De kwaliteit van het draadloos netwerk is hier de laatste tijd sterk achteruit gegaan.
Huidige situatie (Zie bijlage)
LOC91 = Sagem (kelder)
LOC1 = Philips SN6600 (als switch en wireless AP)
LOC2 = Fritz!Box 7050 (als wireless AP)
Al deze toestellen zenden dezelfde SSID en beveiliging uit, op gescheiden kanalen.
Probleem: Het bereik in de uiterste ruimtes is onvoldoende. De Philips (LOC1) weigert sommige laptops. Firmware flashes en herinstallatie laptop heeft niet geholpen. Dat laatste is vooral een probleem, omdat die laptops soms wel netwerk hebben, soms niet. (Afhankelijk van welk AP wordt gekozen)
Gewenste situatie
Allereerst moet dat Philips-probleem opgelost worden, en in de mate van het mogelijke (zonder kabels te trekken) het bereik te verbeteren. En indien mogelijk, ook een omschakeling naar N, al is dit minder belangrijk.
Mijn idee
Om de kosten te drukken, had ik het idee om bij LOC1 een Fonera Simpl + Antenna Booster te installeren, en bij LOC91 en LOC2 de wifi uit te schakelen. Een laptop/smartphone moet dan niet meer van AP wisselen. Een bijkomend voordeel is de toegang tot de FON-spots van oa Belgacom.
Over deze oplossing had ik nog enkele vragen.
- Heeft iemand een idee van het bereik van deze combinatie? Het bereik van de Philips SN6600 is net niet voldoende, als LOC91 en LOC2 worden uitgeschakeld.
- Kan je G en N uitzenden? Of valt deze automatisch terug op G, als een G-only apparaat verbindt?
- Of zijn er betere (ong. dezelfde kostprijs) manieren om uw draadloos netwerk aan te passen?
- Als ik beslis om tot aankoop over te gaan? Kan er iemand mij 20%-korting bezorgen?