Een levenscyclusanalyse van de elektrische auto

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

klik
De allereerste volledige levenscyclusanalyse van een elektrische auto komt tot de conclusie dat de totale uitstoot van broeikasgassen nauwelijks kleiner is dan bij een auto met verbrandingsmotor. Dat valt niet zo op, omdat de ene helft van de uitstoot plaatsvindt tijdens de productie van de elektriciteit, en de andere helft tijdens de productie van de batterij en de auto zelf. De fabricatie van één elektrische auto veroorzaakt evenveel emissies als de fabricatie van twee auto's met verbrandingsmotor.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer
Provider

tis vechten tegen de bierkaai... zolang we de luxe van grote auto's willen. Zoals ik al gezegd heb : de strijd van 'ik wil de grootste hebben' zal eerst moeten stoppen, voor er verbetering kan zijn.
de koe zegt boe
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Mine's bigger! :banana:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bambipower schreef:tis vechten tegen de bierkaai... zolang we de luxe van grote auto's willen. Zoals ik al gezegd heb : de strijd van 'ik wil de grootste hebben' zal eerst moeten stoppen, voor er verbetering kan zijn.
Wat is dan uw voorstel?
Iedereen een smart? Dat is toch niet haalbaar? Wat doe je met kinderen die je wil vervoeren, wat doe je met bakken water die je wil gaan halen, ...

Fietskar voor de kinderen?
Transportfiets voor de bakken water (of kraantjeswater, maar bon het gaat over zware spullen uit de winkel)
(transportfiets: klik - klik)

Dat vergt toch een andere aanpak dan nu. Met de fiets is de actieradius een stuk kleiner dan met de auto.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Voor (kleine) kinderen heb je idd wat plaats nodig aangezien je best wel wat moet meesleuren. Maar ik zou de mensen die een grote auto hebben als statussymbool niet te eten willen geven... Het valt me ook vooral op de onze gepensioneerde medemensen soms met een erg ruime auto rijden (genre BMW5) die ze dan elke zaterdagvoormiddag uit de stal halen om hun wekelijkse boodschapjes te gaan doen. Nutteloos eigenlijk, maar rijden met een Polo is natuurlijk niet goed voor het ego!

Ik denk dat Bambipower het vooral over zo'n gevallen heeft :-)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Der zijn ook nog bakfietsen... zelfs elektrische.

En ja.... Er is nog een hemels verschil tussen een smartje en een suv4*4

Toen ik jong was (en das al heel lang geleden) reden mijn ouders met een r4'ke... en daar gingen we zelfs mee naar spanje (met 4 hé). Maar nu is een polo'ke al groter als een golf van toen. Want nu moeten we ook armsteuntjes, dvd-spelerke, ons beentjes kunnen strekken, airco, verwarmde zeteltjes en nog allerhande extra luxe. Net alsof we zijn allemaal verwende nesten. Stel u voor dat je uw armpjes niet kan laten rusten tijdens uw 10km lange werkrit... stel u voor :roll:

Wat ik dus voorstel, is dat we terug een auto kopen als vervoersmiddel.... en niet als luxe showbak. Waar mensen betere autozetels hebben dan livingzetels.

Ik weet het, ik ben veeleisend... alhoewel ik het prima doe zonder auto, met ons gezin van 4
de koe zegt boe
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

zonder auto vind ik wel chic

dat kunnen wij (nog) niet.
Het duurt te lang om met het openbaar vervoer tot mijn werk te raken. Moest het treinaanbod verbeteren, frequenter rijden, minder vertragingen, ... dan liet ik onze enige wagen staan en ging ik met de fiets naar het station

Wat doe jij als je wil gaan winkelen? Bakfiets?
Wonen al uw "kennissen" en familie binnen fietsafstand of bereikbaar met OV?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ga winkelen met de fietskar en mijn elektrische fiets.
Mijn familie woont binnen een straal van 20km

Zonder auto leven is een way of life. Als je zo leeft, is alles wat je doet afgestemd op leven zonder auto.... dus je zoekt geen werk dat niet fietsbaar is, je zoekt geen woonst dat over slecht openbaar vervoer beschikt. Het is een way of life.... natuurlijk als je een auto gewoon bent, ga je anders leven. Dan is terugkeren naar een autoloos leven moeilijk. "Bijna" onmogelijk....

En dat is nu eigenlijk ook het probleem. Iedereen heeft een auto (of toch bijna), dus kan het ook, dat winkelcentra buiten de bewoonde wereld gevestigd worden, waardoor de nood naar een auto nog groter wordt. De kleine handelaar van op den hoek is al lang kapotgeconcureerd door de grote winkel buiten het centrum. Op de school waar mijn kinderen gaan, zitten 500 leerlingen. Daarvan waren er gisteren 8 met de fiets, en als het winter is, zijn het er nog minder. Als ik vraag aan mensen die dichter bij de school wonen als wij, waarom ze hun kinderen met de auto naar school doen en niet met de fiets, dan is elke uitvlucht een goede. Te koud, te gevaarlijk, te moeilijk..... de mensen hebben geen haar meer op hun tanden. Beetje doorbijten zit er niet meer in... tmoet allemaal gemakkelijk gaan. Ondertussen kampioen zijn in het zeuren over benzineprijzen en daar al uw uitgespaarde energie insteken. Echt zonde.

Tzou allemaal veel mooier kunnen, mochten we met minder tevreden zijn...
Laatst gewijzigd door bambipower 09 okt 2012, 09:57, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

@bambipower

Ben je nu niet wat veel off-topic bezig?
Ik begrijp dat je jouw levenswijze zonder auto overal wil promoten, haast evangelisch ... maar toch.
Misschien kan je een topic maken: "Een rijkelijk gevuld leven zonder auto". :wink:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

is helemaal niet offtopic. Tis to the point.... ik zegde toch ook : tis vechten tegen de bierkaai... zolang we de luxe van grote auto's willen

Alle vernieuwde technologie die auto's zuiniger en properder maakten werd telkens teniet gedaan, door het groter en zwaarder worden van wagens. De Golf1 verbruikt evenveel als de golf5 We zijn dus gewoon niets vooruit gegaan. Ja, iets properdere verbranding, dat misschien wel....

Als ik goe voorheb, zijn er nu universiteiten bezig met van die speciale voertuigen waarbij ze met een paar liter benzine de wereld rondgaan. Het kan dus wel... maar dan is het zonder luxe

Ge moogt ook niet vergeten dat transport energie vraagt.... of ze nu van elektriciteit, benzine of zonnebloemolie komt, tblijft gelijk. Natuurlijk is er een groot verschil dan iets meer dan uw lichaamsgewicht transporteren dan een ton wegende auto. Logisch dat dat laatste meer energie vraagt.

Ik ben me dan ook bewust, dat mijn elektrische fiets ook vervuilend is... waarschijnlijk even vervuilend dan een kleine 4takt brommer.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

bambipower schreef:is helemaal niet offtopic. Tis to the point.... ik zegde toch ook : tis vechten tegen de bierkaai... zolang we de luxe van grote auto's willen
Ja, we kunnen misschien zonder auto, de verwarming op 19 graden (waar zijn de geitenwolle sokken ?), geen TV, geen PC, enkel nog vakantie aan de Belgische kust, geen wijntje meer vanuit het "verre" Frankrijk, ... wat vermoedelijk het gedachtengoed is van Groen, maar het is niet aan mij besteed (zeker omdat ik niet zo naief ben dat ik daarmee de wereld ga redden).
bambipower schreef:Zonder auto leven is een way of life.
Da's jou keuze... gelieve het dan ook de jouwe te houden (en ik heb het idee dat je het daar nogal moeilijk mee hebt)... tegenwoordig zijn er nogal wat mensen die dit graag aan iemand anders opdringen en daar heb ik de pest aan.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ bambipower
Als het dan toch on-topic is. :wink:
bambipower schreef:Alle vernieuwde technologie die auto's zuiniger en properder maakten werd telkens teniet gedaan, door het groter en zwaarder worden van wagens.
Een Volkswagen kever nam geen genoegen met 10 liter benzine.
Een Audi A6 1.8T wel.
De laatste is én luxueuzer én zuiniger.

Zelfs de "Amerikaanse bakken" zijn zuiniger geworden...
Neem er maar eens eentje van de jaren zestig en maak eens een tripje naar de zee of de Ardennen.

Je hebt natuurlijk overschot van gelijk dat wij mensen veel en veel meer fossiele brandstoffen gebruiken dan pakweg 50 jaar terug.
Onverantwoord veel.
Ga nog een stapje verder terug in de tijd en je zal zien dat de mensen met een paar liter lamppetroleum en enkele kubieke meters hout een heel jaar rondkwamen. Nu verbruikt men omzeggens dezelfde energiehoeveelheid tijdens een vliegtuigvlucht naar de vakantiebestemming.

Oei, ja, het topic handelde over een klein stukje van de keten: "Een levenscyclusanalyse van de elektrische auto". 8)
Deze blijkt qua energiebalans dan toch niet zo fundamenteel verschillend te zijn van zijn illustere voorganger op fossiele brandstoffen volgens de studie.
Dus ja: weg met die auto willen we écht veel minder energie verbruiken. En dan maar terug te voet.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus ja: weg met die auto willen we écht veel minder energie verbruiken. En dan maar terug te voet.
Te voet vraagt ook energie (al was het dat je dan meer gaat eten). We moeten ons transportmiddel lichter maken. Hoe zwaarder uw transportmiddel, hoe meer energie je nodig hebt om het in beweging te houden. Mij lijkt het absurd om <50km te gaan werken, dat een we een log voertuig meenemen van 1000kg.

De elektrische auto is niet 'de' oplossing... het heeft voordelen, maar ook nadelen. Een echte verbetering is het niet. Als we echt verbetering willen, zullen we het dus over een andere boei moeten gooien. We zijn aan het vechten tegen de bierkaai :wink:

Da's jou keuze... gelieve het dan ook de jouwe te houden (en ik heb het idee dat je het daar nogal moeilijk mee hebt)... tegenwoordig zijn er nogal wat mensen die dit graag aan iemand anders opdringen en daar heb ik de pest aan.
Ik dring u helemaal niets op... doe wat jij goed vindt... maar ga jij mijn kinderen ook niet opdringen met een leeggezogen aarde, waarbij fossiele brandstoffen opgebruikt zijn. Zie dus ook, dat jij niet de egoist wordt :wink: Want het zal jij zijn, die mijn kinderen geitenwollensokken heeft opgedrongen. Een beetje bescheidenheid zou u wel mooi staan :beerchug:
de koe zegt boe
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat elektrische auto's niet de oplossing zijn, is ondertussen wel al duidelijk:
- te beperkte autonomie
- productie en distributie van elektriciteit is daar totaal niet op voorzien
- dure technologie: zowel de auto als de batterijen zijn peperduur (in hun klasse)

De vraag is dan waarom allerhande overheden daar per sé geld aan willen versmossen?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Begin deze maand is er hier terug een auto. Nadat ik 3 jaar auto's links en rechts leende via ouders, verenigingen etc. Wij wonen te Merelbeke en mijn vriendin heeft werk gevonden in Brakel (enkele reis zo een 33km). Dichterbij heeft ze uiteraard ook gezocht maar vond ze niks. Openbaar vervoer naar Brakel is niet doenbaar (ze moet hier vertrekken om 6u10 om op haar werk te zijn om 8u00. En ze heeft gedaan om 17u30 en zou thuis zijn tegen 20u). Daarom is er hier een wagen gekomen. Een citroën berlingo. En ja deze heeft ook airco en alle snufjes. Als je dagelijks zoveel uren in een auto wilt doorbrengen dan mag dat er wel eens op. Niet meteen de kleinste wagen, maar wij denken ook naar de toekomst toe (zou leuk zijn mocht deze wagen pakweg 10 jaar meegaan) : kinderen, op reis met de auto, 1x per week naar de winkel, ... Aan de andere kant konden we ook een véél grotere wagen nemen. Deze wagen is voor ons gewoon perfect en ging prima binnen het budget dat we wouden besteden eraan. En nog een pakje opties gratis gekregen dus why not?

Nu goed, we hebben hem ongeveer een maand nu (op een paar dagen na) en er staat toch ook al meer dan 4000km op de teller. In het begin ga je een nieuwe auto altijd meer gebruiken dan na pakweg een jaar. Op dat maandje zijn we ook al eens een weekendje naar de Ardennen gegaan en een weekendje Londen is er ook al van gekomen. Niet iets dat je elke maand doet, maar waar we wel van genoten hebben. Nu de vriendin pas thuis is tegen 18u is het ook moeilijker om te winkelen 's avonds. Er zijn diverse winkels die open zijn tot 19 of zelfs 20 uur, maar om 18u30 zorg ik dat het eten klaar is. Als je na het eten + afwas nog in je schoenen wilt schieten om naar de winkel te gaan...ons alvast niet gezien!

Dankzij het enorme volume van de wagen kunnen we ook een pak meer dingen meenemen. Zo hebben we gisteren een nieuwe zetel gekocht. Als we deze lieten leveren ging ons dit 75 euro kosten. Nu gooien we die zelf in de auto. Zeteltjes eruit en hupla! Of eens over de grens inkopen doen (drank!) is nu tenminste haalbaar als je dat voor meerdere mensen doet. En last but not least : nu moeten we in ons Belgisch kwakkelweer niet meer in de regen/sneeuw wachten en hopen dat die ene bus "misschien" nog afkomt. Eventjes naar mijn ouders - die 6km verder wonen - is perfect doenbaar met de fiets als het droog is. Echter als het regent en we de bus nemen ben je op zondag bijna een uur onderweg (!).

Als ik alle tijd die ik heb gestoken in wachten op bussen/treinen, de kosten die ik mij nu uitspaar op vervoer van goederen en diensten (bvb die zetel), de extra kosten om via bvb colivery de goederen thuis te krijgen etc allemaal bij elkaar tel, is een auto niet zo duur als men het laat blijken.

Zonder auto leven is perfect mogelijk, maar dan moet je een pak ongemakken erbij nemen. Kan er evengoed van meespreken, heb het 3 jaar aan een stuk gedaan! Je moet alles op voorhand plannen en doen, en hopen dat er niks in die planning fout gaat (zoals een bus die te laat of niet komt). En dat is niks voor mijn vriendin en mezelf. Als je een beetje impulsief bent kan je niet zonder auto. En aangezien mijn vriendin en ikzelf werken om te leven en niet omgekeerd, genieten we ook graag van de leukere dingen in het leven...een weekendje weg enzo. Iets dat je je zonder auto niet kan permitteren of je moet het stellen met Citytrips links en rechts. Niks op tegen uiteraard maar nu kunnen we op weg naar die citytrip nog eens stoppen op interessante plaatsen ipv er even over vliegen...

Ik heb het geluk gehad dat ik via diverse wegen aan een stuk of 8 a 10 auto's kon geraken. Als ik het wou had ik er dus altijd wel eentje die ik kon gebruiken. Maar zonder auto leven is voor mij - en ik denk dat velen zo denken - onhoudbaar. Het is een mooi groen gedacht, maar realistisch is het niet echt bij mijn levensstijl. En deze ga ik alvast niet veranderen voor de groene jongens. Het mag luxueus klinken, het mag bezitterig klinken, het mag klinken als een dikke nek, maar we werken er genoeg voor. En als een wagen ons plezier kan brengen die we anders ons moeten ontzeggen...wel dan is dat maar zo!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

bambipower schreef:Ik dring u helemaal niets op... doe wat jij goed vindt... maar ga jij mijn kinderen ook niet opdringen met een leeggezogen aarde, waarbij fossiele brandstoffen opgebruikt zijn. Zie dus ook, dat jij niet de egoist wordt :wink: Want het zal jij zijn, die mijn kinderen geitenwollensokken heeft opgedrongen. Een beetje bescheidenheid zou u wel mooi staan :beerchug:
Er zijn nog genoeg andere brandstoffen buiten de fossiele brandstoffen waarmee men niet elektrisch moet rijden...

Telefonie = EDPnet + OVH
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vroeger draaide alles rond alcohol.
Er waren zelfs auto's op alcohol. Stoken op alcohol. ...
En die alcohol werd lokaal gemaakt :)

Allen terug beginnen stoken :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Doet mij wat denken aan de afleveringen van Moonshiners op discovery :)

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

krisken schreef: Er zijn nog genoeg andere brandstoffen buiten de fossiele brandstoffen waarmee men niet elektrisch moet rijden...
Ja, maar ook die zullen 'de oplossing' niet zijn. Neemt niet weg, dat als we onze kleinkinderen achterlaten zonder fossiele brandstoffen, dat zij het veel moeilijker gaan hebben. Zeker als het komt, omdat we armsteuntjes, gestrekte beentjes, airco, frigoke in het handschoenkastje... etc komt, mogen we het ons toch wel kwalijk nemen? Dan mogen we toch echt gaan spreken van egoisme, of niet?
de koe zegt boe
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dit hadden we zelf niet durven bedenken:

Muyters: ‘Wie afgelegen woont, zal extra moeten betalen’
(klik)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

bambipower schreef:
krisken schreef: Er zijn nog genoeg andere brandstoffen buiten de fossiele brandstoffen waarmee men niet elektrisch moet rijden...
Ja, maar ook die zullen 'de oplossing' niet zijn. Neemt niet weg, dat als we onze kleinkinderen achterlaten zonder fossiele brandstoffen, dat zij het veel moeilijker gaan hebben. Zeker als het komt, omdat we armsteuntjes, gestrekte beentjes, airco, frigoke in het handschoenkastje... etc komt, mogen we het ons toch wel kwalijk nemen? Dan mogen we toch echt gaan spreken van egoisme, of niet?
Neen dan mag je niet spreken van egoïsme. Tenzij jij een glazen bol hebt en dit nu al kan voorspellen. De laatste honderd jaar hebben we al een enorme revolutie meegemaakt op vervoersgebied. Plots bestaan er vliegtuigen, bestaan er auto's, bestaan er treinen, ... Telkens opnieuw waren er tegenstanders! Stoomtreinen konden ontploffen etc. En telkens heeft de vooruitgang en de technologie haar werk gedaan zonder dat wij (de huidige generatie) er onder heeft moeten lijden. Dus wees gerust dat "technologie" en "vooruitgang" successen zullen blijven boeken en dat de kans groot is dat mijn kleinkinderen zelfs niet meer gaan weten wat benzine is. Dat hun auto's (gaan we dit nog auto's kunnen noemen?) op god-weet-welk mengsel gaan rijden. Een auto van vroeger gebruikte makkelijk 25 liter/100km. Als ik kijk naar de wagen die ik beschreef daarjuist kom ik aan 3.7liter/100km (tegen 90km/uur) of 4.9liter/100km (tegen 125km/uur). Als ik kijk naar CNG, waarom zou dit volgens jou niet "de oplossing" zijn? Ik heb in mijn auto nu ook armsteuntjes, airco en de wagen is groot genoeg om met 5 volwassen personen in te zitten met gestrekte benen. Die frigo in het handschoenkastje was nog leuk geweest doch helaas... Denk je nu echt dat mijn auto plots zoveel meer verbruikt voor die 2 armsteuntjes, die airco en die 15cm meer beenruimte???

Ik waardeer jouw groen gedacht maar blijf in godsnaam realistisch.
CNG of andere niet-fossiele brandstoffen zijn misschien niet de toekomst (wie weet..wie zal het zeggen?) maar is jouw idee - alles per fiets, te voet en met paard-en-kar doen - dan wel de toekomst???
heist_175 schreef:Dit hadden we zelf niet durven bedenken:

Muyters: ‘Wie afgelegen woont, zal extra moeten betalen’
(klik)
Ola, dat gaat leuk worden in de Walen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ evolutie is de oplossing

Tot je de fysieke limieten tegenkomt.
bv: milieu

Ik zeg niet dat dat gebeurt, ik zeg enkel dat "blijven groeien" waanzin is, tenzij onze planeet meegroeit.
Ik heb al veel onzin gelezen, maar tot op heden ben ik nog niemand tegengekomen die beweert dat onze planeet groter wordt :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Denk je nu echt dat mijn auto plots zoveel meer verbruikt voor die 2 armsteuntjes, die airco en die 15cm meer beenruimte???
Natuurlijk zijn al die extra's 'te veel'.... Zonder extra's kunnen we met een paar liter benzine de wereld rond.

http://ecomarathon.vub.ac.be/

En fossiele brandstoffen, zoals olie, is ook een grondstof : op is op. Van olie maakt men plastiek en nog veel andere dingen. Men kan olie namaken, maar dat vraagt energie.
Ja, technologie brengt vooruitgang. We zien wel : de golf 1 verbruikt evenveel als de golf6
En als we morgen een dodge ram kunnen laten rijden met dezelfde hoeveelheid, dan gaan we allemaal in een dodge ram rijden en is het weer allemaal zinloos geweest. De grootste vooruitgang zou bescheidenheid zijn.
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Dus moeten we morgen meedoen aan auto's die op zo ecomarathons rijden? Tegen een minimale snelheid toertjes puffen tegen een zo klein mogelijk verbruik? Dat is jouw idee van vooruitgang dan? Want bij mijn weten kan je in die auto's niet zitten met een volledig gezin? En zelfs al mocht dat kunnen dan mogen deze wagens niet eens de baan op wegens het ontbreken van verplichte zaken zoals reglementaire verlichting!

Nogmaals : ik bewonder jouw groen gedacht maar blijf realistisch! Jouw voorbeeld van de VW Golf lijkt mij dan ook compleet irrealistisch (bronvermeldingen aub?) : de golf is op de markt gekomen in 1974 (volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf) en nu word deze nog steeds gemaakt in de vorm van een Golf 6. Denk je nu echt dat die bijna 40 jaar tijd er niks aan toegevoegd hebben? Dan spreek ik niet alleen over armleuningen in zitcomfort, maar ook over veiligheid?

Jij denkt dus echt dat die 2 armleuningen (mss een anderhalve kilo per stuk) en die paar cm's meer beenruimte zo een verspilling zijn? Dat ik zonder deze 2 dingen een pak economischer zou rijden? I mean...for real...tis toch dat dat je bedoeld hé???

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

hoeveel keer van de tijd zijn alle zitplaatsen van uw auto volzet? Toch wel een kleine minderheid? En dat telt voor velen.... Dus voor die paar keer dat je met de ganse familie wegwilt, is voortdurend met een veel te groot voertuig rondrijden geen goede uitvlucht. Die ecomarathon auto'kes zijn misschien wel extreem.... maar de auto van nu is extreem in de andere richting. Iets tussenin moet zeker mogelijk zijn. Bredere en langere auto's wil ook zeggen, meer plaats op de wegen : dus sneller filles.... dus nog meer verbruik. Ja, al die kleine beetjes maakt op den duur veel. Als we allemaal in twizzy'kes gaan werken, zal je het filleprobleem zien verminderen.

De golfI GTI verbruikte 7.8 L/100 km, nu is dat inderdaad minder, als we geen rekening houden met filles.... Hoeveel is nu uw gemiddeld verbruik, want dat is het enigste juiste waaraan je kan afmeten? http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1
Laatst gewijzigd door bambipower 09 okt 2012, 12:40, in totaal 2 gewijzigd.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

eternum schreef:Dus ja: weg met die auto willen we écht veel minder energie verbruiken. En dan maar terug te voet.
En dus vrachtwagens en vliegtuigen ook... wetende dat er van electronica productie zo goed al niets in Europa is kunnen we dan meteen ook onze PC, stereo, TV, ... en dergelijke schrappen (want die geraakt hier toch niet). Stop dus maar de globalisering, de Indiers moeten terug maar leven van een kommetje rijst en wij gaan terug naar de middeleeuwen :bang:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ford Focus Clipper (bouwjaar 2008) met een 1.6TDCi motor erin
Reeel verbruik, gemeten over dik 2 jaar obv tankbonnetjes: 6,5L/100km
Als mijn vrouw rijdt: 5-5,5L/100km

Rijstijl doet veel, maar ik vind optrekken gewoon plezierig. Het kind in mij mss :bdaysmile:
Ongetwijfeld hoor ik voor de donkergroenen op een brandstapel :)

Binnenkort wordt die vervangen door een Ford Focus Clipper (bouwjaar 2012) met een 1.6 econetic motor.
Theoretisch verbruik: 3,2L/100km
Geschat verbruik door fleet: 3,9L/100km
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

bambipower schreef:maar ga jij mijn kinderen ook niet opdringen met een...
Misschien moet je eens wat minder kinderen op de bol zetten... da's namelijk het enige grote probleem... we zijn gewoon met teveel.

En laat ondertussen gewoon de technologie z'n werk doen (inclusief moderne kerncentrales) en stoppen met die bangmakerij van Groen! die ons allemaal terug naar de middeleeuwen wil katapulteren met hun naief gedoe :evil: Als we al die theorien moeten gaan volgen dan hebben we deze winter zelfs geen electriciteit meer !
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ford Focus Clipper (bouwjaar 2008) met een 1.6TDCi motor erin
Reeel verbruik, gemeten over dik 2 jaar obv tankbonnetjes: 6,5L/100km
Ok, dan vergelijken we een golfI GTI (benzine) met een nieuwe diesel. Echt veel verschil is er dan al niet.
Jammer genoeg vind ik geen gegevens over de eerste golf diesel. Als ik mij goed kan herinneren lag dat ook rond de 4,5 liter/100km
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Ben je nu aan het beweren dat auto's vandaag nog altijd evenveel verbruiken als 10 jaar geleden... dan denk ik dat je dringend eens je huiswerk moet maken.

Trouwens uw kinderen verbruiken véél meer dan mijn auto op een jaar tijd !
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Wij zijn thuis met 2 personen. Als men vriendin naar haar werk gaat zit ze er alleen in. Als we dit buiten beschouwing laten rijden we 85% van de keren samen, en dus 15% dat er iemand alleen in zit. In principe zouden we dus toekomen met een 2-persoonwagen.

De enige 2-persoonwagen die ik ken is een smart (sportwagens die wij ons niet kunnen veroorloven even buiten beschouwing gelaten). Een héél zuinige wagen maar tegelijk erg duur (toevallig stond ik dit weekend in een mercedesgarage. Mercedesgarage proot te Knokke). Een gewone smart is zelfs duurder dan de Citroën Berlingo die ik gekocht heb, en tegelijk minder veilig. Ik heb al duizenden kilometers gereden met een smart fortwo en dat is echt een curverbox op wielen. Eenmaal je 120 gaat rijden in wat regen en wind voel je je letterlijk van links naar rechts gaan. Echt geen veilig een onaangenaam gevoel! Ditzelfde geld overigens ook voor de Twizzy, waar ik ook al een aantal keer mee heb gereden. Eveneens zie ik mij niet de boodschappen voor 2 personen (één keer per week) meenemen in een Smart of Twizzy! Dus dan zou ik al twee of drie keer per week boodschappen moeten doen. Wat weer een extra verbruik zou betekenen! Geef mij dan maar een deftige, degelijke wagen ipv die Twizzy of Smart! Je zou evenveel in de file staan dankzij de verkeersopstroppingen die die dingen met zich meebrengen, en de ongevallen! Een wagen verkleinen is niet alleen een kleinere motor onder de kap steken en wat centimeters afhakken, maar ook inboeten aan veiligheidsnormen zoals een degelijke kooi en dergelijken!

Het enige dat ik mij kan bedenken is mijn vriendin haar motorijbewijs laten doen en een moto kopen. Maar dit is weer een extra aankoop, een extra rijbewijs, een extra verzekering, een extra taks, ... Dus denk ik dat we nog altijd goedkoper zijn met de wagen die we nu gekocht hebben!

Wat betreft gemiddeld verbruik : in een vorige post in deze thread schreef ik:
Een auto van vroeger gebruikte makkelijk 25 liter/100km. Als ik kijk naar de wagen die ik beschreef daarjuist kom ik aan 3.7liter/100km (tegen 90km/uur) of 4.9liter/100km (tegen 125km/uur).

En dat vind ik erg mooie waarden, niet? Is gemeten met de boordcomputer, en bevestigd bij het tanken zelf...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, maar, r2504 gij rijdt dan ook niet met uwe auto. :angel:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ kinderen verbruiken veel

Helemaal waar. Daarom des te gekker dat in veel "groene" gezinnen zo veel kinderen rondlopen.
Tot voor kort vroeg ik me af wie geboortebeperking op de (politieke) agenda zou durven zetten.
We kennen het antwoord al. Freddy Thielemans, burgemeester van de afvalberg Brussel.

klik en klik
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
Misschien moet je eens wat minder kinderen op de bol zetten... da's namelijk het enige grote probleem... we zijn gewoon met teveel.

En laat ondertussen gewoon de technologie z'n werk doen (inclusief moderne kerncentrales) en stoppen met die bangmakerij van Groen! die ons allemaal terug naar de middeleeuwen wil katapulteren met hun naief gedoe :evil: Als we al die theorien moeten gaan volgen dan hebben we deze winter zelfs geen electriciteit meer !
Tzijn mijn kinderen die later uw kakbroek gaan verschonen. Of mogen ze u laten creperen?
tzijn wel verkiezingen, maar daarom moet je niet politiek gaan beginnen denken. Een beetje consuminderen van energie zou ons ook niet misstaan. Er zijn al veel mensen die al een poging doen.... langs den andere kant, zijn die dat ik ken die zonnepanelen hebben ook die dat vijverpompen laten draaien. Ik ben trouwens helemaal niet politiek groen gezind.... neemt niet weg, dat ik bescheiden ben... er helemaal geen graten in zie om te consuminderen. Dat van mij de wereld niet in sneltempo moet opgeleefd worden. Ik ben niet van het principe 'foert, dat zijn problemen voor de volgende generatie'

@krisken.... ik doe mijn boodschappen met mijn fietskar. Elke woensdag.... voor 4 personen. Geen probleem hier.
Laatst gewijzigd door bambipower 09 okt 2012, 12:57, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ Golf 1
(Google is soms handig)

verbruik: tussen de 6 en de 10L/100km
let wel, dat is voor een vermogen van 54pk (alles onder de 100pk is een gevaar op de weg :cop: )
qua veiligheid is dat ook totaal niet te vergelijken met een recentere auto

klik
klik
klik
klik
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik was ook aan het zoeken. Maar een benzine verbruikte vroeger meer dan een diesel.

En over diesel's vind ik geen gegevens.
qua veiligheid is dat ook totaal niet te vergelijken met een recentere auto
Inderdaad, veiligheid van de nieuwe auto's zijn beter. Al goed dat men daar ook niet heeft stilgestaan.

Ondertussen is het al zo veilig voor al die 4X4's dat de fietser amper nog durft fietsen :angel:
Laatst gewijzigd door bambipower 09 okt 2012, 13:02, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer
Provider

@zonnepanelen lossen niets op:

Kenissen van mij vertelden: de installateur had overdreven in het aantal panelen dat we nodig hadden voor ons verbruik. Gevolg: meer energieopwekking dan ik nodig heb. Aangezien dat niet echt iets opleverde heb ik maar een jacuzzi geplaatst. :eek:

Conclusie: ik betaal onrechtstreeks voor meneer zijn jacuzzistroom met dank aan de oversubsidiering van de overheid, zonder dit plaatst niemand immers "teveel" panelen en zal je niet snel een jacuzzi zetten. Het is erg geworden in ons apenlandje.
Laatst gewijzigd door lirec 09 okt 2012, 13:04, in totaal 3 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zijn andere grapjassen die elektrische verwarming beginnen te plaatsen
anders gaan ze onder 0 en krijgen ze gezever met de netbeheerder

hallucinant :)
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer
Provider

Als je trouwens in een stad woont en je wil geen 2e wagen meer is Cambio echt wel een goede oplossing. Wij hebben dat gedaan en er nog geen moment spijt van. Mijn vriendin moet als tolk over het hele land werken en doet bijna alles met het openbare vervoer. Als het echt niet anders kan neemt ze dan een Cambio wagen in de plaats. Werkt ondertussen al 2j perfect zo. Je moet je wat aanpassen en op voorhand misschien wat meer vooruit kijken om alles in te plannen maar het werkt echt wel.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is er dan iets mis met elektrisch verwarmen? Altijd?
Ik ben van mening van niet.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”