Mja daar kan ik inkomen. En dan mag je als werknemer achteraf er achteraan hollen om er zeker van te zijn dat je je overuur krijgt. Maar ik ga er van uit dat de moderne tikklokken gebaseerd op een softwareprogramma zoals protime etc toch wel voorzien zijn om rekening te houden met overschakelen zomer->winteruur en vice versa.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
SDWorkx schreef:
In de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 oktober schakelen we over naar het winteruur. Dit betekent dat om 3 uur de klok één uur terug wordt gedraaid. De werknemers die op dat ogenblik in de nachtploeg werken, presteren dan een uur meer. Hoe moet u de prestaties tijdens deze nacht verlonen?
Als een werknemer een half jaar geleden bij de omschakeling naar het zomeruur ook in de nachtploeg werkte, kreeg hij toen 8 uur uitbetaald hoewel hij maar 7 uur presteerde. Bij de omschakeling naar het winteruur krijgt deze werknemer nu ook 8 uur uitbetaald, hoewel hij eigenlijk 9 uur effectief presteert. Op deze manier wordt het extra betaalde uur tijdens het zomeruurweekend gecompenseerd en ontvangen deze werknemers in totaal het normale loon voor twee prestaties van 8 uur.
Indien het niet dezelfde werknemers zijn die tijdens de twee omschakelingen in de nachtploeg werken, geldt volgende regeling:
de werknemers die door de omschakeling naar het winteruur 9 uur werken, ontvangen een loon voor 9 uur prestaties
de werknemers die door de omschakeling naar het zomeruur slechts 7 uur werkten, ontvingen toch een loon voor 8 uur prestaties. Concreet betaalde de werkgever 1 uur meer dan er effectieve prestaties waren.
Bron: CAO nr. 30 van 28 maart 1977 betreffende de problemen die inzake beloning van sommige werknemers rijzen bij de overschakeling naar het zomeruur evenals naar het winteruur
In het ziekenhuis waar ik indertijd FT nacht deed werden we een uur extra uitbetaald bij overgang naar winteruur, maar bij overgang naar zomeruur (werkten we maar 12 uur IPV 13) kregen we gewoon de volle pot hoor. Zoals vermeld in dat artikel dus...