PSA Groep EGMV

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Hoi allen ,

Ik vroeg me af of er UBers zijn die met een wagen rijden met deze "nieuwe" versnellingsbak uitgerust

Ik moet namenlijk stillaan voor de komende 4 jaar een wagen gaan kiezen en de nadruk ligt nogal om in de PSA groep te kiezen

En daar ligt dan weer de nadruk op die EGMV bakken tov volautomaten (wat ik heb/terug wil) , meestal ivm de taxen en VAA (Voordeel Alle Aard) die daarop het laagst zijn (met uitzondering vna Hybride , wat dan weer buiten budget valt...)

Geen van de collega's kon ervoor vertuigd worden en testrit was inderdaad maar raar

De verkoper overtuigd me dta het gewenning is , maar ik twijfel zeer sterk
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het probleem bij PSA is dat het moeilijk is om veel gebruikerservaringen te vinden voor hun (semi-)automatische versnellingsbakken. Dat komt omdat ze de term elke keer vertalen.

EGMV staat dus voor Elektronisch Gestuurde Manuele Versnellingsbak.
Frans: BMP6 (boite manuelle pilotée)
Engels: EGS6 (Electronic Gear System)

Veel plezier dus met het googlen. :lol:
Ik ken een collega die het systeem heeft in zijn C4, en hij is er niet zo gelukkig mee. Er zitten blijkbaar nog redelijk wat onvoorspelbare en dus gevaarlijke bugs in dat systeem.

Geef mij dan maar een bak met dubbele koppeling. 8)
Laatst gewijzigd door Kenw00t 26 okt 2012, 22:43, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Dan moet ik naar de Groep waar e minder graag met werken en dan blijkbaar alleen in de Skoda range zou ik een DSG kunnen hebben in men budget als ik al de rest laat van mogenlijke packs en opties :(
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik rijd met een Peugeot 5008 BMP sinds februari 2012 en ik zou direct dezelfde terug kopen.
Heel tevereden van.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Een paar weken rondgereden met zo'n C4 automaat en dat was toch maar een matig succes. Een paar keer dik gesukkeld op heel steile hellingen, vertrokken in eerste, waarna de elektronica beslist om te schakelen (vermoedelijk louter gebaseerd op toerental), maar in tweede de motor het absoluut niet kon trekken (was dus echt steile helling). Er werd automatisch teruggeschakeld, maar ondertussen stond de wagen bijna stil. Enfin, dik gesukkel. Bijkomend een elektrische/automatische handrem, ook erg handig om op steile hellingen te vertrekken...
Op normale weg was het geschakel toch ook niet echt 'smooth'. Vond dat het toerental teveel zakte en de wagen altijd wat inhield. Het 'manueel' schakelen zonder koppelingspedaal, vond ik op den duur nog het prettigst. Wel opletten met dat kleine hendeltje aan het stuur, dat je niet per ongeluk een versnelling lager 'forceert' op moment dat je dit eigenlijk niet van plan was. Vooral de achterliggers moeten op die moment goed opletten....
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

seagull schreef:Ik rijd met een Peugeot 5008 BMP sinds februari 2012 en ik zou direct dezelfde terug kopen.
Heel tevereden van.
plz review some more :)
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Vorige firmawagens: 2x Galaxy, C8, V50. Bij die laatste had ik geen keuze.
De keuze voor de Peugeot 5008 BMP werd bepaald door: ruimte, redelijk verbruik, lage CO2 uitstoot (119 g/km), automaat.
Ik rijd praktisch uitsluitend op automaat. Af en toe gebruik ik de peddels aan het stuur om terug te schakelen.
Het gebeurt inderdaad al eens dat de automaat terugschakelt op een helling als je niet genoeg gas geeft.
Geef je genoeg gas, heb je geen probleem. Als je even op manueel zet om een helling op te rijden heb je dat probleem ook niet.
Het verbruik ligt bij mij op 6,1 l/100 km. Ik rijd meestal korte afstanden op secundaire wegen.
Bij lange afstanden en cruise control ligt het verbruik bij 120 km/h net boven 5 l/100 km.
De start/stop werkt vlekkeloos. Dat was bij de V50 wel even anders.
De automatische handrem vind ik heel handig.
Dit is mijn eerste automaat. Ondertussen heb ik 16.000 km op de teller.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
StinkyPanda
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 24 apr 2011, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb nu al 4j een Citroen C4 Grand Picasso EGMV en gebruik zo goed als alleen de manuele stand (met de peddels aan het stuur)
Van de automatische stand krijg ik het op mijn systeem :P. Schakelt in de bebouwde kom op de meest onlogische momenten en schakelt sloom.
Manueel met de peddels schakelt hij toch een tikkeltje sneller.
Wanneer hij schakelt dan kan je best ook je gas een klein beetje lossen, anders krijg je precies een dood momentje tijdens het schakelen.

Al bij al ben ik tevreden over mij aankoop maar ik denk niet dat mijn volgende ook een EGMV zal zijn. Eerder ééntje met dubbele koppeling (PowerShift, DSG)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

zoveel verschil in bevindingen :S :(
The eternal and true pessimist :D
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er zijn ook zo veel verschillende voorkeuren.

Zo rijd ik graag met en CVT-bak van Toyota/Lexus, terwijl anderen dit haten. Ik haatte de Ford Explorer automatische bak, terwijl veel mensen daar net grote fan van zijn.
Dusja, blijft een voorkeur. En enige wat ik je kan aanraden, is een grote garage contacteren en gewoon testrit aanvragen. Zeg gewoon dat je qua aankoop twijfelt :)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

De vraag is ook welk rijgedrag de reviewers hebben. Sportief of ontspannen? Groot verschil! Wat is jouw rijgedrag of wat zijn je verwachtingen? Welke auto heb je nu?

En waarom ligt de nadruk op PSA? Werkt je werkgever of leasemaatschappij niet graag met VAG?

Ik kan alleen over de DSG / S-Tronic spreken, en sinds ik dat heb wil ik niets anders meer :P . Het is een zeer sportieve bak, die sneller schakelt dan mensen ooit kunnen, met als gevolg dat je eigenlijk automatisch sportiever gaat rijden. Op YouTube staat het vol met filmpjes over de werking van DSG, alsook tests, reviews enz. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar, het gevoel rond 02:10 is iets wat mij de laatste tijd bij mezelf ook meer opvalt. :banana: Kickdown trigger zit er trouwens standaard ook altijd bij, en dat werkt ook heel goed. :twisted:

Als je Duits begrijpt, doe je er misschien goed aan om de fora van motor-talk.de eens af te schuimen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Kenw00t schreef:Als je Duits begrijpt, doe je er misschien goed aan om de fora van motor-talk.de eens af te schuimen.
of Google Translate kan het ook verstaanbaarder maken (of via google chrome) ;)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik rij al 15 jaar met een automaat en heb al veel merken gehad: Renault Megane, Peugeot 306, Skoda Octavia, Saab 9-3 , Audi A4, VW Passat en Golf, Citroën C5, Mercedes B.
Peugeot was ronduit slecht (wel 10 jaar geleden), hoewel de Citroen C5 (2 jaar geleden) wel goed was. De andere merken deden wat ze moesten doen, maar Audi , Skoda en VW steken er voor mij ook bovenuit met hun DSG.
Als het op automaat aankomt, kies ik dus ook voor een DSG, maar soms hebben andere merken promoties met betere uitrusting, of moet je de wagen van een ex-collega overnemen. Momenteel is het weer VW met DSG.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”