De splitsing tussen directie en de rest zal automatisch gebeuren, ik moet alles overschakelen naar de Telenet verbinding, maar de directie blijft op de huidige Belgacom verbinding werken
.
Voor de rest is het de bedoeling is dat er een splitsing is tussen klassen en computergangen. Het CLB en de leraarskamer zou ook afgesplitst moeten zijn. De centrale opslag die er is is momenteel een 2TB NAS, de leerkrachten en het CLB moeten hier aan kunnen, de leerlingen mogen hier niet aan kunnen. Dat is in het beknopt hoe de situatie zou moeten worden/hoe ze het verwachten. Een draadloze AP in het CLB lokaal, de leraarskamer en een mobiele om in de klas te plaatsen waar ze op dat moment met tablets willen werken (volgend jaar zou men met tablets willen beginnen werken, er moet dus rekening gehouden worden met het feit dat het aantal APs de komende jaren nog kan stijgen als men steeds meer naar tablets zou overschakelen).
Draadloze APs zijn nog niet aanwezig, er lag 1 D-link toestel in de kast, het CLB wou zo snel mogelijk een draadloos punt in hun lokaal (dat was ook een logische keuze, al die kabels over de vloer was geen doen). De standaard firmware deed wat raar, ik heb er dan DD-WRT op gezet en ze zijn nu voorlopig al geholpen dus met een draadloze AP.
In het kort hoe de situatie nu is van infrastructuur:
2 gebouwen, verbonden met een UTP kabel onder de grond.
In gebouw 1:
Bureau van de directie waar de Belgacom verbinding aanwezig is. Hier is alles op aangesloten uiteindelijk.
Van hier uit gaan twee kabels naar de 2e verdieping naar het patchpanel. 1 van die kabels gaat daar naar een 24 poort switch waarop ook nog een 2e 24 poort switch is aangesloten. Alle andere patchen van die patchkast gaan naar die 2 switchen, volgens een random verdeling (de patchen lopen naar de computergang van verdieping 2 en naar de klassen van verdieping 2). De andere kabel die van het bureel komt gaat van verdieping 2 terug naar verdieping 1 naar de patchkast. In die patchkast liggen weer 2 switchen, de manier is dezelfde als op verdieping 2, namelijk 2 24 poort switchen die aan elkaar hangen en alle patchen aangesloten volgens een random verdeling (in deze patchkast gaan de patchen naar de klassen van verdieping 1 en 2 en naar de computergang van verdieping 1).
In de klassen worden soms ook nog onderverdelingen gemaakt via een gewone switch (indien er naast de laptop van de leerkracht ook gewone computers aanwezig zijn).
In gebouw 2:
Hier komt 1 kabel van het bureel toe, hierop is een 24 poort switch aangesloten. Hier hangen 2 klassen, de NAS en het CLB lokaal aan. In het CLB lokaal staat dan een draadloze D-link router. In het ene klaslokaal liggen 2 gewone switchen met een computer of 8 nog aan.
Totaal aantal computers, ongeveer 150 waarvan een 20 a 25 laptops. Besturingssystemen lopen wat door elkaar, zowel XP als Vista als Windows 7 zijn aanwezig.
De Telenet verbinding is aanwezig op verdieping 2 van gebouw 1.
Die situatie ben ik momenteel in Visio visueel aan het voorstellen zodat het overzichtelijk is om te kijken wat anders moet (tussen het oplossen van andere problemen door). De klaslokalen waar meer dan 1 computer aanwezig is (en dus een switch of router staat) moet ik nog in kaart brengen.
r2504 schreef:Ik blijf het wel raar vinden dat hier volop over VLAN's en apparatuur wordt gesproken zonder dat er een grondige analyse is gebeurd van de noden. Nadat die noden bekend zijn teken je dat trouwens eerst en vooral volledig uit zodat je een beeld krijgt van welke configuratie behoeften je ook effectief hebt. Zonder dergelijke methodiek blijft het een quick en dirty aanpak wat mij betreft.
Er staat nog lang niks vast, de analyse is nog volop bezig en uiteraard ga ik niet zomaar wat toestellen laten aankopen zonder hier eerst een goede overweging van te maken en uit te tekenen hoe de situatie in elkaar zal moeten zitten
. Daarom dat ik zulke zaken ook in de groep smijt, de meeste stagiairs hebben een team waarin ze meedraaien waar ze kennis uit opdoen en vragen aan kunnen stellen. Ik heb dat niet, maar ik heb iets veel beter (in mijn ogen), namelijk een community met mensen die wel de ervaring hebben en hulpvaardig zijn
. Ik smijt iets in de groep en ik krijg hier dan feedback op, over VLAN zijn de meningen nog wat verdeeld maar de argumenten kan ik wel gebruiken in mijn uiteindelijke overweging.
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik de case hier zet en jullie ze voor mij oplossen, daar leer ik helemaal niks mee
, maar van de feedback leer ik wel bij en het maakt de kans op beginnersfouten ook een pak kleiner (bvb niet verder kijken dan VLAN terwijl er andere/goedkopere oplossingen zijn. Dat ze te gebruiken zijn is nog niet zeker, maar ze worden dan wel bekeken en in overweging genomen).