Welke PSU en hoeveel watt ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ben hier een mini server aan het bouwen met 5 hd's en de volgende hardware ;

Asus P8H77-I iH77, SATA600 RAID, USB3.0
Corsair 2x8GB, DDR3, PC10666, CL9, XMS3
Intel Core i3 3220T 2.80GHz 3MB Box ( 35 watt )

Nu is de ham vraag hoe kan ik bepalen hoeveel wat dit systeem gaat verbruiken en met welke piek moet ik rekening houden?
Wetende dat de CPU 35watt verbruikt. De case waar alles in zit is vrij compact en had gedacht indien mogelijk een PicoPSU aan te kopen.
Nu als ik in de handleiding ga zien van het moederbord spreken ze van 350 watt wat mij veel lijkt. Video is onboard en mits het voor een server is niet van toepassing of het is voor controle en de eerste installatie( rest gebeurd via remote)

Info over de compakte voeding.http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.C/.f
Hoeft niet intern te zitten mag ook iets appart zijn.
Een bijkomende vraag is is op het moederbord zit een 24 pin voeding stekker + de 12v vier pin stekker is ook aanwezig. Heb hier nog een voeding liggen van een gewoon desktop van 350 watt en die heeft een 20 pin stekker , kan ik deze tijdelijk gebruiken ( 4 pin ook aanwezig.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat voor hdd's komen er in? Moet je er ook bijtellen hé

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Voorlopig zijn het WD green terra schijven en 3 oude schijven om te swappen van 320 gig ook van het merk WD . Was van mening dat een schijf niet al teveel zou verbruiken. En hier wil ik marge want wil in de toekomst starten met ze te vervangen door 3 terra schijven.
De oude server setup bestond uit de zelfde schijven en een atom dual core 520 met 2 gig ram en daar zat een voeding van 90 watt op aangesloten. Vermoedelijk heb ik een zwaardere voeding nodig maar hoe kan je dat uittellen ?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Alle vermogens optellen en vermenigvuldigen met 2?
Dan heb je en reserve en heb je ook de efficientie van je voeding meegerekend.

Ik weet niet van buiten wat die WD's verbruiken maar dat zal ongeveer 10 watt zijn.
Dus als ik allemaal goed gevolgd heb: 35 W (cpu) + 30 W (3 x 10 HD) = 65 x 2 = 130 W.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Het is niet zo eenvoudig als dat, maar waar je vooral best naar kijkt is de conversie-efficiëntie bij de gemiddelde belasting (niet peak) die jij er op wil zetten. Die belasting is verdeeld over een aantal rails op DC volt (3.3, 5v, 5v standby,12v...) Veel voedingsleveranciers (het aantal werkelijke fabrikanten is beduidend kleiner dan de "merken" die ze verkopen of voor wie ze produceren) mikken op een "sweet spot" van 50% average load - dat klopt - maar dat wil zeker niet zeggen dat dit voor elk model voeding zo is ...

Een goeie 350Watt kan zeker volstaan als je bijvoorbeeld geen dedicated PCIe kaart voor de video gebruikt en met een 1-2 energiezuinige desktop schijven, maar vaak is het beter een voeding te nemen met meer "headroom" omdat deze efficiënter is op de belasting die jij erop plaatst (en dus nog ruimte laat voor eventueel toekomstige uitbreiding).

Het advies van 350Watt van de moederbord fabrikant mag je zeker niet in de wind slaan, maar de fabrikant houdt er best wel rekening mee dat er ook verouderde voedingen met een slechte loadverdeling en erg slechte low budget voedingen op de markt zijn (die nooit hun spec halen en zelfs zeer onveilig zijn wegens gebrek aan voldoende beveiligingen tegen kortsluiting, overspanning, over load etc..). Verdenk de meeste voedingen <50 EUR gerust van een aantal tekortkomingen op dat vlak, want meestal krijg je ook wel waarvoor je betaalt... Een goede voeding wordt bovendien vaak erg stiefmoederlijk behandeld, terwijl het een van de belangrijkste onderdelen van je build is. Een slechte voeding kan je enerigefactuur verhogen, je componenten onherstelbaar beschadigen of er toe leiden dat je systeem niet stabiel werkt. Het is naast het moederbord het enige component dat met alles in verbinding staat (rechtstreeks of onrechtstreeks via je moederbord). Te zuinig met de centen willen omspringen bij de keuze van je voeding kan je zo wel eens zuur opbreken en uiteindelijk meer kosten dan gelijk een degelijk exemplaar te kopen.

Ik heb destijds een 1U supermicro server in een datacenter gehad met 4x 2TB hitachi ultrastar harddiscs en een quad core xeon + 20GB aan FBDIMMs (was dus ook niet bepaald de meest zuinige memories en generatie CPUs) en dat trok in reëel verbruik minder dan 1A af de netspanning (<230 watt dus).

Als men bij een cpu vermeld 35Watt TDP is dat 35Watt max. peak in thermal dissipation. Wat dus helemaal niet hetzelfde is als het gemiddelde stroomverbruik van je cpu.

Bovendien: je verbruik op de 230 VAC is natuurlijk niet gelijk aan een aantal watts die pakweg je moederbord, harddiscs etc. afneemt op de 3.3, 5 en 12 Volt DC die je voeding aanlevert...

Wat betreft je vraag aangaande de 20pin vs 24pin. Dat hangt er vanaf hoe je moederbord spanning neemt vanaf de voeding - er bestaan adapterstukjes voor, maar over het algemeen genomen is dit niet aan te bevelen (je wil namelijk meer ampères over minder koperdraad trekken - wat kan zorgen voor oververhitting van de bedrading en zelfs smelten met kortsluiting/schade tot gevolg als je dit niet "beredeneerd" doet). Dit wijst er alleszins ook op dat het een verouderde voeding betreft die niet aan de juiste ATX spec voldoet, en zeer waarschijnlijk ook niet bepaald efficient is.

Enkele naar mijn ervaring goede, betrouwbare voedingsproducenten zijn bijvoorbeeld Seasonic, Zippy, Delta Electronics (de meeste reviews lijken dit ook te bevestigen).

Enkele gemiddeld goede en betrouwbare "merken" zijn momenteel naar het schijnt o.a. Seasonic, Corsair(AX, HX, TX series - VX zou ik vermijden), BeQuiet. Ik merk op dat Corsair en Bequiet niet steeds dezelfde OEM gebruiken voor elk model voeding, deze komen dus niet allemaal van dezelfde producenten - maar ze bieden wel een degelijke garantie en komen meestal ook vrij goed uit tests (de OEMs van Corsair zijn meestal Seasonic, Channel Well Tech en recent ook Flextronics op de AX1200 en AX1200i). Ik houd het zelf meestal op Seasonic, Corsair AX of HX of bepaalde BeQuiet modellen (Dark power etc.) afhankelijk van waar de accenten/vereisten liggen - en in die volgorde. Seasonic is zeker niet het goedkoopste merk bijvoorbeeld - maar hun voedingen scoorden de afgelopen jaren ook op tests altijd goed tot zeer goed en mijn eerste Seasonic moet nog falen...

Persoonlijk ben ik minder tevreden van Silverstone voedingen en Enermax (een paar tegenvallers met deze gehad, ofschoon ze toch ook niet goedkoop zijn) - your mileage may vary ... Ook bij bepaalde modellen van Antec (350/430watt) en Fortron heb ik destijds wel wat meer uitval gezien...

Er zijn vanzelfsprekend nog andere opties - maar ik zou toch wat reviews opzoeken van modellen die je mogelijk interesseren.
PS.: een goeie reviewsite voor voedingen is o.a. http://www.jonnyguru.com
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

een pico PSU is zeker iets wat je als mogelijkheid kan houden hoor, als het enke mobo+CPU+Disken zijn kom je wel toe met 150 watt.

zeker die T variant van de i3 is echt wel efficient.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt allemaal voor de uitgebreide uitleg .
Als ik even de zaak bekijk en in het achterhoofd hou dat de oude hardware toe kwam met 90watt . En nu enkel de cpu iets meer peak verbruik heeft en een nieuwer mobo dat iets meer zal verbruiken waar dan niets extra word op aangesloten. Zou ik willen opteren om eens een picopsu te willen gebruiken.
Nu om toch wat reserve te hebben naar de toekomst toe had ik deze in gedachten ; http://www.mini-box.com/picoPSU-160-XT- ... -Power-Kit
Voordeel van deze Pico is ook dat hij de 4 pin header heeft die ook aan te sluiten is op het mobo en een 24pin connector. Ik moet dan wel een Y splitter hebben om de kunnen te verdelen naar de HD's . Maar voor de rest heb ik dan alles en compact. Wat denken jullie hier van ? Het enige wat me wel zorgen maakte is de hoogte van de pico stekker. De stekker in zijn geheel mag niet hoger zijn dan het hoogtes punt van het moederbord. Indien dat het geval is moet ik iets anders gaan zoeken. Nu bestaat er binnen europa enkele betrouwbare winkels waar ik dit type kan aankopen ? De dollar is niet gunstig en de grenscontrole is ook opgedreven waardoor de kosten hoog oplopen.
willem2
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

boran_blok schreef:zeker die T variant van de i3 is echt wel efficiënt
De T variant is gewoon omlaag geklokt, in "idle" vebruikt hij hetzelfde als de normale CPU. Onder "load" zal een T variant minder verbruiken, maar langer doen over dezelfde taak, ...
In deze uitgebreide thread op tweakers is dit al uitgebreid aan bod geweest.

Als PSU wordt veelal de Be Quiet Straight Power E9 400W aangeraden als zijnde erg efficiënt, zie ook de "Best Buy Guide" op de blog van mux.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Jullie spreken veel over de grotere desktop voedingen van meer dan 350watt .
Echter kan ik dit niet monteren in de case . Bij deze een link naar de server die ik heb; http://www.mswhs.com/2011/07/bbs2-power ... anquil-pc/

johan.devos , heb je link eens uitgeprobeerd en heb hem zo goed mogelijk ingevuld naar eigen dunken en kom op een minimum van 189 watt en de aanbeveling is 239 Watt

Op de asus site geven ze weer dat ikeen voeding moet nemen van 300Watt http://support.asus.com/powersupply.aspx?Slanguage=en

Zal toch eens gaan zien voor een voeding van 350 van degelijke kwaliteit en liefst eentje waar van ik de kabels kan inpluggen naar gelang ik nodig heb.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

@Stormlord

Heb mijn oog laten vallen op deze voeding : http://www.seasonicusa.com/NEW_X-series_Fanless.htm
Wat denk je er van en waar kan ik deze het beste bestellen ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb in augustus een Seasonic X-460 besteld bij https://www.caseking.de en de volgende dag was deze thuis geleverd. Via een coupon code (google naar caseking coupon) had ik ook nog gratis verzending. Deze voeding heb ik gebruikt voor m'n nieuwe silent syteem en ik ben er tot nu toe heel tevreden van.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

bedankt Johan , ga even een kijkje nemen.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Snifmans,

Goeie keuze - heb er zelf ook zo (datl geldt voor ATX formfactor tenminste: miniITX etc. zijn weliswaar compacter - maar een dergelijke build geeft niet veel upgrade mogelijkheden en is doorgaans toch wel duurder).

Zoek even op de pricewatch van tweakers.net of via idealo.de.

Ik koop zelf de meeste van mijn spullen in Duitsland (alternate.de, cyberport.de, amazon.de, ... ) of Nederland, want meestal goedkoper daar dan hier in België. Voor een verschil in leverinskosten of -snelheid moet je het meestal ook al niet doen ... Kijk wel steeds naar de betalings- en leveringscondities want men durft kosten aanrekenen voor bijvoorbeeld credictcard betalingen en niet iedereen aanvaard die voor buitenlandse klanten, en zo kan het gebeuren dat iemand die goedkoper lijkt niet altijd de beste koop biedt.

Hou er ook rekening mee dat niet iedereen met lokale stock werkt ofschoon ze wel voorraad aanduiden (vaak is dit de stock van de groothandel en is de indicatie niet in realtime).
Afbeelding
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Nu ik de hardware heb liggen en toch zoveel problemen zie voor de montage van de gekozen hardware heb ik toch gekozen voor een nieuwe case die ruimer is en mee gericht naar uitbreidingen. https://www.caseking.de/shop/catalog/Bi ... 19167.html
Als voeding heb ik daar ook deze bij besteld : http://www.caseking.de/shop/catalog/Pow ... 15059.html

Hopelijk mag ik het allemaal eind deze week verwachten.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Toffe kast, deze ken ik niet. Succes bij de assemblage van je systeem.
Ik heb bij Caseking een Silverstone SST-TJ08B-E gekocht samen met de Seasonic X-460 , CPU koeler, SSD,...
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt , zal enkele foto's plaatsen als hij klaar is .
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”