Probleem bij installatie TV Vlaanderen.

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ben om te beginnen een leek op het gebied van het ganse satellietgebeuren, heb me enigzins trachten voor te bereiden
maar het gaat bij installatie nu toch fout.

Heb bij een sathandelaar hier in de buurt een standaard TV Vlaanderen HD set gekocht.

*M7 SAT801 hd-ontvanger
*Schotel met ontvangstkop DUO LNB Quad

*De standaard 60cm schotel heb ik wel laten vervangen door een 78cm Triax model. (om uitval bij slechte weersomstandigheden te vermijden)

Heb de beugel mooi waterpas geplaatst de schotel op 30 graden, en de LNB duo op 11 graden.

Weet nu niet wat ik fout doe maar ik kan maar 1 satelliet ontvangen, ofwel is het Astra 1 of Astra 3

Misschien doe ik iets in het menu fout.....of.... ik lees ook dat de TV Vlaanderen Duo LNB bedoeld is voor schotels tot 60cm (staat ook op de verpakking van de duo LNB)

Iemand enig idee?

Iemand in de buurt van Turnhout - Herentals die desgewenst tegen vergoeding even de installatie wil nameten/installeren?
Schotel juist zetten is immers met de natte vinger gedaan.

(PM if interested?)

Voor Astra 3 heb ik nu,

Niveau 100%
Kwaliteit 73%


Voor de rest ben ik best tevreden, sommige HD kanalen.... wow, zo'n verschil met TN analoog.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

HIer is het ook zo (duo lnb van tvv) ofwel is het astra 1 of 3 maar alle 2 kan ik ze niet ontvangen.
2 aparte koppen en je probleem is opgelost.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Dus de LNB steekt met de 23 graden kop in de houder?
En je hebt de kop een klein beetje scheef gezet, zodat de 19 graden kop naar beneden hangt?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Lijkt mij op het eerste zicht een verkeerde (of niet-) ingestelde discecq?? Voor die Duo LNB quad moet je de juiste A en B instellen....
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

q-tec schreef:2 aparte koppen en je probleem is opgelost.

Euh... heb 320€ betaald voor dat setje, peins dat dat voldoende moet zijn niet?

svenska schreef:Dus de LNB steekt met de 23 graden kop in de houder?
En je hebt de kop een klein beetje scheef gezet, zodat de 19 graden kop naar beneden hangt?


Alles werd gedaan zoals vermeld in de documentatie, heb zelfs die mal uitgeknipt en op die duo LNB gekleefd en dan met een
mini waterpas die kop goed gehangen.

"Lijkt mij op het eerste zicht een verkeerde (of niet-) ingestelde discecq?? Voor die Duo LNB quad moet je de juiste A en B instellen....''

Ja ik vrees dat er misschien ergens in dat menu iets niet juist staat.
Maar ik ken er niets van en er zijn zovele instelmogelijkheden.

Indien gewenst kan ik 1 der volgende dagen enkele foto's nemen en die ergens uploaden.
Of de settings doorgeven moet ook wel kunnen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

't is eigenlijk vrij simpel, ge zet 1 sat zo goed mogelijk. daarna draai je die lnb nog wat naar boven of beneden zodat ge ook beeld hebt op sat 2
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dus niet meer bewegen met de schotel? En op welke satelliet kan je zich dan best eerst richten?
Astra 1 of Astra 3?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

op diegene die je in den lnb houder gestoken hebt hé
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Werkt deze DUO LNB Quad wel met een 78 cm schotel? Ik heb ergen gelezen heb dat deze geoptimaliseerd is voor een 60cm schotel (hoe groter de diameter van de schotel hoe verder de koppen uit elkaar moeten staan).

Heb je je schotel juist afgericht? Toen ik mijn schotel africhtte (visiosat big bisat) had ik signaal op 2 van mijn 3 koppen (de middelste en een van de 2 buitenste). Na wat zoekwerk bleek dat de schotel wel juist naar de satelliet wees maar ik had mijn horizontale africhting in de verkeerde richting gedraaid.

Succes!
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Een DUO LNB Quad werkt met een Triax 78cm, want hier werkt het toch. ;)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het klopt wel natuurlijk, een duo lnb is gemaakt voor een bepaalde schotelmaat en een bepaalde regio, maar de verschillen zijn zo miniem dat je gewoon geen optimaal signaal gaat hebben op Satelliet 2, niet dat je helemaal geen beeld gaat hebben....
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Jouw sathandelaar moest die duo lnb vervangen hebben door een type voor 78 cm schotel. Zo is het bij mij gebeurd.
Let er ook op de 23° kop in het midden te steken, op de beugel. De 19° kop hangt opzij, wat lager.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@Petrikske

1. alhoewel niet ideaal qua afmeting, werd op meerdere fora bevestigd dat deze duo-lnb wel degelijk beeld geeft op een iets grotere schotel

2. aangezien astra 23° waarschijnlijk de meeste zenders van TVV zal gaan doorsturen, is het beter om de schotel op deze te richten

3. richten kan best gebeuren door de schotel (met de hand) rustig en TRAAG van links naar rechts te draaien en andersom, terwijl ge aandachtig naar het scherm/beeld kijkt
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

ok, vandaag na de dagtaak opnieuw een poging gewaagd en alles nog es overlopen.
Kwam al onmiddelijk bij een kemel uit. :eek:
De handleiding van de Duo LNB meld immers dat de houder op de 19,2 geplaatst moet worden terwijl de handleiding
van TV Vlaanderen melding maakt van de 23,5 te gebruiken.

http://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFil ... NDEREN.pdf :?

Ten langen leste dan met een klein hart (had al wat horror verhalen gelezen over hun support) toch maar naar TV Vlaanderen getelefoneerd.
Probleem was zo opgelost, omdat ik niet zeker was dat er niet ergens in het menu iets veranderd was, adviseerde de helpdeskter om een factory reset te doen.
Ook moest de 19,2 in de houder geplaatst worden.
Moest nu de schotel nog een klein beetje beter uitrichten en voila... signaal van Astra 1 en 3 :banana:

Maar volgens de helpdesk moest ik eigenlijk een andere kop bijnemen als ik een schotel groter dan 60cm nam.

Ach ja... het werkt.

Astra 1:
Niveau 100%
Kwaliteit 73%

Astra 3:
Niveau 100%
Kwaliteit 74%

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken. :beerchug:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Mooi !
Het maakt trouwens niet uit welke lnb je in de houder steekt, in de praktijk neem je die waar je het meeste signaal op wil hebben (den 23.5 dus)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Hoe moet ik dat eigenlijk verstaan dat "het meeste signaal op wil" ,als ik immers de cijfers bekijk dan krijg ik beide sats ongeveer op dezelfde sterkte binnen.
Of zie ik dat verkeerd?

Enfin, blij dat ik zoveel moois heb nu voor nog geen 11€/maand.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Met 1 lnb is het simpel.. die zet je in het brandtpunt van je schotel en geeft dus altijd 100% mogelijk signaal (ttz...naargelang je schotelmaat natuurlijk en als jij je schotel goed uitricht)
2 lnb's kan je dus niet perfect in het brandtpunt van je schotel zetten en moet je dus de grootst gemene deler nemen, je heb geen offset schotel gekocht dus de lnb die je in de houder steekt wijst naar het brandtpunt van de schotel, dit ga je dus corrigeren door je schotel "slecht" uit te richten zodat de lnb die niet in de houder steekt ook signaal krijgt.

Nu moet je ook nog weten dat alle mpeg4(Hd) zenders op de 23.5 zitten, deze sat minder signaal uitzend en dat de mpeg4 zenders storingsgevoeliger zijn.
Daarom dus die lnb in de houder en niet de 19.2
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Aangezien Eén HD en VTM HD voor velen de belangrijkste kanalen zijn, wordt vaak voor 23,5° Oost gekozen als centrale satellietpositie. Bij een perfect uitgerichte schotel heb je dan tijdens mooi weer 100% signaalkwaliteit op deze kanalen en wordt beelduitval tijdens slechte weersomstandigheden(bv. zwaar onweer) tot een absoluut minimum beperkt.

Ik zie dat je 'slechts' 73% signaalkwaliteit haalt, met een Triax 78 moet de signaalkwaliteit zeker nog hoger kunnen. Met 73% signaalkwaliteit heb je een grote kans dat je tijdens zware regenbuien mét zwaarbewolkte hemel blokvorming en haperingen in het beeld zult krijgen.

Om je schotelantenne nog beter uit te richten moet je proberen om maximale signaalkwaliteit te krijgen op de zwakste transponders.
23,5° Oost: http://nl.kingofsat.net/detail-ct24.php
19,2° Oost: http://nl.kingofsat.net/detail-rheinmain.php

Daarna moet je ook nog een checken of je méér dan 90% signaalkwaliteit (100% voor de zware freaks :lol: ) hebt op de sterkste of belangrijkste transponders:
http://nl.kingofsat.net/detail-planeta-hd.php
http://nl.kingofsat.net/detail-een-hd.php
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

waw, laatste 2 postings vertellen méér dan een hele cursus!

Bovendien ben je daarmee ook op weg naar de volgende logische stap, nl. astra 2 toevoegen aan je satelliet-ervaringen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ja inderdaad, heel informatief waarvoor dank ;-)
Zitten er op Astra 2 ook veel interessante kanalen Wied?
Denk wel dat ik het er voorlopig bij ga laten, moest ik iemand vinden hier in de buurt die de schotel beter kan uitrichten dan graag.
Maar zolang er beeld blijft zal het wel goed zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

persoonlijk vind ik astra 2 een goudmijn vol FTA zenders: BBC 1, 2, 3 en 4, ITV 1, 2, 3 en 4, channel 4, channel 5... Voor zolang het duurt tenminste, vermits wij zullen moeten afwachten of onze schotels van 80 à 90 cm niet buiten de boot gaan vallen volgend jaar.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Die weergave door je toestel moet je met een serieuze korrel zout nemen . De gevoeligheid van de tuner enz bepalen veel . Op de ultimo gaat de kwaliteit ook maar tot maximum 79% . De sab dan weer in de 80 % . Vergeet ook niet dat er bij die waarden ook stoorsignalen enz zitten . Wil je een absoluut minimum aan uitval , moet je dat africhten met een profesionel meter ( of laten doen ) . Dan zie je dat er meer komt bij kijken dan SNR en AGC .
Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ja en nee, als je met meerdere koppen werkt (en dan bedoel ik niet een duolnb) op een offset schotel is dat inderdaad de investering waard, met een 1 lnb of een duolnb is dat echt niet zoveel beter dan 2 keer links rechts en 2 keer boven onder draaien... Steek dat geld dan in een betere Lnb & bekabeling...
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”