"hackers" gsm provider in NL

Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

http://tweakers.net/nieuws/84725/hacker ... arten.html

hetgene waar ik me (interessante) vragen bij stel, is hun idee voor het routen van in/uitgaande gesprekken,
via een eigen sip-server.
ik vraag me af hoe ze dit in elkaar hebben steken?

het is niet moeilijk om een nummer door te schakelen, of er een sip server tussen te steken en zo te routeren,
en voor buitenbellen kan je ook gewoon een voip accountje instellen...

maar dan zou je dus data gebruiken (en betalen), en in het artikel zou je 7 cent / minuut betalen (in en uit)

het kan een interessant initiatief zijn, maar ik zou er graag het fijne van weten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De toegevoegde waarde van dit alles is voor zover ik kan zien nul komma nul... tenzij je geilt op het woordje "hacker".
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Op zich sprak het me ook niet aan toen ik het artikel las vandeweek, enkel dit stukje lijkt me wel interessant:
Limesco zei eerder graag te willen dat er in andere landen vergelijkbare providers opstaan, zodat klanten van die providers en van Limesco op elkaars netwerk tegen lokaal tarief zouden kunnen roamen.
Op zich lijkt me dat ook het enigste punt waarmee het geheel iets aan kan bieden waarmee ze echt verschillen van de rest.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

wat ik me afvraag is als je de inkomende en uitgaande gesprekken over een (eigen) sip server kan doen,
dan kan je toch op je gsm gebeld worden met een vast nr (goedkoper voor de tegenpartij),
eventueel een did nummer nemen van land x zodat mensen je van daar ook aan lokaal tarief kunnen bellen,
en dan kan je natuurlijk ook zelf de interessantste routes naar buiten kiezen.

enfin, dat lijkt mij toch mogelijk...

maar aan 7 cent / minuut, en een eigen sip server, betaal je dan eigenlijk gewoon de kost voor het gebruik van het mobiele net tot aan jouw sip server dus...

het lijkt me gewoon - mogelijks - interessant doordat je je gsm, zonder al teveel extra hassle (lijkt me?), overal bereikbaar kan maken met lokale nummers die door je correspondent gekend zijn.
en als je dan nog die lokale nummers kan doorsturen, weet je gelijk voor wat er gebeld wordt.

beetje mogelijke vervanging tussen het dual-sim systeem: krijg je telefoon rechtstreeks naar je gsm nummer,
is het prive.
krijg je een lokaal nr te zien van je sip, dan weet je van (welk) werk het telefoontje komt?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Snap ik het goed of is het goedkoper je eigen VOIP centrale op te zetten en via bijvoorbeeld internetcalls uit te bellen naar jouw gsm? Dus je GSM nummer wordt dan een vast nummer op je centrale.

Het zou wel leuk zijn moest je jouw gsm's in het bedrijf als extensions kon aanzien in je voip centrale. Dan kan je alles instellen hoe je wilt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

tim: inderdaad, zo interpreteer ik het dus ook, en dat is net hetgene dat me interessant lijkt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De vraag is of je hier een SIP client voor moet hebben op je GSM... of dit transparant is.

In het eerste geval zie ik wederom hun meerwaarde niet (dat kan je elders ook tegen betere voorwaarden)... in het tweede geval heb je nog steeds een GSM nummer (en dus geen voordelen voor anderen).

Ik begrijp dus nog steeds niet wat er interessant is aan dit aanbod.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

r2504, als het transparant is kan je het als gsm nr gebruiken, maar ook als toestel in je eigen pbx.

vb: je kan een vast nr op je pbx steken, mensen bellen daar naartoe, iemand neemt thuis op, jij bent er niet.
no problem, ik verbind je door - doorverbinden via vast nr thuis op de pbx, naar de gsm,
zonder dat er opnieuw moet gebeld worden of gsm kosten worden aangerekend aan de tegenpartij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tja, maar dat kan je anders ook... alléén draag jij de kosten dan rechtstreeks zelf... versus dat je nu extra moet betalen voor het "hackers" abbo.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

kan je dan - zonder een sip client en zonder "in te bellen" op je pbx,
vanaf je pbx bellen en doorschakelen/doorgeschakeld worden met je gsm?

ik weet dat je je gsm ook wel kan gebruiken in een pbx als toestel.
ik weet ook dat je met een sip client deze zaken die ik beschrijf, allemaal kan.

maar wat ik dus bedoel, als het transparant is - en waar ik wat meer info over zoek - is het volgende:

voor UITGAANDE gesprekken:
- als het transparant is, gebruik je het gsm netwerk (niet het data net) om op je pbx te komen.
- je kan dan dus intern (bv 555) bellen om bij een interne extensie (of ander aangesloten gsm nr via zelfde sip) uit te komen.
- je kan ook gewoon een vast of mobiel nummer geven en dan bel je weer via je sip uit (dus je kies de eigen routes)
- indien je tegenpartij dan wil worden doorverbonden met iemand anders bij je, kan je die gewoon doorschakelen.
het gesprek hoeft niet te worden onderbroken en de prijzen / minuut blijven gelijk.

voor INKOMENDE gesprekken:

- die komen dus toe op je pbx, ook al bellen ze je gsm (gezien je nr gekoppeld is naar de pbx toe
- dan kan je beslissen waar / welk toestel over moet gaan
- je kan ook alweer intern doorschakelen (oeps, foute persoon heeft opgenomen, doorverbinden naar juiste extensie)
- en alweer hoeft het gesprek niet beeindigd te worden, toestellen doorgegeven te worden, of prijzen te veranderen.

en gezien de verbinding tussen je gsm en pbx over het gewone gsm net gaat en niet over data,
zou je ook overal bereikbaar moeten zijn met een goede (van je pbx zijn verbinding afhankelijke) gesprekskwaliteit.

indien je een andere manier hebt om deze zaken te doen... i would love to know.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@Splitter: Kan je nu ook al zoals andere gebruiker het liet weten. Maar niet zo flexibel, en extra werk.

Vast nummer --> PBX --> Phone 1, Phone 2 (gebruiken als extensions, echter hier betaal je outgoing calls)

Opties zoals in wacht zetten op de PBX kan ook nog, of doorschakelen, dan belt de andere 'extension'. Dacht ik toch omdat je centrale elk nummertje door krijgt dat jij ingeeft.

Om te bellen via je centrale kan je gewoon met p en # wat in elkaar steken met DISA. Als voorbeeld (uit het hoofd, google er op)
Ipv 0476 55 44 33 te bellen zet je volgende in je gsm (kan ook met een pin erbij): 054554433p0476554433#

Waarbij
054 55 44 33: het nummer van je PBX is
0476 55 44 33: het nummer van je correspondent is

Zo wordt alles door je centrale gerouteerd en betaal je
- Kosten om het vast nummer te bellen vanaf je GSM
- Kosten om door te schakelen
- Kosten om te ontvangen

De voordelen zijn dat je meerdere internationale (vaste) nummers er aan kan hangen. Je betaald telkens wat geld per minuut, maar via betamax kan dit héél goedkoop.

Je kan je centrale ook opzetten met een simpele webpagina wat je telefoonboek is, zodat jouw centrale jou belt en doorschakeld met de persoon die je wilt bellen. Dan betaal je niets op je telefoon.

Daarom zou deze opzet van de "hackers" wel leuk zijn, hoe ik het begrijp is gaat je VOIP lijntje gewoon over GSM netwerk.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”