VDSL2 Vectoring

Nieuws omtrent telecom
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Er zijn inmiddels wat field-trials geweest voor VDSL2 vectoring, die zien er erg goed uit, Belgacom heeft op testen op een lijn van 500m van de rop, waar normaal gezien een 20/2 profiel wordt gegeven, dit kunnen opkrikken naar minimaal 65 mbps. Lijnen onder de 400 meter zouden zelfs 100/40 moeten kunnen halen!

Nog wat leuke grafiekjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(opm, UPBO word door Belgacom gebruikt om storing tussen lange en korte lijnen te verminderen, iets wat met vectoring niet meer nodig is)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Yes, ik ga dus 2x 100/40 kunnen halen :D
Die 100mbit down interesseert mij niet, maar die uploadsnelheden naar omhoog krikken mag altijd :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Field-triels != Commercieel aangeboden ;)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ssssst onderbreek mijn enthousiasme en uitbundigheid niet gij :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

bedankt voor de info
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Die éérste grafiek is wel interessant.
Vorige week schreef ik in een andere topic: viewtopic.php?f=24&t=35418&start=60#p454309

philippe_d schreef:Vectoring is geen "wondermiddel" waarmee de theoretische snelheden van VDSL2 (snelheid in functie van afstand) nu plots verhoogd worden.
Vectoring is een middel, die ervoor zorgt dat de theoretsiche snelheden in de toekomst wel gehaald zullen worden, waar nu de praktische snelheid beduidend onder de theoretisch haalbare is, wegens overspraak.
Maar de curve "snelheid versus distance" zal ook na vectoring blijven bestaan ...

Ik zou er dus maar niet op hopen dat we met vectoring de lange afstandsprofielen (1km+) spectaculair gaan zien verhogen. Boven de 1.2km zal het effect te verwaarlozen zijn. Het grootste effect zal waarschijnlijk vooral op de kortere lijnen zichtbaar zijn (<600m)

Mijn uitspraak werd als "tegenstrijdig" bestempeld, maar de grafiek hierboven start topic illustreert perfect wat ik bedoelde:
    - de theoretsiche snelheid van VDSL2 is de bovenste lijn (groen): dit is de snelheid van een vdsl2 lijntje zonder overspraak (single line).
    - de praktische snelheid (met overspraak) zijn de onderste lijnen (de roze band).
    - de snelheid met vectoring is de 2de lijn (blauw): die ligt heel dicht bij de bovenste.
Zoals je ziet op de curve:
1) met vectoring wordt de theoretische snelheid (de groene lijn) niet verhoogd.
2) vectoring zorgt ervoor dat de theoretische snelheid wel (bijna) gehaald wordt: de blauwe lijn light héél dicht bij de groene.
3) Bij afstand > 1.2km is het vectoring effect te verwaarlozen: je ziet inderdaad dat de 3 curves bijna samenlopen > 1200m.
4) het grootste effect is op lijnen <600m (je ziet op de grafiek de snelheid @600m van 40 mbps naar 80 mbps gaan)

Deze Belgacom grafiek bevestigt dus al mijn uitspraken :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je van 50 naar 100 Mbps kan gaan dan zou ik dit toch wel een "wondermiddel" durven noemen.

Als je ziet dat je op 850m nu resultaten hebt die je vroeger nog niet eens op 100m had... knap !
chabi2010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jan 2011, 01:56
Bedankt: 1 keer

wanneer beging Belgacom zo wat?
Ik ben niet te vreden van telenet internet maar telefonie is better dan belegacom en andere providers die weleke netwerk van Belgacom bruiken
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Interessant! Nog even de bron: http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/te ... vectoring/ en http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/te ... s-promise/

qless schreef:*diverse* bronnen :)


Heb ze er al bij ge-edit, vond het leuk om de technische uitleg te lezen ;)
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen op 12 okt 2012, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

*diverse* bronnen :)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Vectoring is geen "wondermiddel" waarmee de theoretische snelheden van VDSL2 (snelheid in functie van afstand) nu plots verhoogd worden.
Vectoring is een middel, die ervoor zorgt dat de theoretsiche snelheden in de toekomst wel gehaald zullen worden, waar nu de praktische snelheid beduidend onder de theoretisch haalbare is, wegens overspraak.

Klopt, ik heb praktische en theoretische snelheden door elkaar gehaald. Sorry :oops: Ik denk dat ik toen net iets te veel gedronken had :wink:

Maar de curve "snelheid versus distance" zal ook na vectoring blijven bestaan ...

Klopt.

Ik zou er dus maar niet op hopen dat we met vectoring de lange afstandsprofielen (1km+) spectaculair gaan zien verhogen. Boven de 1.2km zal het effect te verwaarlozen zijn.

Niet akkoord. Eerst en vooral wordt de curve boven de 1200 meter niet getoond. Maar als ik extrapolatie gebruik zie ik dat het punt waar de curves elkaar raken op 1600 meter ligt maar dan wél met nog steeds een theoretische én praktische snelheid van 16 Mbps. Op 1400 meter is dit zelfs 21 á 22 Mbps. Nu ja, Belgacom bouwt altijd ruime marges in. Maar dat het effect te verwaarlozen is na 1200 meter vind ik verre van correct.

1) met vectoring wordt de theoretische snelheid (de groene lijn) niet verhoogd.
2) vectoring zorgt ervoor dat de theoretische snelheid wel (bijna) gehaald wordt: de blauwe lijn light héél dicht bij de groene.
3) Bij afstand > 1.2km is het vectoring effect te verwaarlozen: je ziet inderdaad dat de 3 curves bijna samenlopen > 1200m.
4) het grootste effect is op lijnen <600m (je ziet op de grafiek de snelheid @600m van 40 mbps naar 80 mbps gaan)

Deze Belgacom grafiek bevestigt dus al mijn uitspraken :).

Ik ga niet akkoord met punt 3) en ik vind net zoals r2504 dat DSM toch wel degelijk een wondermiddel is. Jouw uitspraken kloppen dus niet allemaal, maar je scoort wel 75 %, en dat is zeer goed :beerchug:
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Belgacom en Alcatel-Lucent zitten op schema om grote meerderheid van de Belgische bevolking 50 Mbps snelheid te bieden.

Grootschalige commerciële tests met VDSL2-vectoringtechnologie beginnen eind 2012

Belgacom, de grootste telecomprovider in België, en Alcatel-Lucent (Euronext Paris en NYSE: ALU) zitten op schema om een grote meerderheid van de Belgische huishoudens te voorzien van een breedbandnetwerk, dat is uitgerust met de nieuwste VDSL2-vectoringtechnologie van Alcatel-Lucent. Uit tests is gebleken dat de nieuwe VDSL2-vectoringtechnologie de verwachtingen inlost en inderdaad merkbaar hogere breedbandsnelheden mogelijk maakt over de bestaande telefoonlijnen van Belgacom. De technologie biedt een toegewezen snelheid van 50 megabits per seconde (Mbps) aan een grote meerderheid van de klanten en garandeert een zeer hoge beeldkwaliteit bij het bekijken van video’s.

Het VDSL2-netwerk van Belgacom – geleverd door Alcatel-Lucent – bezorgt vandaag al een toegewezen snelheid van 30 Mbps aan een grote meerderheid van de klanten en HDTV van hoge kwaliteit aan meer dan 83% van de huishoudens. Dat maakt van België een van de toonaangevende landen wat breedband betreft, met meer dan een miljoen actieve VDSL2-klanten. Uit een analyse blijkt dat Belgacom, dankzij haar vroegtijdige en voortdurende investeringen in Fiber-to-the-Cabinet (FTTC) en de opeenvolgende vernieuwingen in DSL-technologie, België een plaats heeft bezorgd in de top twee van Europese landen qua breedbanddekking- en penetratie. Vorig jaar kondigden Belgacom en Alcatel-Lucent aan dat ze zouden samen werken aan de ontwikkeling van de nieuwste VDSL2-System Level vectoringtechnologie, om de doelstellingen van de Digitale Agenda van de Europese Unie te behalen en aan hun klanten breedband van de hoogste kwaliteit te kunnen aanbieden.

Belgacom heeft haar plan voor een landelijke upgrade van haar uitgestrekte VDSL2-netwerk duidelijk kenbaar gemaakt en bevestigd.

Het voorbije jaar hebben Belgacom en Alcatel-Lucent samengewerkt met belangrijke industriële partners zoals Sagemcom en Technicolor, fabrikanten van home gateways, en met Broadcom en Ikanos, ontwikkelaars van chipsets, om een “gebruiksklare” end-to-end oplossing voor te bereiden. Dankzij de samenwerking in dit ecosysteem kan Belgacom een volwaardige oplossing uitwerken, die rekening gehoudt met de operationele aspecten van een bestaand netwerk, en diede nieuwe technologie probleemloos in het hele land toepast.. Bovendien hebben de Belgische regulator BIPT, de andere serviceproviders en Belgacom samen een regelgevend kader opgezet om een open en evoluerend VDSL2-netwerk in België te garanderen. Nu dat alles voorbereid is, begint Belgacom met tests op grote schaal binnen haar operationele netwerk

Geert Standaert, Executive Vice President Service Delivery Engine van Belgacom: “Belgacom is altijd een pionier geweest in de industrie. Sinds 2003 streven we naar een brede Fiber-to-the-Cabinet en VDSL-strategie. Op dit moment leveren tienduizenden optische verdeelkasten breedband met hoge snelheid aan onze klanten. Vorig jaar waren wij de eerste om onze plannen voor VDSL2-vectoring voor te stellen als een uitbreiding van deze strategie; vandaag kunnen we met trots bevestigen dat we goed op weg zijn om VDSL2-vectoring massaal in het hele land toe te passen.”

Luc Defieuw, VP GOS, Noord-, Centraal- en Oost- Europa van Alcatel-Lucent: “In het afgelopen jaar hebben talrijke serviceproviders in de hele wereld het toonaangevende voorbeeld van Belgacom gevolgd. Ze kijken nu naar VDSL2-vectoring om een hogere bandbreedte te kunnen leveren aan meer abonnees via hun bestaande koperkabels. Met de resultaten van de tests die samen met meer dan twintig serviceproviders uitgevoerd werden rond VDSL2-vectoring, hebben we bewezen dat vectoring doet wat het belooft. Het vervult ons met trots dat we samen met Belgacom de VDSL2-vectoring tot bij het grote publiek kunnen brengen.”

Alcatel-Lucent en VDSL2-vectoring

Alcatel-Lucent loopt in de voorhoede van de VDSL2-vectoring, zowel voor de innovaties op technologisch vlak als voor commercieel gebruik. Alcatel-Lucent stelde in september 2011 als eerste een oplossing voor om VDSL2-vectoring voor commercieel gebruik mogelijk te maken, en heeft op dit moment zes contracten voor het commerciële gebruik van VDSL2-vectoring. Bovendien lopen er tests bij meer dan twintig serviceproviders over de hele wereld. De VDSL2-vectoringtechnologie van Alcatel-Lucent is gebaseerd op de ISAMproductfamilie, die al gebruikt wordt door meer dan 250 serviceproviders en die meer dan 90 VDSL2-projecten ondersteunt. Meer informatie rond “Get to Fast Faster” met VDSL2-vectoring op http://www.alcatel-lucent.com.

bron : belgacom.com
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

nog een artikel, min of meer zelfde info als hierboven:

Belgacom wil 50 Mbps voor (bijna) iedereen

http://www.zdnet.be/news/144297/belgaco ... -iedereen/
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Gans het internet staat er vol van van die berichten precies heel belangrijk :-D

Met dat nieuws zullen al deze die nog met ADSL liggen te sukkelen heel blij zijn denk ik :wink:

mvg
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 25 keer

iemand idee vanaf wanneer het beschikbaar komt en als het ook van toepassing is op de 12/1 profielen?
boebel
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jun 2011, 16:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

jackho schreef:Met dat nieuws zullen al deze die nog met ADSL liggen te sukkelen heel blij zijn denk ik :wink:

Spijtig toch dat ik volgens de planning geduld moet hebben tot april 2014.
Dus zal ik nog lang kunnen blijven sukkelen met ADSL2+ , jackho

Mvg
boebel
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 25 keer

lees eens goed: beschikbaar vanaf eind 20112 ;)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

een 1 teveel? :p
mja de testen beginnen dan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

xenne schreef:nog een artikel, min of meer zelfde info als hierboven:
Belgacom wil 50 Mbps voor (bijna) iedereen
http://www.zdnet.be/news/144297/belgaco ... -iedereen/

Geen idee waarom ZDNet in dit artikel schrijft dat je voor vectoring een nieuwe settopbox nodig hebt. De Belgacom-TV decoder heeft hier niets mee te maken. Ze bedoelen een nieuwe modem (BBox3)

Wat betreft de 50 Mbps voor iedereen.
Het is me ook niet zeer duidelijk uit de artikels van vandaag, wat ze precies bedoelen met 50 mbps
Is dit een modemsync van 50 mbps (30 mpbs voor internet + 20 mbps voor BTV), of bedoelen ze daadwerkelijk dat we "binnenkort" (na invoeren van vectoring) allemaal 50 Mbps internet krijgen?

Het voorbije jaar hebben Belgacom en Alcatel-Lucent samengewerkt met belangrijke industriële partners zoals Sagemcom en Technicolor, fabrikanten van home gateways, en met Broadcom en Ikanos, ontwikkelaars van chipsets, om een “gebruiksklare” end-to-end oplossing voor te bereiden.

Dit is voor zover ik weet de eerste keer dat er publiek gecommuniceerd wordt over wie de leveranciers worden van de nieuwe Bboxen: het wordt dus blijkbaar Sagemcom en Technicolor, met de VDSL chipsets van Broadcom en Ikanos.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik hoop 50mbit internet, zoals scarlet, dommel en edpnet nu al aanbieden.
Anders zouden ze er op achteruit gaan

Liefst 50mbit synchroon aub *doet schietgebedje*

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

philippe_d schreef:
xenne schreef:nog een artikel, min of meer zelfde info als hierboven:
Ze bedoelen een nieuwe modem (BBox3)


Voor zover ik het goed gelezen heb, zal vectoring na een firmware upgrade van de bbox2 ook mogelijk zijn. Eigenlijk maar goed ook, aangezien slechts enkele klanten die geen vectoring aan de modemkant hebben genoeg zijn om de positieve effecten van vectoring (verminderen van crosstalk) teniet te doen.

Bron:

http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/techzine/2011/boosting-vdsl2-bit-rates-with-vectoring/ schreef:In order to achieve the full vectoring gain, all VDSL2 lines in the cable need to participate in the crosstalk estimation. Otherwise, the crosstalk from some lines will remain un-cancelled, reducing bit rates on vectored lines. The ultimate situation is where all VDSL2 lines operate in G.vector mode. This requirement can present a challenge when service providers with an installed base of VDSL2 CPEs migrate to vectoring, because migration to a new technology often occurs incrementally. Some subscribers may be satisfied with the existing performance of their VDSL2 line and choose to maintain the same service – so are not willing to go through the hassle and take the cost of a CPE replacement. Others may be eager to take advantage of higher bit rates — and are willing to purchase a new CPE that supports vectoring.


http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/techzine/2011/boosting-vdsl2-bit-rates-with-vectoring/ schreef:Luckily, most of the existing VDSL2 CPEs in the field can be software upgraded to support vectoring, or to be at least “vectoring-friendly”
Laatst gewijzigd door jorgo op 17 okt 2012, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

daydreamke schreef:iemand idee vanaf wanneer het beschikbaar komt ....

Ik denk dat we nog héél veel geduld moeten hebben.
De communicatie van vandaag gaat over de eerste commercële testen einde 2012
Daar versta ik onder dat ze enkele ROP's gaan upgraden met vectoring, en dus alle klanten die op zo'n ROP zitten gaan upgraden (iedereen op vectoring friendly, en enkele effectief vectoring). Dit om de resultaten van het lab en de proefopstellingen te testen in de praktijk (op de "echte" kabels :))

Daarna moeten ALLE ROP's uitgerust worden (tienduizende), moeten ALLE aangesloten BBoxen vectoring friendly Firmware krijgen (inclusief de modems die geen automatische FW update kregen wegens afzetten VLAN20 etc).
Tegen die tijd zijn we weer een half jaar verder.
Dan is het netwerk klaar, en moeten 1 miljoen Bboxen vervangen worden (Bbox2 > Bbox3). Ook dat zal héél veel tijd in beslag nemen (stel je eens de logistiek voor om 1 miljoen bboxen uit te leveren).

Ik wil hier absoluut niet negatief over doen, gewoon realist blijven: reken dus maar niet op 2013 :)

daydreamke schreef: .... en als het ook van toepassing is op de 12/1 profielen?

Vectoring heeft niets met profielen te maken. Je past dit toe op de hele kabelbundel, en vectoring zal een effect hebben over de hele lijn. Pas na 1400 meter vallen de curven samen .... maar boven de 1400m sluit toch Belgacom geen VDSL meer aan.
Het spectaculair effect vermindert dus bij langere afstand.
Maar als je de grafiek bekijkt, dan zie je toch nog een klein positief effect bij 1200m.
Jouw 12mbps zal misschien naar 18 of 20 mbps gaan (my best guess).

jorgo schreef: Voor zover ik het goed gelezen heb, zal vectoring na een firmware upgrade van de bbox2 ook mogelijk zijn. Eigenlijk maar goed ook, aangezien slechts enkele klanten die geen vectoring aan de modemkant hebben genoeg zijn om de positieve effecten van vectoring (verminderen van crosstalk) teniet te doen.

Daarmee bedoelen ze dat ze de bbox2 "vectoring friendly" gaan maken, inderdaad om het plezier van de bbox3 bezitters niet te verknallen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

dus die vectoring kijkt dus niet echt naar afstand.

Ik zit op 16.5/2 profiel en heb attenuation: 13.7 dB. afstand +/- 500m maar slechte kabels... echt op het randje. Dit zal dan voor vectoring voor mij geen rol spelen ?
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Zal dit lukken met een fritzbox 7390?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

heb deze info gevonden...weet alleen niet of jullie die ook kunnen zien... VDSL vectoring was toen voorzien voor 2014

klikke

edit : Grootschalige commerciële tests met VDSL2-vectoringtechnologie beginnen eind 2012

klikke
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

draait en keert het gelijk je wilt je zult toch moeten wachten tot Belgacom het uitvoert voor de klant

Als je bouwt staat ook een opleveringsdatum en die klopt ook nooit :wink:

mvg
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Wat zou men dan gaan doen met de boostboxen? Dit was toch ook 1 van de redenen om hogere snelheden te halen niet?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Boostboxen was om de snelheden omhoog te trekken op plaatsen waar men geen VDSL2 kon krijgen door de beperkte afstand (1400m). Als je bvb op 1700m van de KVD zat, kon je geen VDSL2 product nemen. Nu zetten ze die boostbox op die 1400m afstand waardoor jij "virtueel" op 300m van de kvd zit, waardoor je kan profiteren van een 50Mbit verbinding.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vectoring sluit toch boostboxen niet uit?
    - Met boostboxen verklein je de afstand tot de ROP.
    - Met vectoring compenseer je de ruis, en kan de snelheid verhoogd worden.
Als je dus met een boostbox een klant van 12mbps naar 30mbps kan brengen (door de afstand te verkleinen), dan ga je met vectoring deze klant van 30mbps naar 50mbps kunnen brengen (door de ruis weg te nemen). De cijfers zijn fictief, gewoon als illustratie ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

krisken schreef:Boostboxen was om de snelheden omhoog te trekken op plaatsen waar men geen VDSL2 kon krijgen door de beperkte afstand (1400m). Als je bvb op 1700m van de KVD zat, kon je geen VDSL2 product nemen. Nu zetten ze die boostbox op die 1400m afstand waardoor jij "virtueel" op 300m van de kvd zit, waardoor je kan profiteren van een 50Mbit verbinding.


Wat??? En wij zitten hier op 461m afstand en hebben 16,5/2..

Dus je krijgt alleen zo'n boostbox als je verder zit dan 1400m zit? En kan dus niet zomaar toegepast worden voor onder de 1400m?
En met die vectoring zouden we dus 30Mbps moeten halen? :lol:

Nog even een testje genomen:

Code: Selecteer alles

 __________________________________________________
/                                                  \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
            downstream         upstream
Line:         16536 kbps         2064 kbps
Max:          19035 kbps         3988 kbps
Profile:       8d
Distance:      461 m
Training:      10,2 dB
Attenuation:   12 dB
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Die afstanden waren voorbeelden hé :)
Nog geen 500m en 16.5mbit profiel...teken dat jouw telefoonlijn niet 100% is te zien aan jouw waarden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

bij vectoring spreekt men hier altijd van ruis wegnemen maar eigenlijk is het de crosstalk die men met gesofistikeerde processing kan onderdrukken
want als je de ruis zou kunnen wegnemen dan zou je direct bij alcatel-lucent big money kunnen verdienen :wink:

mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

crosstalk veroorzaakt toch de ruis, of zie ik dat verkeerd?

Loeri schreef:Nog even een testje genomen:

Code: Selecteer alles

Line:         16536 kbps         2064 kbps
Training:      10,2 dB
Attenuation:   12 dB

Dat zijn inderdaad "rare" waarden.
De attenuation van 12dB doet inderdaad vermoeden dat je op een kleine 400m afstand zit van de ROP.
De SNR van 10.2 dB (bij 16.5 mbps sync) zou kunnen aangeven aan dat er op je lijn gigantsich veel ruis zit. Een boostbox zal hier niet veel helpen, er zitten waarschijnlijk teveel "stoorzenders" op jouw kabelbundel :-( .
Misschien dat vectoring hier wonderen kan doen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Een vb maakt mss alles duidelijker om uit te leggenwat ik eigenlijk duidelijk wilde maken:

Stel je hebt een multipaar maar er wordt maar één vdsl2 signaal verstuurt op een paar,
dan kan je zeker geen crosstalk hebben en heb je als totaal signaal, het VDSL2 met de bijkomende ruis.

krijg je nu een tweede vdsl2 signaal bij op een tweede paar dan heb je op het eerste paar nu weer die ruis en een bijkomend signaal namelijk het crosstalk signaal van het tweede paar.

Ik weet het, 't zal voor velen als muggezifterij overkomen maar er is wel duidelijk een verschil.

zeker als je over vectoring spreekt en wilt duidelijk maken op welk signaal deze techniek inspeelt.

Maar je kan het als je deze details vergeet natuurlijk simpelweg hebben over 'Ruis' (crosstalk+ruis samen).


mvg
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Ooit al gehoord over Virtual Noice die een ROP meestuuurt ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

het woord zegt het zelf geen echte ruis zoals een interfererend stoorsignaal er bvb ook geen is
maar akkoord je kan het als je in simpele taal wilt spreken en al de rest buiten het gewenste signaal aangeven als ruis ( vuiligheid ;-) )

of spreken we naast elkaar over iets anders, want via tekst aan elkaar iets uitleggen is blijkbaar nooit simpel, heb ik al dikwijls moeten ondervinden !

mvg

PS: het is ook mijn bedoeling niet om hier een cursus over ruis , rose, witte ruis, interferentie, crosstalk enz.... te geven want er bestaan genoeg boeken over en ik heb er voor mijn werk genoeg moeten lezen ook, een doorsnee gebruiker zou er niet veel aan hebben aan zo'n details, het is beter van meer praktisch te blijven want we zitten hier niet in een labo, ( misschien had ik beter hier niet liggen muggeziften zoals ne professor die les geeft ;-) ) ,
dat is toch wat ik er van denk en met alle respect als iemand anders er een ander gedacht er over heeft!
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Het gaat om een techniek die gebruikt wordt in VDSL2 nog vóór er sprake was van DLM, laat staan DSM. Bron
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

philippe_d schreef:Dat zijn inderdaad "rare" waarden.
De attenuation van 12dB doet inderdaad vermoeden dat je op een kleine 400m afstand zit van de ROP.
De SNR van 10.2 dB (bij 16.5 mbps sync) zou kunnen aangeven aan dat er op je lijn gigantsich veel ruis zit. Een boostbox zal hier niet veel helpen, er zitten waarschijnlijk teveel "stoorzenders" op jouw kabelbundel :-( .
Misschien dat vectoring hier wonderen kan doen ?


Wat bedoel je precies met storingen, stoorzenders? Intern of op de lijn vanbuiten af naar de ROP zelf?

Als het extern is kan je wss niet zomaar zeggen dat ze een nieuwe lijn mogen leggen? :P

Intern zou ik niet weten wat er storing geeft..
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het gaat om een techniek die gebruikt wordt in VDSL2 nog vóór er sprake was van DLM, laat staan DSM

Inderdaad ruis bestaat zelf al voor we geboren waren, maar daarmee verandert er niks aan de theorie over ruis.

Maar wat wel heel duidelijk is dat VECTORING weer een mooie stap vooruit is en wat wordt de volgendde zet , zo blijft de spanning er in !

mvg
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

vuurvos schreef:Het gaat om een techniek die gebruikt wordt in VDSL2 nog vóór er sprake was van DLM, laat staan DSM. Bron

Bij nader inzicht is dit compleet off-topic.
Laatst gewijzigd door vuurvos op 19 okt 2012, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”