Draadloos netwerk verbeteren: Fonera goed idee?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Hallo iedereen,

De kwaliteit van het draadloos netwerk is hier de laatste tijd sterk achteruit gegaan.

Huidige situatie (Zie bijlage)
LOC91 = Sagem (kelder)
LOC1 = Philips SN6600 (als switch en wireless AP)
LOC2 = Fritz!Box 7050 (als wireless AP)
Al deze toestellen zenden dezelfde SSID en beveiliging uit, op gescheiden kanalen.

Probleem: Het bereik in de uiterste ruimtes is onvoldoende. De Philips (LOC1) weigert sommige laptops. Firmware flashes en herinstallatie laptop heeft niet geholpen. Dat laatste is vooral een probleem, omdat die laptops soms wel netwerk hebben, soms niet. (Afhankelijk van welk AP wordt gekozen)

Gewenste situatie
Allereerst moet dat Philips-probleem opgelost worden, en in de mate van het mogelijke (zonder kabels te trekken) het bereik te verbeteren. En indien mogelijk, ook een omschakeling naar N, al is dit minder belangrijk.

Mijn idee
Om de kosten te drukken, had ik het idee om bij LOC1 een Fonera Simpl + Antenna Booster te installeren, en bij LOC91 en LOC2 de wifi uit te schakelen. Een laptop/smartphone moet dan niet meer van AP wisselen. Een bijkomend voordeel is de toegang tot de FON-spots van oa Belgacom.
Over deze oplossing had ik nog enkele vragen.
  • Heeft iemand een idee van het bereik van deze combinatie? Het bereik van de Philips SN6600 is net niet voldoende, als LOC91 en LOC2 worden uitgeschakeld.
  • Kan je G en N uitzenden? Of valt deze automatisch terug op G, als een G-only apparaat verbindt?
  • Of zijn er betere (ong. dezelfde kostprijs) manieren om uw draadloos netwerk aan te passen?
  • Als ik beslis om tot aankoop over te gaan? Kan er iemand mij 20%-korting bezorgen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

driesve schreef:De kwaliteit van het draadloos netwerk is hier de laatste tijd sterk achteruit gegaan.
Tja, als iedereen in de buurt zoals jij alle WIFI kanalen in beslag neemt (waarom trouwens wireless in je kelder ?) dan krijg je uiteindelijk dergelijke problemen.
driesve schreef:Probleem: Het bereik in de uiterste ruimtes is onvoldoende.
Door AP X door Y te vervangen ga je dat in princiepe ook nooit oplossen (zeker niet gezien m'n vorige opmerking).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Misschien eens kijken naar een range extender?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
driesve
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Tja, als iedereen in de buurt zoals jij alle WIFI kanalen in beslag neemt (waarom trouwens wireless in je kelder ?) dan krijg je uiteindelijk dergelijke problemen.
De Sagem staat in de kelder omdat daar de koperdraad binnenkomt en alle netwerkkabels liggen. Het wireless signaal staat ingeschakeld zodat laptops waarbij de Philips niet werkt, dit signaal kunnen gebruiker. De Sagem ontvang je maar gedeeltelijk op de gelijkvloers, maar daar staat vaak wel een laptop. Vroeger stond dit uitgeschakeld, maar het is nu een tijdelijke (half werkbare) oplossing.

Ik zou graag dat signaal uitschakelen, maar daarvoor moet de Philips vervangen worden, wat ik dus ga doen.
r2504 schreef:Door AP X door Y te vervangen ga je dat in princiepe ook nooit oplossen.
Dat is waar, maar het feit is dat ik met de Philips op ieder plaats het netwerk kan ontvangen. Surfen is aan een (te) trage snelheid mogelijk, streamen dan weer niet. Ik dacht: door de Philips, die Belgacom-router van vroeger, te vervangen door een iets krachtiger model (vandaar antenna 'booster'), zou dat misschien/hopelijk opgelost worden.
krisken schreef:Misschien eens kijken naar een range extender?
Ik ben geen voorstander van een range extender (dat is toch gewoon een draadloos signaal opvangen en versterken). Ik heb daar slechte ervaringen mee. Op ieder verdiep liggen netwerkkabels. Zwakke ontvangst is er enkel in de uithoeken van de gelijkvloers. Indien echt nodig, kan daar ook een extra AP geplaatst worden.

----------
Dus ik ben op zoek naar een deftige betaalbare accesspoint. Is de FON een goede keuze? (Hotspot toegang is mooi meegenomen)
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik betwijfel wat of je wel met die FON + extra antenna wel overal ontvangst gaat hebben.

Je hebt 2 oplossingen:
- ofwel range extender
- werken met devolo's (ééntje in je kelder bij de router, de andere op de plaats waar je het nodig hebt) en een extra AP

Telefonie = EDPnet + OVH
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

driesve schreef: Huidige situatie (Zie bijlage)
LOC91 = Sagem (kelder)
LOC1 = Philips SN6600 (als switch en wireless AP)
LOC2 = Fritz!Box 7050 (als wireless AP)
Al deze toestellen zenden dezelfde SSID en beveiliging uit, op gescheiden kanalen.

Probleem: Het bereik in de uiterste ruimtes is onvoldoende. De Philips (LOC1) weigert sommige laptops. Firmware flashes en herinstallatie laptop heeft niet geholpen. Dat laatste is vooral een probleem, omdat die laptops soms wel netwerk hebben, soms niet. (Afhankelijk van welk AP wordt gekozen)
Je gebruikt WPA-TKIP op de SNA6600 waarschijnlijk. De Philips heeft problemen i.c.m. chipsets van een aantal fabrikanten. De enige oplossing is het instellen van WEP (wat een gigantisch security issue is), dus je kan best de Philips buitengooien en iets anders gebruiken.
Mijn idee
Om de kosten te drukken, had ik het idee om bij LOC1 een Fonera Simpl + Antenna Booster te installeren, en bij LOC91 en LOC2 de wifi uit te schakelen. Een laptop/smartphone moet dan niet meer van AP wisselen. Een bijkomend voordeel is de toegang tot de FON-spots van oa Belgacom.
Over deze oplossing had ik nog enkele vragen.
  • Heeft iemand een idee van het bereik van deze combinatie? Het bereik van de Philips SN6600 is net niet voldoende, als LOC91 en LOC2 worden uitgeschakeld.
  • Kan je G en N uitzenden? Of valt deze automatisch terug op G, als een G-only apparaat verbindt?
  • Of zijn er betere (ong. dezelfde kostprijs) manieren om uw draadloos netwerk aan te passen?
  • Als ik beslis om tot aankoop over te gaan? Kan er iemand mij 20%-korting bezorgen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Wat is die 'antenna booster' die je bedoeld? Heb je eventueel een linkje? Het bereik is afhankelijk van verschillende factoren, daar kunnen wij onmogelijk een indicatie van geven. Een 802.11n netwerk met 802.11g devices heeft in de meeste gevallen een fallback tot gevolg (alle clients op 802.11g snelheden), maar bij sommige Access Points is dat niet het geval (en halen 802.11n devices 802.11n snelheden terwijl 802.11g devices 802.11g snelheden halen). Hou er rekening mee dat de Fonera Simpl over een single-band single-stream radio beschikt en je dus een theoretisch maximumsnelheid hebt van 150Mbps. Zowat alle hedendaagse routers zijn dual-band (2.4GHz en 5GHz) en dual- of triple-stream (theoretisch 300Mbps respectievelijk 450Mbps). Een theoretische snelheid van 150Mbps biedt in de praktijk in het beste geval een snelheid van ~70Mbps. Ik heb de korting op m'n Simpl van http://www.vriendenkorting.nl/
krisken
userbase crew
userbase crew

http://corp.fon.com/be/products
TS wilt FON SImpl + FONtenne

Telefonie = EDPnet + OVH
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Oh, dat bedoelt hij met 'antenne booster', simpelweg een andere antenne :) In het geval van de Fontenna moet er rekening mee worden gehouden dat het om een directionele antenne gaat en niet om een omni, zoals de rubber duck antenne's waar de meeste routers/access points standaard van voorzien zijn. Een fontenna is handig om het plein of de winkelstraat in de buurt van WiFi te voorzien, maar niet voor binnenshuis (tenzij je in de ene kamer graag perfecte ontvangst wil maar een meter daarnaast niets meer).
krisken
userbase crew
userbase crew

Inderdaad, er is een verschil tussen een omni antenne (die overal even krachtig uitzend) en een directionele antenne (die alles in een bepaalde hoek stuurt naar een bepaald gebied)

Telefonie = EDPnet + OVH
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Eerst schakel je alle brol-Wifi uit:
Wifi van de Sagem uitschakelen.
Philips SN6600 en Fritz!Box 7050 verkoop je tweedehands.

En nu ben je klaar voor een deftige Wifi-router die je centraal in het huis op 2 meter hoogte aan de muur bevestigt:
bijvoorbeeld met de Asus RT-AC66U zal je nooit nog problemen hebben met Wifi-bereik
http://tweakers.net/productreview/63415 ... ac66u.html
krisken
userbase crew
userbase crew

Waarom nog eens een extra router worden? Dat is toch totaal niet nodig???

Zijn router (met DHCP server) staat in zijn kelder, dus laat die daar maar staan.
Qua AP's zou ik kiezen voor bvb https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1138.html

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Een klassieke misconceptie is dat G en N een verschillende frequentie standaard is, een beetje zoals A en B/G.
Tis weer effe geleden, maar als ik het met goed herinner gaat het ongeveer zo:

De B/G standaard, die we allemaal kennen en gebruiken, bevindt zich in het 2.4Ghz bereik.
Hier zijn 11 (some 13, afhankelijk van waar ter wereld) kanalen voorzien, die mekaar overlappen (spijtig genoeg).
Daar dat enkel kanalen 1,6 en 11 ver genoeg uit mekaar liggen om niet te overlappen, zullen autoconfigs altijd deze 3 kanalen gebruiken. Vandaar dat je frequentie eigenlijk zo goed als vol zit als je 2 buren hebt (eentje op 1, eentje op 6, jij op 11 bv).
(ongeveer, wikipedia kan het je vast en zeker gedetailleerder, en dus ook ingewikkelder, uitleggen; en ja, er is een kanaal 14 en een lichte vershuiving van frequenties om er 4 niet overlappende te maken, enzo, maar aangezien alle autoconfigs op routers nog altijd default 1,6 of 11 kiezen hou ik het daarbij)

De A standaard (en binnenkort ook AC) zit in het 5Ghz bereik, reikt iets minder ver, maar heeft een 38tal kanalen die mekaar NIET overlappen. Dit is dan ook de toekomst :-)

De N "standaard" als het ware, is geen aparte frequentie standaard, maar een loadbalancing standaard, die beschrijft hoe je de pakketjes over meerdere frequenties tegelijk kunt sturen om zo sneller te zenden en te ontvangen.
Het gevolg is dat je van de (bij B/G) 3 vrije kanalen, er al direct minstens 2 van de 3 niet overlappende kanalen in gebruik neemt. Dus eigenlijk kan je buur dan al geen N meer gebruiken zonder dat er interferentie kan beginnen optreden.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 15 okt 2012, 23:33, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Waarom minderwaardige hardware aanschaffen of blijven klooien met talloze verschillende bakjes en configuratieschermen?

Zo'n Asus RT-AC66U kan je configureren als AP én als router voor het geval je dat zou nodig hebben.(Lan-party, providerswitch,verhuis...)
krisken
userbase crew
userbase crew

@raf1 : wat is er minderwaardig aan deze draadloze toestellen? Ik zie steeds meer en meer firma's die hier gebruik van maken doordat ze juist goedkoop zijn en - indien gewenst - je er een pak zaken mee kan instellen zoals output power etc (even uit het hoofd). Kortom zaken die ik bij een huis/tuin/keuken AP niet direct terug zie.

Daar de klant spreekt van een sagem, vermoed ik dat hij VDSL2 heeft. Je kan natuurlijk een extra router plaatsen achter deze sagem en deze de PPPoE laten doen maar waarom is dit nodig als we spreken over een huis/tuin/keuken gebruiker? Ik ken natuurlijk de technische capaciteiten van de TS niet maar "even de PPPoE via een router laten lopen" is niet iets dat je mijn moeder zou mogen vragen. Terwijl deze wel kan voorhebben dat ze in bepaalde plaatsen in haar huis onvoldoende bereik heeft voor haar laptop, en ze hiervoor op zoek gaat naar een antwoord. Als ze "de tekeningskes" volgt uit de handleiding is een AP meteen geconfigureerd terwijl dit bij een router niet het geval is zonder dubbele nat te hebben etc.

Telefonie = EDPnet + OVH
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Petervanakelyen schreef:Je gebruikt WPA-TKIP op de SNA6600 waarschijnlijk. De Philips heeft problemen i.c.m. chipsets van een aantal fabrikanten. De enige oplossing is het instellen van WEP (wat een gigantisch security issue is), dus je kan best de Philips buitengooien en iets anders gebruiken.
Dat klopt inderdaad. Ik kan dus tijdelijk terug overschakelen naar WEP om de problemen op te lossen. Het is de bedoeling om die Philips buiten te gooien (of toch de Wifi daarvan uit te schakelen).
Petervanakelyen schreef:Een fontenna is handig om het plein of de winkelstraat in de buurt van WiFi te voorzien, maar niet voor binnenshuis (tenzij je in de ene kamer graag perfecte ontvangst wil maar een meter daarnaast niets meer).

Oké, dus de FON oplossing is niet goed als Wireless accesspoint. Dan ga ik op zoek naar een ander accesspoint.
raf1 schreef:En nu ben je klaar voor een deftige Wifi-router die je centraal in het huis op 2 meter hoogte aan de muur bevestigt.
krisken schreef:Ik ken natuurlijk de technische capaciteiten van de TS niet maar "even de PPPoE via een router laten lopen" is niet iets dat je mijn moeder zou mogen vragen.
Een PPPoE via een andere router laten lopen heb ik al eens gedaan, maar voor mijn situatie is dat geen meerwaarde. De router staat in de kelder dus heeft sowieso amper een draadloos bereik (Wifi van de Sagem staat enkel tijdelijk ingeschakeld). De Sagem crasht hier ook amper/niet, dus ik zie geen reden om een extra router te draaien.
raf1 schreef:Zo'n Asus RT-AC66U kan je configureren als AP én als router voor het geval je dat zou nodig hebben.
Zo'n Asus is een mooi bakje, maar is voor mij te duur. Ik zou hem ook enkel gebruiken als switch+AP (LOC1).
krisken schreef:Qua AP's zou ik kiezen voor bvb https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1138.html
Die moet ik eens in detail bekijken. Het lijken wel mooie toestellen, maar zijn ze ook niet een beetje 'overkill'? Is ondersteuning voor de 5 Ghz-band nuttig?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Als je geen kabels wil trekken en zo'n probleem hebt met wireless ga je eigenlijk best voor een combinatie van een powerline en AP. Het voordeel is dat je hierdoor gewoon AP's kan toevoegen op iedere plaats waar je een stopcontact hebt.

Je kan deze ofwel apart kopen (een PLC met de AP's die je nu in de ALDI kan vinden) of zelfs als één toestel (bv. http://www.redcoon.nl/B300156-TRENDnet- ... oomnetwerk of http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/Sh ... ctID=11680 maar er zijn nog meer merken die dit hebben).
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Powerlines is niet nodig. Op de gelijksvloer ligt centraal nog een netwerkkabel. Op alle andere verdiepingen is het bereik meer dan goed.

Een mogelijk idee is: Fritz!Box op de gelijkvloers plaatsen en op LOC1 een nieuw AP plaatsen.
De Fritz!Box op de gelijkvloers geeft voldoende bereik (vorige maand getest) en op de 2e verdieping wordt voornamelijk (op smartphone na) de kabel gebruikt en met een deftig AP (op LOC1) kan dit ook eventueel bedekt worden.

Zijn er nog accesspoint is aan te raden zijn? Of een goede prijs/kwaliteit hebben? Indien mogelijk met N (op 5 Ghz?) en G gecombineerd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Heb je de Fritz!Box 7050 al eens centraal in het huis op de eerste verdieping geplaatst?
Je kan op die Fritz!Box ook een betere antenne draaien, dat lijkt me dan de goedkoopste oplossing.
http://fritzbox.wordpress.com/after-the ... al-set-up/

Iedereen zoekt hier naar extra bakjes en AP's, maar dat zorgt voor een enorme elektromagnetische vervuiling. Hoe minder Wifi-zenders, hoe minder ruis.

Eén enkele Wifi-zender op een ideale plaats en met een ideale antenne zou voor een gewoon huis toch voldoende moeten zijn.
Kijk ook altijd eens op welk Wifi-kanaal je de minste overlapping hebt met de Wifi van de buurman: http://www.metageek.net/products/inssider/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Iedereen zoekt hier naar extra bakjes en AP's, maar dat zorgt voor een enorme elektromagnetische vervuiling. Hoe minder Wifi-zenders, hoe minder ruis.
En door een betere antenne ga jij net meer ruis veroorzaken en ontvangen !

Het is niet voor niets dat GSM providers in drukke gebieden met kleine cellen en beperkte antenne's werken (met als voordeel dat de capaciteit stijgt).
krisken
userbase crew
userbase crew

driesve schreef:Die moet ik eens in detail bekijken. Het lijken wel mooie toestellen, maar zijn ze ook niet een beetje 'overkill'? Is ondersteuning voor de 5 Ghz-band nuttig?
Steeds meer apparaten hebben de 5GHz band ook aan boord. Laptops beginnen te komen, maar smartphones en tablets hebben dit al langer aan boord.

Deze apparaten worden overigens gevoed via PoE (zit erbij). Je steekt dus de power beneden in de kelder en jouw accesspoint boven werkt meteen via de LAN kabel. Vind ik wel een voordeel. Zijn vrij goedkope toestellen maar toch degelijk. En deze gaan tenminste niet "op hun gat" als je met 5 toestellen er op verbind :)

Telefonie = EDPnet + OVH
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

kies de fonera 2.0n ... je hebt dan 2 antennes (300mbit); amper 20 euro duurder... maar je hebt wel toegang tot zijn openwrt/linux console mode voor extra paketten te installeren
je kunt "bridge" aanzetten wat betekend dat je het toestel in de kelder als DHCP zult gebruiken...
en je kunt nog tot 4 extra pc's laten aftakken van die fonera 2.0n
je kunt nog altijd gratis onbeperkt verbinding maken met Belgacom FON spots

de fontenna kan er niet op aangesloten worden maar is ook niet nodig ...dat is idd een "directionele" aanpassing...

inzake bereik...hangt het echt af van huis tot huis...
afgelopen zondag nog in studentenhuis gemerkt dat die op 3de verdiep ook op gelijkvloers werkte... nuja
een fonera op kanaal 1

een fonera op kanaal 6 en op zolder een fonera op kanaal 11
en we waren omringd met telenet homespots maar die zaten onder de 80db ofzo
dus dat viel wel mee...

via wifi naar youtube filmpjes gekeken...ging vlot.... waren met 6tal smartphones en laptops verbonden (studentenhuis)...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”