan die 20/2.
Ik heb geen probleem met die 20Mbit maar vanaf mijn ouders HD TV kijken wordt het me toch wat traag.
En upload van 2Mbit is ook niet een vette als je iets snel wilt uploaden naar Dropbox/Skydrive

Btw: Ik heb de automatosche lijntest eens geprobeerd. Maar telkens als ik mijn decoder ontkoppel van het net en dan terug opstart zie ik geen resulaten van de lijntest. Enig idee iemand wat ik fout doe?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ErazerBrecht schreef:Btw: Ik heb de automatosche lijntest eens geprobeerd
Het is hier al meerdere keren aangehaald dat het proberen van de automatische lijntest volledige nutteloos is, tenzij
  • a) je op een repair profiel zat
    b) iets aan de binneninstallatie hebt gewijzigd, en je het resultaat van de wijziging wil zien)
Iedere keer dat je die test doet, vlieg je terug op het standardprofiel, en kan DLM zijn werk niet doen ...
ErazerBrecht schreef:

Code: Selecteer alles

Distance:		191 m
Training:		20,3 dB
Attenuation:	7,6 dB
Jouw goede lijnwaarden doen inderdaad vermoeden dat je héél dicht van de ROP zit, en je dus eigenlijk een 30/6 profiel zou moeten krijgen. Ik zou toch eens bellen naar technsiche dienst en vragen of ze jou kunnen/willen verhogen.
Het gebeurt - wellicht zelden - dat DARE om een of andere reden een te laag profiel geeft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ErazerBrecht
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:58
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Allereerst danku Philippe voor uw moeite.

Ik heb zojuist gebeld met de technische dienst.
Daar hebben ze gezegd dat ze alleen het profiel kunnen opzoeken maar niet kunnen veranderen daarvoor moet ik op de commerciële dienst zijn. Dus dan heb ik maar optie 3 in de helpdesk genomen (Promoties, ...) klonk mij commercieel genoeg.

Daar zeggen te dat ze niets kunnen aanpassen en dat het afhankelijk is van de afstand tot mijn huis. Begon ze opeens te zeggen dat ik ze mij geen sneller internet kan geven omdat ik al VDSL2 heb en Belgacom heeft nog geen VDSL3 (Ik was aan het denken ja tuurlijk)

Enig idee waar ik wel moet zijn voor een deftige uitleg!

Alvast bedankt!
MVG, Brecht C
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Terugbellen naar de technische dienst, maar dan misschien beter tijdens normale werkuren.

Hen uitleggen dat je waarschijnlijk (volgens de afstand en verzwakking) op een 30/6 profiel zou moeten zitten, en vragen waarom je maar op een 20/2 zit. Geef ook duidelijk te verstaan dat je over de modemsync praat, en niet over de snelheid van je abbo (dat laatste is inderdaad commerciëel)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

ik krijg dit ( mijn nieuw huisje)

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             34736 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        28520 kbps         5975 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           563 m Estimated!
Training margin:       13.3 dB
Attenuation:           20.7 dB
Is slecht zeker e :P
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

De attenuation is wel hoog, maar je zit nog op een 20/2 profiel.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  50192 kbps        6048 kbps
Modem max:             114028 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        93622 kbps         19615 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           174 m Estimated!
Training margin:       24.2 dB
Attenuation:           2.6 dB
174 m lengte, raar want de ROP staat bij de geburen.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

't is niet omdat de ROP bij je gebuur staat dat je daarom via de kortste weg hiermee verbonden bent toch !
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

jackho schreef:'t is niet omdat de ROP bij je gebuur staat dat je daarom via de kortste weg hiermee verbonden bent toch !
Bij vdsl moet er altijd het rechtstreekse paar gebruikt worden hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Totaal naast de kwestie :bang: Het gaat hem over de verspreidingskabel die eerst andere straten kan aandoen om uiteindelijk bij een klant aan te komen. Dus, het is niet omdat de ROP op bvb. 50 meter afstand staat dat de afstand van je lijn - uiteraard op het directe paar - effectief 50 meter zou zijn. Dat kan even goed 750 meter zijn.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

vuurvos schreef:Totaal naast de kwestie :bang: Het gaat hem over de verspreidingskabel die eerst andere straten kan aandoen om uiteindelijk bij een klant aan te komen.
Misschien omdat je de situatie hier niet kent? Er zijn trouwens geen andere straten hier in de buurt. Mijn originele post was trouwens bedoelt enkel als reactie om aan te duiden naar andere dat de lengte niet al te serieus genomen hoeft te worden. Probeer alstublieft niet gefrustreerd te worden om niets.
Laatst gewijzigd door Droes 10 nov 2012, 23:23, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Droes schreef:
jackho schreef:'t is niet omdat de ROP bij je gebuur staat dat je daarom via de kortste weg hiermee verbonden bent toch !
Bij vdsl moet er altijd het rechtstreekse paar gebruikt worden hoor.
Dat rechtstreekse paar heeft toch niets vandoen met iets als afstand tot de ROP. (Ja, ja het andere paar is veel langer.)

Ik ken zelfs een plaats waar er twee ROPs staan, elk op ongeveer 600 meter (eentje naar de linkerkant op de steenweg en eentje naar de rechterkant op de steenweg). Men zou verwachten dat de aansluiting dient te gebeuren op één van deze twee ROPs.

Echter blijkt dat voor de klant nog een andere ROP genomen dient te worden.
Een ROP op ongeveer 1300 meter afstand en dus met een maximale sync van 12/1 Mbps ...

Nu maar wachten op een VBB en af en toe checken op: www.lijntest.be...

Afbeelding
Droes schreef:Er zijn trouwens geen andere straten hier in de buurt.
Is dat een straat die aan twee kanten doodlopend is? :angel:
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 10 nov 2012, 23:23, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

eternum schreef:Dat rechtstreekse paar heeft toch niet
eternum schreef:Dat rechtstreekse paar heeft toch niets vandoen met iets als afstand tot de ROP.
s vandoen met iets als afstand tot de ROP.
zucht., bij 600 kan ik het begrijpen, het kan namelijk zijn dat deze persoon op een derde ROP, die nog veel verder staat aangesloten is, of dat de verspreiding een serieuze omweg volgt langs een andere straat.

Maar aangezien de ROP bij mij hier vlak naast de deur staat, nog geen 10 meter, zou het stom zijn dat mijn verspreiding eerst naar een andere straat zou gaan.

Het gaat hier niet om dat het niet onmogelijk is, ik heb er gewoon naar verwezen, dat de metingen niet altijd kloppen.
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Bij die klant heeft men zelfs eerst getracht om VDSL2 aan te sluiten op een vierde ROP: eentje die ligt op bijna 3 kilometer in vogelvlucht.
Dat functioneerde uiteraard niet. :wink:

Wat ik daar (onder andere) uit geleerd heb, is dat de historische opbouw van een telefonienetwerk erg rare kronkels kan maken.
Maar ach, het is nu eenmaal zo.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Droes schreef:Misschien omdat je de situatie hier niet kent? Er zijn trouwens geen andere straten hier in de buurt. Mijn originele post was trouwens bedoelt enkel als reactie om aan te duiden naar andere dat de lengte niet al te serieus genomen hoeft te worden. Probeer alstublieft niet gefrustreerd te worden om niets.
Er hoeven niet eens andere straten te bestaan. Je weet toch dat een ROP is aangesloten op zijn eigen KVD ? Dus als de KVD bvb. 03CEN0-00121 is dan noemt de ROP ook 03CEN0-00121. Maar die KVD kan daar al 50 jaar staan, werd historisch gezien alleen voor telefonie gebruikt. En de verspreidinskabel kan eerst wég van je huis lopen om er pas 700 meter later op toe te komen. Jij als technieker van Belgacom zou toch moeten weten dat er naast gesloten local loops ook open local loops bestaan, of niet ?

Bij een open local loop wordt op het einde van de verspreidingskabel de verschillende paren NIET aan elkaar gelast. Als er dan 40 jaar geleden een huis wordt gezet op 10 meter van de KVD moet het telefoonsignaal 700 meter afleggen om tot dat huis te geraken. Geen probleem.

Als er dan een tijd geleden een ROP naast die KVD is gezet en de nodige VDSL2 apparatuur is actief gezet en je wil VDSL2 van die ROP zal je - en ja hoor op het directe paar - op een afstand van 700 meter zitten met de nodige gevolgen van de hogere afstand én de verzwakking als gevolg.

De lengte die de VDSL2 tool is niet zo accuraat maar zit er nu ook wel geen 50 % naast. In mijn geval scheelt het +/- 15 %. Dat ik de specifieke situatie niet ken, dat klopt. Maar dat hoeft ook niet.

Als ik je andere posts bekijk is het toch om gefrusteerd te raken, en niet voor niets hoor. En hier stopt het dan ook voor mij. Eén goede tip: kom op dit forum niet af met "ik heb het in de wandelgangen gehoord" want dat wordt hier niet gesmaakt. Kom met een bron aan. Anders vrees ik dat je totaal geen geloofwaardigheid meer kunt opbouwen. Het zou wel spijtig zijn, want een technieker van Belgacom of die er voor werkt is hier altijd zeer welkom.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

vuurvos schreef:Anders vrees ik dat je totaal geen geloofwaardigheid meer kunt opbouwen. Het zou wel spijtig zijn, want een technieker van Belgacom of die er voor werkt is hier altijd zeer welkom.
Ok goed, het lijkt misschien niet al te geloofwaardig, volgende keer als ik iets gelijkaardigs post zal ik een bron posten, maar als het me intern verteld wordt zijn er geen bronnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Ik ken deze problematiek maar al te goed. En ik weet dat het (soms zéér) frusterend kan zijn als iemand via zéér goede interne bronnen weet heeft van nieuwe zaken dit maar al te graag wil posten, al is het maar om op te willen komen voor de werkgever, maar het eigenlijk niet mag.

Ik wil je behoeden voor fouten die ik zelf in het verleden heb gemaakt. Iets wat je intern verneemt zonder dat je er een bron voor hebt zou je écht beter niet posten. Of in ieder geval niet op een directe, maar eerder omfloerste manier :wink:
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Gisteren belgacom technieker geweest Omdat begin van de week nog 9MB download was en 552 kb upload...

Die wist me te zeggen dat ik 610 meter van de ROP zit ( damt 10 meter te ver voor 30 MB ) spijtig... maar volgens VDSL tool Line length: 563 m Estimated... Dus hij zit erniet ver naast vind ik...
Laatst gewijzigd door Zeuske 11 nov 2012, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Niet zover naast, dat is natuurlijk relatief want je zegt zelf dat 10 m het verschil kan uitmaken !

mvg
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Zeuske, met 610 meter zit je niet 10 maar 210 meter te ver. Het is hier anders al genoeg gepost:

- 0 - 400 meter én verzwakking max. 0,4 dB: 30/6
- 400 - 700 meter én verzwakking max. 0,7 dB: 20/2
- 700 - 1000 meter én verzwakking max. 1 dB: 16,5/2
- 1 km - 1,4 km én verzwakking max. 1,4 dB: 12/1

Edit: was zelf verkeerd, géén 300 meter maar 400 meter.
Laatst gewijzigd door vuurvos 11 nov 2012, 10:46, in totaal 4 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eerst en vooral, 600m of 610m maakt niets uit. De criteria voor 30/6 is max 410meter & max 0.41dB verzwakking op de loop.

En ten tweede, de exacte afstand weet alleen Belgacom (gemeten vanuit de ROP). Noch de BBox2, noch de VDSL2 modem tool, geeft jou de juiste afstand, maar een geschatte afstand. Zoals vuurvos zei, die zit er geen 50% naast, maar het is een benadering.
Je kan dus aan de hand van de modemtool resultaten geen exacte conclusies trekken, wat ook nooit de bedoeling geweest is van deze tool.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”