Ford Focus 1.6i benzine

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Hallo iedereen, ik ben van plan mijn eerste auto te kopen en heb daarbij jullie raad nodig.

Momenteel leen ik telkens de auto van mijn moeder (eigenlijk elk weekend...) maar de tijd is gekomen om nu zelf 1tje te kopen.
Ik ga absoluut niet veel kilometers doen, hieronder kan je de voornaamste kilometerverslinders vinden. :wink:
  • Woon werk: 4km (enkel), meestal met de fiets maar in regen- sneeuwweer met de auto)
  • Af & toe naar mijn ouders: 37km (enkel)
  • Inkopen doen naar 't stad: 4km (enkel)
  • Soms eens naar Gent (vrienden): 70km (enkel)
Ik veronderstel dat voor deze afstanden een benzine gekocht moet worden. Dat is wat ik toch al jaren hoor (< 20000 km/jaar = benzine) maar mijn meeste vrienden raden een diesel aan...

Ik zie de Ford Focus graag (Erg wat er in Ford Genk aan de hand is maar ik moet nu toch geen ander merk kopen daarvoor toch?!...) en heb in de buurt een Ford Focus 1.6i benzine met 40000km op de teller gevonden voor € 8950 (meer info zie onderstaande)

Code: Selecteer alles

Focus 5 deurs 1.6i Benzine
Trend UITVOERING + Bussiness pack
Perfecte staat - geen krasje in - van 1ste eigenaar
Staat als nieuw !!! Héééél weinig killometers !
Bouwjaar: 2009 - Slechts 40000km

Moondust silver metaal kleur - Trend interieur Fluwelen zetels

8950€ alles inclusief

Airco, ABS, Elec.ruiten , Verwarmde voorruit en spiegels, Radio MP3-CD met apparte mp3 aansluiting + Bed. aan het stuur, Alarm, Mistlampen voorraan, Afstandsbediening, Cromeé afwerking rond mistlampen, Automatische lichten en ruitenvegers, Luxe middenconsole, Fluwelen zetels, 8 Airbags, IPS, Metaal kleur, Servostuur, Electr.ontgrendeling van koffer, Alarm met dubbele vergrendeling, Uitschuifbare middenconsole, Inklapbare sleutels,
Centrale vergrendeling, Boordcomputer, Multifunktioneel stuur, Electr.spiegels, Titanium afwerking, Zetels in 2delen neerklapbaar, ESP, Spiegels-klinken-sierlijsten in koetswerkkleur, Hoogte Verstelbaar stuur, Lederen stuurwiel, Multifuntioneel stuur, Inklapbare sleutels, Knipperlichten + Verlichting in buitenspiegels, inklapbare buitenspiegels, Hoogte verstelbare best.zetel, Elec. spiegels, Getinte ruiten, ... 
Wat denken jullie?:

Benzine of Diesel?
Goeie keuze van auto? (Negatieve punten? - Positieve punten)
Wat met inschrijving & andere kosten (proberen te berekenen via deze link maar niet simpel als je het chasisnummer niet hebt.)

Ik ga morgen een testritje maken (ik ben diesel gewoon dus kvraag me af waar ik aan begin :\) nog tips?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door FunkStar 23 jan 2013, 10:20, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Da's dus 9/10 een Focus II neem ik aan (bouwjaar 2005 tot 2010) ?

Toffe autootjes, met wat ruwe randjes, gebaseerd op eigen ervaringen met de Focus.

* wegligging/handling/stabiliteit : zoals de jongens van Top Gear al zeiden : wil je beter als dit ga je naar BMW moeten gaan. Dus dat zit wel goed. Ding rijdt gewoon leuk, zit goed, is redelijk ruim.
* zelf geen ervaring met benzine Focus, enkel met diesel. Maar dat soort gebruik als jij aangeeft is benzine inderdaad de betere keuze.

* Binnenafwerking : SLECHT vergeleken met een Golf of een moderne Astra of Peugeot. Binnenmaterialen zijn NASTY, veel harde kunststof en heel krasgevoelig.
* Ook punt van kritiek : binnenbekleding : sommige Focus/C-Max modellen hebben een verschrikkelijk gevoelige zetelbekleding : regendruppels worden bijna onmiddellijk lelijke, bruine plekken. Als mijn dochter of zoon van school kwam en met hun natte jas in de wagen gingen zitten, zag het de dag erop uit alsof daar een lijk had zitten composteren en z'n indruk had achtergelaten. ALLE Ford Focus/C-Max tot en met 2010 hebben daar last van bij de "licht grijze" bekleding. Preventief behandelen helpt weinig, en zuiver maken lukt best met zo'n foamcleaner, maar eigenlijk mag zo'n auto niet zulke problemen kennen.
* windruis en krakende rubbers : Cmax 1 en de eerste Focus 2 had sterk last van krakende rubbers. Werd het wat kouder hoorde je iedere torsie op de carros. Fixbaar met siliconenspay, maar dat moet je dan iedere zoveel keer herhalen anders werd ik horendol. Windruis was ook een issue boven 110 km/u, en is pas opgelost sinds Focus 3 (2010+) die vergeleken met de voorgangers veel stiller is.

Yep, als je dit leest ziet het eruit alsof het veel eerder negatief als positief is, maar da's niet het geval. Qua mechaniek, motor (diesel), electronica, betrouwbaarheid ... nooit problemen gehad met onze Focus, tot de verdomde ZF-23 CVT-automaat z'n zwanezang inzette en zijn aangekondigde dood bij 130.000km onderging. :(

Daarna tot de vaststelling gekomen dat diesel+automaat bij bijna ieder betaalbaar merk een probleem is (Audi, VW, Renault, Ford, .... heel erg veel griezelverhalen over te vinden vanaf 100.000 km, vooral door het hele "filled for life" verhaal, een jaar lang VOOR het probleem accuut werd en door verschillende gespecialiseerde transmissie-revisie bedrijven te spreken in binnen- en buitenland over het vroegtijdig falen van de automaten). Als die automaat niet stuk was gegaan, reden we vandaag nog met die wagen want na 8 jaar was de wagen nog steeds puntgaaf : geen roest, geen schade, geen abnormaal verbruik van remblokken of schijven of banden. Ook geen probleem met lekkende A/C (wat wel een dik probleem is bij alle Fiesta-afgeleiden).

En tja, mijn volgende wordt geen Ford. Tussen mijn grootvader, mijn vader en mezelf hebben we makkelijk 50 jaar Ford gereden, en 3 generaties hebben er ooit gewerkt. Maar na wat er nu is gebeurd, komt er geen Ford meer de deur in : da's een persoonlijke keuze en geen kritiek op anderen. Iedereen doet daarmee wat 'ie wil. Het feit dat het ZF-23 verhaal bij Ford bekend was, en feitelijk een designfout was waar Ford geen enkele verantwoordelijkheid voor opnam deed de deur al bijna toe, wat Ford daarna in Genk gedaan heeft maakt het voor mij moreel gezien onmogelijk nog ooit een Ford te kopen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Mijn list is wel veel langer maar voor een focus lijkt dit wel genoeg.
- blauwe rook bij koudstart -> motorslijtage
- Alle mogelijke functies checken (verstelling zetels, lichten, verwarming, spiegelverstelling, cruisecontrol, boordcomputer, wijzertjes, …)
- Hoeveel mm zit er nog op de banden (profiel) zijn ze bijna af moet je nieuwe kopen
- Remblokken hoeveel zit er nog op? (normaal zou er nog wel wat moeten opzitten bij 40k zijn ze af weet je ook hoe er met de auto gereden is)
- Onderhoudsboekje/ facturen :!: (olie filter vervanging ieder jaar /10 000k)

Biv: €140 = free :banana:
Jaarlijkse belasting: €263

Nu die €9000 is zeker niet slecht zelfs in Duitsland vind je ze niet goedkoper!
Grootvaden heeft een focus en donkere zetels zie je bijna niks aan en geloof me daar heeft al veel vuiligheid(voor die binnen te laten kuisen is het meestal normale prijs +50% :p ) in gelegen!!

Ps: voor de km die je zou rijden is het de moeite niet voor een diesel! Met jouw afstanden krijg je de motor niet eens warm....op lange termijn het je veel kans op iets hogere kosten met diesel bij korte afstanden.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Kaween & q-tec bedankt voor het uitgebreide verslag en de checklist. Zal hier zeker op letten bij de testrit (blauwe rook & banden slijtage, héél handige tips)

Begrijpelijk als je zo dicht bij Ford staat dat je zo'n beslissing maakt, voor mij is dit hele verhaal ver van mijn bed als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn ouders rijden ook al jaren met Ford (Mondeo, Focus, Fiesta) en zowel ik en mijn broer vinden om 1 of andere reden alleen maar ons "goesting" bij Ford.
Moesten we kunnen zouden ook we wel een BMW of dergelijk luxe merk nemen veronderstel ik :)

PS: paar foto'tjes

Afbeelding

Afbeelding
(Is dit die slechte bekleding?)

Funk
Laatst gewijzigd door FunkStar 30 okt 2012, 23:03, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Nee, normaal niet. Maar ik ken ook mensen met de donker/zwarte bekleding en het bruine-plekken probleem, dus best nauwgezet checken.

Vraag ZEKER of de auto op een brug kan voor bodemcontrole/vloeistofverlies controle. Focus is gevoelig voor drooglopen van differentieel bij sommige modellen ! Dubbelcheck ook speling op stuur en versnellingsback just to be sure.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Als je zeker wil zijn, neem gewoon iemand mee die veel van auto's weet zo lig je er bijna nooit op.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb met exact hetzelfde voertuig gereden. Van 60.000 km tot 180.000 km in mijn bezit gehad.

Nooit meer!

Naast de reeds besproken issues met de binnen af werking en zetels volgende:
120.000 km: nieuw vliegwiel
140.000 km: nieuwe injectiepompen
160.000 km: terug nieuw vliegwiel
180.000 km: cilinder die te weinig compressie gaf, plus Opnieuw problemen met de injectiepompen.
Garage heeft hem toen perte total verklaard.
Ondertussen ook nog nieuwe pomp moeten steken.

Opgelet : dit was wel een diesel, 1.6 met 90 pk.
Welk merk brengt dat nu op de markt alle? Een 1.6 met 90 pk...

Miserie dat ik met die auto heb gehad, dat kun je je niet voorstellen.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Een 1,6 TDI met 90 PK . Zo zijn er véél hoor. Of bedoel je dat het géén turbo was ?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Een benzine wagen past inderdaad in jouw profiel. Probeer wel voor een wagen te kiezen met een turbo benzine motor, die zijn zuiniger en leuker om mee te rijden dan een atmosferische.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik heb nog een Peugeot 106'ke gehad met een 1500 Diezelmotor. Dat trok langs geen kanten, maar met 40 liter deed ik wel meer dan 800 km!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja de Berlingo die hier nu voor de deur staat (2maand oud) is ook een 1600 motor met 75PK. Trekt inderdaad niet op in de vorm dat je in je zetel gedrukt word maar ach het rijd en is eigenljk nog vrij zuinig (gemiddelde over alles wat we tot nu toe gereden hebben, iets meer dan 7000km, is 5.9liter/100km. Dit is voor een groot deel stad, met ook lange stukken autostrade (NL, FR, ...).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Misschien is het interessant een vergelijkbare auto bij een dealer (met garantie) te zoeken.. Zelf heb ik bij mijn huidige wagen (ook tweedehands) veel gehad aan de garantie die ik erop gekregen heb.

Ok, je betaalt wel meer dan bij een particulier, maar bij stukken ben je al snel een paar honderd (of meer) euro kwijt..
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”