EDPnet/BGC/Telenet -> BGC/OVH

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Op dit moment is de setup als volgt:

* Belgacom Classic abonnement.
* EDPnet (via BGC telefoonlijn).
* Telenet analoge TV.

De uiteindelijke situatie zou er zo moeten uit zien:

* Internet + TV via Belgacom.
* Telefonie via VoIP (OVH).

Bij Belgacom gaat dit dan over een Comfort pack, bij OVH de bekende 'Ligne SIP individuelle' (met nummerportatie van de Belgacom lijn).
De vraag is een beetje wat de beste volgorde is om dit aan te pakken. Ik voorzie vooral problemen met de nummerportatie.

* Wordt het Belgacom abonnement opgezegd door OVH wanneer er een nummerportatie gebeurd?
* Wat gebeurd met VDSL2 van EDPnet als het Belgacom abonnement wordt opgezegd?
* Wanneer vraag ik best het nieuwe pack aan? Voor of na de nummerportatie?

Even zonder internet maakt niet uit, ik kan connecten met WirelessAntwerpen als backup (en als die eruit ligt hebben we Mobile Vikings nog).
Oh ja, ik heb al een Belgacom decoder. Ik had iets gelezen over de huur van een decoder maar kan het niet direct meer terugvinden op de Belgacom website. Is daar een optie voor in de online bestelprocedure?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

1. Belgacom meteen aanvragen 'zonder vaste lijn' & EDPnet opzeggen rekening houdend met opzegtermijn, lap er eventueel nog een extra maand bij TOT je bij Belgacom volledig geactiveerd bent.
2. Nummer porteren. Na portatie Belgacom Classic opzeggen.
3.

Opzegtermijnen in de gaten houden...

* Wordt het Belgacom abonnement opgezegd door OVH wanneer er een nummerportatie gebeurd?
--> Mogelijk wel, maar ik zou toch een brief sturen voor de opzeg ;-)

* Wat gebeurd met VDSL2 van EDPnet als het Belgacom abonnement wordt opgezegd?
--> EDPnet krijgt bericht dat je lijn opgezegd werd en zal je normaalgezien automatisch een raw copper aanrekenen, je dient dus best eerst EDPnet op te zeggen.

* Wanneer vraag ik best het nieuwe pack aan? Voor of na de nummerportatie?
--> Na de portatie.

* Oh ja, ik heb al een Belgacom decoder. Ik had iets gelezen over de huur van een decoder maar kan het niet direct meer terugvinden op de Belgacom website. Is daar een optie voor in de online bestelprocedure?
--> Standaard krijg je er een decoder bij. Die decoder die je al hebt zal je zeker kunnen gebruiken om bv een 2de TV aan te sluiten, maar de huur annuleren van de decoder die je erbij krijgt gaat niet gaan volgens mij...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Ken schreef:Opzegtermijnen in de gaten houden...
Met de nieuwe telecomwet is er geen opzegtermijn meer http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/ne ... comwet.jsp
Petervanakelyen schreef:* Wordt het Belgacom abonnement opgezegd door OVH wanneer er een nummerportatie gebeurd?
Ja, bij een nummeroverdracht van een telefoonlijn wordt het telefoonabonnement bij je vorige provider automatisch opgezegd.
Petervanakelyen schreef:* Wat gebeurd met VDSL2 van EDPnet als het Belgacom abonnement wordt opgezegd?
Het VDSL2-signaal valt zeer waarschijnlijk weg nadat het telefoonnummer werd geporteerd. Dit is een vervelend technisch probleem waarvoor het BIPT in de nabije toekomst een definitieve oplossing zal moeten bedenken.
Momenteel zal je zelf naar de technische dienst van je provider moeten bellen om je VDSL-lijn op 'raw copper' over te zetten. Jouw koperpaar krijgt dan een nieuw identificatie(nummer) van Belgacom. Afhankelijk van je provider zal je dus maandelijks abonnementsgeld voor 'raw copper' moeten betalen.
Petervanakelyen schreef:* Wanneer vraag ik best het nieuwe pack aan? Voor of na de nummerportatie?
Ofwel zoals Ken zegt na de nummerportatie, maar dan zit je wel een tijdje zonder internet of moet je goed overleggen met Belgacom om Internet + TV op een tweede koperpaar te activeren.

Ofwel kan je de klassieke telefoonlijn nog een paar maanden behouden en eerst Internet + TV naar Belgacom overzetten. Dit heeft het voordeel dat je op een feilloze manier van Telenet en EDPnet naar Belgacom kan overstappen zonder het bovenvermelde 'raw copper'-probleem.

Ondertussen kan je wel al de Ligne SIP individuelle bestellen en uittesten, je krijgt sowieso een nieuw telefoonnummer in jouw eigen Belgische telefoonzone.

De nummeroverdracht van jouw aloude telefoonnummer is dan de laatste stap. Via de webinterface van OVH vraag je de nummeroverdracht aan en wacht je op de bevestigingbrief via Bpost. Daarna zal de datum van nummeroverdracht door OVH meegedeeld worden.
Na de nummeroverdracht kan jouw VDSL-lijn uitvallen als deze op een klassieke telefoonlijn is geactiveerd . Je kan dit eventueel volledig vermijden door op voorhand bij de technische dienst van Belgacom te bespreken dat jouw VDSL-lijn op een tweede koperpaar moet geactiveerd worden of dat jouw VDSL-lijn na de geplande nummeroverdracht op raw copper moet overgezet worden.
Petervanakelyen schreef:Ik had iets gelezen over de huur van een decoder maar kan het niet direct meer terugvinden op de Belgacom website. Is daar een optie voor in de online bestelprocedure?
Huur decoder is inbegrepen in het product Belgacom TV. Ik zie ook geen optie om Belgacom TV te nemen zonder decoder.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Bedankt voor de uitgebreide uitleg :)
Zonet een account aangemaakt bij OVH met een nieuwe Belgisch nummer, dat is alvast een leuk begin.
raf1 schreef:Ofwel kan je de klassieke telefoonlijn nog een paar maanden behouden en eerst Internet + TV naar Belgacom overzetten. Dit heeft het voordeel dat je op een feilloze manier van Telenet en EDPnet naar Belgacom kan overstappen zonder het bovenvermelde 'raw copper'-probleem.
Klinkt interessant. Wordt bij het bestellen van het nieuwe pack EDPnet opgezegd door Belgacom of activeert Belgacom het nieuwe pack automatisch op het 2e paar omdat ze zien dat EDPnet nog op het eerste paar actief is?

Hoe zit het met de nummerportatie in dat geval? Ik heb een aantal keer hier op UB gelezen dat bij de portatie van het nummer alle diensten worden gedeactiveerd in plaats van enkel de telefoonlijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling aangezien de telefoonlijn en het nieuwe pack afzonderlijke diensten zijn, maar blijkbaar wordt het telefoonnummer gebruikt als identificatienummer voor de lijn. Kan je bij het online bestellen ergens aangeven dat het nieuwe pack 'zonder vaste lijn' wordt geactiveerd? Wordt er in dat geval een nieuw lijnnummer voorzien (hoewel het nog steeds over het eerste paar gaat)?

In het geval van een activatie op het tweede paar zal het probleem met nummerportatie er wellicht niet zijn (aangezien er in dat geval een verschillend lijnnummer word gebruikt), maar daarvoor zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen optie in de online bestelprocedure zitten ;)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Petervanakelyen schreef:Wordt bij het bestellen van het nieuwe pack EDPnet opgezegd door Belgacom of activeert Belgacom het nieuwe pack automatisch op het 2e paar omdat ze zien dat EDPnet nog op het eerste paar actief is?
Je vindt hiervoor een gedetailleerde optie in het bestelformulier:
Ik geef Belgacom toestemming om mijn internetabonnement bij mijn huidige operator om te zetten naar Belgacom.
Let wel: u zal zelf uw internetcontract bij uw huidige operator moeten opzeggen.
Een tip: zeg uw contract pas op nadat Belgacom u de definitieve installatiedatum heeft meegedeeld.
Met dat vinkje in het bestelformulier verloopt de overgang vlekkeloos tussen EDPnet en Belgacom met behoud van je huidige klassieke telefoonlijn.

Zonder dat vinkje zal je wellicht op een tweede koperpaar geactiveerd worden als EDPnet nog actief is. Maar twee actieve VDSL2-verbindingen op hetzelfde adres houdt volgens mij een zeker risico in op administratieve fouten in.
Petervanakelyen schreef:Hoe zit het met de nummerportatie in dat geval? Ik heb een aantal keer hier op UB gelezen dat bij de portatie van het nummer alle diensten worden gedeactiveerd in plaats van enkel de telefoonlijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling aangezien de telefoonlijn en het nieuwe pack afzonderlijke diensten zijn, maar blijkbaar wordt het telefoonnummer gebruikt als identificatienummer voor de lijn.
Bij een nummerportatie zal je VDSL-signaal even offline gaan en zal je, zoals eerder gezegd, via de technische dienst van Belgacom moeten vragen om je VDSL-lijn op een ander (identificatie)nummer te zetten. Dit is geen onoverkomelijk probleem, meestal zal dit de dag zelf nog in orde worden gebracht. Dat lijkt volgens mij nog steeds de minst moeilijke 'overstapmethode'.
Petervanakelyen schreef:Kan je bij het online bestellen ergens aangeven dat het nieuwe pack 'zonder vaste lijn' wordt geactiveerd? Wordt er in dat geval een nieuw lijnnummer voorzien (hoewel het nog steeds over het eerste paar gaat)?
Ik ken het bestelformulier niet helemaal uit het hoofd, dit zou je zelf eens moeten uitproberen met 'testgegevens' https://admit.belgacom.be/WCE/ESW/selec ... anguage=NL

Wat ik wel weet: Elk koperpaar kan slechts één uniek telefoon-/identificatienummer hebben, dus zolang je telefoonnummer niet is geporteerd naar OVH zal je geen nieuw telefoon-/identificatienummer krijgen op het eerste paar. En bij een nummerportatie valt het huidige VDSL-signaal van het eerste paar weg zoals eerder gezegd.

Je kan natuurlijk kiezen voor een activering van je nieuwe Belgacom-pack op het tweede paar, maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van. Je weet niet of je tweede paar technisch in orde is en het maakt de administratie voor Belgacom iets ingewikkelder.
Petervanakelyen schreef:In het geval van een activatie op het tweede paar zal het probleem met nummerportatie er wellicht niet zijn (aangezien er in dat geval een verschillend lijnnummer word gebruikt), maar daarvoor zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen optie in de online bestelprocedure zitten ;)
Neen, geen probleem met nummerportatie en wegvallend VDSL-signaal, maar wellicht een iets moeilijkere situatie voor de Belgacom-administratie en geen garantie dat je tweede paar technisch in orde is.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”