Zonpanelen op uw dak? Betaal tot 200 euro per jaar

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Mathy schreef:Ik erken dat er lange tijd overgesubsidieerd is, dat is wel duidelijk te merken aan de daling van de prijzen die recht evenredig is met de daling van de certificaten: de terugverdientijd is nog steeds ongeveer even lang. Dat ze dat hebben rechtgezet kan ik ze met andere woorden niet kwalijk nemen. Wat ik echter niet begrijp is waar die originele factor van het promoten van alternatieve energie-bronnen naartoe is.
De prijzen gingen niet omlaag omdat de certificaten omlaag gingen, de certificaten gingen omlaag omdat de prijzen omlaag gingen. Maar ze waren inderdaad veel te hoog. De politiek boeit zich niet in groene stroom, ze hebben eens een paar jaar met centen gesmeten om het te promoten en dan kijken ze even van "oei, zoveel dat die groene stroom ons kost (aan certificaten etc...)", dan draaien ze de kraan gewoon volledig dicht, gaan ze wat belastingen geven aan de mensen die er toch op in gegaan zijn en doen ze verder of er niks gebeurt is.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Maar Mathy haalt hier wel een interessant punt aan: de Kyoto-norm. Hebben we die nu eigenlijk gehaald (loopt/liep toch dit jaar af)? En heeft er iemand cijfers over het aandeel van de (overgesubsidieerde) zonnepanelen hiervan? Vroeger hoorde ik de Kyoto-norm nogal eens vallen in het nieuws, maar nu hij dit jaar afloopt hoor ik weinig over de resultaten :?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:
Provider

MClaeys schreef:De prijzen gingen niet omlaag omdat de certificaten omlaag gingen, de certificaten gingen omlaag omdat de prijzen omlaag gingen. Maar ze waren inderdaad veel te hoog. De politiek boeit zich niet in groene stroom, ze hebben eens een paar jaar met centen gesmeten om het te promoten en dan kijken ze even van "oei, zoveel dat die groene stroom ons kost (aan certificaten etc...)", dan draaien ze de kraan gewoon volledig dicht, gaan ze wat belastingen geven aan de mensen die er toch op in gegaan zijn en doen ze verder of er niks gebeurt is.
Ik ben er zeker van dat de prijzen (in België welteverstaan) artificieel hoog gehouden werden omdat de terugverdientijd dmv certificaten meeviel in de mensen hun ogen. Ik heb mijn zonnepanelen vorig jaar gelegd, mijn certificaten zijn 300 euro waard. Ik heb toen ook de prijsevolutie van die panelen opgezocht en je zag dat mooi mee zakken vanaf het moment dat ze de certificaten begonnen te minderen. Dat is in mijn ogen geen toeval, zeker niet als je weet dat ik hogerendementspanelen heb wegens beperkte oppervlakte, dat was op dat moment het topproduct, er was nog geen opvolger dus geen andere reden om de prijs op een jaar tijd met 1/4e te laten dalen. Andere marktwerking speelt minder mee omdat hogerendementspanelen een niche-product zijn waardoor er geen prijsvechters zijn.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Mathy schreef:... Dat is in mijn ogen geen toeval, zeker niet als je weet dat ik hogerendementspanelen heb wegens beperkte oppervlakte, dat was op dat moment het topproduct, er was nog geen opvolger dus geen andere reden om de prijs op een jaar tijd met 1/4e te laten dalen. Andere marktwerking speelt minder mee omdat hogerendementspanelen een niche-product zijn waardoor er geen prijsvechters zijn.
Ook Sunpower panelen gelegd? Ik hen er zelf ook 12 liggen van 318 Wp per paneel. Ook in mijn geval hoge rendementspanelen gezien de beperkte oppervlakte. Of heb je al de recentere variant met 333 Wp vermogen per paneel? En tevreden van de opbrengst?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mathy schreef:Ik ben er zeker van dat de prijzen (in België welteverstaan) artificieel hoog gehouden werden omdat de terugverdientijd dmv certificaten meeviel in de mensen hun ogen. Ik heb mijn zonnepanelen vorig jaar gelegd, mijn certificaten zijn 300 euro waard. Ik heb toen ook de prijsevolutie van die panelen opgezocht en je zag dat mooi mee zakken vanaf het moment dat ze de certificaten begonnen te minderen. Dat is in mijn ogen geen toeval, zeker niet als je weet dat ik hogerendementspanelen heb wegens beperkte oppervlakte, dat was op dat moment het topproduct, er was nog geen opvolger dus geen andere reden om de prijs op een jaar tijd met 1/4e te laten dalen. Andere marktwerking speelt minder mee omdat hogerendementspanelen een niche-product zijn waardoor er geen prijsvechters zijn.
Het kan natuurlijk, maar ik las en hoorde toch telkens dat de certificaten zakten omdat de panelen zakten. Ik meende dat bij de laatste zakking van de certificaten men ook iets zei van "ja de prijzen zijn enorm gezakt dus de certificaten moeten uiteraard volgen" :).

Ik denk niet dat we Kyoto gehaald hebben, of ze zullen nog wat lucht uit god weet welk land aanschaffen... Dat is toch ook de grootste zever dat dat mogelijk is :? . Op vlak van zonnepanelen-installaties stond België wel bij de top, ik meende zo iets te hebben gelezen overlaatst in de krant.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Jack Daniels schreef:Ook Sunpower panelen gelegd? Ik hen er zelf ook 12 liggen van 318 Wp per paneel. Ook in mijn geval hoge rendementspanelen gezien de beperkte oppervlakte. Of heb je al de recentere variant met 333 Wp vermogen per paneel? En tevreden van de opbrengst?
Neen, ik heb er van Sanyo van 235 Wp, dat lijkt weinig maar die zijn kleiner van formaat zodat er meer mogelijkheid tot puzzelen was (Velux-ramen in het dak), ik heb er dan ook 21 liggen. Totaal vermogen is 4935 Wp, opbrengst eerste jaar was 4200 kWh, ze brengen meer op dan het initieel geschatte rendement (WZW geörienteerd).

Ik heb eens vergeleken op http://www.zonnestroomopbrengst.eu met installaties van gelijkaardig vermogen (4.8 - 5 kWp) en ik kom met mijn installatie op plaats 3 van de Limburgers. Let wel, dat is niet mijn data op plaats 3, ik zou er dus tussenkomen moest ik data uploaden ;-)

Code: Selecteer alles

Nr. 	Opbrengst in kWh 	Efficientie in kWh/kWp 	delen 	postcode 	Land 	Start 	Actualisering 	Naam
1 	5277,11 	1090,31 	1 	3832 	Belgium 	2009 	10.10 09:53 	kloyenz
2 	5260,04 	1089,06 	1 	3630 	Belgium 	2010 	20.09 15:29 	jans
3 	3958,40 	822,95 	1 	3600 	Belgium 	2011 	11.10 03:01 	26x185
4 	3682,20 	751,09 	1 	3500 	Belgium 	2011 	20.09 16:30 	mmotmans
5 	3518,57 	718,07 	1 	3511 	Belgium 	2011 	30.09 20:13 	Hasselt oost
Ik kom op 855,52 kWh/kWp voor mijn installatie over dezelfde periode. De geografisch dichtsbijzijnde locaties zijn die op plaats 4 en 5.

Heb gezien dat Sanyo nu een nieuwe uitheeft van 240 Wp, ik ben in ieder geval fan :-)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat ik eigenlijk wel eens wil weten is welke ministers zonnepanelen hebben, hoe zwaar hun installatie is (in verhouding met hun verbruik), of zij al een slimme meter hebben en of ze hiervoor zouden opteren ipv het forfait van 200 euro. Misschien eens op zoek gaan naar wat mailadressen en het vlakaf vragen :).
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Mannen die gewoon zijn zo +-5000€/maand op te strijken liggen daar helemaal niet wakker van, met of zonder panelen. Ik ben die naiviteit wat betreft ministers en hun oprechte voeling met het gewone volk al lang verloren :wink:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer
Provider

inderdaad, dat klopt. De arme man is groener als de rijkaard... zelfs al heeft die rijke zonnepanelen. Groen zijn is vooral weinig verbruiken. Als je veel verbruikt en zonnepanelen hebt, ben je bruin.
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zijn ook niet rijke mensen die panelen hebben (want u reactie komt wat over als alleen rijke mensen hebben dat).
Dat doet me denken aan Al Gore of hoe noemt em, maakt een film over het klimaat waar hij van het ene vliegtuig in het andere stapt en na de lancering gaf hij aan feestje bij hem thuis met een gigantisch groot verbruik dat het toch ook effe de wenkbrauwen deed fronsen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tja, er zijn uitzonderingen.... maar dat zijn niet die dat 20 panelen of meer hebben op hun dak. Want ik verbruik daar al geen energie genoeg voor. Je legt altijd net iets minder panelen dan dat je verbruikt. Als ik naar de daken kijk, zie ik al van ver dat ze grootverbruikers zijn. Maar, inderdaad... er zijn uitzonderingen (een minderheid dus)
de koe zegt boe
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

Als je elektrisch kookt, of je warm water is op elektriciteit is dat helemaal niet zo ver te zoeken hoor.
(al vind ik water verwarmen op elektriciteit toch geen optimale keuze :wink: )
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

je hebt ergens een punt (toch zeker op elektrische verwarming). Maar als men in die hun situatie groen wil denken, dan investeren ze beter in een speksteenkachel ofzo. Dat is pas groen denken... Natuurlijk zijn er op speksteenkachels geen oversubsidies :wink:
de koe zegt boe
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

r2504 schreef:
raf1 schreef:Dit voorstel gaat over milieubewuste particulieren die geïnvesteerd hebben in groene energie om de macht van grote winstgeile energiebedrijven te verminderen.
Dat eerste deel van je zin geloof je toch zelf niet... ze hebben het allemaal gedaan omdat hun portomonee er wel heel snel (dankzij de oversubsidiering van ons Freya) beter van zou worden.
ik was ook al aan het denken nog efkens en ge noemt u nen held, .. deze panelen dragen enkel bij aan de ondergang van onze economie waardoor energie duurder wordt en ons index systeem onder vuur komt liggen, ik zeg niet dat het de hoofd oorzaak is maar het draagt er zeker aan bij.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bambipower schreef:je hebt ergens een punt (toch zeker op elektrische verwarming). Maar als men in die hun situatie groen wil denken, dan investeren ze beter in een speksteenkachel ofzo. Dat is pas groen denken... Natuurlijk zijn er op speksteenkachels geen oversubsidies :wink:

blijkbaar heb ik een heel ander idee van wat groen is dan de meeste mensen, bij groen verstaat men blijkbaar hernieuwbaar, en ik versta daar dat niet perse onder, .. ik versta onder groen milieu bewust, en helemaal niet hernieuwbaar.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zo wil ik er later wel eentje, mooie kachels. Wat is uw verbruik dan? Hier is het redelijk hoog, de panelen zijn maar voor de helft ervan goed.het zakt wel steeds omdat we er meer en meer op letten en investeren in zuinigere zaken, maar toch.

Een zus hebben die maar niet doorheeft dat de 8 spots in de gang niet moeten brander terwijl ze naar de wc gaat is ook niet echt bevorderlijk natuurlijk.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

misschien heeft ze bang in het donker :p

Eigenlijk moet jij je dan afvragen moeten er wel 8 spots in de gang is er geen betere manier om te verlichten, .. want da's niet dé manier he, .. straks ga je nog zeggen dat een tv koopt om er naar te kijken hoe die niet in werking is als je begrijpt wat ik bedoel.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat was nu eenmaal een keuze bij het verbouwen van de gang, men ma vond dat schoon en functioneel (dus niet vergelijkbaar met een tv) :) inmiddels vervangen door led spots, maar dan nog moet dat niet constant branden. En ja, er zijn betere manieren, maar in een tuinhuis kunt ge ook wonen he :p een net interieur is ook es tof :).
Bang in het donker is ze niet, eerder te lui om haar hand uit te steken naar de lichtknop (het is niet een keer per ongeluk vergeten). Als ze al in r bed ligt met de laptop op schoot dan legt ze de laptop naast haar bed en slaapt met het licht een hele nacht aan. Eigenlijk is ze de enige die niet let op het verbruik hier, wat niet wil zeggen dat we niet allemaal eens zondigen, maar qua milieubewust proberen zijn zit het hier wel snor.

Btw @ bambipower
Mijn ouders betalen al meer dan 20 jaar af aan hun huis, toen was het voor nen eenvoudige werkmens nog mogelijk een huis te kopen/bouwen. Er liggen 20 panelen op ons dak dus zijn we rijke stinkers, sommige noemen het gewoon verstandig omgaan met geld en uzelf veel plezierkes ontzeggen. Het zijn beiden gewone werkmensen. Ik denk echt niet dat zij de grote uitzondering zijn in de (uw) regel.

Mr bon, we zijn weer ferm offtopic aan het gaan.
OT:
Was er over subsidie? ja!
Was dit de schuld van wie zonnepanelen heeft? nee!
Moeten zij een vergoeding betalen om stroom op het net te zetten? desnoods wel!
Moet deze vergoeding eerlijk zijn in vergelijking met andere producenten? ja (maar volgens sommigen dus blijkbaar niet)!
Een topic over besparen en milieubewustzijn zou misschien wel handig zijn in plaats van er hier en daar tussendoor over te spreken.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ofloo schreef:blijkbaar heb ik een heel ander idee van wat groen is dan de meeste mensen, bij groen verstaat men blijkbaar hernieuwbaar, en ik versta daar dat niet perse onder, .. ik versta onder groen milieu bewust, en helemaal niet hernieuwbaar.
Je bent niet alleen, ik deel je gedachte, zoals ook min of meer te lezen is in mijn eerdere posts: voor mij is het écht groen zijn bezig zijn met minder verbruiken, bewust consumeren, en niet zonnepanelen leggen om dan gewoon het (te) hoge elektriciteitsverbruik goedkoper te maken of het geweten te sussen!
Ik heb zelf nog niet zo lang mijn huis en nog geen zonnepanelen, maar wel het weinige geld dat ik over had al geïnvesteerd in een regenwaterput en installatie om mijn toiletten, wasmachine, ... op aan te sluiten. Terugverdientijd meer dan 20 jaar als ik ondertussen al geen kosten heb, maar wat mij betreft een stuk groener dan zonnepanelen. Idem met spouwmuurisolatie + nieuwe HR+ gasketel, hoewel deze investeringen op een aanvaardbaar terugverdientijd zitten.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kosten aan wat? Met de pomp kan je wel eens pech hebben, maar verder? :) Hier ligt ook een regenput, al 20 a 21 jaar en nog geen enkel probleem gehad met de installatie. De tuinslang, toiletten en wasmachine zijn er op aangesloten en de lavabo in de garage. De pomp maakt wel nogal een lawaai, ik denk dat nieuwe modellen wel wat stiller zullen zijn. Maar waarom vervangen als het goed werkt he :). Mijn ouders spraken een tijdje om ook het bad er op aan te sluiten maar ik denk niet dat ze dat gedaan hebben.
HR gasketel is er gekomen toen de vorige 2 jaar geleden kapot ging, daar hebben we jammer genoeg wel al wat problemen met gehad. Je kan bewust bezig zijn met je verbruik en nog steeds zonnepanelen hebben dus :). Also: zuinigere verlichting, zuinigere vriezer, zuinigere ijskast en momenteel aan het kijken voor betere beglazing, maar dit zal nog een tijdje sparen worden.
Ik weet niet of we spouwmuurisolatie hebben.
Het is ook omdat ze milieubewust zijn dat ik hun aankoop van zonnepanelen verdedig, ze verdienen het label van profiteurs niet dat sommigen op hen plakken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer
Provider

En wat met WKK en (particuliere) windmolens?

OK, zijn niet de grote installaties particulier, maar die dan geen netvergoeding laten betalen?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MClaeys schreef:Kosten aan wat? Met de pomp kan je wel eens pech hebben, maar verder?
Ja kosten aan de pomp. Als dat ding het niet meer doet kost een nieuwe je al snel 200-300€, op een totale installatiekost van zo'n 1000€ kan dat dus al tellen. Daarnaast ga ik ervan uit dat mijn filters wel eens vervangen moeten worden, wat ook al gauw weer een dikke 100€ is... (hoewel ze na 2 jaar er nog als nieuw uitzien omdat ik ze elke 2 maanden deftig schoonmaak).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier zijn de filters alleszins nog niet vervangen. De pomp is 1 keer in panne gevallen en de herstelling viel goed mee van prijs (75 euro dacht ik). Je kan natuurlijk altijd pech hebben met die dingen, maar al bij al valt het goed mee qua kosten :) (bij ons toch)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ah, da's goed nieuws. Dan is mijn investering over 17 jaar ofzo al aan't renderen :P
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MClaeys schreef:Zo wil ik er later wel eentje, mooie kachels. Wat is uw verbruik dan? Hier is het redelijk hoog, de panelen zijn maar voor de helft ervan goed.het zakt wel steeds omdat we er meer en meer op letten en investeren in zuinigere zaken, maar toch.

Een zus hebben die maar niet doorheeft dat de 8 spots in de gang niet moeten brander terwijl ze naar de wc gaat is ook niet echt bevorderlijk natuurlijk.
http://www.vreg.be/info-over-het-gemidd ... asverbruik
De investering in een zonne-energie installatie met 20 zonnepanelen van 200Wp (4000Wp) kost ongeveer €10.000 (exclusief BTW). Daarin zitten de montage en electriciteitsmaterialen, de zonnepanelen, de omvormer en installatiewerken. Het BTW percentage hangt af van de leeftijd van uw woning : 6% voor woningen boven de 5 jaar, 21% voor nieuwbouw.

Zo'n zonnepanelen systeem brengt u minstens 3400kwh per jaar op.
http://www.electrodirect.be/zonne-energ ... nelen.html
In praktijk ligt dat rond de 4000kwh

Als die mensen dan ook (wat heel waarschijnlijk is) minder opbrengst hebben, dan dat ze verbruiken, zitten ze dus zeker onder de 'grootverbruikers'. Wij (met 4) zitten al zeker 5 jaar niet meer boven 1600kwh verbruik. Voorlopig koken wij ook nog elektrisch.

Natuurlijk zijn zonnepanelen overgesubsidieerd. En natuurlijk is de zonnepanelenlegger daar niet schuldig aan. Als je niet profiteert in Belgie, dan wordt er van u geprofiteerd. Dus zonnepanelenbezitters zijn slimme mensen. Maar ecologisch zijn er velen niet van. Ecologisch zijn, is helemaal iets anders.
Nochtans ben ik niet voor een netvergoeding voor de zonnepanelenbezitter... de enigste goede werkwijze is : maak kernenergie duurder (dus inclusief kosten van opslag nucleair afval). En dan pas gaan mensen uit zichzelf zonnepanelen leggen, en zuinig zijn met energie.
Nu is de energiemarkt helemaal scheef getrokken. Energie is duur.... dus moet het ook duur zijn.
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ddd schreef:En wat met WKK en (particuliere) windmolens?

OK, zijn niet de grote installaties particulier, maar die dan geen netvergoeding laten betalen?
Particuliere windmolens? Ken jij dan zo iemand? Dat zou een unicum zijn, want niemand krijgt een vergunning voor het plaatsen van een particuliere windmolen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

In België. :wink:

[youtube]e_UQYzZ0LhA[/youtube]

Site: http://www.windmolensite.be/.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt voor de link, wij zitten tussen een doorsnee gezin met 2 meters en een relatief grote verbruiker met 2 meters (als ik de zonnepanelen niet meetel, met de zonnepanelen zitten we lager dan een doorsnee gezin met 2 meters denk ik, straks in mijn pauze de jaarafrekening eens downloaden).

bambipower schreef:http://www.electrodirect.be/zonne-energ ... nelen.html
In praktijk ligt dat rond de 4000kwh
Hangt ook van de hellingsgraad en de richting van je dak af, of er bomen zijn die een schaduw kunnen werpen op de panelen, of ze uitvallen bij veel zon, etc... Wij hebben een installatie van 4Kwp, wat we effectief halen ligt daar niet echt in de buurt. Daar is ook rekening met gehouden bij de aankoop, dat we meer moesten leggen om een bepaald rendement te halen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Even naar die Electrodirect gekeken. Ik heb minder piekvermogen liggen (3816) en ga meer opbrengst hebben dan 3400 kW. Ik zit nu aan 3310 en er zijn nog 2 maanden te gaan.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat die molens betreft :

Gemiddelde opbrengst bij 5 Beaufort : 2 kWh

Weet niet wat de kostprijs is maar 5 beaufort is toch al een goe windeke en dan "maar" 2kWh lijkt me toch niet zo vet.
We hebben al eens al lachend met de buren gezeverd om het standbeeld op het einde van de straat te vervangen door zo een molen maar allez het zal de moeite niet lonen dan ;)

Combinatie zonnepanelen (lente, zomer) en windmolen (herfst, winter) lijkt me precies wel ideaal voor wie echt zelf zijn stroom wil opwekken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

5 beaufort voor hoelang om aan 2kWh te komen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ook al.. goeie opmerking!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Jack Daniels schreef:
ddd schreef:Particuliere windmolens? Ken jij dan zo iemand?
Bij ons in de straat heeft ook iemand een windmolen staan.
Onmogelijk is het dus toch niet...
Bijlagen
windmolen.jpg
(93.06 KiB) Nog niet gedownload
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Mijn gebuur heeft ne giromill staan en dat werkt voor geen meter...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heronic schreef: Combinatie zonnepanelen (lente, zomer) en windmolen (herfst, winter) lijkt me precies wel ideaal voor wie echt zelf zijn stroom wil opwekken.
Daar hebben we hier aan gedacht, maar het bleek nog niet rendabel (2 jaar geleden), het was onze bedoeling dit als aanvulling te gebruiken zodat we ons hele verbruik hiermee konden opvangen (met de panelen en windmolen samen). Het rendement is relatief laag en de prijs hoog (toen toch). Het grote nadeel is dat je dan nog steeds niet off grid kan gaan want je zal niet op elk moment genoeg opbrengst hebben om je verbruik te dekken. Anders zou het ideaal zijn, de aansluiting op het net enkel nog als backup :).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Lees hier maar eens over de windmolens:
http://www.lowtechmagazine.be/2009/05/t ... bines.html

Jack Daniels