Nieuwe klant syncro troubles

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

hallo,

Sinds enkele dagen zijn we klant bij EDPnet en zie hieronder mijn lijnstats
ik snap niet dat ik zo een lage waarden heb... binnenbekabeling is spiksplinternieuw
en de modem staat pal aan de NTP2007 aan het binnenkomen van het belgacom koperpaar
zou het kunnen dat er toch een probleem is met de buitenbekabeling en zoja wat is de juiste procedure om dit
te laten oplossen aangezien ik rechtstreeks edpklant ben en dus geen belgacomklant

PS: de lijn geeft blijkbaar vele errors kon edp helpdesk al zeggen dus de kans ik groot dat ik op een NOG lager profiel gezet zal worden
alwaar ik dacht met de afstand tot de ROB (ik heb deze al eens zelf afgestap in de straat tot aan de ROB... de 350m zit heel kort in de buurt) dacht van minimaal een 30/6 profiel te krijgen... nu zit de kans er dik in dat het maar de helft zal worden... kan belgacom hier iets aan veranderen (in opdracht van EDP ?) ik bedoel zou het kunnen dat ik gewoon op een minderwaardig/slecht koperpaar zit ???

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  20048 kbps        2040 kbps
Modem max:             22008 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        18069 kbps         3785 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           366 m Estimated!
Training margin:       7.0 dB
Attenuation:           13.2 dB
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

wat is ne ROB ?
The eternal and true pessimist :D
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

ik bedoelde dus de ROP :)

Ook nog even vergeten... de modem is een Sagem fast met de laatste nieuwe firmware... bij een vriend van me haalt hij makkelijk 50/6 op het 17a profiel dus daar kan het niet aan liggen ook
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

OBiWaN007 schreef:binnenbekabeling is spiksplinternieuw en de modem staat pal aan de NTP2007 aan het binnenkomen van het belgacom koperpaar
Over welke binnenbekabeling heb je het dan, als de modem pal aan de NTP2007 staat, direct op het binnenkomende Belgacom paar? Vooralleer verdere stappen te ondernemen, misschien toch nog eens alles nakijken.
  • - Zit het Belgacom paar op de zwarte klemmen van de NTP2007?
    - Ben je 100pct zeker dat er geen enkele andere aftakking is?
    - Zit je op het goede paar? Meet eens met een multimeter de spanning tussen iedere combinatie van 2 koperdraden (6 mogelijkheden: 1-2, 1-3, 1-4, 2-3, 2-4, 3-4)
    - Indien je geen multimeter ter beschikking hebt, maar wel een analoge telefoon: probeer die eens op elke combinatie van 2 koperdraden tot je een (bezet) toon krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

- mijn modem staat pal aan de NTP2007 idd
- belgacom paar zit op de zwarte klemmen ja (links onderaan)
- er is enkel rechts bovenaan de NTP2007 een aftakking naar een internet boitte binnenshuis voor telefoon en deze bekabeling is dus splinternieuw
- als er telefoons aanhangen zoals ik zei ben ik dan automatisch niet zeker dat ik op het correcte koperpaar zit ?

Afbeelding
DoubleD
Plus Member
Plus Member

Probeer eens zonder aftakkingen op de NTP de modem aan te sluiten en kijk dan eens naar je lijnwaarden.

Is je training margin dan nog niet beter (want die is wel héél laag tegenover je goede afstand en attenuation waarden) dan kan je inderdaad best op zoek gaan naar het juiste paar.

Zo sluit je dan al zeker die telefoon aftakking uit & hoef je daarna niet wéér op zoek naar het juiste paar (indien het huidige paar wél juist is).

Of je onthoudt natuurlijk wat je huidige paar is :P
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

alvast bedankt voor de reacties... morgen heb ik een multimeter ter beschikking en gaan we uitmeten.
ondertussen heb ik vernomen dat er 52v tussen het correcte paar moet zitten dus we gaan dit checken.

PS : bij de activering van de VDSL was dit niet belgacom die langsgeweest is maar een firma in onderaanneming.
Deze hebben enkel de werken aan de rop gedaan en zijn dus ook NOOIT binnengeweest bij mij thuis.
De modem was toen al aangesloten en username pass was ingevuld dus deze zagen dat er syncro was en weg waren ze :)
dus de stelling over het (niet) correcte koperpaar zou wel eens goed kunnen...

...To be continued within a few days. THNX !!!

Afbeelding
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Je zegt dat er rechts boven (op het groene blokje) een aderpaar is aangesloten?
Steekt de TF2007 er ook op, anders heb je een flinke stub.

Indien mogelijk test eens met je maat zijn modem rechtstreeks op het NTP, zonder filter & dat andere aderpaar.
Kijk even na of de achterkant van het printplaatje van het NTP in orde is, zit het bescherm plaatje erachter?

Indien het nog altijd hetzelfde is zal er een belgacom tech moeten komen om het aderpaar & de rop poort te testen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

OBiWaN007 schreef:- mijn modem staat pal aan de NTP2007 idd
- belgacom paar zit op de zwarte klemmen ja (links onderaan)
- er is enkel rechts bovenaan de NTP2007 een aftakking naar een internet boitte binnenshuis voor telefoon en deze bekabeling is dus splinternieuw
- als er telefoons aanhangen zoals ik zei ben ik dan automatisch niet zeker dat ik op het correcte koperpaar zit ?
Het voornaamste zeg je niet: laat eens weten hoe je modem aangesloten is op die NTP2007!
  • - via de TF2007 (splitter) ?
    - op een van de RJ11 telefoonpoorten op de NTP?
    - of via een 5-polige stekker op de NTP2007
* de eerste optie is de enge juiste.
* in de 2de optie heb je - zoals Devilzown zegt - een serieuze stub.
* de derde optie is niet mogelijk, anders zouden je telefoons die aangesloten zijn op het groene blokje niet werken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

philippe, ik ben het niet met je eens :p

klopt dat de enige juiste oplossing is dat de modem op de splitter zit,
maar je telefoons werken perfect als je met een 5polige stekker werkt, of daar de modem nu wel of niet opzit maakt niet uit.
het enige wat je dan krijgt is dat je modem met je gaat meepraten tijdens je gesprek, iets wat niet zo handig is :)
(in principe kan het je zelfs een perfecte lijn geven als je een 5polige splitter gebruikt voor de modem, en een telefoon op de rj11 steekt... maar problemen zal je dan toch hebben als je de telefoon gebruikt)
Droes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Modbreak:
FullQuote
Splitter schreef:philippe, ik ben het niet met je eens :p

klopt dat de enige juiste oplossing is dat de modem op de splitter zit,
maar je telefoons werken perfect als je met een 5polige stekker werkt, of daar de modem nu wel of niet opzit maakt niet uit.
het enige wat je dan krijgt is dat je modem met je gaat meepraten tijdens je gesprek, iets wat niet zo handig is :)
(in principe kan het je zelfs een perfecte lijn geven als je een 5polige splitter gebruikt voor de modem, en een telefoon op de rj11 steekt... maar problemen zal je dan toch hebben als je de telefoon gebruikt)
Het zou kunnen werken, maar tijdens telefoon gesprekken zou je synchro verlies kunnen krijgen en je hebt daarentegen een stub met daardoor nog meer verlies op je lijn.
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 nov 2012, 22:26, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote: Indien u op de laatste post wil antwoorden moet je deze niet volledig overnemen.
Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

droes: ik heb zo'n opstellingen al gezien met een perfecte 30mbps lijn.
klachten waren natuurlijk wel "mijn tv valt uit als ze me bellen" :)
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

Ondertussen echt alles getest en alles blijft hetzelfde...
Na lang aandringen bij EDPNet hebben ze een belgacom technieker langsgestuurd
Deze heeft het koperpaar uitgemeten en er is inderdaad een probleem.
Van zodra er 1 toestel aan het paar hangt (tel.toestel of modem maakt niet uit) krijgt de lijn een belasting van 100%
er moet dus een nieuw koperpaar binnenkomen maar aangezien we de laatste in de straat zijn en hier niet onmiddellijk meer een paar vrij is moeten ze op diverse stukken in de straat putten maken om ongebruikte koperparen weer door te verbinden en dan terug bij ons binnensteken.
Aangezien ik niet zonder internet zit heeft dit wel geen prioriteit dus kon het wel enkele dagen duren eer deze werken zouden aanvangen.
momenteel zit ik nog altijd op een 20/2 profiel maar met dus 100% lijnbelasting dewelke fouten genereerd bij belgacom.
uitval of dergelijke heb ik raar maar waar niet, dus wel leven op hoop tot wanneer de jongens met de breekwerken beginnen.

PS. de binnenbekabeling en NTP2007 was perfect aangesloten zoals het hoorde wist de technieker nog te vertellen.

...to be continued

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”